selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 17:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ojdå, ännu en som fått för sig att Katan har en chans mot Ninka, nästan så jag måste ge dom små rackarna en chans till ;).

Grattis, förresten - alltid kul att byta grejer :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 15:37 
weezer wrote:
Och jag har ju f-n inte ens kopplat in subben än (10.25), jag måste ner på stan och köpa en kabel :wink:.

Mer bilder kommer.
Bered dig på haksläpp ;)

Grattis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
weezer wrote:
Finn ett fel...förutom tvn då 8).
CENTERN ÄR I FEL FÄRG!!! Oj var du ironisk?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 16:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Sizmiken är ett komplement som är obligatoriskt om man har katan kan jag konstatera! :lol: Hur klarar ni er utan den?!

Inställningarna är rätt lätta att få till tycker jag...man får ju som bekant labba lite med delningsfrekvens och nivåer men jag trodde det skulle vara svårare.

Gå aktivt med dem kommer dröja, det låter finfint ändå, minst sagt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 16:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Sizmiken är ett komplement som är obligatoriskt om man har katan kan jag konstatera! :lol: Hur klarar ni er utan den?!

Inställningarna är rätt lätta att få till tycker jag...man får ju som bekant labba lite med delningsfrekvens och nivåer men jag trodde det skulle vara svårare.

Gå aktivt med dem kommer dröja, det låter finfint ändå, minst sagt!
Quote:
CENTERN ÄR I FEL FÄRG!!! Oj var du ironisk?
Jo fel färg, men det får jag ta nu, syns inte ändå i biomörkret... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 16:53 
weezer wrote:
Sizmiken är ett komplement som är obligatoriskt om man har katan kan jag konstatera! :lol: Hur klarar ni er utan den?!

Inställningarna är rätt lätta att få till tycker jag...man får ju som bekant labba lite med delningsfrekvens och nivåer men jag trodde det skulle vara svårare.
Det svåra tycker jag är att hitta var den ska stå ;)

Jag ägnade helgen åt att flytta min Sizmik, och nu står den ca två meter till höger om den högra Katan-högtalaren (jag har stereon uppställd längs långsidan av rummet). Skillnaden är stor! Basen går mycket djupare och är något mer detaljerad. Har dock inte bestämt mig för om det är bättre än - det tar sån tid att jämföra - men allt lutar mot det!

Jag jämförde nyligen att köra Sizmik kopplad till 2250s utgångar jämfört med att ha den kopplad till Exotik och köra "STEREO SUB". Koppling via Exotik var klart bättre (förutsatt att Fronthögtalarna kördes som "Front" och inte "Small" :shock:)! Men det tog två veckor att komma fram till den slutsatsen.. 1 vecka med båda alternativen, och sen känner man efter ;)

Det underlättar också för mig att koppla till Exotik eftersom jag ibland kör 5.1 och vill ha LFE skickat till subben då... Så det var inte helt fel att det också lät bäst!

Hoppas du får till det! Katan+Sizmik är en dödlig kombo som garanterat får stanna i ditt system lång tid framöver!

Mvh,
MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 19:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Det är lite knivigt, ska jag hålla med om. Har sån kort kabel till den nu åxo (en svart interconnect) så kan inte flytta den så mkt :?. Delningsfrekvenser osv är onekligen meckigt, särskilt när man ska ha olika till film å musik..blir till att gå in i försteget å reglera det..många menyer blir det..

Dessutom blir man dumförklarad mer än vanligt av tjejen då man ser introt på Private Ryan om å om igen & spelar samma slinga hela tiden.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 23:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Hehehe :D

Känner igen mig i sub problemen, droppen för min flickvän var när jag hade henne till att stå och justera fasen medans jag lyssnade på samma bas slinga om o om igen :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Alla mina subwoofer-turer har visat på ohyggligt stor potential hos konceptet, men på något vis slutar det ändå alltid utan sub i slutändan. Jag är fortfarande positivt inställd till sub, men kör utan :). Skulle bas-nerven börja rycka igen är det troligare att jag byter till Espek än att köra ett varv till på sub-rallyt. Men det dröjer nog, rätt positionerade presterar aktiva Ninka ändå ganska bra :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 11:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Funkar det bra med fönstret bakom Katan sådär? Jag har fått för mig att de kräver en rejäl vägg bakom för att låta som de ska.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Clyde Built wrote:
Hehehe :D

Känner igen mig i sub problemen, droppen för min flickvän var när jag hade henne till att stå och justera fasen medans jag lyssnade på samma bas slinga om o om igen :D
Kallar du din flickvän för subba ;).

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är när man läser allt detta om subbar; delningsfrekvenser, olika kopplingar/placeringar etc som man är glad att man inte har en sub.
Verkar vara en hel vetenskap att installera subbar. :shock:
O tänk om det låter bäst på ett ställe där det ser heltokigt ut?
Vanliga högtalare brukar komma "rätt" i rummet =snyggt när de är injusterade.
Samtidigt är det nog så att monitorer på stativ + sub (helst 2) bör kunna ge bättre återgivning om man får till det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 19:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Fönster och Katan - jag har inte haft tid att labba med placeringar än, lite fritid och mkt jobb just nu..vi får se om jag får till det.

Längre subkabel inköpt idag så jag kan iallafall flytta omkring subban (nej baslådan jag köpte..alltså) lite mer..och vad det gäller inställningar och delingsfrekvenser är det bara att ha tålamod..jag får hitta en gyllene medelväg vad gäller placeringen; det måste ju se liite tilltalande ut iallafall. Om inte så får man tänka på WAF:en.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 11:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
weezer wrote:
..jag får hitta en gyllene medelväg vad gäller placeringen; det måste ju se liite tilltalande ut iallafall. Om inte så får man tänka på WAF:en.
Jo det kan vara svårt att få till det så att det samtidigt ser ok ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
daniel.n wrote:
Ojdå, ännu en som fått för sig att Katan har en chans mot Ninka, nästan så jag måste ge dom små rackarna en chans till ;).

Grattis, förresten - alltid kul att byta grejer :).
Har iofs aldrig lyssnat seriöst på katan men det skulle inte förvåna mig om de är bättre än Ninka på vissa parametrar.
Espek (som åtminstone har likadant mellanregister och diskant som katan) låter så otroligt mycket bättre än Ninka (har jämfört i samband med mitt byte från Ninka till Espek.)
Allt släpper så mycket bättre från espek, Ninkorna låter som ett par colaburkar med några element ditklämda i jämförelse :p
nämen skämt åsido, jag kopplade till och med bort den underbara :) basen vid ett tillfälle från espek, och även då hade jag valt espek före ninka. mellanregister är såååå mycket bättre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited