selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Arken-mässan
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Hade inte tid att besöka Arken-mässan, men såg att Tonläget ställde ut med två olika setuper.

En med Klimax DSM, Lejonklou Slutsteg och egna högtalaren Klångedang. Den andra med Klimax Exakt DSM och Akubarik Exakt.

Var det någon som var där o lyssnade och hur lät det jämfört med några andra system?

Hade varit kul att få ta del av några lyssningsintryck.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 22, 2014 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Var samma rum tror jag som förra gången och det rumet är svårt...så det lät inte super.
Är klart bättre på Tonläget.
Skriver mer senare i veckan


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Sun Sep 28, 2014 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Var samma rum tror jag som förra gången och det rumet är svårt...så det lät inte super.
Är klart bättre på Tonläget.
Skriver mer senare i veckan
Ser fram mot att höra dina intryck Sportis!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Anders spelade på Exakt Akubarik och det är som vanligt sämre än hemma. Klart sämre.
Exakt låter bättre i affären, dock fortfarande klart sämre än ett bra analogt system. Känns lite "Beta" tycker jag. Tror nog Linn kan krama ut mer prestanda om de får fila vidare.
Dagen före demade de Lejonklous grejjer, antagligen var det bättre då...

Mårten har aldrig varit bra men detta år var det BRA. Helt förbluffad, vad hade de gjort iår. Iof kostade talarna 350k. O då snackar vi EURO. Rum o elektronik var några mille till. Men som sagt, trevligt var det. Inte i Linnklass men över det mesta annat på mässan. Bravo!
Sedan gillade jag Guru på Elite hotell. Hela systemet kostade ca10k. Prisvärt. Det spelade musik! Intressant dock bara via Appledator. Med separat CD var det bara ok. (märke? ingen aning)

O&G var bra förra året, inte lika bra iår trots samma grejjer på demon. Dock trevligt.
Resten av mässan var "intressant".
Just ja...Burmeister. Kass normalt men iår trevligt. Bra musik spelades HEDER! Vasst ljud men det spelades PÅ bra volym. BRA!

Alla andra rum var "hör en låt och gå ut innan det blir jobbigt"
Och som vanligt en befrielse att komma hem. OJ det spelar i en klass för sig.
Saknar dock dynamik som vissa asdyra system ger. Vissa på mässan kunde flytta luft, me like :)


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för rapport, kul att höra!

Är själv ruggigt tveeggad vad gäller Exakt. Intrycken hittills spretar mycket. Skulle vilja höra fler demos, men är just nu rätt övertygad om att det är "den analoga vägen" som för min del gäller under ett rätt bra tag framöver...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Anders spelade på Exakt Akubarik och det är som vanligt sämre än hemma. Klart sämre.
Exakt låter bättre i affären, dock fortfarande klart sämre än ett bra analogt system. Känns lite "Beta" tycker jag. Tror nog Linn kan krama ut mer prestanda om de får fila vidare.
Dagen före demade de Lejonklous grejjer, antagligen var det bättre då...
Exaktsystemet installerades på 15 min, systemet dagen innan snarare på 1 tim (plus tid för infrastruktur och rums-problem). Båda lät ändå ganska ok, men det var inte lätt att få till vettigt resultat (i det rummet).

Exaktsystemet var (trots blixtinstallation) bättre än Lejonklou Mono+Klångedang T1. Båda systemen stod sig väldigt bra jämfört med allt annat på mässan trots allt, men de spelade lång ifrån normal nivå (för dessa system).
sportbilsentusiasten wrote:
Mårten har aldrig varit bra men detta år var det BRA. Helt förbluffad, vad hade de gjort iår. Iof kostade talarna 350k. O då snackar vi EURO. Rum o elektronik var några mille till. Men som sagt, trevligt var det. Inte i Linnklass men över det mesta annat på mässan. Bravo!
Sedan gillade jag Guru på Elite hotell. Hela systemet kostade ca10k. Prisvärt. Det spelade musik! Intressant dock bara via Appledator. Med separat CD var det bara ok. (märke? ingen aning)

O&G var bra förra året, inte lika bra iår trots samma grejjer på demon. Dock trevligt.
Resten av mässan var "intressant".
Just ja...Burmeister. Kass normalt men iår trevligt. Bra musik spelades HEDER! Vasst ljud men det spelades PÅ bra volym. BRA!

Alla andra rum var "hör en låt och gå ut innan det blir jobbigt"
Och som vanligt en befrielse att komma hem. OJ det spelar i en klass för sig.
Saknar dock dynamik som vissa asdyra system ger. Vissa på mässan kunde flytta luft, me like :)
Genelec var också rätt ok, f.ö. håller jag med. Något som var tydligt var att det bara var de mindre dyra systemen som inte gjorde bprt sig helt. I.o.f.s. så ställer man mindre krav på billigare grejer, men ändå.

Mårten är inte så illa, men priset är helt far out och då duger det inte ändå. Var det möjligen MSB-elektronik? Jag har hört det i butiken och det var inte alls illa. Inte världsklass, men bra. Väldigt snyggt ljud (i mitt tycke(!), tajt och dynamiskt - saknade bara en del nyanseringsförmåga), inte utan förmåga att förmedla musiken.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tackar också för rapporten.

Marten demades väl i deras affär och det är i princip som i hemmiljö, dock starkt akustikreglerat (som många kanske inte har möjlighet till).

Synd att Linn sällan låter bra i mässmiljö. Därför är det egentligen mycket vanskligt att öht lämna allt för "djuplodade" lyssningsomdöme efter ett mässbesök.

O&G har jag tidigare hört (på mässa), tyckte också att de då gav mersmak. Guru har jag inte hört, men känner väl till ett par av deras systermodeller... 8)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
Tackar också för rapporten.

Marten demades väl i deras affär och det är i princip som i hemmiljö, dock starkt akustikreglerat (som många kanske inte har möjlighet till).

Synd att Linn sällan låter bra i mässmiljö. Därför är det egentligen mycket vanskligt att öht lämna allt för "djuplodade" lyssningsomdöme efter ett mässbesök.

O&G har jag tidigare hört (på mässa), tyckte också att de då gav mersmak. Guru har jag inte hört, men känner väl till ett par av deras systermodeller... 8)

/mvh
Ja, mässor erbjuder nog sällan vettiga lokaler. Typiskt är nog att väggar och tak är akustiskt värdelösa (dåligt dämpade etc).

Just O&G har jag tvingats höra mer av än jag hade önskat (i mässmiljö). Det jag har hört har för det mesta varit påfrestande. Imponerande dynamiskt, men inget mer.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
Exaktsystemet installerades på 15 min, systemet dagen innan snarare på 1 tim (plus tid för infrastruktur och rums-problem). Båda lät ändå ganska ok, men det var inte lätt att få till vettigt resultat (i det rummet).

Exaktsystemet var (trots blixtinstallation) bättre än Lejonklou Mono+Klångedang T1. Båda systemen stod sig väldigt bra jämfört med allt annat på mässan trots allt, men de spelade lång ifrån normal nivå (för dessa system).
Fick Tonläget tillgång till rummet så kort tid innan mässan öppnade att de endast hade 15 resp 60 minuter på sig att installera de båda systemen?

Är ju direkt oansvarigt (var det inte likadant förra gången, dvs "tidsbrist"). Visserligen ska väl Exakt ge möjlighet att kompensera för "dåliga rum", men ändå.

Inte undra på att Linn knappt nämns när mässbesökare på allehanda forum lämnar sina intryck...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
HCL wrote:
Exaktsystemet installerades på 15 min, systemet dagen innan snarare på 1 tim (plus tid för infrastruktur och rums-problem). Båda lät ändå ganska ok, men det var inte lätt att få till vettigt resultat (i det rummet).

Exaktsystemet var (trots blixtinstallation) bättre än Lejonklou Mono+Klångedang T1. Båda systemen stod sig väldigt bra jämfört med allt annat på mässan trots allt, men de spelade lång ifrån normal nivå (för dessa system).
Fick Tonläget tillgång till rummet så kort tid innan mässan öppnade att de endast hade 15 resp 60 minuter på sig att installera de båda systemen?

Är ju direkt oansvarigt (var det inte likadant förra gången, dvs "tidsbrist"). Visserligen ska väl Exakt ge möjlighet att kompensera för "dåliga rum", men ändå.

Inte undra på att Linn knappt nämns när mässbesökare på allehanda forum lämnar sina intryck...

/mvh
Exakt-systemet var inte på plats förrän strax före öppning på söndagen. Lördagesn system kunde installeras hyffsat seriöst. 60 min refererade till (i huvudsak) högtalarplacering.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 08:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
torig wrote:
HCL wrote:
Exaktsystemet installerades på 15 min, systemet dagen innan snarare på 1 tim (plus tid för infrastruktur och rums-problem). Båda lät ändå ganska ok, men det var inte lätt att få till vettigt resultat (i det rummet).

Exaktsystemet var (trots blixtinstallation) bättre än Lejonklou Mono+Klångedang T1. Båda systemen stod sig väldigt bra jämfört med allt annat på mässan trots allt, men de spelade lång ifrån normal nivå (för dessa system).
Fick Tonläget tillgång till rummet så kort tid innan mässan öppnade att de endast hade 15 resp 60 minuter på sig att installera de båda systemen?

Är ju direkt oansvarigt (var det inte likadant förra gången, dvs "tidsbrist"). Visserligen ska väl Exakt ge möjlighet att kompensera för "dåliga rum", men ändå.

Inte undra på att Linn knappt nämns när mässbesökare på allehanda forum lämnar sina intryck...

/mvh
Det är inte lätt att få till ett Exakt system på så kort tid. Visst ska det låta bra redan från redan början, men rumskorrigeringen ger inget automatiskt nirvana utan är mer ett stöd när systemet installeras. Hos mig tog det flera timmar innan det blev perfekt. Ett tips är att använda en lasermätare när rummet mäts upp. Sparar både tid och blir mer exakt än måttband.

Det är som sagt svårt få till en bra Exakt installation i en okänd lokal på så kort tid. Men det gäller för alla mässutställare, jag tror ingen besökare förväntar sig något annat.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tror inte problemet i första hand var installationstiden utan rummet. Litet, avlångt och rena smäckväggar.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Exaktsystemet var (trots blixtinstallation) bättre än Lejonklou Mono+Klångedang T1. Båda systemen stod sig väldigt bra jämfört med allt annat på mässan trots allt, men de spelade lång ifrån normal nivå (för dessa system).
Hmm, Fredriks elektronik med Klångedang piskar ju upp Exakt så det ryker om det i butiken. Men det kan vara att Linn filat till Exakt sen jag demade hos Tonläget.
(å andra sidan har även Fredrik filat...)
Konkurens är BRA!!
HCL wrote:
Mårten är inte så illa, men priset är helt far out och då duger det inte ändå. Var det möjligen MSB-elektronik? Jag har hört det i butiken och det var inte alls illa. Inte världsklass, men bra. Väldigt snyggt ljud (i mitt tycke(!), tajt och dynamiskt - saknade bara en del nyanseringsförmåga), inte utan förmåga att förmedla musiken.
Oavsett priset är jag impad att höra något som inte är tok-kasst som det varit förut. (gäller både ljudmässigt o musikaliskt).


Älskar mässor!
För mig är det lite skit samma hur det låter då man redan vet en hel del tidigare. Men man kan snappa upp bra musik, se nya prylar, träffa kompisar - och jag letar efter BRA envägare. Har en dröm om att hitta en bra envägare som ni vet...
Slippa filter o jox.
Sen en asbra sub (eller fler) till envägaren. Dvs inget filter där det hörs i mellanregistret, filter i basen där det är mindre känsligt.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Tror inte problemet i första hand var installationstiden utan rummet. Litet, avlångt och rena smäckväggar.
Litet borde funka, men litet rum med "smäckväggar" är ingen bra kombination. De stora fönstren i ena änden var inte helt lämpliga heller.


Top
   
 Post subject: Re: Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Älskar mässor!
För mig är det lite skit samma hur det låter då man redan vet en hel del tidigare. Men man kan snappa upp bra musik, se nya prylar, träffa kompisar - och jag letar efter BRA envägare. Har en dröm om att hitta en bra envägare som ni vet...
Slippa filter o jox.
Sen en asbra sub (eller fler) till envägaren. Dvs inget filter där det hörs i mellanregistret, filter i basen där det är mindre känsligt.
Jag tycker mässor på sin höjd kan vara lite kul som sammankomst, men jag blir oftast så missnöjd med besöket då det allt som oftast låter så illa att man mår fysiskt illa till slut. Det är få rum där det går att stanna längre än 1 min (utan att tvinga sig kvar).

Denna mässa var lite bättre än vanligt i det avseendet (tycker jag). Det var några rum som man kunde vara i flera låtar utan att vilja krypa ur huden. Under söndagen var det några besökare som satt kvar i Tonlägets rum under bortåt en timme. Det är nog ändå ett rätt bra betyg.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited