selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 02:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Fri Jul 03, 2015 21:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
Har haft ett par Linn 5140 aktivt drivna med 3 x lk140, linn Akurate DS senaste modellen innan exakt kom ut.
Lät riktigt bra och musikaliskt

Har uppgraderat till Linn Klimax 350 Exakt nu

Så hoppet var alldeles för stor för att kunna göra en riktigt jämförelse men detta är vad jag har upplevt

Allt känns mycket mer musikaliskt (flyter på bättre) det känns också som man har tagit bort en gardin som suttit framför där ljudet kommer.

Själva ljudbildens storlek känns större, men det som känns roligast är nog närvaron och hela live känslan

Så måste jag väl också säga att det hände riktigt mycket med den näst sista Davar uppdateringen, kändes som den vart tunead på helt nytt sett. går inte riktigt att beskriva men ljudet låter mer analogt kanske man ska säga? vart mjukare helt enkelt

Dessutom så är jag en av de som tycker space optimeringen gör riktigt mycket. man får bort så mycket av bullret. har fått dra ner beskärningen några steg på alla frekvenser som mjukvaran föreslår men skulle inte kunna tänka mig att slå av det eftersom allt låter mer kontrollerat utan all buller som kommer annars.

Men som sagt, lite för stor uppgradering för att kunna avgöra på ett riktigt bra sett, men kan väl säga att det är det bästa jag hört hittills. ska inte påstå att jag är någon expert eller något

Men har haft en LP12a tidigare med halv bra uppsättning av delar. Detta system kommer klart närmast LP12an som jag upplevt från digital musik.

Har tyvärr inte den kvar längre så kan inte säga hur den låter gentemot detta system eller genom detta system

Hoppas det hjälper någon som funderar över en uppgradering

Vänliga hälsningar,
Kandor


Top
   
PostPosted: Sat Jul 04, 2015 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
[quote="kandor"]Så måste jag väl också säga att det hände riktigt mycket med den näst sista Davar uppdateringen, .../quote]
Vilken version är det du syftar på? Kunde vara intressant att prova.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 04, 2015 00:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
HCL wrote:
kandor wrote:
Så måste jag väl också säga att det hände riktigt mycket med den näst sista Davar uppdateringen, .../quote]
Vilken version är det du syftar på? Kunde vara intressant att prova.
Vet inte riktigt vilken version det var eftersom jag uppdaterat sedan dess igen
men vad som hände i den version finns fortfarande kvar i Davaar 32 (4.32.1283)

Så antar att det är bara att köra den.

De verkar fått bättre flyt på hela systemet sedan den uppdateringen. skulle nästan säga att anläggningen låter som helt ny system efter det.

Tyckte den var riktigt bra innan men nu tycker jag den är suverän

Mvh Kandor


Top
   
PostPosted: Sat Jul 04, 2015 01:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun May 31, 2015 01:30
Posts: 25
Något att lägga till också

Det som är väldigt spännande är ju hur mycket de kan göra med bara program uppdateringar. Har en känsla av att vi kan nog räkna med att exakt kommer låta betydligt mycket bättre ju längre de leker med mjukvaran. Vilket också är kul på sitt sett att man slipper dyra uppgraderingar för att få bättre ljud i framtiden. Visst kommer det komma ny hårdvara som kommer låta bättre men det är inte helt fel att det går att göra så mycket med mjukvaran.

Hade en Volvo v40 t4 en gång i tiden, körde ner med den till Portugal (var på en runt Europa resa, åkte inte ner dit för att uppdatera bilen) och uppgraderade mjukvaran på den från 1999 års modell till 2001 modellen, vilken skillnad det vart. Mer acceleration, mjukare körning, till och med kopplingspedalen vart annorlunda. den tog mer jämt

Så det är lite det fenomenet jag menar med mjukvara uppdateringar, i DS och Exakt. Ser verkligen fram emot vad som kommer :)

Mvh Kandor


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2015 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Citerat från Tonlägets hemsida:

"Linn Exakt är väl en minst lika stor omvälvning som DS-spelarna var när de kom. I Exakt är den analoga signalvägen väldigt kort. Varje högtalarelement har sitt eget direkt anslutna slutsteg och det matas direkt från Digital/Analog omandlaren. Exakt har därmed en större potential än vanliga system. Men det är också avslöjande för ev fel i installationen."

Är Anders slav under mammon eller ligger det något i detta?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2015 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Till viss del kan detta vara sant, till lika kan jag tycka att om systemen till sist kräver att rummet ska vara målat i rätt färg, du ska han en specell parket från regnskogen för att det ska spela så missar man målet lite med hela marknadsföringen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2015 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lite tragiskt om exakt största fördel är att ta fram brister i otillräckliga installationer

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2015 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pekka, tror du övertolkar Anders text på hemsidan. :wink:

Btw, Anders har rätt tycker jag.
Sedan ser jag inte detta som att Anders tar ställning åt något håll. Han bara beskriver sina erfarenheter, som även jag delar.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2015 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Helt klart är det så att kniv eggen blir vassare ju mera avancerat system man har, ibland kanske för vass för att folk ska orka hela vägen?

Passiva system har klar fördel i enklare installation, även om allt gör skillnad även där så är det lättare att få det att spela betydligt tidigare

Med exakt verkar installation så viktig att snart har handlarna inte betalt för tiden som måste läggas ner, samt att många kunder inte har det extrema intresse som krävs för att få det att spela, det tror jag kan vara en bidragande orsak till att jag aldrig blivit sugen på exakt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Jul 08, 2015 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Helt klart är det så att kniv eggen blir vassare ju mera avancerat system man har, ibland kanske för vass för att folk ska orka hela vägen?

Passiva system har klar fördel i enklare installation, även om allt gör skillnad även där så är det lättare att få det att spela betydligt tidigare

Med exakt verkar installation så viktig att snart har handlarna inte betalt för tiden som måste läggas ner, samt att många kunder inte har det extrema intresse som krävs för att få det att spela, det tror jag kan vara en bidragande orsak till att jag aldrig blivit sugen på exakt
Jag är benägen att hålla med. Den nivån tycks i och för sig nåtts även innan Exakt, men är nu väldigt tydlig.

Idag var jag på Tonläget en sväng. Det spelades på KDSM, Tundra Mono och Klångedang med de senaste prototypfiltren. Det var bra, men inte tillräckligt (enligt min mening). Vi gick då över till Exakt Aqudorik (med samma källa). Annorlunda, men åsikterna gick isär om det var bättre eller sämre. Rumskorrigering var urkopplad och efter aktivering av rumskompensering så,blev det möligen något bättre, men inte alls i närheten av hur samma system lät för en vacka sedan (då utan rumskompensering). Detta känns mycket otillfredsställande. Ena dagen bra, andra dagen sådär. I.o.f.s. var det ny firmware, men ändå. Placering av högtalarna gick knappast att få mer precist än på ett par mm när och kontakten mellan resp. spike och underlaget var inte helt bra. Kort sagt är sådana system inte lätta att hantera i butiksmiljö. Det blir helt enkelt inte alltid så bra som det borde. Inte för att det är speciellt svårt, utan för att det krävs för mycket tid för att kontinuerligt se till att systemen håller den prestanda de kan nå. Att hålla på och flytta fram och åter, labba med mjukvaror kräver mer än många handlare förmår.


Last edited by HCL on Thu Jul 09, 2015 21:36, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jul 08, 2015 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Det blir helt enkelt inte alltid så bra som det borde. Inte för att det är speciellt svårt, utan för att det krävs för mycket tid för att kontinuerligt se till att systemen håller den prestanda de kan nå. Att hålla på och flytta fram och åter, labba med mjukvaror kräver mer än många handlare förmår.
Och mycket mer än jag önskar. Ett system ska inte behöva underhållas på dag-för-dag basis, det ska bara fungera när det väl är på plats och intrimmat. Att en mekanisk sak som LP12 behöver servas någorlunda regelbundet har jag förståelse för, men när högtalare har rätt placering, kablar ligger rätt, underlaget för elektroniken är bestämd - vad behövs justeras efter en tid? Uppdateringar av hård- och mjukvara är en sak, men justering av befintlig anläggning?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jul 09, 2015 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Det blir helt enkelt inte alltid så bra som det borde. Inte för att det är speciellt svårt, utan för att det krävs för mycket tid för att kontinuerligt se till att systemen håller den prestanda de kan nå. Att hålla på och flytta fram och åter, labba med mjukvaror kräver mer än många handlare förmår.
Och mycket mer än jag önskar. Ett system ska inte behöva underhållas på dag-för-dag basis, det ska bara fungera när det väl är på plats och intrimmat. Att en mekanisk sak som LP12 behöver servas någorlunda regelbundet har jag förståelse för, men när högtalare har rätt placering, kablar ligger rätt, underlaget för elektroniken är bestämd - vad behövs justeras efter en tid? Uppdateringar av hård- och mjukvara är en sak, men justering av befintlig anläggning?

/ B
Vilka justeringar är det du talar om. Problemet som jag noterat är stt det är svårt att flytta apparater fram och åter och att då hinna göra det så att systemets prestanda är konsistent. Ett till problem är också att nya mjukvaror ibland är sämre (musikaliskt) och att handlarna därmed behöver kontrollera just detta vid varje mjukvaruuppdatering i stället för att bara ta varje ny mjukvara och köra på.

Något nämnvärt behova av kontinuerligt pyssel med digitala system har jag inte sett. Momentdragning av bultarna som håller högtalarelementen och att se till att mängdenoxid på kontakter är rimlig något, men inte något problem alls i butiksmiljö.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 09, 2015 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
...Ett till problem är också att nya mjukvaror ibland är sämre (musikaliskt) och att handlarna därmed behöver kontrollera just detta vid varje mjukvaruuppdatering i stället för att bara ta varje ny mjukvara och köra på....
Medhåll!

Att göra jämförelser har blivit mer komplext. Tror det är många av oss som "bortser" från vilken mjukvara som används och därför bedömer system på "felaktiga" grunder.

Samtidigt ställer jag mig alltmer tveksam till Linns filosofi med att bygga in mer och mer teknik i sina apparater (songcast, space, etc).

Gillar mer idén "less is more" och "just listen"...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jul 09, 2015 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
torig wrote:
HCL wrote:
...Ett till problem är också att nya mjukvaror ibland är sämre (musikaliskt) och att handlarna därmed behöver kontrollera just detta vid varje mjukvaruuppdatering i stället för att bara ta varje ny mjukvara och köra på....
Medhåll!

Att göra jämförelser har blivit mer komplext. Tror det är många av oss som "bortser" från vilken mjukvara som används och därför bedömer system på "felaktiga" grunder.

Samtidigt ställer jag mig alltmer tveksam till Linns filosofi med att bygga in mer och mer teknik i sina apparater (songcast, space, etc).

Gillar mer idén "less is more" och "just listen"...

/mvh
Tycker det är helt värdelöst att man släpper ny programvara som inte är beta som presterar sämre än tidigare modell, just detta gör mig väldigt tveksam till kvalitets kontrollen hos Linn eller släpper man grejer nu för tiden där man inte tar hänsyn till tunedem?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Öppnar denna tråd igen.
Tycker de senare Exakt-talarna verkat lovande (den lilla Akudorik) -hur är de nyaste talarna? De med tyg runt om...
Själv har jag inte hört dom.

Och ni med Exaktboxar, hur har ni fått till dom? Det fina med dom är ju att endast mjukvara krävs för att filtrera vanlfri högtalare (tex JBL element)
Samt...är det någon som kör med Exaktsubboxen och kan lämna intryck? Lämnar den analog filtrerad utgångssignal till slutsteg som försörjer subben?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited