selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 11:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ursäkta om jag dämpar euforin över skivtvättande, men de råd jag fått angående skivtvättar samt de ljudande resultat jag tagit del av har inte varit speciellt positiva. Baserat på dessa råd och erfarenheter skulle jag definitivt avråda från att tvätta skivor om det inte är absolut nödvändigt.

Om man får spekulera kring orsaken så skulle jag gissa att man förvisso tar bort en hel del smuts, men att den smuts som blir kvar stannar där den gör mest skada (långt ner i spåret, där i princip bara nålen kommer åt samt på de ställen där spåret vindlar som mest - d.v.s. i transienter => mest väsentligt för musiken).


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 11:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Jag är inte heller övertygad om att det blir bätte. Finns en skivbutik i Kristianstad där dom tvättar skivor i en VPI skivtvätt (en dyrare variant för runt 12000 kr). Jag har lämnat in några skivor på tvätt men jag tyckte inte det blev särskilt bra.

Sen spelar det så klart roll vad man använder för rengöringsvätska osv. men för mig blir det inte tvätta mer skivor iaf.

Det är mysigt när dom sprakar som en öppen eld :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
HCL wrote:
Ursäkta om jag dämpar euforin över skivtvättande, men de råd jag fått angående skivtvättar samt de ljudande resultat jag tagit del av har inte varit speciellt positiva. Baserat på dessa råd och erfarenheter skulle jag definitivt avråda från att tvätta skivor om det inte är absolut nödvändigt.

Om man får spekulera kring orsaken så skulle jag gissa att man förvisso tar bort en hel del smuts, men att den smuts som blir kvar stannar där den gör mest skada (långt ner i spåret, där i princip bara nålen kommer åt samt på de ställen där spåret vindlar som mest - d.v.s. i transienter => mest väsentligt för musiken).
Jag håller med och det framgick inte av mitt inlägg. Jag tvättar bara som sista utväg. Nålen i sig kan göra ett bra jobb och lyfta upp smuts.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag för min del har enbart hört förbättring av dynamiken samt klarheten i musiken efter tvätt, men kanske jag inte har lika sofistikerad utrustning som ni har, har ju bara en gammal LP12´a med Ittok och Adikt. Däremot har jag märkt att man är tvungen att tvätta av nyinköpta 180 grams skivor för det verkar som om släppmedlet från pressningen ligger kvar på skivorna och drar åt sig damm och andra orenheter. Märkte detta i veckan när jag plockade fram Pink Floyd "Wish you were here" som jag tidigare har spelat ett par gånger efter inköpet för ett par månader sedan, skivan var helt flammig av damm tydligen kommet från det hårda kartong innersleeven till skivan, och när jag försökte torka av med microfiberduken så smetades det bara ut över skivytan, nä jag har inte dammigt och skitigt i lyssningsrummet och omslaget har varit förvarat i plastficka.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
HCL wrote:
Ursäkta om jag dämpar euforin över skivtvättande, men de råd jag fått angående skivtvättar samt de ljudande resultat jag tagit del av har inte varit speciellt positiva. Baserat på dessa råd och erfarenheter skulle jag definitivt avråda från att tvätta skivor om det inte är absolut nödvändigt.
+1

Det lades upp ett antal klipp på mitt forum för några år sedan, där tvättaren testade olika vätskor och borstar, med dyyyr utrustning. Själv tyckte han att det blev musikaliskt bättre ju mer han tvättade, men de flesta tyckte tvärt om att musiken blev tråkigare och tråkigare ju mer det tvättades. Något mindre knastrigt blev det, men faktiskt inte särskilt stor skillnad.

Personligen drog jag slutsatsen att tvätta så lite som möjligt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Delar skeptikernas erfarenheter men känner även igen detta med 180 grammare som blir solkiga. För mig har de blivit bättre ju mer jag spelat dem. Kanske är dyrare mc puppor bättre på att gräva bort damm ur spåren?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Delar skeptikernas erfarenheter men känner även igen detta med 180 grammare som blir solkiga. För mig har de blivit bättre ju mer jag spelat dem. Kanske är dyrare mc puppor bättre på att gräva bort damm ur spåren?
Ja nålen samlar upp smuts som man sedan tar bort från nålen.
Finns inget bättre sätt.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Dock, när man köper en skiva som är relativt repfri, spelad med en tjock, billig nål som aldrig nått ner i spåret men en skiva som är full av handsvett, öl, vinfläckar och katthår och damm, kan en tvätt faktiskt fungera. Skivan kan bli som ny.

De flesta skivor man köper begagnade har spelats med undermåliga skivspelare och det finns massor av information kvar i skivspåren i många fall.

De gäller också att hitta en metod som faktiskt fungerar hyffsat. Jag hittat en metod som fungerar bra genom att testa genom åren.

Men som sagt, jag vill helst inte tvätta. Spelar man smutsiga skivor med hjälp av nålen och en bra skivborste blir det ofta bra. Två spelningar brukar hjälpa. Jag har en Deccaborste köpt i mitten på sjuttiotalet. Den är fantastiskt bra.
Sedan är det många som inte vill använda sina dyra MC-puppor till att göra rent smutsiga skivor.

Skivtvättar är inte så enkelt att bara avfärda, många är nöjda med det resultat de får. Var och en har sina erfarenheter och upplevelelser.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nålen är av diamant så inget händer med den vid avspelning av smutsiga skivor, bara att göra rent den då och då.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
HCL wrote:
Ursäkta om jag dämpar euforin över skivtvättande, men de råd jag fått angående skivtvättar samt de ljudande resultat jag tagit del av har inte varit speciellt positiva. Baserat på dessa råd och erfarenheter skulle jag definitivt avråda från att tvätta skivor om det inte är absolut nödvändigt.
+1

Det lades upp ett antal klipp på mitt forum för några år sedan, där tvättaren testade olika vätskor och borstar, med dyyyr utrustning. Själv tyckte han att det blev musikaliskt bättre ju mer han tvättade, men de flesta tyckte tvärt om att musiken blev tråkigare och tråkigare ju mer det tvättades. Något mindre knastrigt blev det, men faktiskt inte särskilt stor skillnad.

Personligen drog jag slutsatsen att tvätta så lite som möjligt.
Jag håller med. Låter det tråkigare är det knappast någon fördel med att tvätta. Å andra sidan kan man fundera på, VAD kan rimligen göra ljudet tråkigare genom att få en renare skiva? Eller vänd på det hela, VAD i en smutsigare skiva kan bidra till bättre återgivning? En lite brusigare knastrigare bluesskiva låter mer levande än en helt brus/knasterbefriad dito, kan det var någon återkoppling till hur det lät förr och att det får en att minnas hur det lät på "bluesens tid"? Det finns ju de artister som lägger till brus/knaster på nya alster bara för att skapa en viss form av känsla - vad vill de åstadkomma?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 01:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
sportbilsentusiasten wrote:
Nålen är av diamant så inget händer med den vid avspelning av smutsiga skivor, bara att göra rent den då och då.
Nej, den allmänna uppfattningengen är att nålar mår mindre bra av smutsiga skivor och alltså slits mer jämfört om de spelar skivor i bra skick.

Diamonds don't t last for ever.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
HCL wrote:
Ursäkta om jag dämpar euforin över skivtvättande, men de råd jag fått angående skivtvättar samt de ljudande resultat jag tagit del av har inte varit speciellt positiva. Baserat på dessa råd och erfarenheter skulle jag definitivt avråda från att tvätta skivor om det inte är absolut nödvändigt.
+1

Det lades upp ett antal klipp på mitt forum för några år sedan, där tvättaren testade olika vätskor och borstar, med dyyyr utrustning. Själv tyckte han att det blev musikaliskt bättre ju mer han tvättade, men de flesta tyckte tvärt om att musiken blev tråkigare och tråkigare ju mer det tvättades. Något mindre knastrigt blev det, men faktiskt inte särskilt stor skillnad.

Personligen drog jag slutsatsen att tvätta så lite som möjligt.
Jag håller med. Låter det tråkigare är det knappast någon fördel med att tvätta. Å andra sidan kan man fundera på, VAD kan rimligen göra ljudet tråkigare genom att få en renare skiva? Eller vänd på det hela, VAD i en smutsigare skiva kan bidra till bättre återgivning? En lite brusigare knastrigare bluesskiva låter mer levande än en helt brus/knasterbefriad dito, kan det var någon återkoppling till hur det lät förr och att det får en att minnas hur det lät på "bluesens tid"? Det finns ju de artister som lägger till brus/knaster på nya alster bara för att skapa en viss form av känsla - vad vill de åstadkomma?

/ B
Jag lyssnade på flertalet klipp som Fredrik refererar till. I varje fall den tvätten gjorde mer skada än nytta. Att skiten bidrar positivt tror jag inte, men lite skit på fel ställe verkar kunna ställa till mer än mycket skit spritt över skivorna.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Då jag började intressera mig för ultraljud som tvätt, var när jag läste om en kille på internet som hade en skivtvätt o 20k klassen, som hävdade att när han använde ultraljud och tvättade med först, så vart ressultat sämre om han körde den ultraljudstvättade skivan i i sin skivtvätt efter än att bara använda ultraljud

Tror faran med skivtvätt är att man drar ut skiten jämt över skivan som annars är sitter i klumpar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Smutsigt loppisfynd,- sämre. Samma skiva tvättad- bättre.

Sliten nål, sämre. Hålla dyra nålen i bra skick genom att inte spela okända, skitiga skivor, -bättre.

God Jul på er. 8)

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lp12:a
PostPosted: Fri Dec 25, 2015 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja det bästa är att undvika att spela smutsiga skivor.
Men tror att risken med att tvätta är att, som fler varit inne på, att skiten inte helt försvinner utan att en del hamnar på ställen där det gör mer skada.

Av samma skäl bör man undvika borstar som riskerar trycka ned smutsen i spåren.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited