selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Jag har lyssnat på Exakt Akudorik hos HF och tyckte de lät lite tunna. Exakt Kaber lät oväntat bra...
Men när jag sedan kom hem och lyssnade på min rigg lät den fet och svulstig. Det var ingen som helst tvekan att Exakt Akudorik med rumskorrigering är skyhögt bättre ur tunedem perspektiv. Från HIFI perspektiv kan man ha delade slutsater, men från tune-dem kan jag inte förstå kritiken mot space och exakt.

Nåväl jag köpte en lasermätare och mätte om mitt rum. Matade in i Konfig, trixade lite och plötsligt lät det som jag minns från Akudorik, fast "mer". Så för mig är rumskorrigeringen, space, 90% och exakt kanske ytterligare 10%. En utvärdering av exakt utbrutet från space käns inte så intressant för mig när jag hört vad space kan göra i mitt rum.

För skoj skull provade jag att EQ:a basen, ta bort fönster ur Space men resultaten blev sämre. Så för mig blir det nog en KDSM uppgradering så småningom så jag kan njuta av LP:12an spacead när jag kopplar in den.

Tills dess kanske algortimerna förfinats ytterligare att låta mer HIFI. Så som jag förstår Tunedem, lät space med exakt skyhögt bättre.
Exakt utan space torde kanske vara ungefär likvärdigt med bästa analoga eller något sämre då man får mindre korrigering jämfört med space.

För att alla skall se så postar jag min rumsgraf för beundran:

Image

Hälsningar
Fredrik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 00:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
Här är en bild av min korrigering

Har behövt dra ner lite från det som mjukvaran rekommenderade

Image

Mvh Kandor


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En undran

Om man har en högtalare som inte går under 100 hz, hur kompenserar space om man inte vill ställa burken på den optimala positionen eftersom space inte ändrar något över 100 hz

Eller menar Linn att högtalare över 100hhz låter lika vart de än placeras?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 01:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
Testade precis att sätta en custom filter på 10khz och det verkar fungera

så det är inte någon begränsning vid 100hz

Mvh Kandor


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Här kommer min graf. Optimerad av Kalle. När han gjorde installationen (för nåt år sen) tyckte han att Space föreslår lite för mycket, så han tar något mindre.

Mitt rum är fyrkantigt, har två tjocka betongytterväggar och två tunnare innerväggar av lättbetong (varav en av dessa är den som högtalarna står mot). Golv och tak av trä.
Dessutom finns en rejäl öppning där den naturliga dörren skulle ha suttit.

När jag suttit och lekt med Space tycker jag att det är mycket lättare att höra skillnader bättre/sämre, av/på, än vad det är att höra skillnaderna när man tune-demar in den sista sista biten av högtalarplaceringen.
Kan bero på att man gör hela optimeringen från soffan och slipper springa upp och ner och mäta/flytta högtalare mellan lyssningarna.

Tycker det alltid blir bättre med Space, oavsett om man kör på rekommenderade inställningar eller lite mindre. Space av låter alltid sämre.


Attachments:
Screen Shot 2015-07-11 at 8.27.19 PM.png
Screen Shot 2015-07-11 at 8.27.19 PM.png [ 127 KiB | Viewed 6194 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --
Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
pekka71 wrote:
En undran

Om man har en högtalare som inte går under 100 hz, hur kompenserar space om man inte vill ställa burken på den optimala positionen eftersom space inte ändrar något över 100 hz

Eller menar Linn att högtalare över 100hhz låter lika vart de än placeras?
NNej de säger att pilla på ljudet över 100hz sabbar musiken och ändrar högtalens karaktär för mycket. Space vill därför bara ta bort de mest störande rumsresonanserna under 100hz. de efterstävar inte flat återgivning.

Dock vet jag inte vilka filter som "speaker optimisering" lägger på extra på space, då det är dolda.

Ie det låter annorlunda/sämre med space påslaget även fast man inte lagt in något rum. På Linn forumet så har det ju framkommit mellan raderna att det finns extra parametrar/filter som man inte kan se från Konfig.

Dock blir det alltid bättre med rummet korrekt inlagt i mitt fall. För er med exakt är ju delningsfiltret digitalt och en del av exakt så går det inte att stänga av speakeroptimisering av förklarliga skäl.
Så mina kommentarer gäller enbart speakeroptimisering av analoga högtalare. I exaktfallet kan jag inte tänka mig att space i något fall skulle försämra.

Jag har även försökt minska de kalkulerade värdena men i mitt fall har det alltid blivit sämre totalt sett så jag har bara de beräknade inlagda.

Nu med nya konfig skall jag prova med space utan högtalaroptimering.


Last edited by fredrik on Sat Jul 11, 2015 21:49, edited 4 times in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 21:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
Verkar som min bild försvann

Här kommer en länk istället

http://www.evernote.com/l/ATiXl0Ydt91Bu ... WG80uUPco/

Håller också med att det låter alltid bättre med space på

Mvh Kandor


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2015 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har ni prövat att ändra på fler frekvenser? De rum som visas verkar justerats bara på en.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2015 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:
Har ni prövat att ändra på fler frekvenser? De rum som visas verkar justerats bara på en.
Hej,
sportis, alla frekvenser du ser är inlagda och gör skillnad (Grön+Blå).
Att en frekvens är blå betyder bara att den är vald för modifiering.
Konfig tar den första när den öppnas och blåmarkerar...


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2015 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Har ni prövat att ändra på fler frekvenser? De rum som visas verkar justerats bara på en.
Hej,
sportis, alla frekvenser du ser är inlagda och gör skillnad (Grön+Blå).
Att en frekvens är blå betyder bara att den är vald för modifiering.
Konfig tar den första när den öppnas och blåmarkerar...
Det som föreslås av Space är ljusgrått och syns lite dåligt. Dom gröna graferna är dom som gäller (ändrade från den gråa föreslagna). Blå är som sagt den man meckar med för tillfället.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2015 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Läste på lite om optimeringen på Linns hemsida:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... timisation

Man börjar med att justera (6db) på frekvenserna med mest bas. Sedan fortsätter man med dom högre. Detta eftersom dom lägre frekvenserna tydligen döljer/maskar dom lite högre.
All optimering görs enligt tunedem, och dom föreslår en låt med en jämn och melodisk basgång. Tydligare basgång=bättre.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2015 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Har ni prövat att ändra på fler frekvenser? De rum som visas verkar justerats bara på en.
Hej,
sportis, alla frekvenser du ser är inlagda och gör skillnad (Grön+Blå).
Att en frekvens är blå betyder bara att den är vald för modifiering.
Konfig tar den första när den öppnas och blåmarkerar...
Det som föreslås av Space är ljusgrått och syns lite dåligt. Dom gröna graferna är dom som gäller (ändrade från den gråa föreslagna). Blå är som sagt den man meckar med för tillfället.
Nu är jag med, tack!
Ologiska förklaringar av Linn på de olika färgerna.
Bättre vore tex:
- suggested by space calculation
- result after manual modification
- peak currently edited


Top
   
PostPosted: Mon Jul 13, 2015 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Det som föreslås av Space är ljusgrått och syns lite dåligt. Dom gröna graferna är dom som gäller (ändrade från den gråa föreslagna). Blå är som sagt den man meckar med för tillfället.
Liten modifiering - det ljusgråa är varje enskilt nod för sig själv (ursprungligen kalkylerad av Space), det gröna är den summerade aktuella rumskorrigeringen. Den gröna visar alltså summan av alla grå. Blå är som sagt den man meckar med för tillfället.

Vad jag vet finns ingen display i Konfig som visar Space default och användarjusterat samtidigt. Som jag kommer ihåg det får du spara dem som två inställningar i Konfig och skifta mellan dem för art se skillnaderna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 29, 2015 12:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Precis som jag också läst.
Har KDSM exakt med AKUDORIK och labbat med staplarna.
100% som Linn rekommenderar är inte riktigt den musik/ljud jag föredrar.
Har tundemàt ner staplarna några db. Kan skärmdumpa in en bild på min graf vid tillfälle :D
Tutan
leif_lar wrote:
Läste på lite om optimeringen på Linns hemsida:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... timisation

Man börjar med att justera (6db) på frekvenserna med mest bas. Sedan fortsätter man med dom högre. Detta eftersom dom lägre frekvenserna tydligen döljer/maskar dom lite högre.
All optimering görs enligt tunedem, och dom föreslår en låt med en jämn och melodisk basgång. Tydligare basgång=bättre.

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Tue Sep 29, 2015 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Läste på lite om optimeringen på Linns hemsida:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... timisation

Man börjar med att justera (6db) på frekvenserna med mest bas. Sedan fortsätter man med dom högre. Detta eftersom dom lägre frekvenserna tydligen döljer/maskar dom lite högre.
All optimering görs enligt tunedem, och dom föreslår en låt med en jämn och melodisk basgång. Tydligare basgång=bättre.
Kollade lite snabbt på länken. Linn har blivit duktiga på att beskriva funktioner och hur man går till väga. Bra!
Men notera att Linn inte skriver "Tydligare basgång=bättre".'
Linn skriver "is it more musical?" Musikalitet är viktigare än tydlighet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited