selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 11:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 710 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
I testet som vi sist körde fanns det ett väldigt tydligt exempel som gör mig extremt oroad, när vi spelade LP12 på Exakt system så var återgivningen i stort sett knasterfri, upplevelsen var att skivorna i stort sett var nya, när vi sen växlade system, samma Lp12 med Adikt pickup så hade vi väldigt mycket knaster och nål ljud, nästan så att man inte trodde det var möjligt att det var samma skiva, men när musiken kom igång så hade vi också en helt annan skiva , helt plötsligt blir det svårt att inte ryckas med i musiken, helt plötsligt har vi något som ger känslan av på riktigt, medans tidigare var det en remastrad brusreduserad digital inspelning
Så slutsaten är att exakt systemet ger ett väldigt rent ljud men på bekostnad av många viktiga delar i musiken ialla fall i detta test, vi var 7 personer vid tillfället och vi var väldigt eniga om utfallet
Lupus wrote:
Det låter som om ni gjort en jätte intressant och genomtänkt jämförelse, hedervärt!

Men det låter minst sagt skumt om "tvättats" från brus, jag tror inte att det är tanken.
Distortion i ett system kan göra så att knaster från skivorna hörs mer. Det kan också betyda att andra snabba ljud som transienter och anslag i musiken betonas, vilket jag kan tänka mig vi kan gilla som en positiv egenskap i ett sånt system.

System med mindre distortion och brus har bättre förutsättningar att bevara och återge musiken som finns på våra skivor, band och filer.

Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.

Vi upplevde också att något försvann i återgivningen mellan systemen när vi jämförde, och vi föredrog som sagt det system som tydligast släppte igenom mest av musiken på skivorna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
matss wrote:
........
Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.
...
Linn har ju alltid utvecklat enl tunedem, att musikåtergivningen skall vara så bra som möjligt. Medförde väl förr att ljudmässigt blev det lite som det blev, säkert provade dom förändringar var ljudmässigt bättre men sabbade musiken. Men dom lärde sig mer och mer och släppte CD12/Klimax-grejer som gav ännu bättre musik samt även ljudmässigt var i klass med det allra bästa. Utvecklingen gick vidare... DS, Radikal.. Det har ju aldrig varit några tveksamheter eller någon känsla av att dom bytt filosofi, både musikåtergivning och ljudåtergivning har utvecklats framåt/uppåt... tills Exakt släpptes och delade oss i två läger.

Tillverkare som Lejonklou och Tonläget jobbar ju vidare på samma vis, här finns ju inga tveksamheter. Deras grejer blir ju bara bättre och bättre.

Ett Linnsystem från 90-talet kan ju låta väldigt trevligt men kollar jag på den musik jag köpte då så är det uppenbart att systemet dikterade musiksmaken till en del. Det är väl inget medvetet från Linn, dom tog fram det bästa dom kunde enl tunedem.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra inlägg stefan


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Distortion i ett system kan göra så att knaster från skivorna hörs mer. Det kan också betyda att andra snabba ljud som transienter och anslag i musiken betonas, vilket jag kan tänka mig vi kan gilla som en positiv egenskap i ett sånt system.

System med mindre distortion och brus har bättre förutsättningar att bevara och återge musiken som finns på våra skivor, band och filer.

Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.

Vi upplevde också att något försvann i återgivningen mellan systemen när vi jämförde, och vi föredrog som sagt det system som tydligast släppte igenom mest av musiken på skivorna.

mvh, mats
Även om jag i princip håller med om det du skriver om distortion, ska man vara försiktig när man jämför.
Mer information o mindre dist kan förföra vid en jämförelse.
Då kan det vara bra att utvärdera i rummet bredvid då det tar bort mycket av "välljudet" = man hör det musikaliska budskapet tydligare.
Minns då jag fick mitt Keltiksystem installerat och hade tidigare ägt aktiva Isobarik. Allt lät så mycket annorlunda men från köket var det skitenkelt. (handlaren meckade o jag skrek från köket "bättre/sämre/kan inte avgöra".


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Mer information o mindre dist kan förföra vid en jämförelse.
Spännande tanke, att mer dist och mindre information skulle kunna ge en mer tillfredsställande upplevelse över tiden. Undrar var det forskas på hur mycket dist och hur lite information som ger det optimala ljudet? Jag tror det inte skulle vara alltför svårt att laborera med i ett digitaliserat system. Kanske något för Linn och kommande Exaktreleaser, så vi alla till slut kan hänföras över hur bra de fått till Exakt.
sportbilsentusiasten wrote:
Då kan det vara bra att utvärdera i rummet bredvid då det tar bort mycket av "välljudet" = man hör det musikaliska budskapet tydligare.
Ja, att lyssna från ett annat rum säkerställer att du inte hör något direkt från anläggningen. Utan bara det diffusa ljudfält som blir av anläggningen och rummet tillsammans. Intressant vad det kan ge i intrimmningen av ett system. Och jag håller fullständigt med, att ett riktigt bra system låter alldeles fantastiskt också långt bort ifrån.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Måste bara bara rikta ett tack till alla att denna tråd inte blir pajkastning, förstår om många blir less på mitt tugg om at exakt inte är bra, dels förstår jag er som investerat i dyra exaktgrejer, kan inte vara kul när någon med en dåres envishet hävdar att det inte är bra.

Jag skulle verkligen vilja att exakt var bra enligt mitt sätt att se på saken, det är många som inte delar mitt synsätt och det respekterar jag, man kan ju fråga sig varför jag hela tiden fortsätter driva denna fråga, handlarna måste ju ha fullt sjå att tala om för sina kunder att jag är helt ute och cyklar, blir svårt att sälja en produkt som inte får positivt beröm, vilket ofta Linn fått och det med all rätt.

Nåväl vad gör att jag hela tiden gnabbar om exakt, jo jag är väldigt orolig att det Linn vi en gång uppskatta är på väg bort, företaget som vetat med säkerhet att kommer det en ny produkt så är den bättre, nu enligt mitt sätt att se på det lever man på sitt goda ryckte som tyvärr blir skamfilat, när man dels släpper produkter som inte presterar som de borde, de känns halvfärdiga och vad värre är att folk investerar i uppgraderingar som senare visar sig vara nedgraderingar

Man slutar med service på äldre grejer, det sprutar ut nya produkter vilket gör att folk som lagt dyra slantar på det senaste året innan tappar hela andrahandsvärdet, handlarna hinner knappt sälja bort sina demoex innan de har tappat mer är halva värdet, Linn håller på att bli ett slit och släng märke utan andrahandsvärde, bra för de som köper begat men vill verkligen Linn bli ett sånt märke utan värde?

Nåväl till kärnfrågan, det är vi kunder som kan påverka Linn, det gör vi inte med Halleluja möten där man prisar allt som är nytt, utan vi måste ge respons positiv när det är bra men även negativ när det är dags att gå tillbaka till ritbordet, förut så hade Linn i stort sett 100% koll, idag så tror jag att vi kunder måste säja ifrån när skeppet svänger åt fel håll
Linn har en unik kundkrets, med många entusiaster som inte är lättflörtade, dessa entusiaster är levande reklampelare för Linn som ofta är rätt stolta ägare av Linn och göra vill göra alla hifi intresserade till Linnister, tyvärr känns det som Linn tycker denna grupp är mera till belastning idag än av godo och nu vänder man sig till en kundgrupp som inte bryr sig vad det är för märke, utan bara köper ett färdigt koncept men man är knappt intresserad av hur grejerna presterar.

Till er alla som köpt exakt eller är påväg att köpa, är ni nöjda med era produkter så är ju allt bra, men är ni inte nöjda lått ialla fall Linn få veta det med ett mail, har full förståelse om man inte vill skriva något negativt om sin nyinvestering på forum, men Linn behöver feedback från sina kunder, det gynnar oss alla

Med vänlig hälsning Gnäll gubben

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tips: det finns aktuella trådar på Linns egna forum som ber om just detta.
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=30549
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=30558

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Mer information o mindre dist kan förföra vid en jämförelse.
Spännande tanke, att mer dist och mindre information skulle kunna ge en mer tillfredsställande upplevelse över tiden.
Nej det skrev jag inte.
Jag skrev att det kunde förföra. Dvs man väljer något som egentligen är sämre (rent musikaliskt) pga "snyggt ljud".


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Mer information o mindre dist kan förföra vid en jämförelse.
Spännande tanke, att mer dist och mindre information skulle kunna ge en mer tillfredsställande upplevelse över tiden.
Nej det skrev jag inte.
Jag skrev att det kunde förföra. Dvs man väljer något som egentligen är sämre (rent musikaliskt) pga "snyggt ljud".
Sorry, nu förstår jag inte. Hur kan mer information och mindre dist bli sämre för att det blir "snyggt"? Jag är fortfarande nyfiken på någon som vet hur mycket dist och hur lite information som ger en mer musikaliskt upplevelse. Det vore ju toppen om Linn kunde peta in det i Exakt för att få det att låta bättre i så fall.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 21:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nej jag förstår inte heller.

Detta är är ett prestanda forum med Klimax hela tiden i fokus. Allt handlar om det. Vad Klimax presterar. Samtidigt är musiken i fokus sägs det men att vi uppfattar den musikaliska olika spelar ingen roll för då är vi tillbaka på prestanda igen.

Jag har full förståelse för Pekka 71 även om jag vill uppdatera.

Min grabb har med mycket möda köpt en Rega anläggning. Han har haft mycket dyrare anläggningar genom åren men har varit tvungen att avveckla pga ekonomin.

Jag ser Rega som en lillebror till Linn som med mindre resurser som faktiskt lyssnar på sina grejor och bygger "in the house".

Det jag vill komma till att det går att uppskatta och lyssna på musik utan lägga 500k och alla vill inte ha anläggningar i den prisklassen.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 21:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nu fick jag en ytterligare insikt.

Någonstans på vägen tappar man musikalitet om det låter för snyggt. Undrar hur Linn ser på det 2015. Detta måste ju hifitillverkare haft huvudvärk med de senaste 40 åren.

Jag menar naturligtvis att det ena måste ju inte utesluta det andra men kan det om man har otur. Tror inte Linn har otur...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Vart nyfiken, vart fick du denna insikt?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Nu fick jag en ytterligare insikt.

Någonstans på vägen tappar man musikalitet om det låter för snyggt. Undrar hur Linn ser på det 2015. Detta måste ju hifitillverkare haft huvudvärk med de senaste 40 åren.
Består insikten i att det inte får låta "för snyggt"? För mig står inte musikaliteten i kontrast med snyggheten. Det kan vara både-och, vilket till ex de flesta Klimax-älskare har insett. Men det finns de som förväxlar "skitigt ljud" med musikalitet men det hänger inte heller ihop. Och som det skrevs ovan, musiksmaken styrs ibland av det återgivna ljudet och beroende på anläggningens beskaffenhet kan viss musik låta bländande bra. Vem har inte lyssnat på en förförande återgivning av en kör på stora elektrostater med rördrivning men där allt vad musikalitet försvunnit ner i avloppet när man spelar Sex Pistols. Och så skyller man på att SP är dåligt inspelad, söndermastrad osv och att den sk bättre anläggningen verkligen är avslöjande (eftersom kören låter så bra).

Samma resonemang kan man givetvis föra med de olika generationerna av Linns produkter. På den tiden det var LK/Keilidh osv så tyckte "man" ofta att andras snyggare återgivning var ett tecken på bristande musikalitet. Men så kom det lite nyare serier och slutligen Klimax. Då blev till slut det snyggare ljudet mer accepterat och "man" insåg att snyggt&musikaliskt visst kan gå hand i hand.

Nu har Exakt äntrat scenen och jag tycker mig känna igen samma resonemang igen. För snyggt, mer hifi än musik, osv. Jag kanske själv är skadad av att lyssnat på en massa annat (även bra!) än Linn men jag tycker nog att Exakt är en mycket lovande teknik. Jag har mest lyssnat på riktigt bra Linn-anläggningar i butik och på mässor och kan inte svara på hur dessa står sig mot kvalificerade "analoga" anläggningar i hemmiljö. Men Exakt slår allt annat i butik, även musikaliskt, enligt mig. Men precis som allt annat kan det bli bättre, det var väl ingen som klagade på Genki som ofärdig produkt när Ikemin släpptes? Ja, nu kanske just dessa kom i omvänd ordning, men ni förstår nog hur jag menar. All utveckling betyder ju inte att föregående produkter var ofärdiga och släpptes för tidigt.

Personligen tycker jag högtalaren Akubarik Exakt låter bättre än Klimax Exakt men det kan ju bero på att utvecklingen av Exakt-systemet hunnit en bit till mellan demonstrationerna. Akudorik har jag tyvärr inte hört ännu, men i alla fall Sportis anser denna ännu bättre. Att jag gillar Akubarik beror på det lite mulliga ljudet i de lägre registren, det blir lite mer behagligt i mina öron även om man då offrar det sista i artikulation.

Personligen tycker jag Linn har vandrat åt rätt håll med Exakt och de stunder jag lyssnat på Klimax och Akubarik har varit snudd på omtumlande. Att Linn dessutom försöker minska antalet lådor är positivt, idag får man ett riktigt bra system med en DSM Exakt och ett par aktiva Exakt högtalare.

Förhoppningsvis har inte utvecklingen av Exakt avstannat och förhoppningsvis kommer tekniken att anammas i billigare produkter. Eller åtminstone ekonomiskt överkomliga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
För mig står inte musikaliteten i kontrast med snyggheten.
+1

Till matss.
Anta att kvaliteten på musikaliteten kan vara 1-10 (10 bäst) och ljudet kan vara 1-10

Du jämför ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 6, med ett system där musikaliteten är 5 och ljudet är 9.
Då kan det snyggare ljudet förföra, så man inte upptäcker den sämre musikaliteten.

Men om du jämför ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 6, med ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 9 så är ju det andra en förbättring totalt.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Men om du jämför ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 6, med ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 9 så är ju det andra en förbättring totalt.
Det är ungefär här jag tycker Exakt befinner sig. Med vad JAG har hört i butik alltså, de riktigt kvalificerade "analoga" systemen har jag aldrig hört.

Men för mig är det viktigt att även ljudet är "snyggt". Att höra placeringen av instrumenten (jag pratar här om upptagningar av riktiga events och inte panorerade mono-spår i studiomiljö), att känna "jag är där" (oavsett om det är en kyrka, konsertlokal, utomhusscen i Slottskogen eller någons vardagsrum) är för mig också bidragande till hur jag uppfattar musiken. Det ger för mig en realism och närvaro till musiken som kan (i liten mån) ersätta att tex basisten låter aningen tråkig i jämförelse. Inte för att dessa omdömen behöver stå i kontrast till varandra utan jag menar OM jag behöver kompromissa.

Jag minns hur jag i början av 80-talet lyssnade på en skiva av Iggy Pop, TV Eye Live 1977. Mycket bra musik men så skrällig, tunn och trist i återgivningen att jag knappt stod ut. Då hade jag ändå ganska bra utrustning, tex samma högtalare som jag har än idag (men inte med Linn elektronik). Men så köpte jag mig ett par STAX elektrostathörlurar och - då var jag helt plötsligt DÄR. Det lät precis så dåligt som det gjorde på konserter vid den tiden, men jag var där och jag hade Iggy framför/nedanför mig. Kändes nästan som det var inspelat på Scandinavium (Gbg), det var precis samma känsla i lokalen. Det var/är för mig en hifi-upplevelse i dess rätta benämning. I det här sammanhanget funderar man inte ens på om musikerna spelar samspelt, om rytmen är rätt, om högerfoten stampar i takt osv. Det är bara rätt.

Jaja, det är lätt att bli nostalgisk, jag hade kanske inte ens gillat återgivningen idag. Men då var det fantastiskt. Jag har lyssnat på Iggy live senare än så och den energin han då utstrålade, den finns redan på TV Eye Live 1977 - om man har rätt utrustning.

För att återgå till Exakt. Som jag skrev om i en annan tråd, vid ett besök på HF och lyssning på Exakt, så vann jag en vinylskiva med Nirvana (live). Jag bad naturligtvis att få lyssna på denna på kvällen och jag blev mycket besviken. Curts röst lät mycket märkligt och det kändes som om Exakt-systemet inte klarade av just denna skiva. Instrumenten/resten lät superbt men just Mr Cobains röst lät mycket märklig. Förmodligen några algoritmer som spårat ur... Man får hoppas det låter bä'ttre idag, ska försöka komma ihåg att ta med mig skivan vid nästa demo, Akudorik vill jag gärna lyssna på.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 710 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited