selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
matss wrote:
stefan wrote:
matss, jag är ändå förvånad över att du inte verkar ha upplevt det Sportis beskriver.
Hmm, undrar vad som får dig att tro du vet vilka upplevelser jag haft? Visst är det sant att jag inte vet om jag upplevt det Sportis beskriver, eftersom jag inte är Sportis eller var där själv och delade upplevelsen med Sportis. Om det har med blindtestet jag refererar till i tråden att göra, vill jag gärna förmedla till alla att jag haft många många andra upplevelser i livet än just detta.
...
Tänker på detta
Sportis wrote:
Tex flytta högtalaren till ett läge det allt hörs tydligt (=mer info) men musikaliteten försvinner.
Sånt upplever man ju när man installerar sitt eget system. Tar vi t ex 242 låter ju dom ju bra när bara man ställer upp dom, sedan låter det ungefär lika bra tills man hittar platsen där det blir bäst, då händer det mycket musikaliskt. Fast inte alls lika mycket ljud/informationsmässigt. Du har aldrig hållt på med att installera ditt eget system?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
En sådan enkel detalj som att flytta på högtalarna, dvs placera dem rätt. kanske glöms bort om man har ett system som sägs kompensera för rummets artefakter och med detta högtalarnas placering. Jag har lyssnat på system (för mycket länge sedan) som sades kunna ta bort knaster från vinyl, jag har lyssnat på system som raderat brus från inspelningar. Gemensamt för dem är att de låter bättre ju mindre de behövs.

Så är det med dagens rumskorrigeringssystem också. Ju mindre de behöver användas, ju bättre är det. Och det gäller förmodligen Exakt också. Man ska alltså hitta den allra bästa placeringen av högtalarna först, innan man använder Exakt-kompenseringen. Därefter ska man noga prova alternativa placeringar av högtalarna igen för efter kompensationen i systemet kan detta ha ändrats. Mycket testande mao.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
stefan wrote:
Du har aldrig hållt på med att installera ditt eget system?
Vad i hela världen får dig att tro att jag aldrig installerat mitt eget system???

Vem annan än jag skulle till exempel veta vad mina egenutvecklade och egenbyggda högtalare behöver för att låta allra bäst? Och alla andra egna, köpta och lånade komponenter som passerat hemma hos mig genom åren? Vet inte om jag någonsin känt mig så rik att jag skulle kunna hyra in en montör för varje förändring jag vill göra. Visst tar jag gärna hjälp av andra kunniga om tillfälle bjuds, för att dela erfarenheter och lära mig nya tips.

Genom åren har jag också landat i vilka justeringar och tweaks som betyder mest för mig. Ja, det finns alldeles säkert många som är vansinnigt mycket mer extrema i installationer än jag. Det tvivlar jag inte en sekund på. Mår min anläggning tillräckligt bra tröttnar jag snabbt på tweaks och vill hellre njuta av mer musik istället.

Vet inte om denna anekdot kring installation passar in här, men den är så bra att jag bjuder på den - den är helt sann. En erkänt erfaren Linninstallatör hjälper min vän med sitt nya system (råkar vara Exakt), medan han själv är på tjänsteresa. Säkringar och interna kablar vänds åt rätt håll i förstärkarna. Allt momentdras. Högtalarna finjusteras med millimeterprecision. Exaktparametrarna optimeras tills hen nöjd åker därifrån.
När min kompis kommer hem blir han grymt besviken. Allt låter helt livlöst och spricker vid minsta pådrag. Såå besviken. Anläggningen ominstalleras, testas i butik, komponenter byts ut. Tills någon upptäcker felet. De interna länkarna mellan kanalerna i Akurateslutstegen sitter kvar trots Exaktboxen! Alla kanaler och alla element till högtalarna har alltså fått den summerade signalen från alla utgångar på Exaktboxen!

Sådana här misstag händer oss alla med jämna mellanrum :oops:. I alla fall jag undrar om inte en sån misshandel borde vara lite lättare att höra, än om säkringen är vänd åt rätt håll i förstärkarens nätdel.

mvh, mats

PS. Jag är inte jättenoga med hur säkringarna är vända i mina slutsteg. Men när jag kollar nästa gång ska jag vända dem åt rätt håll - för feelgood effekten.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
OK ok, jag skall inte driva detta vidare. Men förstår jag rätt att alla element fick fullt register? Då kan ju diskanterna ryka all världens väg. Men låter märkligt, man håller på och provar vad som blir bättre och sämre men ställer sig aldrig frågan om det låter bra. Inte lyssnat på musiken?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
En sådan enkel detalj som att flytta på högtalarna, dvs placera dem rätt. kanske glöms bort om man har ett system som sägs kompensera för rummets artefakter och med detta högtalarnas placering. Jag har lyssnat på system (för mycket länge sedan) som sades kunna ta bort knaster från vinyl, jag har lyssnat på system som raderat brus från inspelningar. Gemensamt för dem är att de låter bättre ju mindre de behövs.

Så är det med dagens rumskorrigeringssystem också. Ju mindre de behöver användas, ju bättre är det. Och det gäller förmodligen Exakt också. Man ska alltså hitta den allra bästa placeringen av högtalarna först, innan man använder Exakt-kompenseringen. Därefter ska man noga prova alternativa placeringar av högtalarna igen för efter kompensationen i systemet kan detta ha ändrats. Mycket testande mao.

/ B
Jag håller fullständigt med! - ju mindre av eventuella korrigeringar som behövs, desto bättre blir det tycker jag. Helst inga alls.

Det stämmer att jag i grunden är positiv i mina erfarenheter av Exakt som signalbärare. Däremot har jag absolut inte sett någon fördel med Space optimering, i de rum och installationer jag lyssnat till. Jag har full förståelse att Space kan vara en hjälp i riktigt krångliga miljöer, eller där kompromisser i placeringen är ett måste. Men i en väl fungerande akustisk miljö borde en välkonstruerad anläggning kunna prestera tillräckligt bra utan korrigeringshjälp.

Space har alltid varit urkopplad när jag på allvar försökt utvärdera vad jag tycker om Exakt, så här långt.

mvh, mats

PS. Det är fullt möjligt att Space i framtiden kan utvecklas och bidra positivt med till exempel behärskad dämpning av rummens egenmoder även i fungerande akustiska miljöer. Idag är det fortfarande alldeles för yxigt för min smak.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
stefan wrote:
förstår jag rätt att alla element fick fullt register? Då kan ju diskanterna ryka all världens väg. Men låter märkligt, man håller på och provar vad som blir bättre och sämre men ställer sig aldrig frågan om det låter bra. Inte lyssnat på musiken?
Ja, alla element fick fullt register. Diskanterna byttes ett antal gånger. Om man lyssnat på musiken och ställt sig frågan om det låter bra vet jag inte, jag var inte där. För mig säger det något om hur lätt det kan vara att även en person med all världens erfarenhet snöar in på bättre/sämre i en bedömning. Och fullständigt missar om det låter bra överhuvudtaget.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där.
Rätt, men ingen har påstått motsatsen heller.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där.
Rätt, men ingen har påstått motsatsen heller.
Det har du rätt i.

Men jag har tidigare ställt frågan om det kan bli för "musikaliskt", dvs om en anläggning (eller delar av den) kan skapa något som påminner om musikalitet. Typ som ett skärpt foto som ger intrycket av fler/bättre detaljer fast det inte finns några. Eller är det så att maxat alltid är bäst och mest korrekt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 01:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det är roligt att vi är så rörande överens om vad vi vill ha ut av våra musikanläggningar. Flerparten av oss hänvisar till att vill uppleva musik hemma, förstå dess budskap och bli berörda av den på ett känslomässigt plan. Men vi är inte lika eniga i frågan kring vilken utrustning och vilka konfigurationer som bör väljas. Hur kommer det sig att vi kommer till så olika slutsatser? En del av förklaringen måste vara att vi inte hänvisar till samma lyssningsupplevelser och jämförelser. Men kan det finnas andra orsaker, förutom att vi kanske inte alltid kan avgöra vad som är bäst om vi ställs inför olika alternativ. (Jag tror dock att vi ska lita på våra egna sinnen i hög grad.)

Några vattendelare kring val av utrustning är ju till exempel LP- vs DS-spelare. System med aktiva delningsfilter vs passiva. Fullregisterhögtalare vs mindre högtalare. Äldre LK-produkter vs nyare generationer. Exakt signalbehandling vs analog dito. Digital volymreglering vs analog.

Utgår jag från mig själv är det viktigt att musiken ska kännas live. Jag har inte fått samma kickar från system med små högtalare, som från system med fullregisterhögtalare. Då hifibudgeten tyvärr inte medger ett system med min drömhögtalare - Komri - får jag hålla till godo med andra alternativ. Trots att Keltik, som jag nu har, förvränger och utelämnar delar av musikinformationen som säkert de flesta senare högtalare återger, så tycker jag inte att jag får samma musikupplevelse från en korrektare högtalare som låter mindre som "live". Jag förstår dock att jag kanske kommer till nya insikter och slutsatser den dag jag har en annan högtalare med andra företräden.

Men kan det tänkas att viss utrustning, till exempel LK-prylar, förmedlar musikinformationen på ett mindre korrekt sätt, men lägger till en karaktär som kan upplevas positivt på ett känslomässigt plan?

I fallet med LP mot DS så måste ju en stor del av förklaringen till att vi föredrar olika, att fonogramen vi använder håller olika kvalitet. Oftast har nog LP-skivorna varit bättre än motsvarande digitala utgåvor. Exempel på motsatsen finns nog också. Men ska man också här ställa sig frågan om det kan finnas en färgning av analog karaktär som upplevs positivt i aspekten att bli berörd av musiken?

För egen del blev jag utan försteg för knappt ett år sedan. Min Kisto fick något problem. För att inte vara utan musik hemma aktiverade jag ljudnivåreglage i Akurate DS och kopplade direkt till slutstegen. Mitt första intryck var att ljudkaraktären var råare och mindre sofistikerad. Med tiden kom jag dock att fundera på om det dock inte var lättare för mig att ta till mig min musik med volymreglaget i DS. Jag saknade ju dock möjligheter att jämföra fram och tillbaka då. (Jag saknade också möjligheten att lyssna på mina vinylplattor!)

Man kan i nu rådande debatt gällande försteg fundera kring vad det är som ändras, dras ifrån eller adderas då man kopplar in ett analogt försteg i signalkedjan efter en DS. Är ett analogt volymreglage i själva verket en analog färgning av musiksignalen som kan upplevas som positiv? Eller finns det en sakligare förklaring till att analoga försteg är bättre än digitala - den digitala signalbehandlingen stör signalen mer än en bra analog dito.

Dessa jämförelser skulle jag vilja göra för att bilda mig en bättre uppfattning om anlog vs digital ljudnivåreglering:

- DS med digital volym mot DS + försteg
- DS med digital volym + försteg inställt på volym 80 mot DS + försteg
- DS + försteg mot DS + två eller fler försteg kopplade i serie
- Om man kan spela högt: DS utan digital volym mot DS + försteg inställt på volym 80

Vissa av dessa jämförelser är kanske lite skruvade, men man skulle säkert bli några erfarenheter rikare om man laborerade. Om någon jämför något av ovanstående, eller annat liknande - berätta gärna om era tester och slutsatser här!


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 02:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där.
Rätt, men ingen har påstått motsatsen heller.
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Mer information o mindre dist kan förföra vid en jämförelse.
Spännande tanke, att mer dist och mindre information skulle kunna ge en mer tillfredsställande upplevelse över tiden.
Nej det skrev jag inte.
Jag skrev att det kunde förföra. Dvs man väljer något som egentligen är sämre (rent musikaliskt) pga "snyggt ljud".
Det som fortfarande förvirrar mig (tror jag) är att jag sätter ihop det du skriver till - Mer information o mindre dist kan göra så att man väljer något som egentligen är sämre (rent musikalist) pga "snyggt ljud" vid en jämförelse. Det kanske är fel uppfattat, men det är så jag läser det. Där går det isär för mig.

Ändrar vi istället till - Mer distortion och mindre information från inspelningen kan skapa både positiva (initialt) och negativa (mer bestående) effekter av "snygga ljud", vilket förför oss att välja något som visar sig sämre över tiden. Då är jag helt med. Men det är inte så jag läser det du skriver - utan tvärtom.

Mer information från inspelningstillfället med minsta möjliga förvrängning ger mig starkare upplevelser och jag förlorar mig in i det musikaliska skeendet. Det är det jag försöker fokusera på att hitta i min egen anläggning, alternativt när jag utvärderar en annan återgivning.

Bill50x wrote:
Men jag har tidigare ställt frågan om det kan bli för "musikaliskt", dvs om en anläggning (eller delar av den) kan skapa något som påminner om musikalitet. Typ som ett skärpt foto som ger intrycket av fler/bättre detaljer fast det inte finns några. Eller är det så att maxat alltid är bäst och mest korrekt?

/ B
Precis en sån betoning/förvrängning som förför vid första intrycket, med sin skärpa och tydlighet. Men tittar du närmare och förstorar upp bilden ser du snart detaljerna som fattas. Har du väl sen en gång sett det, så förförs du inte längre lika enkelt av den konstgjorda skärpan. Förhoppningsvis hjälper det dig också att djupare uppskatta en sant högupplöst bild i fortsättningen - kanske till och med betala mer för en sån.

Ja, jag tror absolut det går att hitta ljudmässiga förvrängningar som på samma sätt kan påverka upplevelser av det vi benämner musikalitet. Exempelvis en anläggning som betonar transienter (anslagen) kan låta häftigt och medryckande till musik med mycket sånt innehåll, men låter kanske yxigt och onyanserat på mer finstämd musik med långsamt glidande övergångar. Eller som jag tror de flesta av oss (absolut mig inkluderat) någon gång blivit förförda av - hårt komprimerad ny musik eller moderna remastrar av våra gamla favoriter. - Wow, vad bra allt låter och vad tydligt jag kan höra alla som spelar jämfört med mitt gamla trötta original. Tills vi upptäcker att det låter lika starkt hela tiden och att all dynamisk variationsrikedom försvunnit.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 07:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Det är roligt att vi är så rörande överens om vad vi vill ha ut av våra musikanläggningar. ....
Rackarns bra inlägg det där!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 09:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där.
Rätt, men ingen har påstått motsatsen heller.
Va - är inte det merparten av den här tråden har handlat om?

//Per


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hur då, kan du förklara hur du menar?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2015 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
per wrote:
Dessa jämförelser skulle jag vilja göra för att bilda mig en bättre uppfattning om anlog vs digital ljudnivåreglering:

- DS med digital volym + försteg inställt på volym 80 mot DS + försteg
Det där testet skulle vara intressant.

Dvs att man använder den omdiskuterade digitala volymkontrollen på sin Linn DS/DSM (som är direktkopplad till slutsteget) som alternativ A och jämför mot alternativ B som bara innebär att koppla in (addera) en Kontrol inställd på volym 80 mellan Linn DS/DSM och slutsteget. I bägge alternativen använder man dock volymkontrollen i Linn DS/DSM. Undra om det är så att en Kontrol på volym 80 adderar något som man kan uppleva som positivt. :?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2015 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Impedansanpassning mellan DS o slutsteg...ev? Tog upp det i Linns webinardiskussion men fick inte något svar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited