selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
varav två av oss var linnister.
Det där blev en logisk kullerbytta för mig... :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok här kommer ett tips att sätta på sin shortlist. Vissa verkar gilla B&W's högtalare till Linn elektronik. Brittiska Linnbutiker föreslår i sina suggested systems ibland tex 805:or tillsammans med Linn eller andra B&W med Naims elektronik. Tex läste jag om någon som körde CD12, Klimax med B&W och var väldigt nöjd med det.

Lejonklou wrote:
hardcorelinnie wrote:
Då vore det ju ytters förnämligt om ni/de som känner till dessa märken kunde upplysa oss andra!
Håller med. Det är ju sådant som internetforum är så fantastiskt bra på - det räcker med att EN här jämför och finner att högtalare X är bättre och billigare än Ninka och sedan kan vi alla ge X en chans. Fatta vilken fart det skulle bli på forumet!

Men så blir det sällan, fast jag vet att många här regelbundet lyssnar på alternativa märken och anläggningar. Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.

Det har sagts förut och tål att upprepas: Linnfantaster är hungriga efter alternativ! Kom med konkreta tips istället för tomma påståenden som "det finns mer än bara Linn och Naim".

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ok här kommer ett tips att sätta på sin shortlist. Vissa verkar gilla B&W's högtalare till Linn elektronik.
Tack för tipset! Jag har lyssnat på en del B&W-burkar och de har låtit trist, även de riktigt dyra. Men endast några gånger har de drivits av elektronik som jag har känt till och betraktar som bra.

Det enda vettiga är nog att släpa hem ett par. Men vilket? Det behövs lite förgranskning à la Linnofil-goes-to-Siba för att jag verkligen ska känna att det är värt besväret. Jag har haft ett B&W-system med subwoofer hemma en gång, det var ingen direkt succé.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Men så blir det sällan, fast jag vet att många här regelbundet lyssnar på alternativa märken och anläggningar. Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.
Det är inte alltid övriga märken som du nämner ovan är så speciellt
bra, tyvärr...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har jämfört några av BW´s dyrare (10k+ €) modeller med Espek o 242.
O hört dom bakom Linnsystem utan att kunna jämföra.

De har ett otroligt fint LJUD, med skimrande diskant o tung djup bas.
Kräver kraftiga slutsteg för att hålla basen i kontroll.
Vill man försaka något tune dem mot snyggt sound så.
Fattar att en del är villiga till det utbytet, "vara där" känslan ÄR svår att motstå...
Men för mig är valet lätt - musikalitet vinner!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.

Det har sagts förut och tål att upprepas: Linnfantaster är hungriga efter alternativ! Kom med konkreta tips istället för tomma påståenden som "det finns mer än bara Linn och Naim".
[/quote]

Det är möjligt att Linn-fantaster är hungriga efter alternativ. Men dom kommer aldrig hitta några därför att allt som låter annorlunda än Linn per definition anses vara sämre.

Alla apparater är kompromisser. De som är mest Linn-devoted accepterar inga andra kompromisser än de som görs i Linns grejor. Renare ljud? Bättre rumslig förmedling? Mindre skramligt ljud? Glöm det. Allt går fetbort om minsta gnutta av "hörs så mycket tydligare vad basisten spelar" saknas.

Jag tjatar om Sheraton, javisst. Men jag har aldrig hört hundratusentals kronor låta så illa. Jag har däremot hört mångdubbelt dyrare anläggningar låta oengagerat och tråkigt. Men aldrig så illa.

Att komma hem med en nyservad LP12:a och notera att den inte klarar av att spåra en maxi-tolva utan att leta efter lämpligt bord att ställa den på är knappast vad jag kallar användarvänligt eller prisvärt. Hur bra det än låter när omgivningen är optimal. I det fallet kan jag tänka mig offra det sista av "Linn-filosofin" för att få en användbar produkt. Det skulle en äkta Linnofil aldrig göra, han/hon sågar hellre bottenplattan ur skivspelarhyllan och betalar ytterligare en månadslön för att få det hela att fungera.

Sorry, jag tror inte Linn-fantaster hungrar efter alternativ. Varför skulle dom göra det när Linn redan finns?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Renare ljud? Bättre rumslig förmedling? Mindre skramligt ljud? Glöm det. Allt går fetbort om minsta gnutta av "hörs så mycket tydligare vad basisten spelar" saknas.
FET bort!!!

Det är för att vi (underbara) Linnister lyssnar på MUSIK i våra anläggningar! När vi lagar mat, när vi duschar, när vi dricker te med våra kompisar, när vi sitter på balkongen och så vidare! Vill man (som en tråkig teknokrat) sitta och pilla sig i naveln samtidigt som man funderar på om separetionen mellan fiolen och tamburinen inte kunde vara lite bättre i diskantregionen; so be it! Människor är olika. :D

Men jag ska ärligt säga att jag också har hört Linnsystem låta illa. Demon av det maxade Aktiva Komrisystemet för några månader sedan var en katastrof i mina öron. Fan vet vad det berodde på... Men varör bry sig när det låter superbra hemma hos mig :?:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, nu är du mer än lovligt tjatig, Bill.

Varför vill Linnentusiaster ha alternativ? För att de flesta inte har råd med den prestanda de suktar efter, förstås. Kommer något lika bra eller bättre till ett lägre pris och inte har några allvarliga nackdelar så blir såväl Linnentusiaster som butiker intresserade. Jag har intresserat mig för hifi sedan min bror introducerade mig som liten och har träffat anhängare av alla möjliga skolor. Ingenstans har jag träffat några som varit så inriktade på prestanda som Linnentusiaster. Allting demas och det ska ständigt kollas vad som är bättre; X eller Y. Det är bara folk utanför Linnsfären som tror att det är badgen 'LINN' som folk vill betala för.

Har Linn spelat Komri på Sheraton mer än en gång? Jag var där när modellen var helt ny och den gången lät det helt fantastiskt bra. Ljudmässigt var det bra (bra för att vara en mässa men som vanligt inte i närheten av ett vanligt vardagsrum), men förmågan att återge musikens själ och nerv var mycket, mycket bra.

En mängd LP och CD-skivor spelades det, just nu minns jag bara Miles Davis 'Kind of Blue'. Jag satt med gåshud en lång stund. De som lyssnade samtidigt som jag och tyckte det var dåligt (det passerade en del män som ruskade på huvudet och kommenterade något frekvensregister) fattade i min mening inte ett smack av vad som egentligen är viktigt med musikåtergivning.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

..

Last edited by ed on Wed Jun 13, 2007 04:52, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Har Linn spelat Komri på Sheraton mer än en gång?
Jag tror inte det. Här kommer två bilder från Sheraton.

Attachments:
webb2.jpg
webb2.jpg [ 43.84 KiB | Viewed 787 times ]
webb1.jpg
webb1.jpg [ 40.8 KiB | Viewed 788 times ]

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 08:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Det är möjligt att Linn-fantaster är hungriga efter alternativ. Men dom kommer aldrig hitta några därför att allt som låter annorlunda än Linn per definition anses vara sämre
Exakt! Bill, jag är glad att du står på dig och är saklig, till skillnad från mycket av det andra pratet här. Just den där sista meningen som jag citerar blir liksom ett moment 22 för Linnister, det säger slutgiltigt hur Linnister är.
Quote:
Det är för att vi (underbara) Linnister lyssnar på MUSIK i våra anläggningar! När vi lagar mat, när vi duschar, när vi dricker te med våra kompisar, när vi sitter på balkongen och så vidare! Vill man (som en tråkig teknokrat) sitta och pilla sig i naveln samtidigt som man funderar på om separetionen mellan fiolen och tamburinen inte kunde vara lite bättre i diskantregionen; so be it! Människor är olika
Vad lyssnar de andra på de? Lyssnar de på granar i sina anläggningar eller?

Linnister verkar ju bara lyssna på om de lyckas upprepa melodin för sig själv, med hjälp av flummiga metoder som en del verkar tolka att vara en del av ljudet, liksom att det är en fysisk sak ("det blir mindre tunedem när jag flyttar högtalare", "det är mer tunedem i den spelaren"). Vad hemskt det måste vara, tänk att aldrig kunna följa en melodi som spelas i en mobiltelefon eller i en klockradio....Jo, jag ska skriva lika dumma saker!

Allt handlar om vad man gillar själv och är nöjd med, försök inte påstå att de som inte är Linnister gör något annat. Jag lever i den föreställningen att vem det än må vara som köper en musikanläggning, oavsett om det är på OK/Q8 eller Coop eller på någon annan affär köper den för att lyssna på musik.

Den stora skillnaden mellan dessa människor och Linnister verkar vara att de tidigare njuter av musiken oavsett var den spelas, man kan placera den på vilket underlag som helst, var som helst och spela den hur som helst. Har man Linn får man först betala svindyrt för grejjerna, sen måste man möblera om hela rummet och slutligen anpassa rummet efter anläggning, på en millimeter när! Det är inte prisvärt för mig. När man betalar mycket, oavsett märke, så tycker jag att produkten skall vara så pass bra att den kompenserar för brister. Nu är ju dock fallet inte så för många dyra produkter, oavsett märke.
Quote:
Men varör bry sig när det låter superbra hemma hos mig
Det gör det ju inte alls, ditt system är ju helt felkonfigurerat så det låter inte alls bra :lol: Jo, jag sa ju att jag också ska skriva dumma saker som helt saknar grund, det blir ju så mycket roligare då, när man kommenterar något som man inte ens har hört, plus att det ju tillför mycket i konversationen :lol:

Last edited by hemmamekare on Wed Jun 13, 2007 08:59, edited 4 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Linn-fantaster
Är det bara jag som tycker att det här är ett väldigt negativt klingande ord? Vem omfattas av det här begreppet, är det alla utom du och new order?

Jag använder 100% Linn men jag ser mig inte som nån fantast.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser det inte alls som något negativt. Linn-fantast säger ju bara att man gillar Linns prylar på samma sätt som man kan vara klockfantast, cigarrfantast, mcfantast etc. Även om jag inte är fanatiskt förtjust i Linn så kallar jag mig definitivt för Linnfantast.

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Linn-fantaster
Är det bara jag som tycker att det här är ett väldigt negativt klingande ord? Vem omfattas av det här begreppet, är det alla utom du och new order?

Jag använder 100% Linn men jag ser mig inte som nån fantast.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Exakt! Bill, jag är glad att du står på dig och är saklig, till skillnad från mycket av det andra pratet här. Just den där sista meningen som jag citerar blir liksom ett moment 22 för Linnister, det säger slutgiltigt hur Linnister är.
Väldigt dålig liknelse med moment 22. Alternativ måste väl inte låta annorlunda?! Om jag startar ett hifimärke och väljer att utveckla mina apparater med samma utvärderingsgrund som Linn, och apparaterna får såna egenskaper som Linns apparater men till ett lägre pris är det ett mycket attraktivt alternativ till Linn.
hemmamekare wrote:
Vad lyssnar de andra på de? Lyssnar de på granar i sina anläggningar eller?

Linnister verkar ju bara lyssna på om de lyckas upprepa melodin för sig själv, med hjälp av flummiga metoder som en del verkar tolka att vara en del av ljudet, liksom att det är en fysisk sak ("det blir mindre tunedem när jag flyttar högtalare", "det är mer tunedem i den spelaren"). Vad hemskt det måste vara, tänk att aldrig kunna följa en melodi som spelas i en mobiltelefon eller i en klockradio....Jo, jag ska skriva lika dumma saker!
Suck. Du verkar ha missförstått precis allt. Den s.k. "flummiga metoden" är ett utmärkt sätt att objektivt jämföra musikåtergivning för att få ett system att prestera så bra som möjligt. Läs på lite bättre innan du skriver sånt här strunt, tack.
hemmamekare wrote:
Den stora skillnaden mellan dessa människor och Linnister verkar vara att de tidigare njuter av musiken oavsett var den spelas, man kan placera den på vilket underlag som helst, var som helst och spela den hur som helst. Har man Linn får man först betala svindyrt för grejjerna, sen måste man möblera om hela rummet och slutligen anpassa rummet efter anläggning, på en millimeter när! Det är inte prisvärt för mig. När man betalar mycket, oavsett märke, så tycker jag att produkten skall vara så pass bra att den kompenserar för brister. Nu är ju dock fallet inte så för många dyra produkter, oavsett märke.
Skämtar du?! Det är klart att en anläggning för tiotusentals kronor inte kommer till sin rätt utan att man tänker på hur det är installerat i rummet. Det är knappast något som är unikt för Linn. Med ditt resonemang borde alla köra skoda - man kan ta sig från punkt A till B precis som med en Porsche, men hur kul är det?

Jag kan njuta av musik i vilken anläggning som helst men det är lättare att förstå och njuta av musiken på min Linn-rigg.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Alternativ måste väl inte låta annorlunda?!
Eh, nu har du läst helt galet, en förutsättning för att byta från Linn för Linnister är att det skall låta precis likadant. Det är därför det är ett moment 22. Det är inte en dålig liknelse, det är du som inte läser rätt, eller bara inte förstår.

Det skrivs ju hela tiden här i forumet att det inte finns andra märken som har samma ljudkaraktär som Linn. Man efterfrågar ju här andra märken som skulle kunna låta som Linn. Och om det nu inte finns något som har samma ljud som Linn så är det således ett moment 22, man kan inte byta till något annat eftersom det inte finns alternativ. Jag skriver ÄR, inte vad som kanske skulle komma att VARA. Jag talar om vad som är just nu. Jag tror inte att det just nu heller utvecklas något med taken att det skall låta preics som Linn. Om det skulle komma (futurum) något som låter exakt som Linn så är det inte längre ett moment 22 att köpa ny anläggning av konkurrerande tillverkare.

Jajo, då kan du ju kanske förklara för mig hur den metoden fungerar. Det jag har läst om metoden innebär att man jämför var det är lättast att följa melodin. För en del människor, det beror väldigt mycket på hur musikalisk man är, är det inga problem att följa melodin oavsett var den presenteras. För andra är det i stort sett omöjligt att kunna upprepa en melodi oavsett om den spelas live på ett instrument eller om det är en inspelning.

Om du läser lite noggrannare så kanske du ser att jag skrev "oavsett märke", det betyder alltså att jag inte skrev unikt om Linn, men däremot skrev jag lite tidigare att Linn är ett sånt märke som hör till de dyrare (dyrt är ju visserligen relativt, men för mig är det dyrt).

Hur kan du få det jag skrev till att alla borde köra skoda? Det var konstigt, eftersom jag inte alls tycker om skoda själv, varken förespråkar att alla ska använda samma saker, eller påstår att man skall använda uteslutande lågprismärken. :?:

Last edited by hemmamekare on Wed Jun 13, 2007 09:30, edited 2 times in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00