selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Thu Jun 11, 2015 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
DSM utimpedans är hälften och jämnare över hörbara frekvenser än Kontrol. Det finns grafer i trådar på Linns forum. Vilken påverkan skulle det kunna ha? Har inte tänkt något på det själv än. Har för mig att jag också läst att DSM utgång går genom transformator, vilket effekt det nu skulle kunna ha.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 15, 2015 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Nu har jag svarat på Pollen, men med viss tvekan. Det kan vara svårt att uttrycka sig generellt i den här frågan. Men, det låter absolut bättre med Exakt och Space Optimisation hemma hos mig än vad det gjorde "analogt" tidigare. Andra i tråden har sannolikt andra preferenser och erfarenheter och har kanske lyckats optimera sin "analoga" anläggning till fulländning.

Exakt skulle jag vilja påstå, är vad man gör det till. Beroende på vilka inställningar man väljer kan man få ljudet att bli mer musikaliskt och mindre analytiskt. Ur ett teoretiskt perspektiv finns det inget som talar för att ett "analogt" system skulle vara mer musikalist eller ljudmässigt system än ett Exaktsystem, möjligen om man bortser från vinylspelning där man håller ljudet analogt hela vägen.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 15, 2015 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Exakt skulle jag vilja påstå, är vad man gör det till. Beroende på vilka inställningar man väljer kan man få ljudet att bli mer musikaliskt och mindre analytiskt. Ur ett teoretiskt perspektiv finns det inget som talar för att ett "analogt" system skulle vara mer musikalist eller ljudmässigt system än ett Exaktsystem, möjligen om man bortser från vinylspelning där man håller ljudet analogt hela vägen.
Vinylspelning är idag sällan en helt analog historia. Det är ofta(st) digital utrustning iblandad i inspelningar och mix/mastring och sedan 80-talet (om jag minns rätt, möjligen tidigare) används digital fördröjning vid analog gravering för att kunna optimera spåravstånden. Denna förändring av spåravstånden är i sig en källa till svaj, inte mycket men dock.

Men detta är OT. Personligen är jag mycket positivt överraskad hur bra Exakt-systemen låter och ser en stor potential för utveckling.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2015 01:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nå, så Exakt låter för tydligt och för rent så det tappar i musikalitet?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2015 10:13 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
nonick wrote:
Nå, så Exakt låter för tydligt och för rent så det tappar i musikalitet?
Denna fråga är ju kärnan i hela den här tråden, men alla kommer inte till samma slutsatser. Baserat på hur folk tyckt till i undersökningen skulle man snarare säga "Nå, så Exakt låter tydligt och rent och vinner i musikalitet."


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2015 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
matss wrote:
Vet inte om denna anekdot kring installation passar in här, men den är så bra att jag bjuder på den - den är helt sann. En erkänt erfaren Linninstallatör hjälper min vän med sitt nya system (råkar vara Exakt), medan han själv är på tjänsteresa. Säkringar och interna kablar vänds åt rätt håll i förstärkarna. Allt momentdras. Högtalarna finjusteras med millimeterprecision. Exaktparametrarna optimeras tills hen nöjd åker därifrån.
När min kompis kommer hem blir han grymt besviken. Allt låter helt livlöst och spricker vid minsta pådrag. Såå besviken. Anläggningen ominstalleras, testas i butik, komponenter byts ut. Tills någon upptäcker felet. De interna länkarna mellan kanalerna i Akurateslutstegen sitter kvar trots Exaktboxen! Alla kanaler och alla element till högtalarna har alltså fått den summerade signalen från alla utgångar på Exaktboxen!

Sådana här misstag händer oss alla med jämna mellanrum :oops:. I alla fall jag undrar om inte en sån misshandel borde vara lite lättare att höra, än om säkringen är vänd åt rätt håll i förstärkarens nätdel.
Baserat på beskrivningen så verkar den "erkänt erfarna" installatören vara antingen en riktig klåpare (som inte lyssnade på sin installation, eller inte hörde hur det lät), eller ett riktigt svin (som hörde att anläggningen för hundratusentals kronor lät som skit men struntade i det och hoppades att kunden inte skulle höra det).

Sånt händer inte alls "alla"! Skriv vem det är så att andra Selleri-läsare kan undvika att göra samma misstag som din kompis.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2015 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
henriklh wrote:
Sånt händer inte alls "alla"! Skriv vem det är så att andra Selleri-läsare kan undvika att göra samma misstag som din kompis.
Skönt att inte alla är som jag. För själv erkänner jag öppet att jag har lyckats göra många knasiga saker, trots otroligt noggranna förberedelser (trodde jag :oops:). Inte all inom hifiområdet.

Så vem som lyckades med detta är inte intressant. Utan min poäng är hur lätt, även en erfaren person som denna, kan påverka sina intryck att höra det man förväntar sig och vill höra. Trots att varningsklockorna i detta exempel borde klämptat betänkligt. Därav uppmuntrar jag alla nyfikna att också prova kontrollerade blindtester för att skaffa er uppfattningar om vad ni gillar och inte. Det är kul och resultaten blir inte alltid som man förväntar sig, eller vill.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2015 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Så vem som lyckades med detta är inte intressant. Utan min poäng är hur lätt, även en erfaren person som denna, kan påverka sina intryck att höra det man förväntar sig och vill höra. Trots att varningsklockorna i detta exempel borde klämptat betänkligt. Därav uppmuntrar jag alla nyfikna att också prova kontrollerade blindtester för att skaffa er uppfattningar om vad ni gillar och inte. Det är kul och resultaten blir inte alltid som man förväntar sig, eller vill.
Oavsett om man blindtestar eller inte, det gäller att ha ett öppet sinne och försöka ta bort förväntade resultat. Om man bytt från gamla kopparkablar till nya silverkablar, vem vill inte att det låter bättre?

Men här gäller det att lyssna ordentligt, en förändring (vilket det är troligt att det blir) är inte säkert att det är bättre (obs, detta är ett exempel, silverkablar är troligen bättre). Och bättre ska då ses i ljuset av vad man förväntar sig/vad man vill uppnå med förändringen. Allt annat är sämre, oavsett vad man läst sig till, priset på produkten osv. Men det krävs integritet för att stå fast vid man tycker.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 24, 2015 03:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Oavsett om man blindtestar eller inte, det gäller att ha ett öppet sinne och försöka ta bort förväntade resultat. Om man bytt från gamla kopparkablar till nya silverkablar, vem vill inte att det låter bättre?

Men här gäller det att lyssna ordentligt, en förändring (vilket det är troligt att det blir) är inte säkert att det är bättre (obs, detta är ett exempel, silverkablar är troligen bättre). Och bättre ska då ses i ljuset av vad man förväntar sig/vad man vill uppnå med förändringen. Allt annat är sämre, oavsett vad man läst sig till, priset på produkten osv. Men det krävs integritet för att stå fast vid man tycker.

/ B
Precis. Min erfarenhet från alla självbyggen och inköp genom åren är exakt detta. När förändringen inte kostar vare sig i insats eller inkomst är det mycket enklare att vara kritiskt objektiv till om vad som man faktiskt upplever som bättre. Suveränt när man kan hitta situationer för utvärdering som är just så - utan koppling till insats eller investering.

Har man satsat 100' på en Exakt uppgradering eller ny bil, vem vill inte att det ska kännas rätt? Eller att just en sån förändring är helt felaktig, ända tills man hittat ett sätt att finansiera det hela. Det finns inget tillfälle som vi söker mer bekräftelse, än precis efter att vi bestämt oss för något. Vi läser fler omdömen och recensioner om något efter att vi köpt varan än innan införskaffandet.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Jun 24, 2015 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
matss wrote:
Bill50x wrote:
Oavsett om man blindtestar eller inte, det gäller att ha ett öppet sinne och försöka ta bort förväntade resultat. Om man bytt från gamla kopparkablar till nya silverkablar, vem vill inte att det låter bättre?

Men här gäller det att lyssna ordentligt, en förändring (vilket det är troligt att det blir) är inte säkert att det är bättre (obs, detta är ett exempel, silverkablar är troligen bättre). Och bättre ska då ses i ljuset av vad man förväntar sig/vad man vill uppnå med förändringen. Allt annat är sämre, oavsett vad man läst sig till, priset på produkten osv. Men det krävs integritet för att stå fast vid man tycker.

/ B
Precis. Min erfarenhet från alla självbyggen och inköp genom åren är exakt detta. När förändringen inte kostar vare sig i insats eller inkomst är det mycket enklare att vara kritiskt objektiv till om vad som man faktiskt upplever som bättre. Suveränt när man kan hitta situationer för utvärdering som är just så - utan koppling till insats eller investering.

Har man satsat 100' på en Exakt uppgradering eller ny bil, vem vill inte att det ska kännas rätt? Eller att just en sån förändring är helt felaktig, ända tills man hittat ett sätt att finansiera det hela. Det finns inget tillfälle som vi söker mer bekräftelse, än precis efter att vi bestämt oss för något. Vi läser fler omdömen och recensioner om något efter att vi köpt varan än innan införskaffandet.

/mats
Kloka ord, Mats!!

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2015 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Vi läser fler omdömen och recensioner om något efter att vi köpt varan än innan införskaffandet.
Klassisk marknadsföring vänder sig ofta till de som redan skaffat produkten ifråga, det gäller att förse kunderna med argument som de använder när de ska försvara/motivera köpet inför vänner och bekanta. Bilen vi köpte för att den var snygg ska ju motiveras med lite mer "objektiva" siffror, bensinförbrukning, toppfart, etc. Och vi litar ju mer på våra vänner än på reklam/försäljare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2015 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är riktigt. Därför ska man våga lita på sina egna känslor vid inköp o strunta i vad andra anser/tycker.
Inte helt enkelt alla gånger dock.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2015 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
matss wrote:
Bill50x wrote:
matss wrote:
Fast nu var det inte jag undrade över från början, utan hur ett system (komplett) som släpper igenom mer information med mindre förvrängning kan låta mindre musikaliskt?
Det beror nog delvis på vad man menar med "mer information". Att man hör detaljer tydligare och att varenda suck från pianisten går fram är ju mer information om man jämför med en anläggning där man inte hör detaljerna. Men detaljerna kan fortfarande komma "i oordning", dvs det musikaliska budskapet blir otydligt.

/ B
Att komma "i oordning" betyder någon typ av förvrängning i min begreppsvärld. Så jag undrar fortfarande hur ett system som släpper igenom mer information "i mer ordning" (dvs med mindre förvrängning) kan bli sämre musikaliskt?
sportbilsentusiasten wrote:
matss, du behöver uppleva detta för att förstå.

Tex flytta högtalaren till ett läge det allt hörs tydligt (=mer info) men musikaliteten försvinner.
Skitenkelt att dema detta.

Eller åk till valfri highendaffär och lyssna på Dylan. Där anläggningen återger alla ljud tydligt på skivan men det musikaliska budskapet är helt obegripligt.
En typisk kommentar från annan kund kan vara "jösses vad bra allt låter, det där instrumentet/ljudet har jag aldrig hört" fölt av "synd bara hur kass Dylan är"...

Man kan inte resonera sig fram till vad musikalitet är. Eller tekniskt beskriva det - tex med distkurvor som Linn numera försöker göra.
Därav Pekkas "bananreklam" som Linn tydligen inte vill kännas vid idag då de säljer Exakt med just...tekniska specar/förklaringar
Tack, jag bygger min förståelse på mängder av upplevelser från Linn och annan hifi (och musik) genom åren, och tycker fortfarande det är lika kul testa nya saker utan några förutfattade meningar. Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där. Möjligen via sina brister dölja en sämre artistisk musikalitet.

Till exempel kan en artist utnyttja vibrato för att dölja en osäkerhet att träffa rätt med sin ton, och då skulle en anläggning med ett hypotetiskt svaj av vibratokaraktär kunna dölja att en sån artist sjunger falskt när hen försöker sjunga rena toner. Men för mig blir det bara en brist i återgivningen som döljer en brist på musikalitet i inspelningen - inte bättre. Möjligen en mindre smärtsam upplevelse.

Kanske är det där våra tankebanor eventuellt går isär? I en tidigare kommentar försökte jag reflektera över detta.
matss wrote:
Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.
Och jag uppmuntrar fortfarande fler att försöka jämföra analogt vs Exakt i ett blindtest, där inget annat än det ni faktiskt hör påverkar era upplevelser. Hoppas att fler trevliga Linnhandlare är villiga att hjälpa till med ett sånt arrangemang, för det är inte jättesvårt att få till om man redan har ett analogt aktivt Linnsystem hemma. Och jag är grymt nyfiken på era ärliga erfarenheter från ett sånt test.
Intressant diskussion.

Att man kan justera ett system så att det "framstår" som mer tydligt, men i själva verket är mindre tydligt är något man kommer fram till om man t.ex. labbar tillräckligt mycket med högtalarplacering. Detsamma gäller sannolikt även hur val av kretslösnngar, komponentval och komponentvärden kan optimeras. Ett val kan göras så att man uppnår skenbar tydlighet, men uppnår faktisk otydlighet. Att höra en massa detaljer i material där detaljerna faktiskt sammanfaller så väl att de i ett perfekt transparent system inte skulle framstå som separerade är knappast önskvärt. Här kommer designval och därmed hur man evaluerar in. Ju mer man använder strikt musikförmedlingsorienterade metoder för att välja "bästa" designkompromiss desto mer sannolikt är det att man hamnar "rätt". Att designa utifrån ide'er om vilka mätparametrar som är "rätt" leder lätt fel (tror jag är vad vi ser nästan oavsett var vi tittar på hifi-marknaden). Att använda tune-dem är sannolikt väldigt kraftfullt. Detta har Linn visat under 40 år nu. Huruvida och i vilken utsträckning de fortfarande tillämpar tune-dem idag vet jag inte, men de påstår att de fortfarande lyssningstestar och att de använder tune-dem vid systeminstallation etc.

Min uppfattning är att ju mer transparent (verkligt transparent d.v.s. lågförvrängande och av den anledningen "tydligt") systemen blir desto mer krävande blir systemet m.a.p. minutiös installation och att alla förutsättningar optimeras maximalt. I ett sådant system ger sig alla tillkortakommanden avs. förutsättningar tillkänna som något blurr i ljudet och som hörs som just ett blurr (skriver blurr, inte för att det låter så utan som en beskrivning på ett ljudmässigt fel). Vi har sett detta sedan länge. Ett enkelt system är oftast enklet att optimera (justera så att det spelar musik på ett övertygande sätt), medan ett toppsystem kräver mycket ansträngning för att kännas helt rätt och då spelar toppsystemet musik på en nivå som passerar det enklare systemet med hästlängder. Detta förhållande gällde redan för 20-25 år sedan, men jag tycker det har eskalerat och idag är de bästa systemen kanske inte svårare att justera in till absolut max, men de kräver en stor arbetsinsats och att man har en metodik som gör att man hamnar någorlunda rätt direkt och undviker allt för många iterationer samt att man undviker lokala optima och missar det globala prestanda optimat. Med ett source-first system är det lättare att snabbt hamna rätt. Ju mer balansen mellan stor tydlighet i källdelen förskjuts mot stor tydlighet i playbakc delen ju svårare och ju mer ökar kraven på metodik vid installation. Ju bättre systemen har blivit totalt sett, ju mer ökar dessutom kraven på vilket musikmaterial man väljer vid insjusternadet. Det är ju givetvis så att musikval, inspelnng, ... hör till och dikterar kvaliteten på utsignalen från källan. När väl ally är väloptimerat kan man på ett toppsystem spela nästan alla skivor med mycket god behållning.

När det gäller Exakt och tidigare toppsystem från Linn så kanske man inte lagt ner tillräckligt mycket arbete på att göra de ur ett tune-dem perspektiv bästa valen/kompromisserna. I det avseendet blir ju aldrig någon konstruktion färdig och ju mer komplex desto mer finns att optimer. Det kommer alltid finnas saker att testa och antalet saker att testa i ett aktivt K350 system är "några". Man har helt enkelt inte tid och resurser att testa "allt" innan en produkt släpps. Exakt är ett sätt att i ett slag öka playback delens tydlighet på ett fundamentalt sätt (f.f.a. ur ett teoretiskt perspektiv). De flesta kan nog skriva under på att Exakt-system förmedlar detaljer i inspelningarna på ett sätt som de tidigare toppsystemen inte kunde. De som tar installation på stort allvar har ochså noterat att Exakt-systemen är ännu mer krävande på installation än tidigare system. Att Exakt har en lite annorlunda arkitektur avs. hur t.ex. strömförsörjnng och nätverksinstallation påverkar systemets prestanda gör också att man inte bara kan ersätta ett gammalt toppsystem med ett Exakt-system och tro att alla grundförutsättningar automtiskt är rätt, bara för att det har optimerats för det tidigare toppsystemet.

Liknande resultat tycks vissa redan stött på när det gäller äldre Linn (Kairn, Klout,...) kontra nyare Linn (KDS, KK, Akurate,...).

Notera att även jag hört flera s.k. toppsystem (både analoga och Exakt) som jag inte tyckt presterat helt övertygande. Jag har dock hört riktigt bra Exakt och riktigt bra KDS, KK system. System som ur alla musikalikst orienterade relevanta aspekter spelat bättre än de äldre toppsystemen. När det gäller Exakt och analoga källor är jag tveksam till att Exakt skulle kunna vara så bra att det kan kompensera för den påverkan man för på signalen då den digitaliseras och åter analogiseras, men där kan jag ha fel. Jag har inte lyssnat mycket på LP12 i Exakt-system.

Min åsikt är att ett väl injusterat Exakt-system är mer prisvärt än motsvarande prissatta "analoga" Linn-system (med KDS/1 eller ADS/1 som källa).


Last edited by HCL on Sun Jun 28, 2015 19:52, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2015 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Mycket bra inlägg HCL, ser att vi delar tänkande i det du säjer, det som gör mig furundrad är hur vi kan tycka olika mellan KDS/kk vs kdsm, just här tycker jag att den digitala volymkontrollen skapar samma problem som den alltid gjort, även om den är bättre än den var från början.

Jag tror det är just DV kontrollen som gör att ialla fall jag har svårt med exakt, för här sabbar man signalen enlig mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2015 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Mycket bra inlägg HCL, ser att vi delar tänkande i det du säjer, det som gör mig furundrad är hur vi kan tycka olika mellan KDS/kk vs kdsm, just här tycker jag att den digitala volymkontrollen skapar samma problem som den alltid gjort, även om den är bättre än den var från början.

Jag tror det är just DV kontrollen som gör att ialla fall jag har svårt med exakt, för här sabbar man signalen enlig mig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
När jag testade siste föredrog jag KDSM/1+KK framför KDSM/1 utan försteg (d.v.s. den senaste med Exakt utgång). Jag har dock bara gjort en kort jämförelse åt ena hållet. Desvärre small nätdelen i mitt ena slutsteg då jag skulle koppla tillbaka så det fick resa till Skotland och därefter har jag inte haft varken tid eller lust att testa igen. Den nya KDSM/1 tycker jag dock är klart bättre än min tidigare KDS/1 (med Dynamik).

De tester med digital volymkontroll jag gjort (inte i DS utan utanför = off-line - med separat i beräkningsverktyg, Matlab, lyssning med Linn DS i Linn anläggning) antyder att det går att göra väldigt bra. Dock inte helt ohörbar, men mycket nära. Många andra skillnader, t.ex. skillnader mellan apparater, är mycket mer påtagliga.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited