matss wrote:
Bill50x wrote:
matss wrote:
Fast nu var det inte jag undrade över från början, utan hur ett system (komplett) som släpper igenom mer information med mindre förvrängning kan låta mindre musikaliskt?
Det beror nog delvis på vad man menar med "mer information". Att man hör detaljer tydligare och att varenda suck från pianisten går fram är ju mer information om man jämför med en anläggning där man inte hör detaljerna. Men detaljerna kan fortfarande komma "i oordning", dvs det musikaliska budskapet blir otydligt.
/ B
Att komma "i oordning" betyder någon typ av förvrängning i min begreppsvärld. Så jag undrar fortfarande hur ett system som släpper igenom mer information "i mer ordning" (dvs med mindre förvrängning) kan bli sämre musikaliskt?
sportbilsentusiasten wrote:
matss, du behöver uppleva detta för att förstå.
Tex flytta högtalaren till ett läge det allt hörs tydligt (=mer info) men musikaliteten försvinner.
Skitenkelt att dema detta.
Eller åk till valfri highendaffär och lyssna på Dylan. Där anläggningen återger alla ljud tydligt på skivan men det musikaliska budskapet är helt obegripligt.
En typisk kommentar från annan kund kan vara "jösses vad bra allt låter, det där instrumentet/ljudet har jag aldrig hört" fölt av "synd bara hur kass Dylan är"...
Man kan inte resonera sig fram till vad musikalitet är. Eller tekniskt beskriva det - tex med distkurvor som Linn numera försöker göra.
Därav Pekkas "bananreklam" som Linn tydligen inte vill kännas vid idag då de säljer Exakt med just...tekniska specar/förklaringar
Tack, jag bygger min förståelse på mängder av upplevelser från Linn och annan hifi (och musik) genom åren, och tycker fortfarande det är lika kul testa nya saker utan några förutfattade meningar. Men för mig kan en anläggning aldrig förbättra eventuell musikalitet som finns i inspelningen, utan bara återge den som redan finns där. Möjligen via sina brister dölja en sämre artistisk musikalitet.
Till exempel kan en artist utnyttja vibrato för att dölja en osäkerhet att träffa rätt med sin ton, och då skulle en anläggning med ett hypotetiskt svaj av vibratokaraktär kunna dölja att en sån artist sjunger falskt när hen försöker sjunga rena toner. Men för mig blir det bara en brist i återgivningen som döljer en brist på musikalitet i inspelningen - inte bättre. Möjligen en mindre smärtsam upplevelse.
Kanske är det där våra tankebanor eventuellt går isär? I en tidigare kommentar försökte jag reflektera över detta.
matss wrote:
Kan det vara den förändringen vi upplever mellan äldre och nyare Linnprodukter? Spekulativt, eftersom jag inte vet om det stämmer - att Linn idag strävar efter att så troget som möjligt försöka återskapa det som finns i signalkällorna, där de tidigare medvetet tillät sig förvrängningar i systemen som fick just den musiken de lyssnade på vid det tillfället att låta bra.
Och jag uppmuntrar fortfarande fler att försöka jämföra analogt vs Exakt i ett blindtest, där inget annat än det ni faktiskt hör påverkar era upplevelser. Hoppas att fler trevliga Linnhandlare är villiga att hjälpa till med ett sånt arrangemang, för det är inte jättesvårt att få till om man redan har ett analogt aktivt Linnsystem hemma. Och jag är grymt nyfiken på era ärliga erfarenheter från ett sånt test.
Intressant diskussion.
Att man kan justera ett system så att det "framstår" som mer tydligt, men i själva verket är mindre tydligt är något man kommer fram till om man t.ex. labbar tillräckligt mycket med högtalarplacering. Detsamma gäller sannolikt även hur val av kretslösnngar, komponentval och komponentvärden kan optimeras. Ett val kan göras så att man uppnår skenbar tydlighet, men uppnår faktisk otydlighet. Att höra en massa detaljer i material där detaljerna faktiskt sammanfaller så väl att de i ett perfekt transparent system inte skulle framstå som separerade är knappast önskvärt. Här kommer designval och därmed hur man evaluerar in. Ju mer man använder strikt musikförmedlingsorienterade metoder för att välja "bästa" designkompromiss desto mer sannolikt är det att man hamnar "rätt". Att designa utifrån ide'er om vilka mätparametrar som är "rätt" leder lätt fel (tror jag är vad vi ser nästan oavsett var vi tittar på hifi-marknaden). Att använda tune-dem är sannolikt väldigt kraftfullt. Detta har Linn visat under 40 år nu. Huruvida och i vilken utsträckning de fortfarande tillämpar tune-dem idag vet jag inte, men de påstår att de fortfarande lyssningstestar och att de använder tune-dem vid systeminstallation etc.
Min uppfattning är att ju mer transparent (verkligt transparent d.v.s. lågförvrängande och av den anledningen "tydligt") systemen blir desto mer krävande blir systemet m.a.p. minutiös installation och att alla förutsättningar optimeras maximalt. I ett sådant system ger sig alla tillkortakommanden avs. förutsättningar tillkänna som något blurr i ljudet och som hörs som just ett blurr (skriver blurr, inte för att det låter så utan som en beskrivning på ett ljudmässigt fel). Vi har sett detta sedan länge. Ett enkelt system är oftast enklet att optimera (justera så att det spelar musik på ett övertygande sätt), medan ett toppsystem kräver mycket ansträngning för att kännas helt rätt och då spelar toppsystemet musik på en nivå som passerar det enklare systemet med hästlängder. Detta förhållande gällde redan för 20-25 år sedan, men jag tycker det har eskalerat och idag är de bästa systemen kanske inte svårare att justera in till absolut max, men de kräver en stor arbetsinsats och att man har en metodik som gör att man hamnar någorlunda rätt direkt och undviker allt för många iterationer samt att man undviker lokala optima och missar det globala prestanda optimat. Med ett source-first system är det lättare att snabbt hamna rätt. Ju mer balansen mellan stor tydlighet i källdelen förskjuts mot stor tydlighet i playbakc delen ju svårare och ju mer ökar kraven på metodik vid installation. Ju bättre systemen har blivit totalt sett, ju mer ökar dessutom kraven på vilket musikmaterial man väljer vid insjusternadet. Det är ju givetvis så att musikval, inspelnng, ... hör till och dikterar kvaliteten på utsignalen från källan. När väl ally är väloptimerat kan man på ett toppsystem spela nästan alla skivor med mycket god behållning.
När det gäller Exakt och tidigare toppsystem från Linn så kanske man inte lagt ner tillräckligt mycket arbete på att göra de ur ett tune-dem perspektiv bästa valen/kompromisserna. I det avseendet blir ju aldrig någon konstruktion färdig och ju mer komplex desto mer finns att optimer. Det kommer alltid finnas saker att testa och antalet saker att testa i ett aktivt K350 system är "några". Man har helt enkelt inte tid och resurser att testa "allt" innan en produkt släpps. Exakt är ett sätt att i ett slag öka playback delens tydlighet på ett fundamentalt sätt (f.f.a. ur ett teoretiskt perspektiv). De flesta kan nog skriva under på att Exakt-system förmedlar detaljer i inspelningarna på ett sätt som de tidigare toppsystemen inte kunde. De som tar installation på stort allvar har ochså noterat att Exakt-systemen är ännu mer krävande på installation än tidigare system. Att Exakt har en lite annorlunda arkitektur avs. hur t.ex. strömförsörjnng och nätverksinstallation påverkar systemets prestanda gör också att man inte bara kan ersätta ett gammalt toppsystem med ett Exakt-system och tro att alla grundförutsättningar automtiskt är rätt, bara för att det har optimerats för det tidigare toppsystemet.
Liknande resultat tycks vissa redan stött på när det gäller äldre Linn (Kairn, Klout,...) kontra nyare Linn (KDS, KK, Akurate,...).
Notera att även jag hört flera s.k. toppsystem (både analoga och Exakt) som jag inte tyckt presterat helt övertygande. Jag har dock hört riktigt bra Exakt och riktigt bra KDS, KK system. System som ur alla musikalikst orienterade relevanta aspekter spelat bättre än de äldre toppsystemen. När det gäller Exakt och analoga källor är jag tveksam till att Exakt skulle kunna vara så bra att det kan kompensera för den påverkan man för på signalen då den digitaliseras och åter analogiseras, men där kan jag ha fel. Jag har inte lyssnat mycket på LP12 i Exakt-system.
Min åsikt är att ett väl injusterat Exakt-system är mer prisvärt än motsvarande prissatta "analoga" Linn-system (med KDS/1 eller ADS/1 som källa).