selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Ingenting av den nya tekniken, som Kandid lånat från Lyra verkar ha spillt ner till den :cry:

Ser ut som en puppa för fem tusen med traditionell gammaldags konstruktion, kanske gjord bara för pop & rock :roll:

MRTweak
Jag har själv ingen koll på tekniken i puppor, men menar du att Krystalen skulle kunna vara en enklare produkt än Klyde?

Någon som vet vilka Linn-puppor som lyra bygger/byggt? Arkiv var väl en lyra konstruktion?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 03:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Som jag förstått ligger Lyra/Scantech bakom Arkiv, Arkiv b, Akiva och Kandid. Fram till och med Troika var det Supex som tillverkade Linns pickuper. Klyde och Krystal är det tydligen en för mig okänd firma Armour som bygger.

Nålarm och motorsystem på Krystal ser identiskt ut som hos en Klyde. Så man undrar hur mycket Linn ändrat till Krystal, mer än cabningen och tredje fästpunkten? På Kandid smög de ju in en del ny Lyra teknik jämfört med Akiva.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Lupus

För lite tekniska data se: http://www.linn.co.uk/hifi-separates/tu ... es#krystal

Scrolla ned lite på sidan, så hittar du lite grann om Linns puppor, på Vinylbutikens Hemsida hittar du lite mer utförliga beskrivningar av Lyras puppor.

Spolarnas uppbyggnad och cabningen skiljer mellan Klyde och Krystal annars verkar de rätt lika.

På Kandid, Kleos & Delos så är armrören av Boron (istf aluminium) samt är byggda/infästade för max prestanda vid exakt 1,75 g nåltryck.

Lägre rörlig massa ger förutsättningar för klart bättre frekvensomfång & transientsnabbhet dvs kan förbättra både finess och spelglädje :mrgreen:

Mindre diamanter med bättre slipning kan följa skivspåren lättare och gräver fram mer info ur dina skivor.

Makalöst trevligt och väldigt vanebildande med toppklass på musikåtergivningen. Enda nackdelen med icke Linnpuppor är, att de är lite svårare att installera, då Linns tonarmar har lite väl trångt med utrymme bakåt, så man får böja på kontakthylsorna och akta sig för kortslutning. :wink:

Väl värt besväret IMO :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Lägre rörlig massa ger förutsättningar för klart bättre frekvensomfång & transientsnabbhet dvs kan förbättra både finess och spelglädje. :mrgreen:
Det får du gärna vidareutveckla. Hur påverkar den rörliga massan hos tonarm/pickup frekvensgång och transientsnabbhet?

Mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Fri Dec 18, 2015 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Mats, det jag främst tänker på är den låga massan i rörliga delarna i pickupen.

Dvs liten diamant i ett lätt nålrör ger bättre förutsättningar för mer energi i de högre registren och mer utsträckt frekvensgång men även röst- och basåtergivning är knäckande bra.

Alltså betydligt bättre återgivning utav högre frekvenser samt att start och stopp förenklas så nålen följer skivspåret bättre.

På köpet får man mindre dist och fram mer av musiken på skivan.

Har man en massa skivor, så är det som att man får en helt ny skivsamling, när nålen spelar där ingen enklare nål någonsin varit tidigare.

Likaså brusnivån är mycket lägre samt knäpp och knaster stör mycket mindre.

Utnivån är jättehög så dynamiken blir makalöst medryckande.

Ljudnivån från min 12:a, är numera tom lite högre än från min cd-spelare, vilket den aldrig tidigare varit under hela mitt HiFi liv.

Min internsladd turbotrimmade Linto överstyrs dock inte, så jag har inte behövt klippa bygeln, utan de passar varandra perfekt.

Som du förstår är jag väldigt nöjd med att spela på 12:an :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Kul att höra du tycker det blir så bra. Jag är också grymt nöjd med min Kandid, som ger mig starkare musikupplevelser än någonting någonsin tidigare gjort. Men, jag förstår fortfarande inte vad det har med rörlig massa hos pickup/tonarm att göra, kopplat till trådfrågan om vad som skiljer Krystal från Klyde.

Vad jag kan se och läsa mig till så här långt är det samma nålarm och principiellt samma motorsystem på Krystal som Klyde. Så hur kan likartad massa i de rörliga delarna på Krystal, men med lägre massa i pickuphuset och därmed tonarm/pickup som helhet, påtagligt påverka frekvensomfång och transientsnabbhet? Att låg massa på de rörliga delarna påverkar detta är jag med på, men för de "fasta" delarna är jag mer okunnig/oförstående, och skulle gärna vilja förstå bättre.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 10:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Mats, i mina tidigare inlägg och svar till Lupus, så har jag skrivit att Krystal saknar det mesta/allt av den nya tekniken med låg massa. Så jag tror du har missförstått mig "en aning" :wink:

Men Krystal har ju fått ett nytt och lättare "skal"/Pickuphus samt spolarna verkar vara både färre & lättare så "light & rigid" brukar ju oxå kunna påverka ljudet en hel del...

Det finns en förskräcklig mängd med puppor, som har sina skal tillverkade i obskyra, exotiska, hårda, svårbearbetade material eller resonansfria eller harmoniskt vibrerande material. Så att skalet påverkar ljudet, det är helt klart ett faktum, en del tar bort det "helt och hållet" ( inklusive Linn Akiva ägare har gjort detta med lyckat resultat) :D

En pickup vibrerar väldigt mycket inom ett brett frekvensområde och en bra vibrationskontroll är väldigt svårt att åstadkomma, utan att få en massa negativa biverkningar som "dött och slött", så "light and rigid" kanske är den enklaste, billigaste och bästa lösningen på vibrations problemet... :mrgreen:

Spolarnas konstruktion verkar vara gjorda efter "enkelhetsprincipen", ju enklare ju billigare blir det att bygga.
Krystal har halva antalet spolar och inte så många varv (=billig grov tråd) vilket ger låg utnivå men oxå lite lägre massa i de rörliga delarna. Så om en Krystal spöar en Klyde är inte så konstigt, men Kandid/Kleos ägare kan nog känna sig trygga :mrgreen:
Delos har ju en del modern teknik och låter mycket bra, så vi får väl se/höra om Krystal når upp till eller spöar den, trots sin enklare tekniska uppbyggnad.

Jag tvivlar på det men blir gärna överbevisad :wink:


Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ähhhh analogt är ju bara gammeldags! Ja helt ute faktiskt.






Bara skojar :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tack MRTweak. Då förstår jag ditt tänk bättre och hade missuppfattat ditt tidigare inlägg. Ja, en avskalad pickup som Kandid kan låta fantastiskt, kanske på grund att det inte finns något hölje som kan absorbera pickupens vibrationer och "smeta" till musiken. Det vore kul om Krystal visar samma kvaliteter för dens köpare.

Vad jag fortfarande är nyfiken på är att bättre förstå Linns resonemang om att själva pickupvikten och dess rörliga massa tillsammans med tonarmen har positiva effekter på musikupplevelsen, oavsett hur motorsystemet är konstruerat eller materialet i pickupskalet.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ähhhh analogt är ju bara gammeldags! Ja helt ute faktiskt.
Ja, det är bedrövligt att musikindustrin så totalt förstört ett överlägset digitalt format genom loudness war, att den bästa musikaliska upplevelsen utanför konsertlokalen fortfarande sker med välproducerad vinyl. :(

Tur att jag har min LP12a kvar, men det börjar bli trångt i skivhyllan. :? 8)

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 15:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det är ju tur att Ikea finns så du kan köpa ett par Kallax hyllor till :D


matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ähhhh analogt är ju bara gammeldags! Ja helt ute faktiskt.
Ja, det är bedrövligt att musikindustrin så totalt förstört ett överlägset digitalt format genom loudness war, att den bästa musikaliska upplevelsen utanför konsertlokalen fortfarande sker med välproducerad vinyl. :(

Tur att jag har min LP12a kvar, men det börjar bli trångt i skivhyllan. :? 8)

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
smirre67 wrote:
Det är ju tur att Ikea finns så du kan köpa ett par Kallax hyllor till :D
Vi har tyvärr arkitektritade bokhyllor hemma, som byggde på konceptet att min skivsamling inte skulle bli större. :evil:

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Mats, vad som händer om man använder en lättare pickup, är ju att tonarmsvikten kan flyttas närmare lagringen, vilket gör att tonarmen lättare kan vrida sig i alla plan, vilket medför att den belastar nålrörsupphängningen mindre rent generellt, men framför allt kan nålen följa spåret bättre vid lite buckliga eller ocentrerade skivor.

Är pickupen jättelätt kan man tom byta till lättare motvikt.

Det finns tunga vinylmissbrukare, som hävdar att det här med att flytta motvikten så nära centrum som möjligt, är viktigare än att ha en lätt motvikt. Dessa brukar köpa Skale och laborera med extravikter för att uppnå detta.

Själv tror jag "lagom" är bäst.. :mrgreen:

Kul experiment för tweaksugna, men jag har inte själv hunnit med det ännu :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sun Dec 20, 2015 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
MRTweak wrote:
Hej igen Mats, vad som händer om man använder en lättare pickup, är ju att tonarmsvikten kan flyttas närmare lagringen, vilket gör att tonarmen lättare kan vrida sig i alla plan, vilket medför att den belastar nålrörsupphängningen mindre rent generellt, men framför allt kan nålen följa spåret bättre vid lite buckliga eller ocentrerade skivor.
Absolut så. Men är den effektiva massan för låg kan hela armen svänga med i de kraftigaste passagerna på skivan och då tappar man utnivå, speciellt i basen. Jag minns en Mayware Formula 4 arm som jag hade med en pickup som var lite för lätt. Eller rättare, kombinationen pickup och tonarmsmassa var för lätt i förhållande till fjädringsmjukheten i nålarmen. Vid avspelning av Telarcs "1812" så hoppade armen rakt upp och landade sedan inne på etiketten när kanonerna kom i slutet! Så lösningen för mig var att lasta ner pickuphuset med en liten blybit och balansera om armen, då funkade det kanon :-)

Mao ord, det är mycket som ska spela tillsammans, det är helheten som är det viktiga, inte en enskild parameter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sun Dec 20, 2015 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Hej igen Mats, vad som händer om man använder en lättare pickup, är ju att tonarmsvikten kan flyttas närmare lagringen, vilket gör att tonarmen lättare kan vrida sig i alla plan, vilket medför att den belastar nålrörsupphängningen mindre rent generellt, men framför allt kan nålen följa spåret bättre vid lite buckliga eller ocentrerade skivor.
Över resonansfrekvensen mellan nålarmens upphängning och pickupen+tonarmens rörliga massa rör sig nålarmen helt oberoende av denna massa. Så där har jag svårt att förstå hur just en låg tonarmsmassa skulle påverka ljudet speciellt positivt.

Men jag kan se att en låg rörlig massa kan vara en fördel för att klara buckliga och ocentrerade skivor med bättre resultat. Och det är här mina mekanikkunskaper är för grumliga för att fullt ut minnas varför det skulle vara just så. Det irriterar mig.

Som jag ser det behöver du bara övervinna lagrets friktionsmotstånd i en balanserad tonarm för att få den i rörelse, oavsett hur mycket den väger. Sen kan jag se att massan du satt i rörelse kommer in i ekvationen när du ska försöka ändra riktning på den första rörelsen. Men hur och vad blir konsekvensen? Att du behöver använda större kraft för att få till förändringen, eller? Och hur får man i så fall det att överhuvud taget fungera i tyngre tonarmar?

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited