selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Mätningar
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Flyttar tråden till Teknik. //Ayn

köpte mig en parametrisk eq häromdagen å har pillat lite med den...

jag bor i en betongbunker så jag har(de) väldigt rumsproblem...har suttit å pillat med den idag och det börjar se bättre ut! men framför allt så låter det bättre :wink: nivåerna under 100hz e fortfarande för låga men det är många timmars meckande kvar...

gissa vilken kurva som är vilken :wink:

Image[/img]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Hur gör du när du mäter upp kurvorna? Det skulle vara intressant att se hur det mäter hemma faktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
fredde wrote:
Hur gör du när du mäter upp kurvorna? Det skulle vara intressant att se hur det mäter hemma faktiskt.
rätt simpelt faktiskt...inte exakt metod men det blir ändå 100ggr bättre :D

en polare till mig har lagt upp allt du behöver här (utom en ljudmätare):

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=496


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Feedback Destroyer :lol:
Vore kul at testa hemma...

OT
Tänk va mycke skit de har i studios o på konserter, limitar o annat...
Inte undra på att del inspelningar låter "processade"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Måste bara påpeka att en helt rak kurva :wink: är inte att föredra. Det blir trökigt och onormalt!!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Skulle vara kul att jämföra rak kurva med inlyssnad (tune dem) kurva.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
ogcnisse wrote:
Måste bara påpeka att en helt rak kurva :wink: är inte att föredra. Det blir trökigt och onormalt!!!!
då har du aldrig lyssnat på en riktigt bra anläggning...utan en relativt rak kurva låter det aldrig som det är tänkt att det ska göra..

+/-5db i ett rum är ändå godkänt, en del rum behöver ingen fix en del måste man eqa eftersom att dämpa som i mitt fall nästan 20db på 40hz inte är fysiskt möjligt med basabsorbenter..

och sen om det blir onormalt beror nog bara på att du isådana fall inte är van vid att lyssna på saker som det "ska" låta...men i längden blir det bättre


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Lite konstigt bara att man måste vänja sig vid att höra saker som det ska låta. Då skulle ju akustisk musik live också låta konstigt, men det är det nog få som tycker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Klanters wrote:
Lite konstigt bara att man måste vänja sig vid att höra saker som det ska låta. Då skulle ju akustisk musik live också låta konstigt, men det är det nog få som tycker.
dom flesta lokaler där det spelas akustisk musik på menyn är kraftigt akustikpreparerade...samt att dom som inte är akustika kompenseras elektroniskt...

samt att vad får dig att tro att akustisk live musik låter likadant hemma hos dig som det gjorde på konserten?

ni måste lägga ihop 1+1 annars e det givet att det blir fel...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nu blir jag lite orolig för dig, Haakan. Kolektorn till salu, hembyggda högtalare och nu parametrisk eq...

Min erfarenhet är att det är ungefär 10 ggr lättare att ställa in med öronen än med en SPL-mätare om det är musik och inte sinustoner du vill avnjuta efteråt. Svänger det hemma hos dig??

Och vad menar du med "rak kurva"? Är det direktljudet mätt med impuls, nivån inklusive sekundlånga efterklanger mätt med sinustoner eller energin inom ett bestämt tidsfönster? Vet du egentligen vad ditt öra uppfattar som "rakt" i ett bestämt rum?

Jag vet inte det, men de jag jobbat med (och har förtroende för) som installerar anläggningar i studios och större lokaler verkar gå på någon slags egen tolkning av mätningarna de gör. Typ "I det här sammanhanget är det ungefär den här korrektionen som uppfattas som mest neutral och med mest sväng".

Alltså, jag har inget emot mätningar. Men jag tycker att man ska börja med att lyssna och tycka. Sen kan man mäta och notera de gånger man tycker låter riktigt bra (eller för all del riktigt "rakt"). Sedan måste det finnas en massa att lära av att studera de kurvorna och de anteckningar man gjort. Att korrigera nivåer till en mätt "rak" kurva leder ingenstans.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Lejonklou wrote:
Nu blir jag lite orolig för dig, Haakan. Kolektorn till salu, hembyggda högtalare och nu parametrisk eq...

Min erfarenhet är att det är ungefär 10 ggr lättare att ställa in med öronen än med en SPL-mätare om det är musik och inte sinustoner du vill avnjuta efteråt. Svänger det hemma hos dig??

Och vad menar du med "rak kurva"? Är det direktljudet mätt med impuls, nivån inklusive sekundlånga efterklanger mätt med sinustoner eller energin inom ett bestämt tidsfönster? Vet du egentligen vad ditt öra uppfattar som "rakt" i ett bestämt rum?

Jag vet inte det, men de jag jobbat med (och har förtroende för) som installerar anläggningar i studios och större lokaler verkar gå på någon slags egen tolkning av mätningarna de gör. Typ "I det här sammanhanget är det ungefär den här korrektionen som uppfattas som mest neutral och med mest sväng".

Alltså, jag har inget emot mätningar. Men jag tycker att man ska börja med att lyssna och tycka. Sen kan man mäta och notera de gånger man tycker låter riktigt bra (eller för all del riktigt "rakt"). Sedan måste det finnas en massa att lära av att studera de kurvorna och de anteckningar man gjort. Att korrigera nivåer till en mätt "rak" kurva leder ingenstans.

/Fredrik


Jag börjar också bli lite smått oroad.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Lejonklou wrote:
Nu blir jag lite orolig för dig, Haakan. Kolektorn till salu, hembyggda högtalare och nu parametrisk eq...

Min erfarenhet är att det är ungefär 10 ggr lättare att ställa in med öronen än med en SPL-mätare om det är musik och inte sinustoner du vill avnjuta efteråt. Svänger det hemma hos dig??

Och vad menar du med "rak kurva"? Är det direktljudet mätt med impuls, nivån inklusive sekundlånga efterklanger mätt med sinustoner eller energin inom ett bestämt tidsfönster? Vet du egentligen vad ditt öra uppfattar som "rakt" i ett bestämt rum?

Jag vet inte det, men de jag jobbat med (och har förtroende för) som installerar anläggningar i studios och större lokaler verkar gå på någon slags egen tolkning av mätningarna de gör. Typ "I det här sammanhanget är det ungefär den här korrektionen som uppfattas som mest neutral och med mest sväng".

Alltså, jag har inget emot mätningar. Men jag tycker att man ska börja med att lyssna och tycka. Sen kan man mäta och notera de gånger man tycker låter riktigt bra (eller för all del riktigt "rakt"). Sedan måste det finnas en massa att lära av att studera de kurvorna och de anteckningar man gjort. Att korrigera nivåer till en mätt "rak" kurva leder ingenstans.

/Fredrik
absolut är det ju själv lyssningen som är prio 1 men tyvärr är det ju faktiskt så att det låter hemskt med en 20db peak på 40hz...enda sättet att fixa det i denna lägenheten är då tyvärr med en eq...

men det är ju också så att vi söker hus å då kommer jag slippa betongväggarna...då kommer eqn förmodligen ej att användas...

det är ju faktiskt så att först gör man grund inställningen sen får man ju lyssna sig till vad man tycker om...oftast är det dock så att en relativt rak kurva är det bästa...iaf en relativt rak kurva... om man inte bryr sig om frekvenskurvorna kan man ju lika gärna köpa ett par cerwin vega...skulle hellre lyssna på dom i ett BRA rum än en anläggning för 1miljon i mitt rum

ja just det mätningarna går till så här: mäta upp vitt brus till 75db,sen därefter spelar man vissa frekvenser som är 10sek långa å tar maxvärdet från dom...

den som tvivlar på att det låter sämre nu än vad det gjorde med 20db peaken är hemskt välkomna att komma hit å lyssna...sen att det kanske inte är optimalt hör inte riktigt hit eftersom vi kommer flytta

edit: dom byggen jag håller på med nu är ju iprincip konstruerade av ino audio....kan man kalla det hemmabygge då? sen att vi jämfört dom med b&w 801 å inte kunnat avgöra vilken man skulle föredra är ju inte helt fel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Haakan wrote:
tyvärr är det ju faktiskt så att det låter hemskt med en 20db peak på 40hz...enda sättet att fixa det i denna lägenheten är då tyvärr med en eq...
Tyvärr är det ju också så att de flesta parametriska eq låter väldigt illa, så medan du fixar en frekvens så pajar du resten...
Haakan wrote:
om man inte bryr sig om frekvenskurvorna kan man ju lika gärna köpa ett par cerwin vega...skulle hellre lyssna på dom i ett BRA rum än en anläggning för 1miljon i mitt rum
Har aldrig hört ett så dåligt rum. Tur att ni ska flytta!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 12:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Måste bara hålla med Haakan om att ett dåligt rum kan sabba den bästa anläggning, har man en skaplig anläggning så är den största "uppgraderingen" man kan göra att fixa till placering av högtalare samt lyssningsplats och akustikbehandla rummet lite lagom.

eq däremot har jag alltid varit allergisk mot, fast i ett litet betongrum tillsammans med ett par baskapabla högtalare finns nog inte så mycket att välja på tyvärr. Det skulle isof vara ett aktivt högpass filter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 13:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Haakan wrote:
samt att vad får dig att tro att akustisk live musik låter likadant hemma hos dig som det gjorde på konserten?

ni måste lägga ihop 1+1 annars e det givet att det blir fel...
Naturligtvis förstår jag att förutsättningarna är annorlunda i mitt vardagsrum än i konsertsalen/studion eller vart tusan man nu spelat in musiken.

MEN:

Spelar någon gitarr, trummor eller vad som helst i _mitt_ vardagsrum så låter det så inihelvete mer dynamiskt och engagerande än allt jag har hört från tråkhifisystem som mäter spikrakt.

Vet inte om detta beror på brister i det inspelade materialet eller om det beror på något annat, men försvar av bristerna i stil med "det ska låta så, du har bara inte vant dig" köper jag inte för fem öre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited