selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 09:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Sun May 31, 2015 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Eftersom åsikterna gå isär här och på andra forum skulle det vara intressant att se hur många som tycker exakt är bättre eller sämre än tidigare analoga system

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Som jag skrivit tidigare, jag tycker absolut att ljudet är bättre, i världsklass faktiskt. Det kan man knappast säga att det var tidigare ens i de dyraste systemen. Musikaliskt är jag mer tveksam men jag har lite mindre erfarenhet av topp-trimmade system än vad många andra av er har.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
För egen del så kan ljudet imponera i max 5 minuter, spelar det musik så får det mitt intresse

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 18:36 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Dom gånger jag har varit med på demonstrationer, där man jämfört en analogt aktiv playback, med Exakt playback, har jag alltid kommit till slutsatsen att den senare har varit bättre. När jag bedömt mina lyssningsintryck har jag inte slagits av att ljud och musikalitet skulle gå i olika riktningar. Jag har upplevt att musiken har varit bättre spelad på respektive Exaktsystem, samt även att ljudet låtit trevligare. De demos jag refererar till är en demo där A242 demades med Akurate elektronik och Akurate Exaktbox, samt en demo där Keltik demades med Klimax elektronik och Klimax Exaktbox.

Det senare systemet är nog för övrigt ett av de allra bästa jag någonsin hört. Då jämför jag med ljudminnen från tidigare demonstrationer. Och de demon som varit verkligt minnesvärda för mig är en demo på HF då Linn spelade på Klimax 350P och allt annat Klimax inklusive nu värsta tolvan, samt den demo som gjordes för några år sedan då Linn skickade runt Komri med full Klimax setup. Alla dessa tre system har varit något alldeles i hästväg på att ge mig musikkickar.

För egen del använder jag Akurate Exaktbox hemma till Keltik sedan i julas. Här är det mycket bättre nu än tidigare, baserat på mina nuvarande respektive tidigare upplevelser av mitt system. Dock fick jag inte till uppställningen av systemet på en gång. Aktiva system är ju mycket känsliga för hur man drar signalkablar, och det blir mycket signalkablar med en Exaktbox.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Baserat på Tonlägets "Exakt med Majik 109" demo tycker jag Exakt är bättre. Exakt funkade även bra på vinyl, dvs bättre än passivt (tror det va nästan maxad LP12a).

Akurate DSM + Exakt Link + Akurate ExaktBox + M6100 + M109
vs.
Akurate DSM + Silver (antar jag) + M2100 + M109

Men det är ju ganska stort skillnad i pris (40000!!) och skillnaden är ungefär som att gå från passivt till aktivt (kanske lite större steg). Så för pengarna är jag inte säker Exakt är bästa investeringen. Dessutom saknade jag känslan i musiken som fanns vid Sagatun, Tundra & Klångedang demon.

Linn Akurate Exakt DSM 45000 (Va inte denna på demon men räcker ju om man kör exakt)
Linn Akurate Exakt-box (10 utgångar) 45000
Linn Majik 6100 6-kanals slutsteg 36800
TOT: 126800

Linn Akurate DSM (inkl försteg & Exakt-link) 65000
Linn Majik 2100 2-kanals slutsteg 20300
TOT: 85300

RDS/1 (beg) ~30000
Lejonklou Sagatun stereo (linje försteg) 32000
Lejonklou Tundra stereoslutsteg 28800
TOT: 90800 (OK, lite orättvist pga begagnad DS men detta är Klimax nivå : )


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Just det du skriver "saknar kännslan i musiken" som gör exakt sämre, för mig är det endast det som det handlar om att ta till sig musiken

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 20:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har hört exakt 7-8 gånger och är inte särskilt imponerad. Får mest ont i huvudet om jag skall vara ärlig. Det är roligare med analoga system, mer känsla och stampa takten. Vinyl verkar inte alls fungera med exakt, på nåt sätt dödas musiken.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Just det du skriver "saknar kännslan i musiken" som gör exakt sämre, för mig är det endast det som det handlar om att ta till sig musiken
Det va inte riktigt vad jag skrev eller menade. Linn Analogt (passivt) vs Exakt (aktivt) så va Exakt även bättre på drag, flyt och känsla på den demon jag var på (där både analogt och exakt hade digital volymkontroll för DS).
Men jag saknade känslan från Sagatun, Tundra & Klångedang demon.

Är Exakt så rent och distortionsfritt att vissa defekter irriterar mer? Kanske är det bara jag som tyckte att Keel inte blev riktigt bra innan Radikal. Det va något som irriterade, defekter i motorstyrningen har jag gissat. Så kanske måste signalbehandling, DA/AD omvandling och klockning blir lite bättre innan Exakt blir riktigt bra?


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 20:23 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
TMV wrote:
Dessutom saknade jag känslan i musiken som fanns vid Sagatun, Tundra & Klångedang demon.
Vad användes det för källa vid denna demo?


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
per wrote:
TMV wrote:
Dessutom saknade jag känslan i musiken som fanns vid Sagatun, Tundra & Klångedang demon.
Vad användes det för källa vid denna demo?
Det va nog en KDS, så det är nog en del av svaret (men inte bara det tror jag).


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 20:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Med Majik 109 ser väl sammanställningen snarare ut så här, om man ska jämföra Linn Exakt med Lejonklou analog:

Majik DS, 23250
Klimax Exaktbox, 107500
Majik 6100, 36800

Summa 167550


Klimax DS, 152000
Sagatun Stereo, 32000
Tundra Stereo, 28800

Summa 212800

Detta vore en intressant jämförelse att göra. Men svår att få till rent praktiskt.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 21:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Klimax vs. Majik DS är nog lite elakt om man gillar source first. Så om man köper nytt är detta en bra jämförelse?

Akurate EDSM, 45000
Akurate Exaktbox, 45000
Majik 6100, 36800

Summa 126800


Akurate DS, 54000
Sagatun Stereo, 32000
Tundra Stereo, 28800

Summa 114800

Borde va lätt att få till en jämförelse på Tonläget.


Last edited by TMV on Sun May 31, 2015 21:59, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 21:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Källan i ett Exaktsystem är Exaktboxen, om man spelar digitalt material. Sorce first = Klimax Exaktbox. Spelar man vinyl blir det en annan historia, eftersom digitaliseringen av signalen i så fall sker i DSM, och den delen är lika känslig som genereringen av analoga signaler i Exaktboxen.

Vid digitalt material har varianten av DSM ingen eller mycket marginell betydelse.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 22:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
per wrote:
Källan i ett Exaktsystem är Exaktboxen, om man spelar digitalt material. Sorce first = Klimax Exaktbox. Spelar man vinyl blir det en annan historia, eftersom digitaliseringen av signalen i så fall sker i DSM, och den delen är lika känslig som genereringen av analoga signaler i Exaktboxen.

Vid digitalt material har varianten av DSM ingen eller mycket marginell betydelse.
Har inte testat själv men i ett digitalt sysyem är både klocka och DAC viktiga. Klockan finns i DSM. Jämfört men Vinyl så är klockan radikal och pickupen DAC. Så jag tycker radikal/DSM är lika mycket källa som pickup/Exaktbox.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 22:51 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Är det klarlagt att det är på det sättet att "klockan" sitter i DSM, och bara i DSM? Jag tror att detta är ett antagande som gjorts. Linns ingenjörer har inte lagt fram det på det sättet vid kundträffarna som varit hos Stockholmshandlare. Det är väl möjligt att det sitter en klocka i både DSM och Exaktboxen, och att informationen som transporteras i nätverksablen inte är realtidsbaserad. Någon form av klockinformation måste ju finnas, så båda högtalarna spelar samtidigt. Men så är det ju även med Songcast. Klockan som styr DA-omvandlaren kanske sitter i Exaktboxen.

Jag hade möjlighet att vara med på en demonstration hos en handlare förra veckan, där vi jämförde Akurate Exaktbox och sedan Klimax Exaktbox. Först spelades båda med Akurate DSM. Mellna Akurateboxen och Klimaxboxen är det jättestor skillnad i prestanda, till den senares fördel. Klimax Exaktbox skapade ett ruskigt ha-begär. Senare med Klimax Exaktbox jämförde vi Akurate DSM med Klimax DSM. Jag kunde inte uppleva någon skillnad mellan dessa två alternativ, och drar slutsatsen att det är Exaktboxen som är den viktigaste delen i ett Exaktsystem. Mellan Akurate och Klimax Exaktbox är det påtaglig skillnad. Vi spelade bara digitalt material. Handlaren påpekade att med analogt material är det stor skillnad beroende på vilken DSM man använder.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited