Thomas_A wrote:
Har du dessa mätdata?
I nedskriven form har jag nog det. Motorstyrningarna mättes för 15 år sedan med en gammal Brüel&Kjer frekvensanalysator, inga data sparade på dator alltså. Jag kan heller inte redogöra för den exakta uppställningen, men det är väl rätt ointressant. Det intressanta var att Valhalla mätte rätt dåligt, men lät klart bättre än att driva LP12 med passiv filtrering av nätspänning (som vid detta tillfälle mätte bättre har jag för mig) eller min motorstyrning.
Det finns hur mycket tekniska siffror som helst att diskutera inom hifi, men de är endast intressanta att diskutera om man har en gemensam värdegrund att stå på.
Quote:
Motorn har som alla motorer icke-perfekta lager och axlar, vilket gör att man får ett 4.4-Hz jitter. Det är uppmätt hos mig Axis också.
Okej. Jag har inte jämfört olika exemplar av motorn i detta avseende. Tyvärr är det väl troligen svårt att kompensera för detta fel. Eller kanske finns det ett sätt?
Men det finns fler detaljer som är icke-perfekta med motorn, jag nämnde just assymetri. Undrar varför du inte tyckte det var intressant? Det känns som att du genomgående endast är intresserad av att berätta för andra hur saker och ting förhåller sig. Åtminstone ger dina inlägg det intrycket. Jag tror att om man vill utvecklas inom ett svårt område (som jag anser att musikreproduktion är) så är det absolut nödvändigt att ha ett öppet sinne, lyssna på andras åsikter och överväga att man själv kan ha dragit fel slutsats.
Quote:
Tune dem kan ocskå göras blint. Det behövs minst 9/10 korrekt gjorda gissningar av vilken som är vad (eller 15/20) för att det ska bli signifikant.
Om du läste mina åsikter om blindtest i Selleri-länken jag skickade så vet du redan att jag gillar blinda tester i vilka jag själv styr förutsättningarna. Återigen ger du intrycket av att bara prata utan att lyssna.
Quote:
Du kan argumentera hur mycket du vill, men så länge du inte kan visa data som visar något annat så består mätningarna på Stereophiles hemsida som fakta. Har man inga fakta som talar för motsatsen kan man heller inte göra seriösa motargument. Du har inga sådana fakta, därför faller dina argument som ett korthus.
Är det inte en märklig attityd att avfärda alla diskussioner med att begära mätdata och bevis istället för att deltaga? (Tänk om vi hade diskuterat fenomenet kärlek, vad kusligt det hade blivit.)