selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 923 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 14, 2014 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Precis som jag skrivit tidigare, ljudet är otroligt mycket bättre i Exakt än motsvarande system utan. Men jag är tveksam till om förmedlandet av musikalitet är så mycket bättre.

För mig är det dock så att bättre ljud ofta också ger en bättre inlevelse i musiken. Eller en bättre upplevelse, tex av en live-spelning. Det känns som om man är på plats och kan leva sig in i musiken.

Jag har dock inte känt att det saknas något av musikalitet de gånger jag lyssnat på Exakt, bara att ljudet varit mycket bättre. Men jag har å andra sidan aldrig hört ett fintrimmat toppsystem (det gör man aldrig i butik eller på mässor) så visst kan Exakt kanske sakna det sista unset ur tunedem-perspektiv.

Det är ju i hög grad mjukvarustyrt och kommer säkerligen bli allt bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 14, 2014 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Diskussionen som sådan bekräftar min tes om att tune dem likt alla lyssningsmetoder är högst subjektivt. Musikalitet som parameter är lika objektivt som bra.
Dessa två meningar är motsägelsfulla eller vad missuppfattar jag?
Och Tune dem är INGEN lyssningsmetod, det är en utvärderingsmetod. Den är objektiv, ger alltid samma svar.
Men om man använder metoden för att jämföra takt, stampa foten, driv eller hur bra man hör...ja då kommer man fram till andra slutsatser. Inget konsigt med det. Och om DET är det viktiga för personen, ja då ÄR det ju DET man ska välja.
Jag väljer dock musikalisk förståele och utvärderar därefter!

Är därför inte konstigt att flera tycker olika om Exakt. Det gör Linnister ju om annat med.


Som Bill skriver, Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 14, 2014 19:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
tyvärr har oftast min känsla av exakt varit att det ger en dålig kännsla från första tonen, ungefär som när jag lyssnar på glesjazz på ett hifimärke av annat märke

Omvänt var det en bra känsla när jag hörde Akudorik exakt från första ton som gjorde mig mera nyfiken
Medhåll!
Håller med medhållet!

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Dec 15, 2014 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
[/quote]
Och Tune dem är INGEN lyssningsmetod, det är en utvärderingsmetod. Den är objektiv, ger alltid samma svar.
Men om man använder metoden för att jämföra takt, stampa foten, driv eller hur bra man hör...ja då kommer man fram till andra slutsatser. Inget konsigt med det. Och om DET är det viktiga för personen, ja då ÄR det ju DET man ska välja.
Jag väljer dock musikalisk förståele och utvärderar därefter!
[/quote]

TD är ingen lyssningsmetod, det är säkert rätt, och det var klantigt uttryckt av mig. Vi lyssnar och njuter av musik, där behöver vi inga metoder. Däremot så vill vi i bland dela med oss av vad vi upplevt och jämföra det mot något annat, då blir det lätt så att vi börjar säga att saker är bra eller bättre.

Och som jag tolkar dig sportis så är TD som utvärderingsmetod helt objektiv. Förutsatt att jag behärskar TD så kommer jag tycka att en anläggning presterar lika bra oavsett humör och vilken anläggning jag levt med senaste tiden. Dessutom så kommer mina upplevelser överensstämma med andra personer som också behärskar metoden. Men även om jag har använt TD som metod så kommer jag att tycka att olika anläggningar låter olika bra i och med att vi har olika smak ex jag gillar ent tydlig och definierad bas, medan någon annan föredrar mycket detaljer (ex keltik vs A212).

Min erfarenhet är att humör, blodsocker, alkoholintag, stressnivå etc påverkar hur man upplever en anläggning avsevärt.

Det som blir rörigt är när när man å ena sidan säger att, Exakt presterar bra enl Tune Dem, eller att man upplever att Exakt inte ger samma musikaliska förståelse. Min bild är väldigt få som förhåller sig kritiska till exakt som fenomen föredrar 350 etc med samma setup utan exakt, eller har jag fel?

Det blir lite olika diskussioner, men jag tror att vi ska passa oss för att utgå från att det finns allmängiltiga ideal och att alla i grunden vill åt samma håll men har olika förmåga att behärska en utvärderingsmetod.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Dec 15, 2014 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
F.Ö så var även första 350 demon KEDSM vs KDSM jag frågade representanten om varför, och syftet skulle vara att det vore mer rättvist rent ekonomiskt då det var mer jämförbart i pris....

Akudorik var en mycket intressant sak, ur mitt perspektiv påminner den mycket om de bäst intrimmade M109 systemen men med klimaxupplösning. DVS en oerhört förlåtande högtalare som fick allt att låta bra, oavsett inspelning.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Dec 15, 2014 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Dec 15, 2014 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag tror jag förstår vad du menar Pekka, även om alla system jag hört blivit betydligt bättre av exaktifiering, dock är det mest 350 systemet (även Boses keltikar) som jag hört. Och jag är inte så glad i 350 från början, men tycker nog att det blivit både mer levande och bättre på allt.

Men jag har ju själv blivit sittande med äldre högtalare, som jag tycker lirar utmärkt med 4200 stegen. Vore dock oerhört kul att höra din rigg. Tror aldrig jag hört keltik med samtida elektronik.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Dec 15, 2014 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
... Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.
Jag antar att du menar att du tycker detta? I varje fall jag håller inte med om detta påstående. Min åsikt är att Exakt är bättre än motsvarande prissatta tidigare alternativ, på alla sätt, precis som andra tidigare stora förbättringar (Lingo, Ekos, Cirkus, Klout, CD12, Klimax Kontrol, Klimax Solo, Klimax DS, Radikal) och på samma sätt ger denna förbättring nya perspektiv på gamla favoriter och precis på samma sätt så kräver ett toppsystem en extra nogsam installation för att komma till sin rätt (ju bättre system ju mer krävande avs. installation).


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
... Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.
Jag antar att du menar att du tycker detta?
är kanske lite otydlig ibland men allt jag skriver är vad JAG tycker.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
... Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.
Jag antar att du menar att du tycker detta?
är kanske lite otydlig ibland men allt jag skriver är vad JAG tycker.
Ja, jag skriver också ofta som om något är som jag skriver istället för att skriva att det är min åsikt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
är kanske lite otydlig ibland men allt jag skriver är vad JAG tycker.
Jag förutsätter att alla inlägg här är egna åsikter och inte någon allmängiltig sanning. Det behöver man inte skriva varje gång man påstår något.

Att jag litar mer på vissa inlägg mer än andra är en annan sak.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 09:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Nu har jag fått Exakt installerat hemma och kan bara säga att allting blev avsevärt bättre, såväl ljud- som musikmässigt. Mina Espek lyfte till oanade höjder. Mitt "bumliga" rum är inte längre "bumligt", musiken levereras på ett tydligt och närvarande sätt som jag aldrig tidigare upplevt, inte hemma hos mig men kanske inte annars heller, undantaget en provlyssning av Klimax Exakt med a350. Att Exakt skulle vara musikaliskt sämre stämmer inte med mina erfarenheter. Skulle snarare vilja påstå det motsatta.

Intrimningen av systemet upplevdes inte så avancerat som jag hade föreställt mig. Det största jobbet för Kalle som installerade var att Tuna in högtalarna. Med Exakt installerat behövde de ställas upp helt annorlunda mot tidigare. När de väl var intunade så var det redan där en stor förbättring, men basresonanserna var kvar. Efter rumskompensering och korrigering av densamma försvann basresonanserna och ljud och musik lyftes ytterligare ett snäpp.

Exakt är den bästa investeringen jag gjort i min anläggning så här långt!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 10:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Rensade lite i tråden, inlägg som enbart handlar om tune dem som utvärderingsmetod har flyttats till tråden om det ämnet som vi har här.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Grattis Rälser! Kul att du är nöjd.

Jag hade en allmän fråga som nu blev flyttat av förklarliga skäl. Finns det någon som föredrar något av Linns nuvarande system utan exakt?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 10:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Lupus wrote:
Grattis Rälser! Kul att du är nöjd.

Jag hade en allmän fråga som nu blev flyttat av förklarliga skäl. Finns det någon som föredrar något av Linns nuvarande system utan exakt?
Jag har hört system där jag tycker att oexakt varit mer musikaliskt.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 923 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited