selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Just nu har engelska qobuz rea på en massa 24 bit plattor. Det går att nå via VPN. Mitt vanliga login är kopplat till franska delen där inte samma rea finns, så jag reggade en ny användare.

En skiva jag blev tipsad på linn forumet och blev verkligt exalterad av är "Off The Wall" med Michael Jackson.
Måste bara utfärda en varning. Den har inte alls samma varsamma och fantastiska överföring som Thriller.
Efter 10 sekunder på låg volym tycke jag det låter fel. Helt rubbad flow, ingen tune, förvirrad.

Efter lite googling ser jag att denna skiva har skatats vid överföring till 24 bitar. DR värdet 15 från orginal-CD:n har blivit DR8 på 24 bit 96kHz.
Verkligen smärtsamt att lyssna på.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Inte nog med att bolagen lurar oss konsumenter om komprimering, man blandar korten när det gäller komprimering av formatet (24/96, 16/44, mp3 osv) och musikalisk komprimering (skillnad mellan högsta och lägsta ljudet). På det sättet försöker man saluföra 24 bitars-filer som mer dynamiska trots att de ofta är mindre dynamiska än den ursprungliga cd'n. Dessutom har man mage att ta mer betalt för detta lurendrejeri!

Jag har jämfört ganska många 24-bitars album från HDTracks med de ursprungliga cd-utgåvorna (i vissa fall vet jag inte om det är ursprunglig eller remastrad utgåva) och med mycket få undantag är HDTracks album sämre än CD'n i dynamikhänseeende. Ibland är de tom så toppklippta att det distar bedrövligt.

Just HDTracks sitter dock i händerna på skivbolagen, de har väl i princip bara att tacka och ta emot när skivbolagen skickar över sina filer.

Med Neil Youngs bolag Pony luras också och försöker få oss att tro att det är den högre upplösningen som gör nyutgåvorna så bra när det i själva verket är att man mastrat om skivorna med varsam hand och (om jag förstått det hela rätt) behållit originaldynamiken. Jag har ännu inte haft tid att göra några djupare jämförelser, här förlitar jag mig på vad andra skrivit.

Ett program som är bra att analysera cd'n med är MasVis som man kan hämta här:
http://www.lts.a.se/lts/masvis

och läsa mer om här:
http://www.lts.a.se/lts/manual

Mätresultaten korrelerar ganska bra med vad man faktiskt hör men det går mycket snabbare att använda MasVis än att sitta och lyssningsjämföra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited