selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 10:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 05, 2007 21:31
Posts: 9
Jag har idag en Oppo bdp105 och en gammal Primare SPA20. Mina frontar är ett par Majik 140. Centern är ur samma serie, tror den heter Majik 112. Bakhögtalarna är små satteliter (billigt skräp), men de duger gott för lite surroundeffekter vid filmtittande.

SPA20 är en surroundreceiver som faktiskt spelar bra både i sterero och surround (enligt mitt tycke), den är dock omodern gällande ingångar, handhavande osv. Köpte den riktigt billigt för ett par år sedan, för att ha i gästrummet. Men jag gjorde misstaget att tillfälligt byta ut den mot min betydligt dyrare Pioneer-receiver. SPA20 spelade brallorna av den över hela registret. Man kan även spela högt med bättre kontroll, den möjligheten vill jag absolut ha kvar.

För att få ut de senaste ljudformaten så har jag Oppon, och då den har inbyggd volymkontroll så lockas jag av tanken att byta ut SPA20 mot ett dedikerat slutsteg, och köra Oppon som ett försteg. Jag inbillar mig att det kan vara ytterligare ett kliv upp.

Eftersom att jag kör 5.1 så vill jag gärna ha ett enda slutsteg som klarar alla kanaler. Men det är egentligen inte ett måste om det går att motivera att köpa flera. Det får gärna vara energieffektvit (inte gå så varmt). Jag tror inte att det går med vilken elektronik som helst. Jag tror inte att Linns alla apparater är guds gåva till männskligheten. Det gäller att välja med omsorg, och hitta något som gör en långsiktigt nöjd.

Min budget är begränsad, och jag tänkte kolla på begagnatmarknaden. Max 15.000kr.

Som ni förstår så kommer jag aldrig att köra aktivt. Vad har ni för tips? Är det Majik 6100 som jag ska ha? Eller...?

Vad ska jag tänka på vid köp? (Dynamik? tillverkningsår? osv.)


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Ja, Majik 6100 känns som ett naturligt val med det du beskriver. Dynamik nätdelen är mer kraftfull och det är betydelsefullt eftersom den delas av samtliga kanaler. Kör du riktigt hårt räcker tydligen inte nätdelarna till på varken Majik elller Akurate serien enligt flera dokumenterade erfarenheter på forumen här. Men för normalt bruk har inte jag upplevt något sammanbrott med vare sig Majik 6100 eller de Akurate 2200/2400 som jag ägt.

Majik och Akurate serien har gått minst varma i mina installationer.

När det gäller tillverkningsår vet jag inte om det spelar någon större roll. Tror i princip bara det är Dynamik som ändrats i Majik. Akurate bytte mekaniskt utseende för några år sen, men vad jag sett ligger de fortfarande utanför din budget på begagnatmarknaden.

Gillar du old school kan du kanske som alternativ leta upp tre Klout eller LK100. De har ett kultfölje bland Linnälskare och speciellt Klout tycker jag är en riktigt kul produkt. Men så gamla produkter kan också innebära en del renovering.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 11:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 05, 2007 21:31
Posts: 9
Tack för bra svar!

När du menar "kör riktigt hårt", tror du att nätdelen är underdimensionerad vid stereolyssning, eller först då man trycker på med alla sex kanalerna samtidigt?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 12:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Utifrån din budget och önskemål låter väl en M5100/M6100 som perfekt. Begagnat så kostar de med dynamik (original eller eftermonterad) inte så mycket mer så skulle nog satsa på en med det direkt. Nätdelen är väl lite begränsad om du kör fullt ös på alla sex kanaler samtidigt men har du två kanaler på frontar, två för bak och en för center är det väl knappast mer än tre kanaler som går 'hårt' så är nog inget praktiskt problem.

A4200 är bättre, men också betydligt dyrare och räcker inte till alla fem kanaler. Inte värt det skulle jag säga i detta fall.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 12:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 05, 2007 21:31
Posts: 9
Om man enbart kollar på specifikation så har Akurate och Majik samma "Max input", d.v.s. 300W. Förutsatt att de har ungefär samma verkningsgrad så bör nätdelarna leverera ungefär samma effekt till slutstegen. Det kanske rentav är samma nätdel?

Det förklarar isåfall att man har samma begränsning i båda.

På pappret ser det inte så bra ut, men det är en annan histora hur det låter i verkligheten. Måste försöka ta mig till Takt & ton under mellandagarna och lyssna och skaffa mig en egen uppfattning. Ser nu också att Majik 6100 är på kampanj...


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
lumpa wrote:
Ser nu också att Majik 6100 är på kampanj...
Vad är det för kampanj du ser som är aktiv nu?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 13:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 05, 2007 21:31
Posts: 9
23900:- i stället för 36830:-

http://www.taktoton.com/linn-majik-6100-silver.html


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Det är begagnat så det är väl inte mer än skäligt att det håller ett lägre pris än ordinarie.

Linn kör ibland kampanjer på slutsteg och då erbjuder samtliga återförsäljare det. Detta är ett exempel på en återkommande kampanj. Tror att Linn haft den minst fem gånger.
http://news.linn.co.uk/news/2015/06/fee ... r.php#more


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 15:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Sålde min 5100:a för 7000:- utan dynamik... kanske lite väl billigt men men.
Sen tycker jag att dynamik gör mer på källorna än på slutstegen.
Och biampning gör rätt mycket det också.
Så ta och jämför om du får möjlighet.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
5100 ligger lägre i pris då man inte kan köra trevägare aktivt med ett slutsteg, som 6100 fixar med sina 6 kanaler.
Annars har du 5125 med 5 kanaler och kraft. Om den har dynamik är det ett bra slutsteg.

Oavsett vilket, köp med dynamik.

Har en Oppo105 (bra grejjer) men inte testat försteget, har en KK


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 18:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
6100 är ett bra slutsteg, även utan dynamik. (Jag har iofs aldrig hört det med dynamik...men det får komma senare)


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
lumpa wrote:
Tack för bra svar!

När du menar "kör riktigt hårt", tror du att nätdelen är underdimensionerad vid stereolyssning, eller först då man trycker på med alla sex kanalerna samtidigt?
Jag körde 6100 till aktiva Kaber och upplevde aldrig några problem. Har kört 4200 och 2200 på samma sätt med samma erfarenhet i nuvarande system (bytet till Klimax Twin är av estetiska och feelgood skäl).

Nätddelen klarar 300W kontinuerligt enligt spec. Vilket omsätts till något annat med musik/film. Men 6100/4200 är inte konstruerade för att kunna lämna full effekt i alla kanaler samtidigt under lång tid. Då lägger nätdelen av. Och på Klout stängs signalen av när kylflänsarna blir för varma. Det händer på Klimax Twin också.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Dec 10, 2015 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Klout ska inte jämföras med något annat än solos som är det enda som är bättre på allt än klout, förutsatt att klouten är frisk

Detta är min åsikt och ska inte tas som någon sanning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Ja, Klout har en speciell plats i mitt hjärta också. Men den tystnar innan en 4200 eller Klimax Twin, när den drivs till sitt max. Jag har prövat själv.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 04:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Då har vi kommit till olika slutsatser. Testat på aktiva Kaber och Keltik. 4200(med två dynamiknätdelar) fick så mycket pisk att det var pinsamt. Kanske är mina Klout extremt bra och aktuellt 4200 ruttet. Märkligt nog så har alla exemplar jag hört så här långt skjutit sig i foten på samma sätt. Har man en gång hört det så är det svårt att undgå att störa sig på det. Samma gäller arrayerna.
Upprepar vad jag tidigare skrivit gällande akuratestegen,de funkar riktigt bra i basen,snabba och tighta-så långt de orkar. Sedan så har vi den lömska benägenheten att man inte alltid märker när de övergår i semi defekt skick. För mina tankar till den Uphorik som säkert någon stackare här inne ännu,inte ont anande spelar på och inbillar sig att det låter som det ska. Fiffigt att baka in redundans i grejorna så de fortsätter spela fast en eller två komponenter lämnat in. För att inte säga praktiskt,när en Linnhandlare med välsmort munläder erbjuder sig att dema din produkt mot den han erbjuder så blir kundens produkt frånåkt med hästlängder.

Jag kan erinra mig en afton då Klout i mid och topp på Keltik var magiskt assisterad av 4200 i botten. Vad jag däremot aldrig hört är magi ur akurateslutsteg i egen majestät. Kroknar en Klout så är den inte kry så vida du inte sätter ett svetshandtag och en OK48 i högtalarutgången..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited