selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:19 
Site Admin
Site Admin

Carl Nyqvist wrote:
Sony, jag förstår inte det "ologiska" i din uppgradering, Kairn är ju klart bättre än Kollektor?!
Jan har sagt ungefär att "tänk dig vad du vill ha för system, och ta vägar för att nå dit, omvägar kostar bara extra byten och pengar". Om man går från det resonemanget hade det varit bättre att spara vidare och satsat på en exotic som sedan kunnat användas i många år. På så sätt är det ett extra steg men med tanke på att jag knappast kommer lägga så mycket pengar på ett försteg som exotic kostar närmasta året/åren så är det istället en prisvärd uppgradering av det som förmodligen var den svagaste länken i mitt system i dagsläget (förutom djupbasen).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl väcker ju en intressant fråga, vilket är bäst Ikemi tillsammans med Kolektor eller Genki alt Karik tillsammans med exotik?

Jag har inte haft chansen att jämföra dem så jag vet inte, men jag är inte heller helt säker på utgången. Jag har själv en Kolektor jämförde den hemma med en 5103. Det blev en ordentlig förbättring och det visade hur mycket Kolektorn begränsar ljudet. Tyvärr har jag inte haft chansen att jämföra den förbättringen mot att byta Kariken mot en Ikemi i samma system.

Den andra aspekten är ju i vilken ordning man ska göra uppgraderingen ur ekonomisk synvinkel. Nu är ju förstegen från Linn introducerade och det lär väl inte hända så mycket där på ganska många år. Däremot på cd-spelar fronten finns det väl en del som talar för att det lär hända en del ganska snart. Därför, ekonomiskt sett, borde det ju vara bättre att köpa en exotik först och sedan köpa cd-spelaren när det kommit en ny modell.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 13:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag kan inte annat än hålla med föregående talare, annars får jag ju trots allt skämmas!

Cd:n får uppgraderas sen...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:10 
ulfbnilsson wrote:
Därför, ekonomiskt sett, borde det ju vara bättre att köpa en exotik först och sedan köpa cd-spelaren när det kommit en ny modell.
Jag håller med alla gånger. Just digitalspelarna uppgraderas och förändras hela tiden, efter marknadens alla påhitt. Har man en fungerande CD-spelare skulle jag i dagsläget rekommendera alla att vänta och se vad Linn har för sig. Exotik lär räcka länge, särskilt för oss som i huvudsak spisar 2-kanalsskivor...

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja ekonomiskt sett är det bättre att köpa en Exotik.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok då får det bli en seriös provlyssning på Exotik och börja lägga slantar i spargrisen.

Som Sony skriver är det estestika inte oviktigt det talar också för Exotik.

Mycket talar just nu för att det blir Vinylspåret, lirade lite trevliga vinyl igår och direkt infinner sig magin som inte riktigt sker med Genkin.

Ingen som hört nått mer om MM-kortet till Exotik?

Post subject:
PostPosted: Sat May 21, 2005 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Ingen som hört nått mer om MM-kortet till Exotik?
Det undrar jag också! Kom ett sånt så är det ju bara att slå till på en Exotik.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 18:57 
Moderator
Moderator

Jag har passat på att försöka syna Unidisk SC i sömmarna nu i dagarna när jag befunnit mig i närheten av en Linnhandlare. För några dagar sedan jämförde jag Unidisk SC mot Ikemi/5103 av nyare snitt. Övrig utrustning var Akurate 242 tri-ampade med en Chakra 6100. Först Unidisken. Detta låter snuskigt bra. Bytte sedan till Ikemi/5103, och det är en väldigt annorlunda karaktär på återgivningen med denna utrustning. Mer kraft, röj och skrammel. På U2 kommer detta till sin rätt där Unidisken kanske kanske kändes lite tunn, men i övrigt föredrog jag Unidisken. Ganska mycket dessutom. Sen vet jag inte om Unidisken går extra bra ihop med nyare slutsteg och högtalare. Undra om det skulle upplevas på samma sätt till mina Keltiks?

I morse blev det dags för nästa övning. Uni SC mot Uni 1.1, genom Unidiskens försteg. I förväg inte svårt att gissa utgången, men det vore ju inte dumt att placera in Uni SC någonstans på skalan. Detta var tyvärr inte lika roligt för SC som ronden mot Ikemi… Nog hade jag väntat mej skillnad, men denna skillnad var lite FÖR stor för att kännas bekväm. Daggen kan intyga. Dock skall man beakta att utnivån från Uni 1.1 var markant högre än från SC, så det var inte självklart hur volymen behövde justeras vid bytena. Slutsatsen är: Jämför inte en CD-spelare du är nyfiken på med Unidisk 1.1.

Nästa steg var att byta från Uni 1.1 via SC, till Uni 1.1/5103. En svårare jämförelse, eftersom skillnader här också handlar om karaktär. Lite olika lät det, men jag kan inte bedöma vilket jag upplevde bäst. Om jag hinner skall jag göra denna test igen nästa vecka.

Någon annan som jämfört förstegsdelen i SC mot 5103. Vore även intresserad av jämförelsen då någon av digitalingångarna använts?

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Per, du som gillar film ska inte fundera på Ikemi.
Frågan är bara vilken Unidisk du ska ha...
Testa en Uni 2.1/Kolektor o jämför med Uni SC. (iom att du har Kolektor hemma)
Fördelen med 2.1 är att du senare kan uppgradera ditt försteg till 5103/Exotik o DÅ händer det grejjer!
En SC är prisvärd men siktar man på att senare upgradera ska man nog gå på andra saker direkt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 02:43 
Moderator
Moderator

Helt klart är det en nackdel med SC att den är sammanbyggd, och vill man uppgradera är man låst. Lyxproblemet "Vilken Unidisk ska jag välja" skulle jag i och för sig mycket gärna ha. Dock kommer jag nog låta de ljudmässiga aspekterna styra mer än de bildmässiga, eftersom utvecklingen av bra bildåtergivning går i rasande tempo.

Jag har en fråga som kanske inte specifikt rör Unidisk SC bara, men ändå. Då det gäller DVD-spelare med DVI-utgång, vilket Unidisk SC får i höst enligt Linns hemsida, ser man skillnad på bilden? Vad är det i så fall som ger olika bild. Olik digital bildbehandling av signalen?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Dock kommer jag nog låta de ljudmässiga aspekterna styra mer än de bildmässiga, eftersom utvecklingen av bra bildåtergivning går i rasande tempo.
Just det o det är DÄRFÖR du ska ha en Unidisk.
Den låter SÅ mycket bättre = även film blir roligare. Skitstor skillnad faktiskt!
Dvs köp minst en SC :!:
När det gäller bildkvaliteten är alla utgångar SÅ bra så det nästan kvittar vilken du väljer...
Tom "S-video" blir bra.
Test olika utvångar men kom på att begränsningen är på TV/projektorsidan, inte på överföringsmetod.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har en fråga som kanske inte specifikt rör Unidisk SC bara, men ändå. Då det gäller DVD-spelare med DVI-utgång, vilket Unidisk SC får i höst enligt Linns hemsida, ser man skillnad på bilden? Vad är det i så fall som ger olika bild. Olik digital bildbehandling av signalen?
Analog bildsignal ut från spelaren är ju omvandlad av spelaren, vilket en uni nog gör väldigt bra. Digital bildsignal ut genom DVI omvandlas ju till bild av plasman/projektorn, så då är det ju upp till den apparatens egenskaper hur det blir. Det som verkar bra med DVI är att man kan få bilden pixelperfekt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har för mig att man kan välja själv om man vill använda försteget i SC och till exempel använda en Exotik om man har ekonomin för det.

Men jag är inte helt säker, kan ju ha fel.
:roll:

Har SC:n HDMI utgång? borde väl vara en självklarhet på nya spelare numera.....*ännu en tanke*

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 20:14 
Moderator
Moderator

SC får digital bildutgång i höst. Om det sedan blir DVI eller HDMI tror jag inte framgått ännu. Jag skulle tro att många idag väljer bort Uni SC eftersom den saknar digital ut.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HDMI är väl ljud OCH bild i samma kabel?

DVI är ju bara bild vad jag vet.

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00