selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 18:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Jag sitter idag på Sneaky DS och Ninka. Jag ska nu efter helgerna titta noggrannare på nån typ av uppgradering. Tankarna hamnar ju genast på en Majik DSM. Det skiljer ju ändå en slant upp dit, de kommer väl sällan/aldrig ut på beg. marknaden heller.

En tanke som slagit mig sedan tidigare är att man kanske skulle köpa på sig en AV5125 och köra Ninkorna aktivt? Vore det en stor uppgradering?

Med DSM:en får jag ju ingångarna, men i ärlighetens namn spelar jag enbart Spotify via AirPlay eller streamar FLAC från nätverkshårddisk.

Vad är mest värt?
Eller finns det andra uppgraderingar värda att tänka på?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Att byta till MDSM ger både bättre källa och förstärkeri, som senare enkelt kan kompletteras med t.ex. Akurate eller Klimax Renew DS (en grym combo). Komplettera gärna med Tidal som alternativ till Spotify. Det är också en prisvärd uppgradering, om du lidag yssnar mycjet från Spotify.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 12:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
HCL wrote:
Att byta till MDSM ger både bättre källa och förstärkeri, som senare enkelt kan kompletteras med t.ex. Akurate eller Klimax Renew DS (en grym combo). Komplettera gärna med Tidal som alternativ till Spotify. Det är också en prisvärd uppgradering, om du lidag yssnar mycjet från Spotify.
Tack för svaret! Jag förstår ju nånstans at ät en MDSM är en bättre uppgradering. Men jag hamnar på 22500kr inkl. inbyte av Sneakyn. För en ny alltså.
Kompletterar jag med ett beg. 5125 kanske jag hamnar på 5-8000kr.

Är det ekonomiskt försvarbart att byta till MDSM då det skiljer så mycket i pris?

Jag är mest nyfiken på hur stor skillnad jag skulle uppleva genom att komplettera med ett av5125 och köra Ninkorna aktivt motför att bara köra med Sneakyn?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 12:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Hej,
Du kan kolla med Tonläget om de har en begagnad Majik DSI inne. En kompis bytte in sin DSI när han uppgraderade.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Att köpa nytt är väl aldrig ekonomiskt sunt, men har ju andra fördelar.

Nackdelen med en DSM/DS-I är att du hamnar i samma sits vid nästa uppgradering (som väl kan antas ske, även om det inte är planen just nu...). En helintegrerad lösning kräver ett genomgripande omtag, och är svårare att bygga vidare med.

Jag skulle siktat på ett slutsteg med aktiva kort, 5125 eller (hellre) 6100. Sen byta ut Sneaky mot en Majik DS eller bättre, som du antingen kör med inbyggd volymkontroll eller med typ Exotik (som dykt i pris på sistone). Det ger dig större flexibilitet, men såklart också fler lådor, vilket kan ses som en nackdel.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Harald wrote:
Att köpa nytt är väl aldrig ekonomiskt sunt, men har ju andra fördelar.

Nackdelen med en DSM/DS-I är att du hamnar i samma sits vid nästa uppgradering (som väl kan antas ske, även om det inte är planen just nu...). En helintegrerad lösning kräver ett genomgripande omtag, och är svårare att bygga vidare med.

Jag skulle siktat på ett slutsteg med aktiva kort, 5125 eller (hellre) 6100. Sen byta ut Sneaky mot en Majik DS eller bättre, som du antingen kör med inbyggd volymkontroll eller med typ Exotik (som dykt i pris på sistone). Det ger dig större flexibilitet, men såklart också fler lådor, vilket kan ses som en nackdel.
Tack för svar!
Jag kan börja med att säga att jag inte är så duktig på det tekniska. Men anta att jag får tag på ett 5125 eller ett 6100, måste jag köpa något till dessa? Eller är det klart att köra aktivt direkt?
Så att köra med Sneaky DS:en och uppgradera med slutsteg och köra aktivt är ändå en ganska stor uppgradering om jag förstår rätt? Till en ganska sund peng :)


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Förutsatt att du kan acceptera fler lådor tycker jag att Harald har helt rätt. Du behöver aktiva kort till ninka.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Lupus wrote:
Förutsatt att du kan acceptera fler lådor tycker jag att Harald har helt rätt. Du behöver aktiva kort till ninka.
Tack för svar! Antal lådor har jag inte egentligen något problem med, tror jag :)
Okej, så jag behöver aktiva kort för Ninka till slutsteget alltså?
Hur får jag tag på dessa? Känns som något som kan vara svårt att få tag på?

Edit: Förklara gärna med vilken typ av kort jag behöver, är det bas/diskant? Vad kostar sånahär kort?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Ja, du behöver aktiva kort till slutstegen. 5125 och 6100 behöver olika kort (Stereo resoektive Chakra).

Med Ninka kan du välja att köra aktivt med 2 eller 3 kanaler per högtalare. Med 2 kanaler drivs diskanten av ett slutsteg och båda bas/mid-elementen av ett. Med 3 kanaler får varje bas/mid-element varsin förstärkarkanal, men de spelar fortfarande samma information (och behöver samma typ av kort, bas).

Så du behöver en uppsättning diskantkort och en-två uppsättningar baskort. Typen av kort och antalet baskort beror på vilka slutsteg du väljer. Att hitta begagnade kort kan vara knepigt, men knappast omöjligt. Nya kort finns (väl?) men kostar i sammanhanget en rejäl peng, med tanke på hur pass billiga slutsteg det går att hitta.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 14:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Harald wrote:
Ja, du behöver aktiva kort till slutstegen. 5125 och 6100 behöver olika kort (Stereo resoektive Chakra).

Med Ninka kan du välja att köra aktivt med 2 eller 3 kanaler per högtalare. Med 2 kanaler drivs diskanten av ett slutsteg och båda bas/mid-elementen av ett. Med 3 kanaler får varje bas/mid-element varsin förstärkarkanal, men de spelar fortfarande samma information (och behöver samma typ av kort, bas).

Så du behöver en uppsättning diskantkort och en-två uppsättningar baskort. Typen av kort och antalet baskort beror på vilka slutsteg du väljer. Att hitta begagnade kort kan vara knepigt, men knappast omöjligt. Nya kort finns (väl?) men kostar i sammanhanget en rejäl peng, med tanke på hur pass billiga slutsteg det går att hitta.
Tack! Mycket bra info. Det troliga är att jag skaffar en 5125 och kör två kanaler aktivt. Ska jag köra tre behöver jag ett annat slutsteg förstår jag.

Dessa kort då som jag behöver, passar samma kort i någon annan förstärkare (LK) eller måste de vara specifikt för 5125?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 14:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
De gamla stereokorten passar LK85/140, 5125 och 2250

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 14:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
smirre67 wrote:
De gamla stereokorten passar LK85/140, 5125 och 2250

Tack för svar. Det borde ju underlätta letandet en aning.
Ponera att jag får tag på ett (passivt?) 5125, kan jag ändå nyttja det tillsammans med Sneaky DS och Ninka? Typ att jag kan köra bi-amp tills jag hittat kort?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Harald wrote:
Att köpa nytt är väl aldrig ekonomiskt sunt, men har ju andra fördelar.

Nackdelen med en DSM/DS-I är att du hamnar i samma sits vid nästa uppgradering (som väl kan antas ske, även om det inte är planen just nu...). En helintegrerad lösning kräver ett genomgripande omtag, och är svårare att bygga vidare med.

Jag skulle siktat på ett slutsteg med aktiva kort, 5125 eller (hellre) 6100. Sen byta ut Sneaky mot en Majik DS eller bättre, som du antingen kör med inbyggd volymkontroll eller med typ Exotik (som dykt i pris på sistone). Det ger dig större flexibilitet, men såklart också fler lådor, vilket kan ses som en nackdel.
"samma sits" är det definitvt inte. Att inte överväga att använda en DSM (DSi) som integrerad förstärkare/slutsteg är f.f.a en mental begränsning (och det går inte ens med en Sneaky DS).

Faktum är att en KRDS+MDSi inte skäms för sig ens jämfört med t.ex. ADS+KK+2200 och det till en bråkdel av pengarna och dessutom är en MDSi betydligt bättre än SDS+5125 även om man kör aktivt.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 15:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
HCL wrote:
Harald wrote:
Att köpa nytt är väl aldrig ekonomiskt sunt, men har ju andra fördelar.

Nackdelen med en DSM/DS-I är att du hamnar i samma sits vid nästa uppgradering (som väl kan antas ske, även om det inte är planen just nu...). En helintegrerad lösning kräver ett genomgripande omtag, och är svårare att bygga vidare med.

Jag skulle siktat på ett slutsteg med aktiva kort, 5125 eller (hellre) 6100. Sen byta ut Sneaky mot en Majik DS eller bättre, som du antingen kör med inbyggd volymkontroll eller med typ Exotik (som dykt i pris på sistone). Det ger dig större flexibilitet, men såklart också fler lådor, vilket kan ses som en nackdel.
"samma sits" är det definitvt inte. Att inte överväga att använda en DSM (DSi) som integrerad förstärkare/slutsteg är f.f.a en mental begränsning (och det går inte ens med en Sneaky DS).

Faktum är att en KRDS+MDSi inte skäms för sig ens jämfört med t.ex. ADS+KK+2200 och det till en bråkdel av pengarna och dessutom är en MDSi betydligt bättre än SDS+5125 även om man kör aktivt.
Vad är stora skillnaden på en MDSi och en MDSM? Eller Hur stor är skillnaden ljudmässigt?


Top
   
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul med uppgraderingstråd!
Men utan budget blir det svårt att föreslå något.

Dina Ninka kan du ha kvar länge, om du trivs med hur de presenterar musiken.
Förbättra insignalen bara!
Det görs bäst med "source first" om du söker musikalitet.

Kan du ha separata enheter är det en smart väg att gå för att enkelt kunna uppgradera.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited