selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
För att ens anläggning verkligen skall få visa vad den kan så vill man ju ha välinspelade/välproducerade/välmastrade/whatever plattor... Helt i linje med "source first" :)

Tipsa om "snygga" skivor, ange om det är LP eller CD.

Några fantastiskt bra remastringar:
John Martyn - Solid Air. Engelsk gitarrist som var kompis med Nick Drake. Plattan från 1973.

Blind Faith - Deluxe Edition. Claptons band efter Cream 1969. Deluxe-utgåvan på dubbel-CD låter mycket bra.

Led Zeppelin BBC Sessions. Disc 2 med en konsert från 1971 är en fantastisk upptagning.

Och en modern platta:
Aimee Mann - Bachelor no. 2. CD från 1999. Amerikansk sångerska som slog igenom då hon gjorde soundtracket till Magnolia. Mycket bra inspelning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skitbra tråd detta! Skräp in = skräp ut, så sant så sant...

Eagels - "hell freeze over" låter snyggt o svänger bra.
Sting - brukar ha bra kvalitet på sina plattor överlag (han är noga med det i studion vat jag)
"MTV live" plattorna är bra med ruggigt skön live känsla


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag har en Zappa (förvånande?) singel jag brukar ta fram för att reda ut begreppen. Den svänger så bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Tjagge wrote:
Jag har en Zappa (förvånande?) singel jag brukar ta fram för att reda ut begreppen. Den svänger så bra.
Vilken singel är det?

Några plattor som brukar namedroppas i sådana här sammanhang:
Jennifer Warnes (heter hon va?) - Hunter. Både CD och LP tror jag.
Clapton Unplugged. Både CD och LP.
Jazz på Stampen. Både CD och LP.

Börja rota i skivsamlingarna nu!!! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Det är en mycket sen singel. Den släpptes för att promota The lost episodes när den kom. Vi snackar alltså inte någon original singel utan en som är släppt efter hans död. R.I.P Vet inte hur många singlar Frank släppte själv, kan inte ha varit allt för många.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tjagge wrote:
Det är en mycket sen singel. Den släpptes för att promota The lost episodes när den kom. Vi snackar alltså inte någon original singel utan en som är släppt efter hans död. R.I.P Vet inte hur många singlar Frank släppte själv, kan inte ha varit allt för många.
Ja ja, men vad heter singeln? Albumet "The Lost Episodes" har 30 spår.... att det ska vara så svårt att svara på en rak fråga :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
monkeydevil wrote:
Jennifer Warnes (heter hon va?) - Hunter. Både CD och LP tror jag.
Clapton Unplugged. Både CD och LP.
Jazz på Stampen. Både CD och LP.
Alltså... jag måste säga att skivor som brukar namedroppas i audiofilsammanhang är sådana man ska undvika till varje pris. Ovanstående tre är perfekta exempel på det - skittråkiga allihop.

JJ Cales plattor är bra anti-audiofilskivor. Okie eller Naturally på original-LP brukar jag sätta på när någon börjar teoretisera om huruvida det är dynamikomfånget/frekvensomfånget/distorsionsnivån/whatever som bestämmer graden av sväng.
Som ett litet inlägg i debatten.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
monkeydevil wrote:
Clapton Unplugged. Både CD och LP.
Alltså... jag måste säga att skivor som brukar namedroppas i audiofilsammanhang är sådana man ska undvika till varje pris. Ovanstående tre är perfekta exempel på det - skittråkiga allihop.
På CD är Claptons MTV unplugged SKITBRA :wink: Bra musik, jordens sväng o hela konserten fullkomligt dryper av känsla! (och HIFInörd ljud dessutom, härligt)
Allt bidrar till superb liveskänsla.
Men jag har ju en USA press förståss...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ha ha ha, det blev riktig humor av det hela. Glömde att skriva singelns namn, hi hi hi. Det blir så när man sitter på för mycket onödig information. Alltså det är låten I dont wanna get drafted som ju finns på The lost episodes i en annan version än den som återfinns på You are what you is från -81. Förutom drafted så finns Dinah moe humm, tagen från Overnight sensation samt slutligen My guitar wants to kill your mama. Enligt singel från samlingsskivan Strictly Commercial, men den kommer ursprungligen från Weasels ripped my flesh -70.

Så singeln heter alltså I dont wanna get drafted! Och jag köpte den från Ginza för tio kronor för många år sedan.

Om den egentligen är så mycket Tune-Dem vet jag inte, men jag tycker det är bäst att testa med musik som svänger och har lite fart. Zappa har det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
monkeydevil wrote:
Jennifer Warnes (heter hon va?) - Hunter. Både CD och LP tror jag.
Clapton Unplugged. Både CD och LP.
Jazz på Stampen. Både CD och LP.
Alltså... jag måste säga att skivor som brukar namedroppas i audiofilsammanhang är sådana man ska undvika till varje pris. Ovanstående tre är perfekta exempel på det - skittråkiga allihop.

JJ Cales plattor är bra anti-audiofilskivor. Okie eller Naturally på original-LP brukar jag sätta på när någon börjar teoretisera om huruvida det är dynamikomfånget/frekvensomfånget/distorsionsnivån/whatever som bestämmer graden av sväng.
Som ett litet inlägg i debatten.

/Fredrik
Har faktiskt bara Clapton-plattan själv, men den låter kalas - farsan har de andra två som han dock håller högt. :roll:

Är själv inte intresserad av att snacka omfång och nivåer, men det är ju kul om det (utöver svänget) låter "krispigt"! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 02, 2005 02:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tack Tjagge! Kul att du vaknade till liv :-)

Annars håller jag med monkeydevil om att "namedroppade" skivor ska undvikas. Förutom att de valda exemplen kanske inte är de allra bästa (=värsta).

"Clapton Unplugged. Både CD och LP."
Håller inte med. Är en utmärkt platta. Det är dock ingen milstolpe av herr Clapton, är det det som förväntas blir man besviken.

"Jazz på Stampen. Både CD och LP."
Trad-jazz som det låter på söndag eftermiddag är så här trist. Så det låter väldigt naturligt, om ej speciellt upplyftande.

Annars är det ofta så att plattor som låter riktigt bra på nästan alla anläggningar (sk "bra" anläggningar) oftast är de som höjs till skyarna. Men så behöver det inte alls alltid vara. Till synes enkla inspelningar kan visa sig vara krävande, och med rätt grejor ge sitt allra bästa.

Två plattor som låter bra (dock ej hifimässigt) på en sjyst anläggning (spelade på en LP12 förstås):
1 - Jonathan Richman - Rock'n'Roll with the Modern Lovers
2 - Lou Reed Live - Take no prisoners

Gamla saker och ur rent hifi-perspektiv lite passé. Men sån närvarokänsla, dynamik och "vara-där-kvalitet"! Lyssna och njut.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 02, 2005 10:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Annars är det ofta så att plattor som låter riktigt bra på nästan alla anläggningar (sk "bra" anläggningar) oftast är de som höjs till skyarna. Men så behöver det inte alls alltid vara. Till synes enkla inspelningar kan visa sig vara krävande, och med rätt grejor ge sitt allra bästa.
Håller med fullständigt! Ove på Hifibutiken i Östersund brukar jämt plocka fram nån platta med riktigt skitig blues (minns inte vad den heter) som bara skulle låta jobbig och skräpig med fel grejer. Men huga vilket ös det blir när det liras på bra prylar! Det är ju DET åtminstone jag vill ha ut av den anläggning jag slängt ut så mycket pengar på - att den ska spela så mycket musik som möjligt så att det blir kul att lyssna på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 02, 2005 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Quote:
Gamla saker och ur rent hifi-perspektiv lite passé. Men sån närvarokänsla, dynamik och "vara-där-kvalitet"! Lyssna och njut.
Van Morrisons liveplatta "It's too late to stop now" på LP är fin också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lejonklou wrote:
monkeydevil wrote:
Jennifer Warnes (heter hon va?) - Hunter. Både CD och LP tror jag.
Clapton Unplugged. Både CD och LP.
Jazz på Stampen. Både CD och LP.
Alltså... jag måste säga att skivor som brukar namedroppas i audiofilsammanhang är sådana man ska undvika till varje pris. Ovanstående tre är perfekta exempel på det - skittråkiga allihop.

JJ Cales plattor är bra anti-audiofilskivor. Okie eller Naturally på original-LP brukar jag sätta på när någon börjar teoretisera om huruvida det är dynamikomfånget/frekvensomfånget/distorsionsnivån/whatever som bestämmer graden av sväng.
Som ett litet inlägg i debatten.

/Fredrik
Är du gaaaalen :wink: Jennifer Warnes är ju jättebra fast Famous Blue Raincoat är mycket bättre än Hunter (kanske den är lite trist men är man såld på Jennifer så...)
Och Clapton "Unplugged" är en av mina top-10 CD

/Tomas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 10:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Instämmer med Lejonklou, Warnes är verkligen urtrist och uttjatad. Köp, eller låna, istället ngn Cassandra Wilson tex Blue light til dawn. Tokbra inspelning och trevlig musik!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited