selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 12:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Märkligt, kan det finnas någon teknisk förklaring till varför bruset försvinner från skivan? Varför körde ni inte samma slutsteg till exakt och analog?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Denna gång var det för att kunna göra ett smidigt byte, annars ska lk100 lödas och blir väldigt roddigt

Sen så var nog jämförelsen med ett traditonelt lk system med nya grejer på samma burk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Högtalarna placerades om efter de olika systemen eftersom de spelar på helt olika sätt, även basporten plugas med exakt efter Linn instruktioner

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Jag uppfattar att (pekka och) sportis mest resonerar kring exakt med sina egna system som referens,
Jag har flera ggr skrivit om jämförelser i butik mot andra system.

Men om någon ny produkt verkligen är BRA så hör man det i butiken och tycker sedan att ens eget system låter trist.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
Jag uppfattar att (pekka och) sportis mest resonerar kring exakt med sina egna system som referens,
Jag har flera ggr skrivit om jämförelser i butik mot andra system.

Men om någon ny produkt verkligen är BRA så hör man det i butiken och tycker sedan att ens eget system låter trist.
Ja så var det förut när det kom nya Linn produkter, nu har jag nästan tappat kntresset för att ens gå på demo

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Då får jag be dig med om ursäkt sportins, jag har inte läst så mycket på senaste tiden. Det var inte meningen att lägga orden i någons mun.

Däremot så kanske jag kan säga så här: -det är inte många som tycker att dagens integrerade system (akubarik 350 akudorik har jag inte hört passivt) låter bättre utan exakt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
pekka71 wrote:
I testet som vi sist körde fanns det ett väldigt tydligt exempel som gör mig extremt oroad, när vi spelade LP12 på Exakt system så var återgivningen i stort sett knasterfri, upplevelsen var att skivorna i stort sett var nya, när vi sen växlade system, samma Lp12 med Adikt pickup så hade vi väldigt mycket knaster och nål ljud, nästan så att man inte trodde det var möjligt att det var samma skiva, men när musiken kom igång så hade vi också en helt annan skiva , helt plötsligt blir det svårt att inte ryckas med i musiken, helt plötsligt har vi något som ger känslan av på riktigt, medans tidigare var det en remastrad brusreduserad digital inspelning.
Körde ni med space påslaget eller av?
När jag lyssnade på lp12, senaste maxad, på HF genom exakt var det rejält knastrigt. Detta var både med AEDSM och KEDSM. Vilken RIAA använde ni till exakt?

Exakt/SPACE har gett mig en initial fattighetskänsla vid första lyssningarna men intrycken växer med tiden. Till slut var det omöjligt att lyssna ospaceat hemma. Tunemässigt har det inte kommigt upp till exaktklass ännu.
Pekka, det verkar inte som du enbart utvärderar resultatet map tunedem?

Hälsningar
Fredrik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 14:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
pekka71, teknisk förståelse för de produkter man utvecklar är väl av allra högsta vikt! Tror du inte att sambandet mellan ökad prestanda och förståelse för tekniken bakom varit en grundsten i till exempel utvecklingen och vidareutvecklingen av LP12? Det finns såklart skäl att kritisera marknadsföringen från Linn, om den enbart skulle grunda sig på tekniska specifikationer, men inte att Linn har en utvecklingsavdelning som också fokuserar på tekniken i produkterna. Att Linn sedan diskuterar tekniken med den del av kundkretsen som är tekniskt intresserade är väl bara positivt! Linns marknadsförare har nog för övrigt alltid lutat sig mot tekniska omständigheter. Jag kommer att tänka på massor av marknadskommunikation från tiden från banan-annonsen som talar om vilka fina toleranser som en LP12-tallrik har. Också det helt irrelevant. Men för all del intressant att veta.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 15:44 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Exakt skulle ha använts på rätt sätt, gärna digitala filter med alla fördelar som det ger, men behålla signalen analog på så sätt skulle man kunnat ha kvar sitt sourse first tänkande samt inte döma ut sina egna fristående produkter, sälj gärna dsm produkter till de som vill ha det, men nu vände man ryggen till alla entusiaster som inte går igång på tekniska spec utan litar på sina öron.
Inget hindrar ju att man använder analog ljudnivåreglering i ett Exaktsystem. Koppla in externa försteg med nog många kanaler efter Exaktboxen, och kör ut signalen från Exakt med ljudnivå 80 eller 85. (Vet inte vilket som är full volym.)

Om Linn har kommit fram till att sina DSM-produkter presterar bättre som försteg än de separata förstegen, så är det väl ett bra skäl att fasa ut de separata enheterna. Särskilt om det visar sig att entusiaster som föredrar, och även nybeställer KDS/KK eller ADS/AK före KDSM eller ADSM är försvinnande få.
pekka71 wrote:
Sista jämförelsen var lp12/wakonda/3xlk100/aktiva 5140

Mot lp12/akurate exakt/akurate exakt tunebox/m6100/5140

Dessa grejer var inte mina, dock så soppade det gammla system banan med exaktgrejerna och ju sämre inspelning destå större skillnad
Tack för denna rapport! Det är givande att läsa om konkreta jämförelser som gjorts, och vad som vid den jämförelsen visade sig vara bättre eller sämre.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
per wrote:
pekka71, teknisk förståelse för de produkter man utvecklar är väl av allra högsta vikt! Tror du inte att sambandet mellan ökad prestanda och förståelse för tekniken bakom varit en grundsten i till exempel utvecklingen och vidareutvecklingen av LP12? Det finns såklart skäl att kritisera marknadsföringen från Linn, om den enbart skulle grunda sig på tekniska specifikationer, men inte att Linn har en utvecklingsavdelning som också fokuserar på tekniken i produkterna. Att Linn sedan diskuterar tekniken med den del av kundkretsen som är tekniskt intresserade är väl bara positivt! Linns marknadsförare har nog för övrigt alltid lutat sig mot tekniska omständigheter. Jag kommer att tänka på massor av marknadskommunikation från tiden från banan-annonsen som talar om vilka fina toleranser som en LP12-tallrik har. Också det helt irrelevant. Men för all del intressant att veta.
problemet är inte att man förklarar tekniken, utan att man försöker övertyga folk om att det är bättre trots att de tycker det är sämre

Tidigare var det "just Listen" nu är det mera "just read the spec"

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
...
Men om någon ny produkt verkligen är BRA så hör man det i butiken och tycker sedan att ens eget system låter trist.
Så är det! Man måste få habegäret annars är min slutsats att produkten inte är så bra.

Men det har kommit nya bra produkter från Linn, senaste generationen DS/DSM är verkligen ett lyft.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Är det verkligen någon som i dessa dagar bryr sig om tekniska prestanda? Allt handlar om att lyssna.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 20:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
The Hellakopter.

Rock and roll is dead.

Kan rekommenderas om man går vilse i apparater.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lupus wrote:
Märkligt, kan det finnas någon teknisk förklaring till varför bruset försvinner från skivan? Varför körde ni inte samma slutsteg till exakt och analog?

Ja om det bara varit bruset som försvann, hade det ju varit lugnt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det låter som om ni gjort en jätte intressant och genomtänkt jämförelse, hedervärt!

Men det låter minst sagt skumt om "tvättats" från brus, jag tror inte att det är tanken.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited