selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag har samma funderingar som per. Eftersom att en pickup är mindre viktigt än andra delar uppstår frågan när man kan överväga att välja MC framför MM.

Håller med dig bill50x. Varför fokuserar man så mycket på att skriva om dess vikt?

Krystal kommer att kosta 15950:-.


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En sak är säker, de som verkligen har koll hos Linn är de som pillar med LP12!
Bara se vad de släppt genom åren, ja även nu på slutet. Makalösa uppgraderingsar: Radikal, Keel, armar o puppor.
Denna puppa kommer troligen vara väldigt bra, men klart det gäller att ha en topptolva innan man investerar.
Med inbyte av en sliten Krystal när man köper en ny Krystal torde driftpriset vara nedåt hälften av Kandid.
Tror därför detta kan bli en hit om prestandan är så hög som man kan anta.

När kommer Exakt RIIA?


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Min erfarenhet kring puppur är just att många fina dito låter direkt jobbigt med för dåliga armar. Utan att ha prövat oändligt många kombinationer så tror jag delvis det kan ha med massa att göra. En tanke är att de flesta tonarmar i sig erbjuder så mycket massan som krävs för att pick-uppen skall hålla sig stilla ovanför spåret borde vara försumbar.

Men det kanske är dumt av mig att spekulera då det säker finns folk som forskat på detta i vänstervarv.

I och med att jag precis fått hem en underbar 12a med trojka (som tydligen skall vara original Pekka) så har jag börjat fundera mycket på olika ljudkaraktärer från pupper. Jag upplever att trojkan låter ganska annorlunda mot min gamla Arkiv

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Peter från Cymbiosis har hört den:
"I heard it last month when I visited HQ for a test day.

I'd supplied an XX2/2 and a Delos for the comparisons with David et al and the Krystal was IMHO even better, being more musical, engaging, more open and fantastic detail too. I was won over by what I heard fo he money guys.

Linn have yet another modestly priced killer product for the LP12 and it's VFM has to be up with the Kore for improved performance over what existed before.

Brilliant new product and doubtless will be in huge demand."
I en annan post skriver han att den var en knockout med LP12/Radikal/Ekos SE/Urika.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 01:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Jag skulle (även om jag hade pengar i överflöd) aldrig köpt deras flaggslepp inom mcpuppor då den är fantastiskt jävla ful. Denna krystal är iallafall snygg att titta på. Ska bli kul att höra den.

Den lär även gå hem hos alla mc's som redan har kylen full med cristal. ;)

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Här är Linns svar på hur bra spelaren bör vara innan man köper Krystal, Akurate LP12:

Sondek LP12 turntable
Kore sub-chassis and machined armboard
Lingo power supply and motor control unit
AC motor
Akito tonearm
Krystal moving coil (MC) cartridge

Min åsikt är ju att man absolut skall skaffa Radikal innan man funderar på Krystal men sen tycker jag inte det är fel. EkosSE+Adikt slår väl Akito(eller Ekos2)+Krystal i tunedem men MC har kvaliteter man inte får med Adikt hur mycket man än uppdaterar spelaren. Har man en gång kört MC så saknar man den. Var väl 12-13 år sedan jag bytte från Klyde till Adikt och jag har fortfarande svårt att släppa tanken på att gå upp till MC igen trots flera uppgraderingar efter det.


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det stämmer med mina erfarenheter. Source first stämmer inte när det kommer till 12or. Just enklare tonarmar och fina MC-puppor blir sällan bra.

Jag ställer mig lite undrande till hur långt man kommer med en akito, kanske akito II är stabilare. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag har förstått att den är gym när man lirar adikt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Det stämmer med mina erfarenheter. Source first stämmer inte när det kommer till 12or. Just enklare tonarmar och fina MC-puppor blir sällan bra.

Jag ställer mig lite undrande till hur långt man kommer med en akito, kanske akito II är stabilare. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag har förstått att den är gym när man lirar adikt.
Klart source first gäller ;)
Men det ÄR viktigare att rotera bra (Radikal) och att spelaren håller puppan stadigt (Subchassi Keel och arm) än att ha en superbra puppa.


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
The soruce is in the record! :shock:

Ja så kan man ju se det, men håll med om att puppan måste var längre fram än tonarmen :)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Lycklig matchning mellan RIAA-puppa..

Vi hade ett safari här uppe för ett par år sedan,mellanlandade hos Ubbe och slog oss ner i hans källare. Svarven,nån gammal sak,Lenco? Samt en sån där arm man får med vid köp av en Majik tolva. Verket hade hemskt egenljud men det lyckliga giftemålet mellan arm-puppa-phono övervägde ändock upplevelsen till mycket stor del. Man får nog väga samtliga faktorer om man vill uppnå nirvana.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 00:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Music lovers.
Nya pickuper är väl alltid roligt och en rätt modern & snygg design på "huset", har den oxå IMO men....

Är det bara jag som tycker att de rörliga delarna ser väldigt primitiva ut och specen imponerar inte ett smack i prisläget jmfr med t.ex. en Lyra Delos för samma peng.

Ingenting av den nya tekniken, som Kandid lånat från Lyra verkar ha spillt ner till den :cry:

Ser ut som en puppa för fem tusen med traditionell gammaldags konstruktion, kanske gjord bara för pop & rock :roll:

Men den kan ju låta hyfsat bra trots detta, men jag personligen skulle aldrig köpa den på chans "olyssnad", för prisvärdhet är väl inte LINNs mest framträdande marknadsföringsstragi på senare tid :wink:

Anledningen till mina hädiska fördomar är att jag själv lirar och är äckligt nöjd med en Lyra Kleos i min tolva och har även mycket goda erfarenhet av en Delos i en kompis tolva, bägge har Ekos II armar.

Hoppas att jag har fel i mina fördomar :mrgreen:

MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
The soruce is in the record! :shock:

Ja så kan man ju se det, men håll med om att puppan måste var längre fram än tonarmen :)
Ja plattan är mer source first än LP12.
Pupppan längre fram = som i mer source först = som i viktigare än armen?
Är det så du menar?


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
The soruce is in the record! :shock:

Ja så kan man ju se det, men håll med om att puppan måste var längre fram än tonarmen :)
Ja plattan är mer source first än LP12.
Pupppan längre fram = som i mer source först = som i viktigare än armen?
Är det så du menar?
Jag hade inget revolutionerande att komma med, bara det att puppan per definition är källan till ljudet i en skivspelare. Men självklart i samverkan med strömförsörjning etc.

Intressant är i alla fall att många fördrar enklare puppor till förmån för strömförsörjning där Radikal verkar hissad till max. Jag har i dagsläget ingen ingen långsiktig lösning till min nya 12a så jag kommer att skapa en ny tråd i ämnet. Hoppas på att få ta del av era erfarenheter där.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
The soruce is in the record! :shock:

Ja så kan man ju se det, men håll med om att puppan måste var längre fram än tonarmen :)
Ja plattan är mer source first än LP12.
Pupppan längre fram = som i mer source först = som i viktigare än armen?
Är det så du menar?
Jag hade inget revolutionerande att komma med, bara det att puppan per definition är källan till ljudet i en skivspelare. Men självklart i samverkan med strömförsörjning etc.

Intressant är i alla fall att många fördrar enklare puppor till förmån för strömförsörjning där Radikal verkar hissad till max. Jag har i dagsläget ingen ingen långsiktig lösning till min nya 12a så jag kommer att skapa en ny tråd i ämnet. Hoppas på att få ta del av era erfarenheter där.
Uppmanar dig att dema olika kombinationer av LP12. Det är fascinerande att upptäcka hur source first fungerar. Och source first på LP12 är inte puppan :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
En skivspelare är ett lite annorlunda djur än elektroniken så "source-first" är inte helt applicerbart - tycker jag alltså. Anledningen till min åsikt är att det handlar om mekanik som ska fungera ihop och där varje bit ger sitt bidrag. De olika delarna har dessutom olika "signaturer" hur de låter (de brister inom olika områden sas) så de är inte utbytbara. Världens bäst spårande pickup kanske inte är det i en tonarm med glappiga lager eller att skivspelaren står på ett felaktigt bord. Å andra sidan räcker inte världens bästa tallriksdrift om pickupen inte spårar bra.

Detta resonemang gäller förvisso även på andra delar av kedjan, men där är de rent tekniskt inte lika beroende av varandra för att fungera. Men rent generellt bör man väl ha en så bra drift och en så bra arm som möjligt innan man går vidare. Men vilken arm som är lämpligast hänger ju mycket på pickup-valet och jag tycker nog att arm och puppa ska ses som en enhet i det fallet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited