selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Bland de största skillnader jag upplevt i hifisammanhang är då man provar olika försteg. Att koppla in ett Kairn hemma fick mig att tappa hakan faktiskt. Hur kan detta komma sig? Hur är ett försteg uppbyggt och hur kan det vara så otroligt kritiskt för återgivningen? Finns det olika typer av konstruktioner på försteg? För mig som inte är tekniskt insatt är det bara en volymkontroll och ingångsväljare.

Någon som är tekniskt kunnig på detta område?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ska ge mig på ett försök att förklara.

Ett förstegs uppgift är att förstärka alternativt dämpa signalen till slutsteget och ge signalen en så optimal utgångsimpedans som möjligt i förhållande till ingånssimpedansen till slutsteget. och även då naturligtvis agera som ingångsväljare.
Om du tar en CD spelare vilken har åtminstånde teoretiskt en optimal utgångsimpedans så skulle du kunna ansluta den direkt till slutsteget men då kommer problemet att signalen sannoligt är för hög och då måste du dämpa den med någon form av potensiometer (varierbart motstånd) och då kommer du att ändra utgångsimpedansen kraftigt detta är det vanliga sättet att göra en varierbar utgång från cd spelaren och eventuellt ha en enkel buffert krets för att sänka utgångs impedansen.
förförstärkaren tar in signalen med optimal ingångsimpedans förstärker eventuellt signalen lite och sedan skickar den med låg utgångsimpedans till ingångsväljare och dämpsats sedan tas signalen och skickas till ett buffert steg som sänker ingångs impedansen till en optimal utgångsimpedans till slutsteget med andra ord låg.
under denna färden får det inte komma in några störningar i signalen och signalen skall förändras så lite som möjligt men eftersom inga komponenter är helt linjära så kommer signalen förändras mer eller mindre lite grann. Bland det viktigaste i ett försteg är nätdelen att den ger en så ren likspänning som möjligt utan variationer och att den klarar att lämna mycket ström snabbt också den skall alltså brecis som slutsteget hinna med i snabba amplitud förändringar i musiken och att det är mycket lågbrusigt. (gämför med linto som riaa steg),man uppfattar ofta inte brusets störande faktor fören det är borta likt linto.

Vid optimal utgångsimpedans vs ingångs impedans minskas kablarnas påverkan av signalerna vid missanpassning uppstår reflektioner i kabeln vilken kommer att orsaka tidsfel (ståendevåg på radiospråk) vilket är en sak man aldrig blir helt av med men kan minska rätt så kraftigt genom att göra så rätt som möjligt gämför med stående vågor i lyssningsrummet fast här elektriskt.

Som svar på frågan om det finns olika konstruktioner av försteg vi ha de passiva tillexempel som består av en låda med ingångsväljare och volymkontroll (potensiometer) och så har vi de aktiva med buffert steg och förstärkande steg likt ovan. och så tror jag det finns steg som har passiv ingång och avslutas med ett buffrande steg.

sedan har vi ju att det finns rörbestyckade transistor bestyckade och IC bestyckade men principerna är de samma.

Sammanfatting det skall vara störningsfritt och anpassande och utan tidsfördröjningar i olika frekvenser.

ett litet försök till förklaring. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tack så mycket Hepcat! Det var som jag trodde, dvs mer komplicerat än jag trodde! :)

Hur är Linns försteg byggda? Är de aktiva eller passiva? Eller skiljer det sig åt mellan de olika modellerna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Alla linns försteg är aktiva, mer eller mindre kompliserat uppbyggda. Tex LK1an är uppbyggd med ett avancerat riaa steg och linje stegen är i princip bara ingångsväljare med buffert steg lite lätt förenklat.
medan mer jobb är nerlagt på senare försteg vad gäller linjeingångarna.
sedan har vi det att alla Linns försteg har processor styrd volym och alltså har ett dämpnät med fasta motstånd och därmed får väldigt lika dämpning i båda kanaler oavsett volym vilket många försteg med konvetionella potensiometrar får problem med på låga volymer pga olinjäriteter i potensiometern.

Ps det är mycket svårare att konstruera ett bra försteg än ett bra slutsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det blev en mycket intressant tråd det här tycker jag. Trots att jag inte är allt för elektronikkunnig kan jag ganska bra sätta mig in i var problemen sitter när det gäller att bygga cd-spelare, förstärkare och högtalare. Men förstegen har jag haft mycket dålig koll på hur de är uppbyggda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 00:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Hur står sig egentligen den gamla LK1:an gentemot Linns andra försteg (tänker på dem i LK-lådorna) och hur pass stor betydelse har det om man kopplar på en Dirak? Kommer ev bli sittande med bara en LK1:a tills jag bestämt vad nästa försteg blir, eller om jag ska behålla det nuvarande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 00:38 
young wrote:
Hur står sig egentligen den gamla LK1:an gentemot Linns andra försteg (tänker på dem i LK-lådorna) och hur pass stor betydelse har det om man kopplar på en Dirak? Kommer ev bli sittande med bara en LK1:a tills jag bestämt vad nästa försteg blir, eller om jag ska behålla det nuvarande.
LK1 är en helt underbar maskin. Om jag lyssnar på vinyl slår den min
Wakonda gul och blå, iaf phonosteget. Att lyssna till CD via linjeingångarna
var dock inte lika roligt, och där var Wakonda tveklös vinnare.

LK1 spelar livligt, varmt och dynamiskt. Den är inte alls lika "plåtig" och
"stolpig" som Kolektor, och aggressivare än Wakonda. Den får däremot se
sig slagen av en Kairn på alla punkter, även phonosteget.

Personligen skulle jag överleva med LK1! Det vore riktigt roligt till och med.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited