selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 15, 2014 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Perka wrote:
Är Wimp ("320") testad bättre än Spotify av dig HCL? eller menare du Wimp Hifi - den är ju dock dubbelt så dyr...ännu så länge

//Per
Ja (Wimp 320 var bättre än Spotify premium - när jag provade) och Wimp hifi ett bra snäpp bättre ändå.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 13:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Tack för svar HCL. Såg att Wimp hade något "prova gratis" erbjudanden....får väl testa det!

Hur ser utbudet ut hos Wimp - är det i princip samma som Spotify?

Borde väl vara ett sjukt bra case att slå ihop dessa bolag...

//Per


Top
   
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Borde väl vara ett sjukt bra case att slå ihop dessa bolag...
Det kan så tyckas, men jag tror att konkurrensen är nödvändig. Spotify var/är stora så när Wimp skulle klämma in sig på marknaden var man tvungen att hitta en konkurrensfördel. Wimp valde att leverera bättre ljudkvalitet.

Vad jag däremot tror att alla aktörer skulle tjäna på var ett erbjuda samma tekniska gränssnitt till sina kunder. Dvs, har jag köpt en Sonos, en Squeezebox, en Linn DS, en you-name-it så kan jag kunna komma åt alla tjänster oavsett om det är Spotify, Wimp, Grooveshark eller någon av de otroligt många radiokanaler som finns på nätet. Som det ser ut idag är det ju liknande som på 50-talet när man var tvungen att ha försteg med olika typer av "riaa" för att kunna spela av skivor från olika skivbolag på ett riktigt sätt. Man var ibland tom tvungen att skifta pickup för att kunna spela av vissa skivor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 10:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Jo men två nordiska jättar inom samma segment som inte tjänar pengar bottom line kommer ändå inte att fungera. Bättre att skapa ett bolag med best demo practice så dom kan kokurrera mot de stora amerikanska hoten (Apple, Google och Amazon tex) som knappast lär sitta med händerna i knät....Jag tror vi ser en affär inom det närmsta året!

Tillsvidare får man testa Wimp!

//Per


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
DrJones wrote:
Kan man köra wimp utan att äga en apple produkt på linn ds?
Ja, faktiskt. :shock:
  • Alternativ 1: Windows PC + Linn Songcast
    Alternativ 2: Androidpryl + AllStream
Hittade AllStream igår. Den kan sägas göra samma sak som Linns Songcast, dvs göra det som det som spelas i enheten tillgängligt över nätverket. AllStream stödjer både AirPlay och UPnPAV så man kan testa båda. (det senare är DS "ursprungliga" gränssnitt och tycks låta bättre, men jag har inte testat tillräckligt mycket..) Tyvärr krävs att Androidenheten är rootad.

Testar sedan någon timme tillbaka WiMP HIFI via min Nexus 7. Inga dropouts så här långt. Det är nog det musikmässigt bästa streamingalternativet jag hört. Är det bra nog? Det återstår att se..


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
DrJones wrote:
Kan man köra wimp utan att äga en apple produkt på linn ds?
Ja, faktiskt. :shock:
  • Alternativ 1: Windows PC + Linn Songcast
    Alternativ 2: Androidpryl + AllStream
Hittade AllStream igår. Den kan sägas göra samma sak som Linns Songcast, dvs göra det som det som spelas i enheten tillgängligt över nätverket. AllStream stödjer både AirPlay och UPnPAV så man kan testa båda. (det senare är DS "ursprungliga" gränssnitt och tycks låta bättre, men jag har inte testat tillräckligt mycket..) Tyvärr krävs att Androidenheten är rootad.

Testar sedan någon timme tillbaka WiMP HIFI via min Nexus 7. Inga dropouts så här långt. Det är nog det musikmässigt bästa streamingalternativet jag hört. Är det bra nog? Det återstår att se..
Är dessa mjukvaror universiella och kan köras på olika mediastreamers (typ Squeezebox, Linn DS osv) eller är de kopplade till en viss apparat/-serie?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Quote:
Är dessa mjukvaror universiella och kan köras på olika mediastreamers (typ Squeezebox, Linn DS osv) eller är de kopplade till en viss apparat/-serie?
Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka frågan..

AirPlay är ett proprietärt protokoll för överföring av bla ljud som ägs av Apple. Det finns vad jag förstår "inbyggt" i moderna Appleprodukter, och program i tex en iPad kan därmed "skicka ljudet" till externa renderare. AirPlay stöds i viss omfattning även av en del andra tillverkare, bla Linn DS.

UPnP AV kan i sammanhanget sägas vara en öppen motsvarighet till AirPlay.

Songcast är Linns lösning för att få ljudet i en Windows-PC (funkar även på OSX?) till en Linn DS. Använder du tex Spotify på en PC med Songcast kan du få ljudet ur din Linn DS istället för datorns högtalare. Jag gissar att det bygger på UPnP AV.

AllStream kan sägas vara motsvarigheten till Songcast, för en Androidenhet. Använder du tex Spotify på en Android-platta med AllStream kan du få ljudet ur din Linn DS istället för plattans högtalare. AllStream stödjer både AirPlay och UPnP AV.

Eftersom både AirPlay och UPnP AV i någon mening är "universella" så kan stöd för dem finnas i en rad olika produkter, men just Squeezebox har jag ingen erfarenhet av.


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka frågan...
Min fråga var baserad på att jag idag kör Squeezebox men i relativt nära framtid tänker hoppa på Linns DS-tåg. Troligen då en Sneaky.

Det vore kul om jag redan idag kunde byta från Logitech Media Server till det som funkar med Linn DS alternativt att LMS även fungerar med Linn DS. Även om det är ett engångsjobb så tar det lång tid att skapa en ny databas.

OM nu inte Linn DS kan läsa LMS, kan man installera lämplig programvara (Songcast?) utan att ha en Linn DS inkopplad?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Hmm.. det skulle förutsätta att antingen Linn DS skulle funka med LMS eller att Squeezebox funkar med en UPnP media server. Jag gissar att ingetdera är fallet.

Men visst kan du sätta upp en UPnP mediaserver i förväg (vilken hänger på vilket operativsystem du kör på din server) och testa den utan en DS. Tex mha Twonky som media server och, om du tex har en Androidtelefon, mha BubbleUPnP-appen.

Alternativt, och kanske bättre (vet ej, ej testat), prova Linns releativt färska Kazoo server och klient. Se http://oss.linn.co.uk/trac

Se även http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/I ... S_Concepts

Lycka till! :)


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 19:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
jag har kört minimserver ett bra tag nu och den är också riktigt bra, lightweight och snabb som rackarns.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 22:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Allstream säger att min enhet inte är root?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
teatime wrote:
Tyvärr krävs att Androidenheten är rootad.
DrJones wrote:
Allstream säger att min enhet inte är root?
Då stämmer det nog. Tyvärr krävs det som sagt root-rättigheter för att AllStream skall kunna komma åt ljudströmmen.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 22:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
a.g wrote:
Jag kikade på en Argonstreamer när jag promenerade hem alldeles nyss. Jag bestämde mig för att testa Spotify Connect på datorn först så det gör jag nu. Spotify på datorn, Songcast till min DSM och så styr jag från iPad-appen med Spotify Connect. Fungerar fint och tills Argonstreamern kommer med funktionen att stänga av displayen tror jag att jag kör så.
Argon Stream 2 köpt och återlämnad. Den har ett problem som är helt omöjligt att leva med; den första sekunden av alla låtar klipps bort när man spelar Spotifys spellistor. Byter man låt manuellt fungerar det, men jag vill använda spellistor. Argon har inte en aning om vad det är, annat än att de bara hört om problemet från Sverige. Eftersom de inte kan återskapa felet kommer det nog att ta tid att åtgärda det.

Tillbaka på ruta ett och jag har beställt en annan grej som kan spela Spotify Connect. Återkommer när jag fått den.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Dec 08, 2014 13:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag köpte en Raumfeld Connector 2 istället. Lite dyrare än Argon men utan buggar och störande display. Spotify Connect är väldigt trevligt för bakgrundsmusik eller för att upptäcka ny musik.

Den har Wimpstöd också men det har jag inte testat än.

http://m.teufelaudio.com/raumfeld-audio ... p9527.html

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Dec 08, 2014 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Jag köpte en Raumfeld Connector 2 istället. Lite dyrare än Argon men utan buggar och störande display. Spotify Connect är väldigt trevligt för bakgrundsmusik eller för att upptäcka ny musik.

Den har Wimpstöd också men det har jag inte testat än.

http://m.teufelaudio.com/raumfeld-audio ... p9527.html
Verkar ju vara en kompetent liten apparat som har vad man behöver.

Hur låter den? Håller den Sneaky-klass?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited