selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: AudioQuest RJ/E Ethernet
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Någon som testat deras ethernetkablar Pearl, Forest, Cinnamon, Vodka eller Diamond?
De tre första modellerna har vettig prissättning.

Länkar:
Pearl
Forest
Cinnamon
Vodka
Diamond


Top
   
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 12:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag har en Cinnamon 1,5m mellan DS och Switch. Upplevelsen när jag satte in den var positiv - tror att jag kommenterat det i min egen tråd.
Edit - ser att jag inte skrivit något alls om det gjorde nån skillnad mot innan....
Men - jag har inte gjort något riktigt test mellan en vanlig kabel och denna - så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre.... Men den psykologiska effekten kanske var värd kostnaden för kabeln... :oops:


Top
   
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 15:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag tror ju att det mest är en psykologisk effekt som uppenbarar sig med en bättre nätverkskabel, huvudsaken är nog att man använder sig av en shielded ftp kabel, under förutsättning att övriga delar av nätverket är byggt shielded samt att alla enheter är av typen shielded.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Varför är det viktigt att ha skärmad nätverkskabel om alla övriga delar i nätverket är skärmade?
Hur kan man ta reda på hur hårdvaran (dator, router, switch, DSM) är byggda skärmade på nätverkskabelporten?


Top
   
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 16:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Oftast så är själva kontakterna helt inkapslade i ett aluminiumhölje för att man skall få en bra koppling mellan kontakt och uttag. Problemet med ett FTP nät ät ju att man kan få o öskade jord potential skillnader i nätverket och som i sin tur kan orsaka fel i utrustningen. Så mitt råd är att använda helt vanlig nätverkskabel Cat6 men att se till att kabeldragningen är gjord på samma vis som med signalkablar håll dem borta från strömkablarna. Vill man satsa på ett FTP nät så måste man se till att hela kedjan av utrustning har samma jordpotential.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2015 23:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
jag har testat Audioquest nätverkskablar på Hifi klubben. och det är skillnad.

Diamond är klart bäst. All musik kom på plats. musiken blev så tydlig och välspelande. Det blev stampa takten känslan som många pratar om på detta forum.
När jag gick ner ett steg till Vodkan blev musiken rörig och otydlig.
Cinnamon är klart sämst men mycket bättre än Supra som jag tyckte var bäst för ett år sedan, innan jag visste att Audioquest fanns.

Slutsats:
1. Diamond är dyr men jag tycker att det är den kabel man får mest ljud för pengarna. har man dessutom Exakt system och använder Diamond som "högtalarkabel", då är man i himlen.
2. Vodkan spelar grymt bra jämfört med Cinnamon.
3. Cinnamon duger inte. Den kan man använda till sitt sekundära system eller till stugan.
Lycka till med nätverkskablar.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Tue Dec 22, 2015 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Någon som testat deras ethernetkablar Pearl, Forest, Cinnamon, Vodka eller Diamond?
De tre första modellerna har vettig prissättning.

Länkar:
Pearl
Forest
Cinnamon
Vodka
Diamond
För 1meter:
275kr
435
495
1995
7300kr


Top
   
PostPosted: Tue Dec 22, 2015 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Köpte en AudioQuest Cinnamon 1,5 meter idag. Butiken hade inte de dyrare (kan inte skriva bättre) modellerna Vodka eller Diamond.

Image

Först testade jag mellan switch och EDSM. Testade med tre olika låtar. Skiftade mellan min befintliga Deltaco patchkabel 0,5 meter och AudioQuest Cinnamon 1,5 meter några ggr på varje låt.

Därefter testade jag byta ethernetkabel mellan EDSM och Exaktbox. Samma tre låtar.

Min skepsis kring olika nätverkskablar i en hifianläggning har inte avtagit efter dagens tester.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 09:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag förstår att du är skeptisk, jag har också svårt att tro att kabeln skall göra någon skillnad så länge man har kablar som inte har veck på sig eller är skadade på annat vis. Skulle vara kul att prova köra en audioquest kabel med en fluke nätverksscanner för att se hur mycket dämpning det är i skarvarna inte för att dämpningen heller har någon inverkan på bitsen som förflyttar sig i kabeln, blir det för hög dämpning så är ju dagens utrustning så välutvecklad att den sänker hastigheten tills man uppnår en säker överföring utan packet losses.
Men som inom allt okänt så finns det företag som försöker sko sig på mindre vetande kunder. En 0.5-15 meters Deltaco patch som kostar 50-150 kronor är nog precis lika bra som dessa dyra kablar som kostar mångdubbelt mer, de kanske inte är lika flashiga med snygga strumpor dragna över kablarna men det är ju funktionen som räknas och då är det nog dött lopp mellan dessa.

Roland wrote:
Köpte en AudioQuest Cinnamon 1,5 meter idag. Butiken hade inte de dyrare (kan inte skriva bättre) modellerna Vodka eller Diamond.

Image

Först testade jag mellan switch och EDSM. Testade med tre olika låtar. Skiftade mellan min befintliga Deltaco patchkabel 0,5 meter och AudioQuest Cinnamon 1,5 meter några ggr på varje låt.

Därefter testade jag byta ethernetkabel mellan EDSM och Exaktbox. Samma tre låtar.

Min skepsis kring olika nätverkskablar i en hifianläggning har inte avtagit efter dagens tester.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
linnstrom wrote:
jag har testat Audioquest nätverkskablar på Hifi klubben. och det är skillnad.

Diamond är klart bäst. All musik kom på plats. musiken blev så tydlig och välspelande. Det blev stampa takten känslan som många pratar om på detta forum.
När jag gick ner ett steg till Vodkan blev musiken rörig och otydlig.
Cinnamon är klart sämst men mycket bättre än Supra som jag tyckte var bäst för ett år sedan, innan jag visste att Audioquest fanns.

Slutsats:
1. Diamond är dyr men jag tycker att det är den kabel man får mest ljud för pengarna. har man dessutom Exakt system och använder Diamond som "högtalarkabel", då är man i himlen.
2. Vodkan spelar grymt bra jämfört med Cinnamon.
3. Cinnamon duger inte. Den kan man använda till sitt sekundära system eller till stugan.
Lycka till med nätverkskablar.
Vad var det för anläggning du testade i?


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 18:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
HCL wrote:
linnstrom wrote:
jag har testat Audioquest nätverkskablar på Hifi klubben. och det är skillnad.

Diamond är klart bäst. All musik kom på plats. musiken blev så tydlig och välspelande. Det blev stampa takten känslan som många pratar om på detta forum.
När jag gick ner ett steg till Vodkan blev musiken rörig och otydlig.
Cinnamon är klart sämst men mycket bättre än Supra som jag tyckte var bäst för ett år sedan, innan jag visste att Audioquest fanns.

Slutsats:
1. Diamond är dyr men jag tycker att det är den kabel man får mest ljud för pengarna. har man dessutom Exakt system och använder Diamond som "högtalarkabel", då är man i himlen.
2. Vodkan spelar grymt bra jämfört med Cinnamon.
3. Cinnamon duger inte. Den kan man använda till sitt sekundära system eller till stugan.
Lycka till med nätverkskablar.
Vad var det för anläggning du testade i?
Nad med B&W 80x högtalare samt klimax exakt DSM.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra källa och bra burkar! Hur lät det?


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
linnstrom wrote:
Nad med B&W 80x högtalare samt klimax exakt DSM.
Det är omöjligt att använda en Klimax Exakt DSM med en förstärkare från Nad. Kanske menade du en Klimax DSM/1?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bra källa och bra burkar! Hur lät det?
När vi kopplade in Diamond kablarna i Nad burken blev det fart på B&W högtalarna. Det blev ordning och reda på musiken och större dynamik det lät bättre än många linnsystem utan Diamond kabeln tyckte jag. Med supra kablarna var det ett medelmåttigt system. I Klimaxsystemet har jag bara kört vodka och jämfört med cinnamon var skillnaden mycket stor. Jag har beställt en 1.5 m Diamond till klimaxsystemet.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vi snackar väl Ethernetkablar i tråden...vad talar du om?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited