selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bengt wrote:
Man kan väl säga att jag borde lyssnat på Linnofils råd.
Tänk om bara fler var lika kloka och insiktsfulla som du Bengt, då skulle vi haft en bättre värld! :D

Grattis till M109 och ADS/D! Verkligen ett härligt system du har nu! Med Majik-I finns ju även möjligheter till vinyl! :) Men din plan med M6100/aktivt är kanske mer sannolikt?

Även jag har en iPad numera och visst är det suveränt. Jag har PlugPlayer (iPad versionen) och vad jag gillar med den är den stora albumarten. Dessutom är den så billig att alla kan testa den utan problem. Om man stänger av alla options utom device discovery så blir den riktigt trevlig att använda. I PlugPlayer måste man välja om man vill ha spellistan eller att bläddra i biblioteket samtidigt med "now playing". I Chorus kan man ju ha alla tre. Men jag gillar faktiskt PP's alternativ bättre för att den ger större albumart. Särskilt i porträttläget där den är jättestor, men det kanske är för att jag är van vid LP?

Grattis än en gång till en härlig Linnresa in i musikens värld!


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Man kan "klicka" på den lilla bilden i Chorus, den byter då läge och visar en stor bild istället. Men det kanske ni visste...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Linnofil wrote:
Bengt wrote:
Man kan väl säga att jag borde lyssnat på Linnofils råd.
Tänk om bara fler var lika kloka och insiktsfulla som du Bengt, då skulle vi haft en bättre värld! :D

Grattis till M109 och ADS/D! Verkligen ett härligt system du har nu! Med Majik-I finns ju även möjligheter till vinyl! :) Men din plan med M6100/aktivt är kanske mer sannolikt?

Även jag har en iPad numera och visst är det suveränt. Jag har PlugPlayer (iPad versionen) och vad jag gillar med den är den stora albumarten. Dessutom är den så billig att alla kan testa den utan problem. Om man stänger av alla options utom device discovery så blir den riktigt trevlig att använda. I PlugPlayer måste man välja om man vill ha spellistan eller att bläddra i biblioteket samtidigt med "now playing". I Chorus kan man ju ha alla tre. Men jag gillar faktiskt PP's alternativ bättre för att den ger större albumart. Särskilt i porträttläget där den är jättestor, men det kanske är för att jag är van vid LP?

Grattis än en gång till en härlig Linnresa in i musikens värld!
Tackar! Ja det är verkligen ett fint system. Akuraten gräver fram bra mycket mer ur flac:arna är min laptop gjorde :)

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun Aug 28, 2011 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
När jag startade tråden så handlade det om att skaffa ett system och sitta med det under flera år. Men det var ju så roligt det här med att förbättra :D

Så nu till nästa steg.
Ska testa silver IC mellan ADS-majik-i ikväll. Blir intressant.

Sen är jag "bara" ett 4100-steg, kort och lite sladdar från aktivt. Funderar på 6100 för att inte låsa mig till försteget. Synd att akurate kontrol är så dyr och om jag köper kikkin kan jag väl inte styra volymen med ipad?

Jag vet att många skulle gå på a212 istället för att aktivera 109orna, men jag tycker att 212orna är för stora, så jag stannar med 109orna, tills det kommer en bättre stativare i samma storlek.

Ett litet intryck: testade att koppla in unikarna till ADS/majik-i. Har tidigare endast testat unikarna med classik k och vilket lyft det blev nu. Högtalarna liksom försvann, spelade lätt och oansträngt, levande och musikaliskt. 109orna upplever jag som bättre, helt klart, men jag är imponerad av vad unikarna kan med en bra källa.

Mitt andrasystem vet jag inte vad jag ska göra med... Det består endast av unikarna och jag tänkte först en sneaky, men jag undrar om det finns något sätt att få upp ljudet från akuraten.. Finns ganska billiga knekt-prylar på fleabay, kanske vore något? Andra förslag?

Skulle eg bara skriva att jag ska testa silver, så ursäkta utsvävningarna... Återkommer med intryck om någon är intresserad.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun Aug 28, 2011 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Klart du ska köpa en 6100 om du ska gå aktivt, dumt att krångla till det när/om du sen vill byta försteg.

Det stämmer att du inte kan styra volymen från din Ipad om du köper Kikkin, men å andra sidan så får du ju rätt mycket pengar över till annat i jämförelse med nya AK.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Sun Aug 28, 2011 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Dessutom låter det bättre utan RS232-kabel mellan DS och DS-I, prova.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sun Aug 28, 2011 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bengt wrote:
det var ju så roligt det här med att förbättra
Visst är det kul när det funkar som det ska, när investeringar ger mer musik, fler bra skivor och fler speltimmar. Inte konstigt att du vill ha mer!
Bengt wrote:
Ska testa silver IC mellan ADS-majik-i ikväll. Blir intressant.
Det kan vara ett vettigt litet steg för dig, med den källa du har. Ska bli intressant att höra vad du tycker.
Bengt wrote:
Sen är jag "bara" ett 4100-steg, kort och lite sladdar från aktivt. Funderar på 6100 för att inte låsa mig till försteget.
Självklart ska du välja ett M6100. Försteget blir bättre om du stänger av slutsteget och det ger dig en helt annan flexibilitet framöver. Fundera även på om ett A2200 passivt kan vara ett alternativ. Enklare och med ännu mer flexibilitet.
Bengt wrote:
Synd att akurate kontrol är så dyr och om jag köper kikkin kan jag väl inte styra volymen med ipad?
En gammal AK/D ligger på under 20', så räkna med att lägga 6-9' emellan.
Bengt wrote:
Jag vet att många skulle gå på a212 istället för att aktivera 109orna, men jag tycker att 212orna är för stora, så jag stannar med 109orna, tills det kommer en bättre stativare i samma storlek.
Det tycker jag du gör rätt i. Det ger dig mer pengar över till rätt ände av systemet.
Bengt wrote:
testade att koppla in unikarna till ADS/majik-i. Har tidigare endast testat unikarna med classik k och vilket lyft det blev nu. Högtalarna liksom försvann, spelade lätt och oansträngt, levande och musikaliskt. 109orna upplever jag som bättre, helt klart, men jag är imponerad av vad unikarna kan med en bra källa.
Visst är det en häftig source first insikt? Fundera på om Unik+silverkabeln är bättre än Majik 109 med Black IC. Då hade du ändå inte Kolumnstativen till Unik väl?
Bengt wrote:
jag undrar om det finns något sätt att få upp ljudet från akuraten.. Finns ganska billiga knekt-prylar på fleabay, kanske vore något? Andra förslag?
Ett andrasystem som bara består av högtalare är inte mycket till system... Frågar du mig så ska du självklart gå på ett Knektsystem! Gamla AK har Knektutgångar, om du köper en sån. Annars måste du ha en linedriver till din ADS. I andrarummet har du en linereceiver och en RCU som försteg, de driver ett valfritt slutssteg till dina Unik. Kolumnstativ skulle jag också absolut rekommendera. Jag har lite Knektgrejer i reserv som kanske kan få dig på banan, om du skulle välja den vägen. Skicka pm i så fall.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 29, 2011 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Bengt wrote:
testade att koppla in unikarna till ADS/majik-i. Har tidigare endast testat unikarna med classik k och vilket lyft det blev nu. Högtalarna liksom försvann, spelade lätt och oansträngt, levande och musikaliskt. 109orna upplever jag som bättre, helt klart, men jag är imponerad av vad unikarna kan med en bra källa.
Visst är det en häftig source first insikt? Fundera på om Unik+silverkabeln är bättre än Majik 109 med Black IC. Då hade du ändå inte Kolumnstativen till Unik väl?

Ja, det är verkligen source first som gäller, tveklöst. Jag tycker att unikarna på kolumn är riktigt läckert. Jag har inte kolumn idag, har bara testat på 109ornas stativ. Kanske att jag behåller unikarna tills lyssningsrummet är färdigrenoverat och testar unikarna på kolumn. Misstänker att aktiva 109or är bättre, men med unikarna sparar jag både kablar och utrymme (och pengar till ett bättre försteg eller annat kul). Nä, det blir nog att behålla 109orna :)... eller... Kanske renew ds och unikarna istället... nä... :)

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Mon Aug 29, 2011 09:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Bengt wrote:
jag undrar om det finns något sätt att få upp ljudet från akuraten.. Finns ganska billiga knekt-prylar på fleabay, kanske vore något? Andra förslag?
Ett andrasystem som bara består av högtalare är inte mycket till system... Frågar du mig så ska du självklart gå på ett Knektsystem! Gamla AK har Knektutgångar, om du köper en sån. Annars måste du ha en linedriver till din ADS. I andrarummet har du en linereceiver och en RCU som försteg, de driver ett valfritt slutssteg till dina Unik. Kolumnstativ skulle jag också absolut rekommendera. Jag har lite Knektgrejer i reserv som kanske kan få dig på banan, om du skulle välja den vägen. Skicka pm i så fall.[/quote]

Jag gör så om det skulle bli aktuellt, men det börjar mer och mer luta mot att bara ha ett bra system.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Mon Aug 29, 2011 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Jag kan lugnt rekommendera dig en Kikkin 2.2. Jag är helnöjd och du kan använda fjärren till ADS för att styra volymen på Kikkin. För min del kommer jag inte att byta ut Kikkin förrän jag har uppgraderat min källa från ADS till KDS. Det sista får jag säkert äta upp vid tillfälle :-)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 07, 2011 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Japp, vägen till ett nytt system fortsätter och senaste beställningarna är Linn silver ic och Quadraspire q4evo. Det är som kul det här.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 09:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Nu har Majik-i hittat en ny ägare och jag ändrar väg då jag snubblat på ett c6100 till ett hyggligt pris (aktivt lockar).

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Mon Jan 02, 2012 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Ramlade som sagt över ett c6100-steg och det föll sig så att kort monterades i steget omgående. Andkan justerade in systemet och det gjorde stor skillnad. Under tiden vi grejade stod quadraspiren på en tjock matta för att inte repa golvet. Anders bad mig stå kvar och lyssna på vad som hände när han ställde ner bänken med spikesen på golvet utan tre lager matta under. Det var för mig en förbluffande skillnad, som att allt blev tightare, mer distinkt och klart. Jag hade visserligen upplevt vilken skillnad quadraspiren gjorde, men att den där lilla ändringen skulle påverka så mycket trodde jag inte.

Hur som helst. Tyvärr kom jag fram till att stereon inte kunde vara i det rum jag avsatt, på grund av att jag inte vistas så mycket där. Så trots upptäckten om hur mycket quadraspiren påverkade ljudet fick den åka och så även stativen till 109orna. Barnsäkerhet...

Nåväl, nu satt jag alltså med en bra källa i akurate ds och aktiva 109or. Nätverket rätt så optimerat, silverkablar och bra högtalarkabellödningar, osv.. Vad tyckte jag? Jo, det spelade otroligt kontrollerat och rätt svängigt, men det kändes otroligt ansträngande att lyssna på. Känslan vid volym 65-70 var att man ville sänka för att skona öronen. Jävla skit att lägga så mycket tid och pengar för att känna så!! Jag kontaktade anders och sa att jag ville låna en mdsi med passiva 109or för att se om det kanske skulle duga. Anders övertalade mig att låna hem en majik kontrol för att se om detta kunde påverka mitt irrationella beteende. Gick med på det något motvilligt, kopplade in kontrolen i systemet och wow! Vilken skillnad! Det sänkte sig liksom ett lugn över musiken, samtidigt som den lyfte fram dynamiken. ALLT blev bättre! Musiken svängde helt plötsligt och volymen höjdes allt eftersom. Jag lämnade tillbaka kontrolen och tog hem en mdsi med passiva 109or bara för att bekräfta det jag redan visste. Att mdsi aldrig skulle komma i närheten av kvalitéerna i mitt system och, själva meningen med det här inlägget, hur totalt jävla värdelös volymkontrollen i ADS är! Det funkar vid vissa volymer, typ 45. Men det är knappt... Det finns några på brittiska linnforum som förespråkar den inbyggda volymkontrollen i ADS och för mig är det helt obegripligt.

Så man kan väl säga att jag är ute efter ett försteg...

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2012 12:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Mitt system har gått igenom mängder av förändringar och ser nu ut som följer:

Renew ds - kikkin 2.2 - lk140 - katan.

Lite lustigt att jag gått tillbaka till katan. Men det är ju lite andra grejer före nu. Kan säga att det börjar bli riktigt bra nu och det som skulle bli en ny stereo har väl blivit lite av ett ändlöst farbrorbarbro-letande, men kul är det. Jag har då definitivt blivit trogen source first. Största steget jag tagit är akurate ds till Renew ds, vilken musikförmedlare! Troligt är att renewen och kikkin blir kvar. Steget upp till klimax ds är för dyrt, men jag skulle vilja prova att byta lk140 till klout eller kanske 2250. Eller kanske ett till lk140 och aktivt.

Jag är så att säga klar med källa och försteg... Tror jag. På playbacksidan kommer jag fortsätta testa mig fram, katan funkar just nu.

Optimeringar i nätverket pågår och där tycks man kunna göra en hel del. Och ja, nätverkskablar gör skillnad, vilket jag hade svårt att tro innan jag faktiskt fick höra jämförelser.

Är det någon här som vet något annat försteg som är bättre än kikkin2.2 och som inte kostar skjortan?
Hur står sig 5103:an?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2012 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
5103:an är klart sämare än kikkin 1.0
kanske en tundra skulle sitta som en smäck i ditt fina system!

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited