sportbilsentusiasten wrote:
Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat.
Vad är ett inbyggt försteg? Eller menar du försteg med inbyggda andra funktioner, som tex riaa, dac och tuner?
Utvecklingen har sprungit ifrån mig. Tidigare ville jag absolut ha ett försteg med dubbla bandspelaringångar, för att kunna kopiera från en bandspelare till en annan medan jag lyssnade på annat. För några år sedan (ja, nu ganska många år sedan

) insåg jag att behovet reducerats till anslutning av
ett kassettdäck. Och idag? En tape-loop använder jag överhuvudtaget inte längre. Idag räcker några analoga ingångar på ett försteg.
Men här är jag lite kluven. Ett försteg som bara har en (1) ingång för analoga källor är för mig fortfarande en begränsning. Har man en skivspelare, radiodel (tuner) och ytterligare någon analog enhet så stöter man på patrull med de nya digitala förstegen (tex från Linn). En begränsning jag känner trots att jag de senaste 6-7 åren bara behövt en analog ingång, för min LP12:a*. Min tuner (Pekin) sålde jag för länge sedan när jag insåg att jag faktiskt inte lyssnade på radio genom den utan oftare via nätet.
Kanske motståndet mot digitala försteg är mer känslomässigt än logiskt?
/ B
*Jag har kvar min Ikemi, men det är otroligt sällan den används. Men visst är det lite krångligare att först rippa en CD istället för att lyssna direkt. Idag är det den 3 juni och Ikemin har inte använts i år. Behovet är tydligen inte så stort. Men
känslan att ha möjligheten att spela CD är stor.