Tänk på SÄKERHETEN!
Största risken ätt bli invalid är i en bilolycka o det är
JÄTTESTOR skillnad på olika bilar.
Volvo/SAAB är de enda som har sk haverikommisioner som undersöker riktiga olyckor. =de vet hur man ska bygga bra bilar.
Dessutom, var försiktig när du läster "krocktester"
Är ju i
verkligheten bilen ska skydda, så läs Folksams statistik över hur bilen skyddar!
Dessutom är det bäst/enklast med en svenk bil i sverige (kan repareras överallt o delar finns snabbt). Svenska bilar har dessutom bra stolar/värme/rostskydd/bra lås&larm
Tänk också på den AKTIVA säkerheten = bra väghållning undviker olyckor.
Här går 240/740/940 fetbort! (jättebra bilar annars)
För 50k skulle jag titta på dessa beroende på tycke o smak:
1/ en sen 9000. (96/97) Leta efter ett paket som heter A50 som har mycket lull lull.
Bra tryck i motorerna o bekväm.
2/ en tidig S70/V70.
3/ en tidig 9-3. Ingen dum bil alls som dessutom har aktiva nackskydd! Minskar risken för wiplach med över 50%. (den vanligaste skadan vid olyckor)
Kör du landsväg skiljer det inte så myckt besninförbrukning på en stor/liten bil.
Har haft 9000, V70, 9-5 o man kan köra på 0.7 lätt utan automatlåda.
Strunta i S40 o dyliga "icke svenkbyggda" volvos. Mycket sämre ur ALLA aspekter; krockskydd, komfort, kvalitet, säkerhet...
Lite som alla andra "icke svenska bilar"
Vad du än gör UNDVIK franska/japanska/italienska bilar! Tyska bilar har iallafall något så när krockskydd...
obs - detta gäller bilar för 50k!
Nyare bilar har visst skydd men fär 50k hittar du bara bilar INNAN de "upptäckte" krockskydd
Sedan har de tre bilar som jag räknade upp OK ljudsystem med
