sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan.
För att de ska höras högt o låta fräckare på radio, det vet jag o andra att du känner till...
Jag tycker dessutom att Rocred är ett utmärkt exempel på att det går att släppa musik som går mot den negativa trenden.
Tack för stödet. Även om jag tycker att vi nått vissa framgångar även avseende detta (trots vad Bill50x anser), så har vi en bra bit att vandra innan vi kan känna oss nöjda. Trycket att hålla uppe medelnivåerna är enormt, även bland musiker och som i så många andra branscher så är rädslan för att avvika från normen stor. Det har dessutom gått så långt att man tycker försiktigt komprimerad musik låter vasst i de partier där dynamikutrymmet utnyttjas hårt d.v.s. då uppspelningapparaterna sätts lite mer på prov. Många lyssnar dessutom i lurar eller små plasthögtalare via datorn. Att dessa låter hårt och skrikigt redan vid något lite starkare nivå, ja det är kanske inte helt oväntat.
Som så många påpekar så har effekten av hård komprimering (till skillnad från limitering) att musiken låter uddlös. Med minskad komprimering kommer inte bara det känslomässiga uttrycket utan även "udden" tillbaka. På gott OCH ont så att säga.
Inte lätt detta. Enda möjligheten är antagligen att göra bra grejer. Hur man gör anses i det stadiet mindre viktigt, men om det kräver mer dynamik än vad som normalt används (mer än de 5-10 dB som är vanligt idag - vilket jag vet att det gör, ja t.o.m. mer än de ca. 15-18 dB som även material som allmänt gäller som högdynamiskt), ja, då kan det säkert accepteras.