selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 14:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
TONNY wrote:
Synd att man bor där man inte kan prova innan köp :(
Du åker väl på semester också nu och då, eller kanske iväg med jobbet? Jag avverkade två Linnbutiker i sommar utan att ens behöva planera semestern efter dem :D
Jo visst, men helst vill man prova hemma innan köp..

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu även jag köpt ett par M109 får se hur jag upplever dom. Är van k104 så det ska bli spännade att se vad de nya burkarna presterar.
Det verkar lovande men jag förväntar mig det stora lyftet med dynamk till MDSen hoppas det inte dröjer allt för länge.

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har hunnit spela lite mer med 109'orna efter att jag i princip gett upp hoppet med dem...men nu så har de verkligen förändrats! Tog helt enkelt lång tid innan "burkigheten" försvann, nu är de faktiskt riktigt beroendeframkallande...gillar dem skarpt! Lustigt det här...
:)

Kommer mer.../ A

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sun Aug 16, 2009 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina 104:or varo också klart "burkiga" i början....

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 12:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Följetongen om M109'orna verkar ha fått ett lyckligt slut och andra kapitel kan ta sin början! Vad de nu ska innehålla?!? Nåja, 109orna lirar helt enkelt som de ska nu och fruktansvärt övertygande även om de lägsta oktaverna inte är lika närvarande som med en bra golvare men det spelar liksom ingen roll efter en stund. Efter en veckas spelande med förlorat hopp så började jag med nytt mod göra intrimning igår kväll och de visade sig hamna riktigt nära bakväggen hos mig så mina förhoppningar om att kunna köra med Brakits blev om möjligt ännu större...jämförde brakit avstånd med det optimala och tyvär så blev det lite tjockare ljud då men samtidigt brukar ljudet stramas upp lite när de väl dragits fast i väggen. Värt att överväga helt klart, spelade dock lite en stund till men tillslut så...sagt och gjort, värt att chansa så dit med fästena och dra fast dem...slutsatsen blev att det där tjockare ljudet nästan upplevdes stramt istället. Är väldigt lätt att hänga med allt som sker i musiken oavsett ljudnivå och alla energier liksom förmedlas ut i rummet utan förluster...klart beroendeframkallande och det vart en hel del blandad musik på låg volym under senkvällen...

Kan nämna att fenomenet att ljudet stramas upp rejält när högtalarna sitter riktigt hårt i väggfästen har jag förut hört med Unik oxå, lite fashinerande men det kanske hänger ihop med att högtalaren får väldigt svårt att kunna röra sig i längsled då den kopplas ihop rätt tajt med en väldigt stor massa. Däremot så blev jag återigen påmind om att det blir en viss resonans med Brakit (inte i musiken men mekaniskt), den blir upphängd liksom i en stämgaffel med en rätt hög resonansfrekvens, känns när man knackar på den...tänkte på GR tråden som var aktuell runt midsommar...nå, oavsett teorier så blev resultatet hemma riktigt angenämnt och nätt...starkare upplevelser samtidigt som tekniken tar mindre plats i anspråk...!

Det jobbiga nu är att jag har ett par 5140 högtalare i kanonskick samt en 5120 center inkl aktiva filter etc som bara ligger. Riktigt fin svart faner på samtliga högtalare...gillar dessa och det känns lite synd att inte ha hunnit få hus ännu med en hembiogrotta under uppbyggnad för då hade dessa varit som klippt och skurna! Borde väl gå att sälja...?

/ Anders

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi vill se bilder :)

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 13:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Vi vill se bilder
På 5140 antar jag...ska försöka fixa...;)

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur hittade du bästa positionen på väggen, tune demade du fram denna via stativ?

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Hur hittade du bästa positionen på väggen, tune demade du fram denna via stativ?
Jag vet inte hur andkan gjorde, men jag har trimmat (tunedem) position på många vägghögtalare. Montera (Brakit)stativet (med rak vinkel) på högtalaren och spela en kanal i taget. (Gärna på den högtalare som ska flyttas runt! ;) ) En person håller högtalaren mot väggen, en person trycker play/stop etc. och lyssnar "i rummet". Även den som håller i högtalaren brukar lätt kunna höra vad som är bäst. Sen flyttas högtalaren runt ett par cm åt gången och mindre när man närmar sig bästa positionen, 2,5 mm på slutet är inte alls orimligt. Utgå från en "önskad placering" och se vilket maximum som finns i närheten. Jämför gärna med ett annat maximum vid en annan "möjlig" placering. Det brukar gå ganska fort när man är två och är verkligen värt besväret! Om så önskas kan även vinkling testas på samma sätt. Skruva inte fast NÅGONTING utan att tunedema positionen, det är iaf mitt tips.

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som en skön work out :)

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 07:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Brukar utgå från originalstativ (likvärdig lösning avseende höjd fick duga denna gång) och då hitta rätt placering i sidled, sedan laborera lite med höjden...fast det sistnämnda vågar jag egentligen inte göra för mycke...tror mina mentala spärrar skulle kicka in in ifall det skulle visa sig att en placering i närheten av taket skulle funka bäst...

;)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har monterat in dynamik nu i Majik-I...skillnaden är rätt brutal direkt fast inte på det sätt jag förväntat mig efter tidigare provlyssning i butik...
:)

Ungefär som att byta till en bättre källa är en kortfattad beskrivning av lyftet! Rekommenderas och jag är inte mindre sugen att få unidisken uppgraderad...

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Har monterat in dynamik nu i Majik-I...skillnaden är rätt brutal direkt fast inte på det sätt jag förväntat mig efter tidigare provlyssning i butik...
Härligt!
Fick du vänta länge på den? Av alla fina ord om dynamik att döma låter det som en prisvärd uppgradering minst sagt.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tog väl närmare en månad att få den!? Är en farlig uppgradering känner jag, det flyter så lätt allt nu i musiken...känslor och stämningen kommer fram så mycke mer...

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Tog väl närmare en månad att få den!? Är en farlig uppgradering känner jag, det flyter så lätt allt nu i musiken...känslor och stämningen kommer fram så mycke mer...
Vad har du som källa?

Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next

All times are UTC+02:00