selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Åter till Klimax...

Vad gäller gamla Solo så är det ju rent praktiskt svårt att utreda hur mycket dom har tappat under sin livstid. Vad skall man jämföra med? Numera har dom dynamik sedan några år och är pga det bättre än vad mina var när dom var tillräckligt inkörda av den förste ägaren. OK, man kan jämföra med t ex demo-ex av senaste Twin, blir dom spöade av den så spelar dom väl inte som dom skall. Jämförelser kompliceras också av att mina har Speakon och senare ex allra oftast har binding posts, man kan inte köra med samma kabel.

Som ni vet kan man Dynamik-uppdatera Solos och Twin. Eller kunde då Linn nu stoppat detta. Vet att det finns folk på forumet som gjort detta med Twin, vet inte om någon som har gjort det med Solos. Till skillnad från alla andra apparater så fick man skicka dom till Linn som tog ganska bra betalt. Där fräste dom ur i lådan för att få in dynamiken. Frågan var, gjorde dom något mer t ex som att recap'a ? Hade en Chakra Twin förut, den var lite nyare men inte ny, 2003 tror jag. Funderade på dynamikuppdatering men det gick liksom inte att få ett svar på hur bra den skulle bli. Men jag ramlade över dom här Solos och sålde Twin. Här hade jag möjlighet att jämföra.

Men TS kanske anser att det är lite OT kanske då han pratar 280 o Klout. Förstår också att ni inte har några erfarenheter av Kilmax recap.


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Att vi pratar recap om Linn grejer över lag tycker jag är helt ok

Idag så går väl solos inte att uppdatera till dynamik, en fundering som slagit mig är vad händer om nätdelen pajer i en solo?

Eftersom de inte erbjuder uppdatering nå mera hur gör man då med sina andra kanal?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pekka71 wrote:
Att vi pratar recap om Linn grejer över lag tycker jag är helt ok

Idag så går väl solos inte att uppdatera till dynamik, en fundering som slagit mig är vad händer om nätdelen pajer i en solo?

Eftersom de inte erbjuder uppdatering nå mera hur gör man då med sina andra kanal?
Det här vet vi väl inte. Linn kan ha den ursprungliga nätdelen i lager. Att Linn inte erbjuder uppgradering betyder ju inte att dom inte är kapabla till göra den. Så länge dom kan tillverka nya Klimaxlådor kan dom väl fräsa i gamla.

Men det är ju samma ev problematik med alla monosteg. Finns ju medlemmar här som kör Tundra Mono. Man vill ju att bägge skall åldras i samma takt sas. Stoppar man i ny (om än likadan) nätdel i den ena så känns det ju lite knepigt. Gäller ju också om man byter moderkort i den ena men behåller nätdelen. Minns t ex en tråd på Linns forum om en som skickade sina Solos till Linn och fraktfirman slarvade bort den ena, slutade väl med en sprillans ny och en äldre dynamikuppgraderad.


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Åter till Klimax...

Vad gäller gamla Solo så är det ju rent praktiskt svårt att utreda hur mycket dom har tappat under sin livstid. Vad skall man jämföra med? Numera har dom dynamik sedan några år och är pga det bättre än vad mina var när dom var tillräckligt inkörda av den förste ägaren. OK, man kan jämföra med t ex demo-ex av senaste Twin, blir dom spöade av den så spelar dom väl inte som dom skall.
Jag jämförde mina Solo med nya Solo/D (skillnad ca 15år), Twin både nya med Dynamik och äldre. samt Lejonklou Tundra stereo.
Solo oavsett ålder var i en klass för sig med ganska lite skillnad mellan utan/med Dynamik. Med Tundra Stereo mitt emellan Twin o Solo.
De steg som har modern nätdel separerad från stärkarkortet, bra skärmning o bra kylning som Klimax har, drabbas troligen mindre är LK280 som har det trångt innanför skalet.
Dvs jag ser inte att man ska oroa sig för Klimaxstegen, men när de blir som LK280 i ålder (25år?) så är det kanske en annan sak. Vi får se.


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nä vi vet ju inte, men mardrömmen vore ju om Linn lagade det trasiga monoblocket med dynamik, men inte erbjöd uppgradering av det hela

Sen blir det ju en extremt kostsamt rep om man måste köpa en dynamik till det nya steget

Som sagt detta är ju bara spekulationer, Linn har kanske som sagt i lager ett stort antal pre dynamik

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linn tillverkar enbart på beställning = har inget lager av kretskort o nätdelar.
De kan givetvis tillverka vilken modell på kretskort som helst, ny eller äldre generation.
Mycket smart upplägg, uppmanar er att besöka Linn så får ni se apparaten där man matar in komponenter i ena änden...och ut kommer ett (valfritt) kretskort. :D


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Extremt smart, men då är det ju extra synd att man upphör med service på äldre produkter eftersom det bara är ett knapptryck bort

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Slutsteget som vi stirrade ner i för några dagar sedan gav mig lite huvudbry. Ena audioboarden hade Linns turkosa 100uF/63,en modell som förekom senare,medan andra kanalen använde sig av den modell man fann ungefär fyra år tidigare. Läste om ett liknande fall nyligen på vårt brittiska grannforum, där ägaren hade tur i oturen att slutsteget la av just innan beslutet att inte ta emot fler enheter. Förhoppning fanns att Linn skulle byta ut hela det felaktiga kortet,i stället returneras slutsteget,förvisso åtgärdat,men med enbart byte av tre komponenter. Någon halvledare samt två kondensatorer. De sistnämnda av annan färg och fysisk storlek men av rätt märkvärde. Hade kännts så där varför herren i fråga halkade in på en av recaptrådarna varvid jag kom att höra talas om historien. Denne startade någon tid senare,om jag minns rätt,en tråd,eller kan ha varit ett blogginlägg,där man steg för steg dissekerar slutsteget,mäter status på återstående elektrolyter,vilka är beroende på hur man vill se det,helslut eller fungerande nätt och jämnt. Mest anmärkningsvärt i historien är just den halvhjärtade service vilken de debiterat enligt den gängse prislista som förvisso kan förefalla dyr men även i de fall där ett helt kort ersätts måste betraktas överkomlig. Men personligen så skulle den där olikfärgade och till måttet avvikande komponenten gnaga inom mig,så ett frö av misstro,få mig att grubbla på om det verkligen lirar hundra om grejorna men ännu värre,hur länge ska det ta innan de fyra andra småkondingarna som delar jobbet med de utbytta drar sin sista suck,som de i värsta fall andas ut genom inre baselementet i Keltik eller genom arrayen på dina kära Komri.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Extremt smart, men då är det ju extra synd att man upphör med service på äldre produkter eftersom det bara är ett knapptryck bort
Verkligen.


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Mon Oct 12, 2015 06:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag skulle verkligen uppskatta att kunder som önskar kan lägga in en order på ett sådant knapptryck.

Lördag kväll växlade jag mellan att jobba på ett LK2 och lira klassiska arkadspelstitlar,kan lugnt påstå att man kan ha det sämre. Livskvalite! LK2 är väsentligt mer svårjobbad än LK280,trångt och pillrigt. Fler och varierande sorter/storlekar på elektrolyter samt intilliggande polystyrenelondensatorer med underdiemensionerade motstånd samt hårt arbetande transistorer för tankarna mot amatörradiohållet. Det sistnämnda sagt som något positivt. Linns enbryo på vägen till kortare signalvägar genom kompakt formfaktor. Kort som utgör skärmade jordplan men även varma arbetsförhållanden. Att som slutstegets ägare önskade,bibehålla utseendet så original som möjligt men ändå få det renoverat och driftsäkert på samma gång bjöd på en utmaning. Motstånd R33 är bosatt under en av de stora reservoarerna och var tämligen toast,och att få plats med detta på ett sätt som jag vågar stå för tämligen omöjligt då ett aningen kraftigare är att föredra. Ska skyndsamt tillägga att jag inte utrönat huruvidare ett kraftigare motstånd tär på musikaliteten. Kvartswattaren som levde där under hade fått smaka på ungefär den dubbla effekten under många år och gick av vid blotta beröringen. Lösningen fick bli att ta fäste på två grannar,ett par resliga närbelägna transistorer,därmed kunde nuvarande arrangemang räddas. Polystyrenekondensatorerna var inte ens i närheten av sitt forna jag och fick välbehövlig pension och ersattes av nya handselekterade ditos. R49 hade bytt jobb till isolator och grannen totalt kortslutning,samtliga elektrolyter tävlade om högsta ESR vilken en bulig filur på 100uF vann storstilat med 7.3Ohm!
Återstår gör höger kanal och inväntan av komponenter. Ska bli spännande att höra hur slutsteget låter. Filar vidare på en LK1 så länge...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Mon Oct 12, 2015 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Kanske förklarar varför utrustningen spelar på topp då den är "uppvärmd" ?
Jag kanske är lite slarvig, men jag har aldrig stängt av mina stereoapparater mer än när jag varit
iväg hemifrån mer än en vecka. Annars står dom alltid på. Dygnet runt, år ut och år in...
Man kanske skulle stänga av den lite oftare för att spara på komponenterna ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Mon Oct 12, 2015 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Intressant hursomhelst att läsa om hur gamla LK får nytt liv. När skrotar man en gammal LK-låda ? 50 år ? 100 år ? Finns det överhuvudtaget någon annan elektronik som man använder så flitigt och rekondar vid behov ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Mon Oct 12, 2015 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Kul läsning Haraldur! :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Fortsätter med en trött LK1/Dirak utan en kanal på MC tillhörande Pekka. Här fanns det gott om pyssel kan jag lugnt påstå. Dessa kan låta risiga om de ser ut som sagda låda invändigt men blir ruggigt bra med nya livsgivande komponenter. Sedan lådan hamnade här så har jag aktivt letat efter en till LK1'a till mig själv. Har sedan tidigare några,bland annat den första prototypen och en Dirak samt en vanlig utan Dirak som jag gjorde i ordning för något år sedan och som puttade undan Klimax Kontrolen från hyllan. Nu ville ödet att jag skulle ramla över en LK1/Dirak av Rudlings vänner vilket jag förstås omöjligt kunde motstå. Fantastiskt så mycket dåligt denne gamle Linnhandlare hade att berätta om nya Linn och om hur de sladdade ner i diket. Hur som helst så var det med skräckblandad förtjusning som man tryckte in powerknappen på Diraken med tanke på den avsevärda antalet ersatta komponenter. Tursamt nog så tändes dioderna snällt upp och allt förefaller som det ska! Ännu en rar glädjespridare räddad till eftervärlden!
Image

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Bra att det finns såna som du som håller liv i dessa klassiska LK boksar.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited