selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Luftfuktare
PostPosted: Mon Jan 26, 2015 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har upplevt att det denna vinter, i vart fall här i Stockholm, har varit ovanligt torr luft. Märks på huden, inomhusväxter mm. Tog en chansning och köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1585205 förra veckan. Följde med en enkel fuktmätare som sa runt 32 % innan jag började använda fuktaren i lyssningsrummet, när jag hade kört den i 3 dagar på maxvolym så sa mätaren ca 40-45%. Skönare klimat, javisst, men jag tycker det även märks på ljudet. Lät riktigt, riktigt bra ikväll. Att harmonihyllan påverkas kan man ju tänka sig, kanske även elektronik och högtalare? Nån annan som har gjort några iakttagelser eller dragit några slutsatser?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Luftfuktare
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Har upplevt att det denna vinter, i vart fall här i Stockholm, har varit ovanligt torr luft. Märks på huden, inomhusväxter mm. Tog en chansning och köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1585205 förra veckan. Följde med en enkel fuktmätare som sa runt 32 % innan jag började använda fuktaren i lyssningsrummet, när jag hade kört den i 3 dagar på maxvolym så sa mätaren ca 40-45%. Skönare klimat, javisst, men jag tycker det även märks på ljudet. Lät riktigt, riktigt bra ikväll. Att harmonihyllan påverkas kan man ju tänka sig, kanske även elektronik och högtalare? Nån annan som har gjort några iakttagelser eller dragit några slutsatser?
Jag tycker rent allmänt att det låter bättre när miljön är bättre. Bara en sådan sak som att städa ordentligt och plocka undan allt skräp :-)

Med det vill jag ha sagt - även vi människor påverkas av miljön. En högre Rh kan tex påverka det allmänna välbefinnandet (det är belagt vid studier) och kanske rent fysiskt också påverka hörseln (obs, enbart spekulationer från min sida). Ett resultat av högre Rh är tex mindre mängd damm som yr omkring, mindre irritation i slemhinnor i halsen och ögon osv. Allt detta är belagt i olika studier.

Högre Rh dämpar också möjligheten till elektrostatisk uppladdning (ju högre Rh ju bättre) av i princip alla material men störst påverkan sker på sk hygroskopiska material (som binder fukt), typ papper, trä och bomull.

Image

För hög Rh ställer dock till problem, men då pratar vi om +70-100 %. Mögel och rost är tex två problem, inom elektroniken kan man få ledningsförmåga på icke avsedda ställen i känslig elektronik där extremt små strömmar hanteras, typ vissa mätinstrument.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Luftfuktare
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det var nog statisk elektricitet som jag tänkte på först. Frodas vid för låg luftfuktighet, kan säkert skapa konstiga fenomen. I datahallar är det viktigt att inte luftfuktigheten blir för låg för att slippa urladdningar av statisk elektricitet med skador på elektroniken som följd. Mellan 40%-60% rekommenderas.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Luftfuktare
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Det var nog statisk elektricitet som jag tänkte på först. Frodas vid för låg luftfuktighet, kan säkert skapa konstiga fenomen. I datahallar är det viktigt att inte luftfuktigheten blir för låg för att slippa urladdningar av statisk elektricitet med skador på elektroniken som följd. Mellan 40%-60% rekommenderas.
I datahallar är det även andra aspekter än statisk elektricitet man tar hänsyn till. Tex dammansamlingar, värmedistribution och att med all elektronik i drift så blir luften oerhört torr. Luftbefuktning behövs alltså enbart för att hålla en normal inomhusmiljö. Normalt sitter dessutom elektroniken i rackar i skyddande höljen och då är datorerna skyddade i vilket fall som helst. Men det händer ju att datorerna behöver servas, det ska bytas kort osv. Med öppnad låda är elektroniken inte längre skyddad och då gäller strängare regler vid hantering. Då är det bra om Rh inte ligger för lågt men oavsett detta ska man alltid använda handledsband som ett minimiskydd.

När det gäller hemmamiljön är det lite annorlunda. Statisk elektricitet är inget som uppkommer av sig själv utan genom gnidning, separation eller influens. Apparater som står tex i ett rack och som man dessutom knappast berör eftersom det finns fjärrkontroller, har inga som helst problem med statisk elektricitet, eller snarare strålande fält från sådant. Detta oavsett om man har 10 eller 60 % Rh. Jag kan tänka mig att det är lite annorlunda med högtalare. Ofta består ju konerna i elementen åtminstone delvis av papper eller liknande material och dessa kan mycket väl bete sig olika beroende på fukthalt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Luftfuktare
PostPosted: Wed Feb 11, 2015 00:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Linncredible wrote:
Har upplevt att det denna vinter, i vart fall här i Stockholm, har varit ovanligt torr luft. Märks på huden, inomhusväxter mm. Tog en chansning och köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1585205 förra veckan. Följde med en enkel fuktmätare som sa runt 32 % innan jag började använda fuktaren i lyssningsrummet, när jag hade kört den i 3 dagar på maxvolym så sa mätaren ca 40-45%. Skönare klimat, javisst, men jag tycker det även märks på ljudet. Lät riktigt, riktigt bra ikväll. Att harmonihyllan påverkas kan man ju tänka sig, kanske även elektronik och högtalare? Nån annan som har gjort några iakttagelser eller dragit några slutsatser?
Jag tror harmonihyllan spelar stor roll, den gör stor skillnad på ljudet och luftfuktighet påverkar hyllan ganska mycket. En organisk produkt med sina för och nackdelar, man får nästan "lära känna den" genom årstiderna och hålla den i trim sådär lagom. Ingen produkt som man spjutspets optimerar utan den är mer organisk och får justeras lagom så den får utrymme att variera lite grann (men ändå vara bra hela tiden) IMO. Säkert en komplex blandning av andra saker också dock!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited