selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn släpper nytt
PostPosted: Thu Sep 10, 2015 21:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
5-serien...
“It’s for those who seek simplicity, who just want high performance in a simple package. It’s still hi-fi, but what matters to some is the number of boxes, the intrusion into living space, the ease of use for the family – these have become bigger considerations. It’s not that Linn has a different view on what hi-fi is, it’s that customers have a different view."
...
"We want to use the latest technology to make a hi-fi proposition that anyone who loves music can aspire to, that is compact, and in a customisable aesthetic that will meet the needs of the whole household.”
http://www.whathifi.com/news/linn-launc ... -conscious

Majik Exaktbox, Exaktbox sub, mm.
http://www.whathifi.com/news/linn-launc ... y-speakers


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Fri Sep 11, 2015 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag är imponerad!!
Nu visar Linn musklerna och släpper produkter som gör Exakt-konceptet komplett. Äntligen.
Majik Exakt-I kommer bli en storsäljare. "allt-i-ett" låda och prisvärd (relativt andra Linn-priser). :D
Exakt-sub ska testas. Givet att man kan mata ut BÅDE analog signal och Exakt från DS? Någon som har koll...

Gilad är en duktig affärsman, helt klart.

Men högtalarnamnen på de nya?? Gillar riktiga namn bättre. Hoppas isobarikbasen är riktad framåt - DET vore ju alldeles underbart !
Lika underbart som min nyinköpta VFR800 med Lasersystem där sista insatsen är borttagen. Ljudet från en rumlande V4 på tomgång och över 10000 rpm är lite av en ljudorgasm :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Högtalarna får mig att tänka på en gammal tråd här på Selleri (kanske 5-8 år sen?), där någon på sin sambos begäran planerade att klä in sina Ninka(?) i en strumpa, alternativt tapetsera dem. Min reaktion nu är ungefär som den jag minns att majoriteten hade då. Nja...

Fantasilöst namn tycker jag också. På den punkten var det definitivt bättre förr. Möjligen att lågvattenmärket var när det pumpades ut fyrsiffriga koder, vilket kändes som ett otaktiskt drag för att ge kunderna en "relation" till produkterna. Vem, förutom de inbitna, kunde hålla isär och ännu hellre sukta efter 5103, 5125, 5140 och 2250? 530 känns marginellt bättre...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 10:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Ang. Exakt-Sub så är det separat hårdvara som klarar av att driva 2st subwoofers med signal. Kostar 13.500:- i Sverige.

http://www.linn.co.uk/hifi-separates/ex ... aktbox-sub

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sun Sep 13, 2015 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Var er A225 K345 ......borta?


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sun Sep 13, 2015 12:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Jag är imponerad!!
Givet att man kan mata ut BÅDE analog signal och Exakt från DS? Någon som har koll...
På Exakt DSM finns båda analoga o Exakt utgångar. Dock ligger dessa inte i samma tidsdomän..eller vad de nu heter så man skulle behöva någon typ av synk/delay för att det ska funka.
Exakt-Subb lådan har ju analoga utgångar också så då behöver man ju inte använda analoga utgången på DS.. Så fixar sig ju detta "lilla" problem.
Det är så jag förstått det ivf.

Tycker de nya 520 & 530 ser väldigt trevliga ut, hoppas de låter bra oxo. Fast Linn har ju aldrig släppt något som låter sämre än föregående modell så känner ingen oro direkt över detta.

mvh/A

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sun Sep 13, 2015 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag är imponerad!!
Givet att man kan mata ut BÅDE analog signal och Exakt från DS? Någon som har koll...
På Exakt DSM finns båda analoga o Exakt utgångar. Dock ligger dessa inte i samma tidsdomän..eller vad de nu heter så man skulle behöva någon typ av synk/delay för att det ska funka.
Olika tidsdomän, är det verifierat med test?

siffernisse wrote:
Exakt-Subb lådan har ju analoga utgångar också så då behöver man ju inte använda analoga utgången på DS.. Så fixar sig ju detta "lilla" problem.
Det är så jag förstått det ivf.
Normalt matar de analoga utgångarna sub(arna). Men du menar att man kan konfigurera så att ena utgången kan vara ofiltrerad?


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Sun Sep 13, 2015 20:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Olika tidsdomän, är det verifierat med test?
Jag har ställt frågan och LINN har sagt detta. Jag har inte testat.
Quote:
Normalt matar de analoga utgångarna sub(arna). Men du menar att man kan konfigurera så att ena utgången kan vara ofiltrerad?
På Linn subbarna kan du sätta filtret till Flat, dvs ofiltrerat. Sedan låter man Exakt-Subb boxen göra filtreringen som den ju är bättre på.

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Mon Sep 14, 2015 16:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
Exaktbox-I är ju klart intressant. Inte blodigt dyr!

Av ytterligare intresse är att Linn numera erbjuder uppgradering av Majik DS, DSi och DSM till motsvarande nya modellen med Exakt Link. En MDSM kostar 9500 kr att uppgradera, 6900 kr för en MDS: http://linnhifi.blogspot.se/2015/09/lau ... box-i.html.

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Mon Sep 14, 2015 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
530
är iaf 3vägs, med 2st 6" i botten av den som Majik iso, Akubarik, (inte riktat framåt)


520 tror jag bara är 2vägs, ingen isobarik bas.


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Tue Sep 15, 2015 21:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Linn goes B&O, känns det som. Det har väl inte gått så bra för B&O under den senaste tiden. Försöker Linn kapa åt sig de tynande marknadsandelarna tro?

Men helt klart är det kul att Exakt görs tillgängligt för fler genom de billigare modellerna: http://www.linn.co.uk/hifi-separates/exaktbox

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Wed Sep 16, 2015 15:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
Helt klart ett skifte av målgrupp iaf. Tror det var Gilad som sade någonstans att större delen av de nya kunder som tillkommer är välbeställda par som gemensamt köper musikanläggning, och då är det väl vettigt att röra sig i riktning mot pengarna. Oavsett vilket blir det intressant att provlyssna :)

Hm, 6-kanals Akurate Exaktbox är också rätt lovande i det billigare segmentet. Det är ju Exaktboxen som är källan i ett Exakt-system, så har man inget behov av att vare sig ta in eller ut analoga signaler borde Majik DS + Akurate Exaktbox bli tämligen prisvärt. Om än lite felmatchat i utseende.

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Wed Sep 16, 2015 16:29 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nya Majik Exaktbox-i är en cool produkt, och jämförelsevis blir det ju billigt jämfört med andra Exakt-lösningar. För egen del tror jag nog att en Majik DSM med inbyggd 8-kanalig Exaktbox, men utan alla slutsteg hade blivit en än mer intressant produkt.

Däremot saknas det en Majik Exakt DSM i dagens produktutbud. Jag menar - vad ska en handlare rekommendera för produkter till en kund som vill köpa ett Majik Exakt System baserat på till exempel Majik 140 och Majik Exaktbox-i? Om kunden vill koppla in skivspelare och HDMI-enheter. Ska kunden då köpa Majik DSM? Eller den billigare och bättre för ändamålet Akurate Exakt DSM? Det rimliga vore att det fanns en Majik Exakt DSM för 15-20 000 kr.


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Thu Sep 17, 2015 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det kommer en ny betydligt bättre Akuratexaktbox också, med 6utgångar.

Undrar om det är en Klimaxbox i akuratchassie...


Top
   
 Post subject: Re: Linn släpper nytt
PostPosted: Thu Sep 17, 2015 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
Det kommer en ny betydligt bättre Akuratexaktbox också, med 6utgångar.

Undrar om det är en Klimaxbox i akuratchassie...
Fast ingen uppdatering av akurateboxen med 10 utgångar?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited