selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 17:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
matss wrote:
Jag hoppas ni tycker det är ok att jag frågar, för jag skulle väldigt gärna få fram mer fakta om våra preferenser för analogt eller digitalt.

Av ni som röstar i denna tråd - hur många bygger era preferenser på upplevelser från kontrollerade blindtester?

Där ni alltså inte på något annat sätt än via hörselintrycken varit medvetna om vilket system ni lyssnat till och där både de analoga och digitala systemen i möjligaste mån haft samma förutsättningar att prestera. Säg också vad ni föredrog i blindlyssningen. Svara gärna via pm om ni tycker svaren stör i denna tråd.

mvh, mats
Jag tolkar den totala avsaknaden av respons på min fråga som att det bara är jag som haft möjlighet att bygga mina upplevelser från kontrollerade blindtester mellan analogt och Exakt. Tråkigt, för det hade varit kul att få ta del av fler sådana intryck. Att vi personligen föredrar det ena eller andra där vi vet vad vi lyssnar på funkar alldeles utmärkt för oss själva och våra egna val, men jag tycker inte det håller för mer långtgående resonemang eller någon värdering om vad som faktiskt är bättre eller sämre i absoluta termer.

Jag är fortfarande intresserad av fler synpunkter upplevda under kontrollerade blindtester mellan analogt och digitalt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
brukar inte vara för blintester eftersom det ofta sätter press på lyssnaren och focus hamnar på att leta detaljskilllnader istället för musikaliskt innehåll, däremot är skillnaden så stor mellan den digitala volymhanterningen som exakt använder och tidigare analoga volymkontroller, så i fallet att höra om det låter syntetiskt eller på riktigt borde inte vara något problem med blindtest

Exakt skulle ha använts på rätt sätt, gärna digitala filter med alla fördelar som det ger, men behålla signalen analog på så sätt skulle man kunnat ha kvar sitt sourse first tänkande samt inte döma ut sina egna fristående produkter, sälj gärna dsm produkter till de som vill ha det, men nu vände man ryggen till alla entusiaster som inte går igång på tekniska spec utan litar på sina öron.

För mig finns det 2 alternativ i frågan, antingen har jag aldrig upplevt hur bra ett exaktsystem kan prestera eller så har de som gillar exakt aldrig hört hur ett riktigt bra analogt system presterar, för om vi använder tunedem skulle det inte vara så här stor oenighet vad som är bättre/sämre

Precis som MnN skriver har jag också en gång i tiden fallit för andra saker än den musikaliska upplevelsen, då hade jag också garanterat föredragit Exakt men idag när jag lyssnar på anläggningen för musikens skulle och inte imponerande detaljrikedom som framträdande hihats och cymbaler utan mera hur musikerna spelar ihop så känns exakt väldigt syntetiskt perfekt utan närvaro

Däremot hoppas jag att Linn ska få till Exakt så att det är outstanding, men i mina öron är vi inte ens nära idag, eller så har jag inte hört ett system som är nog intunat när det gäller exakt

Detta är ju mina upplevelser och jag har full respekt för att andra har andra preferenser, dock så förstår jag de inte i ett Tunedem perspektiv, det som gör att man ändå funderar på att helt fel kan man ju inte ha nu när även respekterade Linn handlare i världen börjar ha kritik.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tune Dem som utvärderingsmetod har av mig o andra valideras i blindtest många ggr.
= samma resutat i blindtest som öppen test.
Dock har jag utvärderat Exakt som komplelent till öppen lyssning, från rummet bredvid. Skitlätt att höra när det är bra resp mindre bra (musikalitet) Gav samma resultat som vid öppen lyssning.

Uppmanar alla som inte hört Exakt Akudorik att göra det och återkoppla. Är ju DEN Exaktprodukt som är bra. Inte lika bra som mitt analoga system men helt klart på rätt väg.
Hoppas kunna utvärdera Exakboxar med toppgrejjer runt. AkurateBox på M140 var inge kul alls.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
brukar inte vara för blintester eftersom det ofta sätter press på lyssnaren och focus hamnar på att leta detaljskilllnader istället för musikaliskt innehåll,
medhåll.
Men press skapas även lätt under tester, öppna som blinda. = var försiktiga.
Tex våga säga "jag hörde ingen skillnad, eller hörde skillnad men vet inte vad som är bäst" istället för att chansa.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
brukar inte vara för blintester eftersom det ofta sätter press på lyssnaren och focus hamnar på att leta detaljskilllnader istället för musikaliskt innehåll,
Jag menar nog att det alldeles beror på hur de är utformade.

Visst, om blindtesten handlar om att utvärdera förmågan att höra en skillnad - då kan fokus hamna på stressen att bara upptäcka skillnader istället för att landa i vad man faktiskt tycker är bättre/sämre. I vårt fall visste vi hela tiden när vi bytte system, bara inte vilket system vi lyssnade till. Då kunde vi fullt ut fokusera på vad vi tyckte var bättre eller sämre. Ingen stress att upptäcka skillnader för vi visste ju hela tiden vilket system vi lyssnade på, bara inte om det var analogt eller digitalt. Och hade vi inte hört någon skillnad så hade det också varit ok. Då hade vi fått reda på det.

Det finns så starka känslor och förutfattade meningar kring hur vi tycker analogt och digitalt fungerar, när vi vet vad vi lyssnar på. Vi ville försöka eliminera alla dessa andra preferenser, förutom de vi faktiskt hörde under lyssningen i vår blinda utvärdering. Med de förutsättningarna satta är det sen fritt fram att använda vilken metod som helst - tune dem eller annan - att bygga sina intryck från. Då blir det verkligen - "just listen".

Nu hörde vi skillnad - till Exakts fördel. Och det är så jag röstade i denna tråd.

Tack för er feedback på min förfrågan. Jag är fortfarande intresserad av andra upplevelser från "blinda" utvärderingar mellan analogt och Exakt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Det finns så starka känslor och förutfattade meningar kring hur vi tycker analogt och digitalt fungerar, när vi vet vad vi lyssnar på.
Det kanske är olika beroende på landsända men det är inte min uppfattning.
Jag är van att kunder söker max prestanda - oavsett teknologi.
Och förväntningarna på en ny Linnprodukt är oftast mycket höga. Många gamla kunder köper nysläppta produkter innan de ens lyssnat. (Linn har en historia att nya produkter krossar äldre)

Var ju därför förvåningen var så stor då Exakt testades första gångerna.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
För mig handlar det om att Linn tar en väg som oroar mig, där tekninker har fått för stort inflytande och tycker att tillräckligt bra är ett ledord för att få till smidiga lösningar utan focus på max prestanda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
För mig finns det 2 alternativ i frågan, antingen har jag aldrig upplevt hur bra ett exaktsystem kan prestera eller så har de som gillar exakt aldrig hört hur ett riktigt bra analogt system presterar, för om vi använder tunedem skulle det inte vara så här stor oenighet vad som är bättre/sämre
Jag funderar lite på din andra sats där Pekka, jag uppskattar verkligen din tråd för att ingen börjat anklaga meningsmotståndaren för att inte behärska tune dem. Jag vill ta fasta på tune dem som utvärderingsmetod och inte som ett gemensamt ideal där alla kommer att gilla samma produkt. För min del är jag helt för exakt, inte för att jag tycker att Exakt 350 låter bättre än min rigg på allt utan för att jag tycker att det sopar banan med KDSM 350 dvs tekniken lyfter den installationen.

Jag uppfattar att pekka och sportis mest resonerar kring exakt med sina egna system som referens, medan Matss jämför med likvärdiga linnprodukter.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2015 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Sista jämförelsen var lp12/wakonda/3xlk100/aktiva 5140

Mot lp12/akurate exakt/akurate exakt tunebox/m6100/5140

Dessa grejer var inte mina, dock så soppade det gammla system banan med exaktgrejerna och ju sämre inspelning destå större skillnad

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 00:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Intressant. Har inte hört just det du föredrar men annars är det precis den vägen jag vill gå. AEDSM med 6100 och 109 till att börja med.
Jag kan inte spela speciellt högt eller bastung musik pga. av jobbiga grannar. Jag måste ta hänsyn till till dem, tyvärr. Alla har inte samma förutsättningar.
Väljer man att ställa upp ett enkelt Linn Exakt system med hjälp av tunedem kommer det låta riktigt bra, eller varför skulle det inte göra det? Är det det inte bättre får man väl vidta åtgärder.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Enligt Linn och helt i enlighet med prestanda på ingående komponenter genererar Exakt mindre brus och mindre distortion än motsvarande analoga system. Der ger dem bättre förutsättningar att bevara så mycket som möjligt av signalen från källan tycker Linn. Om det ger en bättre musikupplevelse i slutändan värt att investera i, det är helt och håller upp till oss själva att avgöra.

Vi testade två likvärdiga system med och utan Exakt, utan att vi visste vilket vi lyssnade på. Och vi föredrog Exakt.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
matss wrote:
Enligt Linn och helt i enlighet med prestanda på ingående komponenter genererar Exakt mindre brus och mindre distortion än motsvarande analoga system. Der ger dem bättre förutsättningar att bevara så mycket som möjligt av signalen från källan tycker Linn. Om det ger en bättre musikupplevelse i slutändan värt att investera i, det är helt och håller upp till oss själva att avgöra.

Vi testade två likvärdiga system med och utan Exakt, utan att vi visste vilket vi lyssnade på. Och vi föredrog Exakt.

/mats
Image

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Sista jämförelsen var lp12/wakonda/3xlk100/aktiva 5140

Mot lp12/akurate exakt/akurate exakt tunebox/m6100/5140

Dessa grejer var inte mina, dock så soppade det gammla system banan med exaktgrejerna och ju sämre inspelning destå större skillnad
Då får jag be om ursäkt, det låter som en jätte spännande jämförelse även om det är ganska stora skillnader i systemet. Intressant att du tycker att sämre inspelningar ökade skillnaden mellan systemen, generellt så tycker jag annars att det är storheten med exaktsystemen: möjligheten att få sämre inspelningar att låta bra trots att systemen är så högupplösta.

Men det finns så klart en gräns där dåliga instpelningar låter för jobbiga på all bättre HIFI, men jag antar att det inte är den gränsen du avser?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
matss wrote:
Enligt Linn och helt i enlighet med prestanda på ingående komponenter genererar Exakt mindre brus och mindre distortion än motsvarande analoga system. Der ger dem bättre förutsättningar att bevara så mycket som möjligt av signalen från källan tycker Linn. Om det ger en bättre musikupplevelse i slutändan värt att investera i, det är helt och håller upp till oss själva att avgöra.

Vi testade två likvärdiga system med och utan Exakt, utan att vi visste vilket vi lyssnade på. Och vi föredrog Exakt.

/mats
Image
Ja, vi lyssnade inte på de tekniska specifikationerna för vi visste ju inte vad vi lyssnade på. Och då föredrog vi Exakt.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
matss wrote:
pekka71 wrote:
matss wrote:
Enligt Linn och helt i enlighet med prestanda på ingående komponenter genererar Exakt mindre brus och mindre distortion än motsvarande analoga system. Der ger dem bättre förutsättningar att bevara så mycket som möjligt av signalen från källan tycker Linn. Om det ger en bättre musikupplevelse i slutändan värt att investera i, det är helt och håller upp till oss själva att avgöra.

Vi testade två likvärdiga system med och utan Exakt, utan att vi visste vilket vi lyssnade på. Och vi föredrog Exakt.

/mats
Image
Ja, vi lyssnade inte på de tekniska specifikationerna för vi visste ju inte vad vi lyssnade på. Och då föredrog vi Exakt.

/m

Bananen kommer av det första stycket där Linn svänger sig med tekniskt snack som har inget att göra med vad som kommer ur högtalaren, har full respekt för att ni föredrog exakt, det var säkert också bättre vid erat test tillfälle, dock så efter mina erfarenheter av de grejer vi testat med exakt så är det alltid samma saker som exakt faller på mot tidigare Linn system

I testet som vi sist körde fanns det ett väldigt tydligt exempel som gör mig extremt oroad, när vi spelade LP12 på Exakt system så var återgivningen i stort sett knasterfri, upplevelsen var att skivorna i stort sett var nya, när vi sen växlade system, samma Lp12 med Adikt pickup så hade vi väldigt mycket knaster och nål ljud, nästan så att man inte trodde det var möjligt att det var samma skiva, men när musiken kom igång så hade vi också en helt annan skiva , helt plötsligt blir det svårt att inte ryckas med i musiken, helt plötsligt har vi något som ger känslan av på riktigt, medans tidigare var det en remastrad brusreduserad digital inspelning
Så slutsaten är att exakt systemet ger ett väldigt rent ljud men på bekostnad av många viktiga delar i musiken ialla fall i detta test, vi var 7 personer vid tillfället och vi var väldigt eniga om utfallet

Till saken ska sägas att denna gång så var exakt systemet uppdaterat till sista spec och presterade väldigt mycket bättre än de gånger jag tidigare lyssnat till exakt, så med tiden kanske det når fram, men enligt mig är det väldigt lång väg att gå ännu

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited