selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 18:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Till matss.
Anta att kvaliteten på musikaliteten kan vara 1-10 (10 bäst) och ljudet kan vara 1-10

Du jämför ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 6, med ett system där musikaliteten är 5 och ljudet är 9.
Då kan det snyggare ljudet förföra, så man inte upptäcker den sämre musikaliteten.

Men om du jämför ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 6, med ett system där musikaliteten är 6 och ljudet är 9 så är ju det andra en förbättring totalt.
Tack för förklaringen sportbilsentusiasten. Men jag förstår inte fortfarande inte hur mer information från skivorna och mindre förvrängning blir sämre musikalitet.
Bill50x wrote:
För mig står inte musikaliteten i kontrast med snyggheten.
+1 /mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Tack för förklaringen sportbilsentusiasten. Men jag förstår inte fortfarande inte hur mer information från skivorna och mindre förvrängning blir sämre musikalitet.
Jag kan bara svara från min horisont/erfarenhet. MEN, mer information kan stressa systemen så de presterar sämre. En analog liknelse är ett dåligt riaa-steg till din skivspelare som gör att du hör knaster tydligare för att riaa-steget klipper och knastret hörs tydligare. En sämre skivspelare/tonarm/pickup kanske inte stressar systemet lika mycket och det kommer låta renare och förmodligen mer musikaliskt.

Så är det i verkliga livet också, mer information är bara bra om du kan hantera den.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
matss wrote:
Tack för förklaringen sportbilsentusiasten. Men jag förstår inte fortfarande inte hur mer information från skivorna och mindre förvrängning blir sämre musikalitet.
Jag kan bara svara från min horisont/erfarenhet. MEN, mer information kan stressa systemen så de presterar sämre. En analog liknelse är ett dåligt riaa-steg till din skivspelare som gör att du hör knaster tydligare för att riaa-steget klipper och knastret hörs tydligare. En sämre skivspelare/tonarm/pickup kanske inte stressar systemet lika mycket och det kommer låta renare och förmodligen mer musikaliskt.

Så är det i verkliga livet också, mer information är bara bra om du kan hantera den.

/ B
Ja, visst håller jag med om att en noggrann balansering av ett system med brister kan ge en behaglig upplevelse. Fast nu var det inte jag undrade över från början, utan hur ett system (komplett) som släpper igenom mer information med mindre förvrängning kan låta mindre musikaliskt?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Fast nu var det inte jag undrade över från början, utan hur ett system (komplett) som släpper igenom mer information med mindre förvrängning kan låta mindre musikaliskt?
Det beror nog delvis på vad man menar med "mer information". Att man hör detaljer tydligare och att varenda suck från pianisten går fram är ju mer information om man jämför med en anläggning där man inte hör detaljerna. Men detaljerna kan fortfarande komma "i oordning", dvs det musikaliska budskapet blir otydligt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss, du behöver uppleva detta för att förstå.

Tex flytta högtalaren till ett läge det allt hörs tydligt (=mer info) men musikaliteten försvinner.
Skitenkelt att dema detta.

Eller åk till valfri highendaffär och lyssna på Dylan. Där anläggningen återger alla ljud tydligt på skivan men det musikaliska budskapet är helt obegripligt.
En typisk kommentar från annan kund kan vara "jösses vad bra allt låter, det där instrumentet/ljudet har jag aldrig hört" fölt av "synd bara hur kass Dylan är"...



Man kan inte resonera sig fram till vad musikalitet är. Eller tekniskt beskriva det - tex med distkurvor som Linn numera försöker göra.
Därav Pekkas "bananreklam" som Linn tydligen inte vill kännas vid idag då de säljer Exakt med just...tekniska specar/förklaringar.

Förelår att vi tar fortsättningen av detta på tfn, PM mig med tfnnummer så ringer jag upp


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
matss wrote:
Fast nu var det inte jag undrade över från början, utan hur ett system (komplett) som släpper igenom mer information med mindre förvrängning kan låta mindre musikaliskt?
Det beror nog delvis på vad man menar med "mer information". Att man hör detaljer tydligare och att varenda suck från pianisten går fram är ju mer information om man jämför med en anläggning där man inte hör detaljerna. Men detaljerna kan fortfarande komma "i oordning", dvs det musikaliska budskapet blir otydligt.

/ B
Att komma "i oordning" betyder någon typ av förvrängning i min begreppsvärld. Så jag undrar fortfarande hur ett system som släpper igenom mer information "i mer ordning" (dvs med mindre förvrängning) kan bli sämre musikaliskt?
sportbilsentusiasten wrote:
matss, du behöver uppleva detta för att förstå.

Tex flytta högtalaren till ett läge det allt hörs tydligt (=mer info) men musikaliteten försvinner.
Skitenkelt att dema detta.

Eller åk till valfri highendaffär och lyssna på Dylan. Där anläggningen återger alla ljud tydligt på skivan men det musikaliska budskapet är helt obegripligt.
En typisk kommentar från annan kund kan vara "jösses vad bra allt låter, det där instrumentet/ljudet har jag aldrig hört" fölt av "synd bara hur kass Dylan är"...

Man kan inte resonera sig fram till vad musikalitet är. Eller tekniskt beskriva det - tex med distkurvor som Linn numera försöker göra.
Därav Pekkas "bananreklam" som Linn tydligen inte vill kännas vid idag då de säljer Exakt med just...tekniska specar/förklaringar.

Förelår att vi tar fortsättningen av detta på tfn, PM mig med tfnnummer så ringer jag upp
Tack, jag bygger min förståelse på mängder av upplevelser från Linn och annan hifi (och musik) genom åren, och tycker fortfarande det är lika kul testa nya saker utan några förutfattade meningar. Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där. Möjligen via sina brister dölja en sämre artistisk musikalitet.

Till exempel kan en artist utnyttja vibrato för att dölja en osäkerhet att träffa rätt med sin ton, och då skulle en anläggning med ett hypotetiskt svaj av vibratokaraktär kunna dölja att en sån artist sjunger falskt när hen försöker sjunga rena toner. Men för mig blir det bara en brist i återgivningen som döljer en brist på musikalitet i inspelningen - inte bättre. Möjligen en mindre smärtsam upplevelse.

Kanske är det där våra tankebanor eventuellt går isär? I en tidigare kommentar försökte jag reflektera över detta.
matss wrote:
Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.
Och jag uppmuntrar fortfarande fler att försöka jämföra analogt vs Exakt i ett blindtest, där inget annat än det ni faktiskt hör påverkar era upplevelser. Hoppas att fler trevliga Linnhandlare är villiga att hjälpa till med ett sånt arrangemang, för det är inte jättesvårt att få till om man redan har ett analogt aktivt Linnsystem hemma. Och jag är grymt nyfiken på era ärliga erfarenheter från ett sånt test.

Jag har inget eget incitament att Exakt skulle låta bättre som vi kom fram till, eftersom jag förmodligen kan se i stjärnorna efter en Exaktvariant till mina egna högtalare. Nu är jag inte ledsen för det. Är ändå fullt nöjd med hur det låter hemma hos mig.

Jag skickar mitt tel med pm.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Man kan inte resonera sig fram till vad musikalitet är. Eller tekniskt beskriva det - tex med distkurvor som Linn numera försöker göra.
Därav Pekkas "bananreklam" som Linn tydligen inte vill kännas vid idag då de säljer Exakt med just...tekniska specar/förklaringar.
Jodå, det kan man. En upplevd skillnad (som kan säkerställas och alltså inte beror på placebo) kan absolut definieras rent tekniskt. Vad skulle skillnaden annars bero på? Vädret? Sambons humör? Det kan det iofs göra men det har inget med skillnader mellan olika apparater/installation att göra.

Det stora problemet är snarare att förklara/analysera det vi mäter. Eller att vi inte kan mäta allt som vi hör.

Tekniska spec'ar är ett (ofta alltför) enkelt sätt att förklara vad man kan vänta sig för förändring med den nya lösningen jämfört med den tidigare. Som vanligt är det bästa att lyssna, men hur får man (den presumtiva) kunden till en provlyssning? Hur tycker du att Linn ska marknadsföra sina produkter - "Nu ännu bättre"?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Att komma "i oordning" betyder någon typ av förvrängning i min begreppsvärld. Så jag undrar fortfarande hur ett system som släpper igenom mer information "i mer ordning" (dvs med mindre förvrängning) kan bli sämre musikaliskt? Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där. Möjligen via sina brister dölja en sämre artistisk musikalitet.

Till exempel kan en artist utnyttja vibrato för att dölja en osäkerhet att träffa rätt med sin ton, och då skulle en anläggning med ett hypotetiskt svaj av vibratokaraktär kunna dölja att en sån artist sjunger falskt när hen försöker sjunga rena toner. Men för mig blir det bara en brist i återgivningen som döljer en brist på musikalitet i inspelningen - inte bättre. Möjligen en mindre smärtsam upplevelse.
Du är på rätt spår här. Visst är "i oordning" en form av förvrängning. Som ofta är det en definitionsfråga. VAD är mer information? Är det att höra detaljer tydligare? Uppfatta musiken tydligare? Förstå innehållet tydligare? Eller bara en generell floskel för uttrycket "bättre"?

Personligen tycker jag vi måste vara tydligare med vad som är "bättre". Både här och på Lejonklous forum är TuneDem det som gäller, allt annat ska redovisas. Men är det verkligen så? Hur redovisar man "lägre dist" ur ett TuneDem-perspektiv? Om man tittar på vissa inlägg verkar det snarare som att lägre dist ger sämre musikalitet, eller kanske rentav sämre TuneDem. Hur hänger detta ihop?

I slutänden är det så här: Egen lyssningsupplevelse är det som gäller. Det vi läser här kan innehålla mer eller mindre "distorsion" och vi har ingen aning om hur mycket förrän vi lärt känna personen bakom inläggen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Trevliga inlägg Bill. Nu kan jag tycka att vi ska kunna skriva hyggligt snabbt och fritt (innanför forumreglerna) på dessa diskussionsforum, även om det skrivna ordet inte alltid blir lika klart och tydligt som en direkt dialog kan klara av i kommunikation. Med det blir det mesta skrivna naturligt till viss del upp till egen tolkning. Men jag tycker det blir tråkigt hämmande om vi ska kräva vetenskaplig stringens för varenda mening vi skriver här - något som kan drivas in absurdum på vissa andra forum och kanske också här emellanåt.

Men, då tycker jag också vi alla ska försöka hjälpas åt att försöka förklara för att öka förståelsen tillsammans om något verkar oklart. Så vi alla får ut så mycket positivt som möjligt av det vi diskuterar här. Inte bara envist hävda att något är rätt och något annat är fel.

Två människor kommer aldrig vara helt överens om allt. Det skulle bli tråkigt. För mig är det helt ok att tycka olika och vara överens om det. Det viktiga är att just att vi tycker olika, det vill säga det är vår egna olika åsikter.

För mig blir det annorlunda om vi hävdar att något faktiskt är rätt/fel (inte bara att vi tycker så). Då tycker jag att vi också ska kunna presentera bevis för det, eller visa hur andra möjligen kan komma till samma slutledning. Då finns ju också chansen att någon annan kommer på något annat, som gör att vi själva lär oss något nytt och kanske till och med ändrar en åsikt. :wink:

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
matss, jag är ändå förvånad över att du inte verkar ha upplevt det Sportis beskriver. Dylan-exemplet är bra. Ännu bättre är att ta gamla bluesinspelningar. På ett (i min mening) dåligt system blir det bara segt och trist, på ett bra system blir det magiskt. Här finns inget snyggt ljud att förföras av och då är det ännu enklare att fokusera helt på musikaliteten. Alltså, ta till sånt som Muddy Waters-original, Howlin' Wolf eller Leadbelly, Woody Guthrie. Visst, på ett modernt toppsystem så ställer man ju mer krav än att få rätt driv i den här musiken men klarar det inte av detta så faller det i jämförelsen.

Jag har inte fyllt i pollen för jag har ännu inte tagit ställning för eller emot, behöver höra det mer. Men är på Sportis linje, tveksam men avfärdar det inte. Det går väl åt rätt håll. Skall uppgradera DS, då får den Exakt-utgångar men gör det enbart för den förbättring jag hört på den analoga utgången.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Trevliga inlägg Bill. Nu kan jag tycka att vi ska kunna skriva hyggligt snabbt och fritt (innanför forumreglerna) på dessa diskussionsforum, även om det skrivna ordet inte alltid blir lika klart och tydligt som en direkt dialog kan klara av i kommunikation. Med det blir det mesta skrivna naturligt till viss del upp till egen tolkning. Men jag tycker det blir tråkigt hämmande om vi ska kräva vetenskaplig stringens för varenda mening vi skriver här - något som kan drivas in absurdum på vissa andra forum och kanske också här emellanåt.

För mig blir det annorlunda om vi hävdar att något faktiskt är rätt/fel (inte bara att vi tycker så). Då tycker jag att vi också ska kunna presentera bevis för det, eller visa hur andra möjligen kan komma till samma slutledning. Då finns ju också chansen att någon annan kommer på något annat, som gör att vi själva lär oss något nytt och kanske till och med ändrar en åsikt. :wink:
Tack (har kortat ditt inlägg). För mig är själva tanken med att delta i ett diskussionsforum just att skaffa sig nya kunskaper. Att bara bekräfta sina egna tankar behövs ju inte, dessa har man ju redan och de kan ju appliceras på vad man önskar. För min egen del har jag såväl fått tänka om som att jag stärkts i mina tidigare erfarenheter/tankar.

Dylan ja. Honom har jag lyssnat på sedan han dök upp på 60-talet. I början var det melodierna jag fastnade för, texterna förstod jag inte på den tiden. Det gör jag för övrigt inte alltid ens idag :-) Men hans musik är så stor att den överlever nästan vad som helst, även en trist plast-limpa från OnOff. Men alla som lyssnat på en artist/grupp live och som blir besviken när man lyssnar på samma musik hemma förstår vad jag menar. Ofta låter det skit (hemma), för att vara lite rå. Men det är ju inte nödvändigtvis anläggningens fel, det finns ju massor med felkällor innan det når dina öron.

Det jag tycker är talande för en bra anläggning är just att man blir transporterad till inspelningstillfället, att man är DÄR. Och det inbegriper inte bara hur man uppfattar musiken utan också uppfattningen av närvarokänslan. I studioproducerad musik kan man skatta sig lycklig om det förmedlas någon närvarokänsla överhuvudtaget (om det inte låter som en ren studioupptagning förstås). Så här är jag lite kluven, exakt vad är det vi vill förmedla med återgivningen i våra anläggningar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 15:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jag föredrar alla dagar i veckan ett ljud som känns mer äkta, som berör än att det låter snyggt där jag kan placera ut exakt var musiker står osv. Hade tidigare ett system som lät väldigt "fint", väldigt "hifi" och det slutade med att jag knappt lyssnade på musik under flera månader utan att jag inte ens märkte av det.

Orsaken till att jag har en kisto är att den tillför just exakt det som tilltalar mig, den ger nerven. Hade en akurate kontrol hemma ett par veckor och den var bedrövligt dålig i mitt system just på den punkten, det lät lika roligt som att se färg torka och just det där upplever jag med väldigt många system därute som jag hört, det är lika roligt som att se färg torka och då går jag bara därifrån. Kruxet för mig är att det ibland kan ta mig 2 veckor innan jag bestämt mig för att en förändring i systemet är bättre eller sämre, blindtester ger med de förutsättningarna en väldigt svår utgångspunkt redan från start. Ofta kan något ge ett imponerande ljud men som i längden blir helt obegripligt musikaliskt och det kan ibland ta lite tid att förstå det. (ett bra exempel här är olika firmwares för min DS.)

Jag vill ha den där upplevelsen med att håren på armarna reser sig spontant när man förstår hur jä*la duktig t.ex. en sångare/sångerska är.. När man förstår musiken.. det får gärna låta fint också men det är absolut inte prio för mig. Märk hur vår skugga (epistel 81) från albumet Synd från -86 med Imperiet är en sådan låt för mig, den är inte ett dugg avancerad och den tjänar inte så mkt på att finspelas men däremot har den en otrolig nerv som inte alls kommer fram i alla system och det var först på mitt eget system på idiotvolym jag faktiskt förstod Thåströms storhet. (apropå dylan alltså..)

edit: Bad body double från albumet Ellipse (2009) med Imogen Heap är också en sån där låt som i mitt tycke kräver ett speciellt system för att verkligen rycka med. Den kan vara precis hur tråkig och obegriplig som helst eller så kan den vara rent lysande.

(Det var mina 5 ören)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Aleann wrote:
Jag vill ha den där upplevelsen med att håren på armarna reser sig spontant när man förstår hur jä*la duktig t.ex. en sångare/sångerska är.. När man förstår musiken.. det får gärna låta fint också men det är absolut inte prio för mig. Märk hur vår skugga (epistel 81) från albumet Synd från -86 med Imperiet är en sådan låt för mig, den är inte ett dugg avancerad och den tjänar inte så mkt på att finspelas men däremot har den en otrolig nerv som inte alls kommer fram i alla system och det var först på mitt eget system på idiotvolym jag faktiskt förstod Thåströms storhet. (apropå dylan alltså..)

edit: Bad body double från albumet Ellipse (2009) med Imogen Heap är också en sån där låt som i mitt tycke kräver ett speciellt system för att verkligen rycka med. Den kan vara precis hur tråkig och obegriplig som helst eller så kan den vara rent lysande.

(Det var mina 5 ören)
Väldigt bra exempel ! Imperiet är skränit, obegripligt och de spelar slarvigt - på vissa system, på andra lysande bra nerv och väldigt gripande SAMT man hör hur bra de spelar. O jäklar vad Tåström sjunger bra, det hör man plötsligt.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 15:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Men är det inte grunden återgivningen av inspelningen som skall vara avgörande? Är den smutsig, ren, kass musikalisk eller helt fantastiskt är det väl det krav vi skall ställa på apparater att de kan återge detta?

Apparaterna skall väl varken lägga till något som inte finns eller maska bort information då detta kommer att påverka "all" musik i så fall?
Är det en snygg inspelning tycker jag att det skall återges men utan man tappar musikalitet, det måste vara dit vi strävar och vissa apparater är ju bättre på det.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
stefan wrote:
matss, jag är ändå förvånad över att du inte verkar ha upplevt det Sportis beskriver.
Hmm, undrar vad som får dig att tro du vet vilka upplevelser jag haft? Visst är det sant att jag inte vet om jag upplevt det Sportis beskriver, eftersom jag inte är Sportis eller var där själv och delade upplevelsen med Sportis. Om det har med blindtestet jag refererar till i tråden att göra, vill jag gärna förmedla till alla att jag haft många många andra upplevelser i livet än just detta.

För mig är blindtest bara ett sätt att skaffa mig min uppfattning om något. Där blindtest kan vara en hjälp i de fall jag i möjligaste mån vill göra mig fri från annat som eventuellt skulle kunna påverka hur jag reagerar på det jag hör. Det finns många andra sätt att skaffa sig en uppfattning. Kvarvarande intryck och känslor efter en längre tids lyssning som Aleann nämner är ett annat sätt jag gillar. Eller för den sakens skull även lyssning från annat rum som Sportis refererat till.

Vi testade två analoga system mot samma system Exaktifierade, där den som lyssnade inte visste vilket som var inkopplat för tillfället. Då tyckte vi det var enklare att höra och glädjas åt musiken genom Exaktkedjan. Jag uppmuntrar alla att prova samma sak själva och är som sagt flera gånger tidigare uppriktigt nyfiken på vad fler än jag och mina vänner ärligt tycker efter samma test.

På spellistan fanns bland annat Neil Young, New Order, America, Underworld, Golden Palominos, David Bowie och Monica Zetterlund på både vinyl och fil. Flera av dem skulle i alla fall jag klassa långt från några audiofilskivor. (Och nej, jag är ännu inte någon blues eller Dylanfantast. Ge mig gärna John Coltrane eller disco istället).

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited