selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 917 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Mätningen visar att LP12an med Lingo lider av störningar som ger 100 och 50 Hz band som ligger över brusnivån (även 33 Hz finns). De finns inte hos den plastspelare som testades av John Atkinson och jag har uppmätt 50 Hz deltoner hos Axis, dock ej lika markanta som hos LP12. Dessa deltoner skapas naturligvis också när musik spelas som inte tillhör det inspelade materialet. LP12/Lingo är alltså inte bättre än Axis när det gäller störnivå. Är det så svårt att förstå?
Jag förstår. Fast slutsatsen är att LP12/Lingo kan förbättras så skivan snurrar ÄN mer exakt o utan störningar.
Hur relevant det är för förmågan att återge musik (eller ljud för den delen) vet man ju inget om.
Ja menar... hur vet man att dessa parametrar som mäts är de som endast påverkar musik/ljud?
Troligen finns andra parametrar som är lika viktiga, o de tas ju inte med i beräkningen.
Mäta på en fix 1kHz ton är något begränsat då musik är inte en statisk ton utan ett sammansatt spektrum av flera olika frekvenser som dessutom varierar dynamiskt. Sen att de startar o slutar gör det hela än mer komplext.

Är nog det som forumdeltagarna reagerar över.
Kommentar Thomas?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju precis det jag skrev några sidor tidigare.

Man kan ju utveckla produkter med olika mål - för olika kundkretsar.

Tyvärr verkar det som att folk generellt tycker att den största bedriften är att utveckla den tekniskt perfekta produkten som mäter perfekt. Jag hävdar motsatsen! Det svåra är att göra produkten som berör mest, och vars prestanda är högst när man njuter till musiken snarare än mäter med mikrofonen.

Vi kan alltså dra slutsatsen att Axis kanske är en bättre skivspelare om målet är att den ska mäta perfekt och den kommer förmodligen inte tilltala Linn-användare lika mycket som "den andra kundkretsen". LP12 har kanske mätmässiga skavanker men Linn-användare kommer att föredra andra egenskaper hos den. Men jag säger verkligen inte att det är så eftersom det aktuella testförfarandet har fundamentala grundfel (fin formulering, va?).

/ jajo

Last edited by jajo on Thu Mar 09, 2006 11:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
"För det första är ju diskussionen rätt ointressant eftersom den inleds med att påvisa att en skillnad inte finns, när den både påvisats och bekräftats oräkneliga gånger (även genom blindtest)."

Utveckla tack.

"För det andra bör man nogsamt skärskåda sig själv och de metoder man använder när man inte är överens med vedertagna uppfattningar. "

Vilka vedertagna uppfattningar? Om de är vedertagna, hänvisa till dessa nivåmatchade, hastighetsmatchade jämförelser med samma pickup och samma spår. Blint med stastiskt underlag på antal gissningar.
Antalet dokumenterade blindtester är antagligen få. Detta betyder varken att det de inte finns eller att dylika tester inte kan bekräfta mitt påstående, men följande resonemang utgör för mig tillräckligt bevis för att skilnaden finns:
Under årens lopp har det sålts ca 100000 LP12:or varav kanske hälften under de år då Linn även tillverkade Axis. Eftersom Linn under alla tider sålts genom demonstration kan man anta att de flesta som köpte en LP12 under denna tid fick demonstrerat för sig skilnaden mellan LP12 och någon annan spelare. Denna andra spelare var med stor sannolikhet ofta just Axis. Dels för att Axis var en spelare i prissegmentet närmast under LP12 och dels att nära nog samtliga återförsäljare av Linn både saluförde Axis och LP12. Dessa jämförelser utfördes med få undantag med båda spelarna korrekt (rätt fas) anslutna till elnätet, med samma typ av tonarm och samma typ av pickup, samma förstärkeri och samma högtalare. Man kan anta att det gjorts långt fler än 10000 jämförelser (antagligen många fler) mellan Axis och LP12 under dessa förutsättningar. Man har givetvis använt olika exemplar av tonarm och pickup, men man kan anta att någon speciell matchning mellan pickuper och spelare inte gjorts eller att spelarnas hastighet skulle feljusterats systematiskt (om detta gjorts systematiskt skulle då alla handlare vara med i ett globalt bedrägeri!?). Det är därmed rimligt att anta att antalet jämförelsetillfällen då Axis hade fördel (om någon sådan existerar) av bättre tonarm och/eller pickup var lika många som omvändningen. Dessa jämförelser utgör basen i vår (bl.a. de flesta som deltar på detta forum) erfarenhetsbank som säger att LP12 är bättre än Axis. Jag stod själv inför detta val och hade lånat hem en Axis för jämförelse med den Thorens jag då ägde. Efter vidare jämförelse med en LP12 bestämde jag mig för att gå direkt på en LP12 eftersom den var klart bättre på att återge musik.
Thomas_A wrote:
"Det är väl detta innehåll som primärt skall förmedlas!? I första hand bör man väl försöka använda en mätmetod som relaterar till vad man primärt vill mäta och inte en metod som mäter en annan egenskap vars koppling man inte fullt känner till den primära egenskapen!? "

"Ja, men är det säkert att det förmedlade innehållet inte påverkas av själva innehållet (på skivan)? Snarare motsatsen vill jag påstå d.v.s. ett problemen vid avspelning av LP-skivor är att de krafter som orsakas av själva innehållet och hur dessa krafter hindras från att fortlöpande negativt återkopplas och påverka nålens rörelse relativt pickup-huvudet. Ungeför på samma sätt som att (vanligtvis) all distorsion som uppstår i en högtalare kan härledas till insignalen. Skivspelaren generar ju dessutom själv störningar som du så nogsmat mätt (har ej läst dina resultat själv, finns de kvar på nätet någonstans?). "

Innehållet inkl musikalitet ligger i mjukvaran. Hårdvarans uppgift är att återge denna. Inte skapa denna. Det är föga intressant om en återgivningapparat är "musikalisk" utöver det som finns lagrat i mjukvaran. Att lyssna till skillnader i återgivning är exakt den fråga som jag ställer, oavsett vad denna skillnad ligger.
Det är väl fullständigt självklart att en apparat inte kan vara musikalisk, endast vara beskaffad på ett sätt så att den musikaliska informationen på skivorna inte går förlorad vid avspelningen. Min poäng är att när man väljer att mäta något som vars koppling till den parameter man egentligen vill mäta är oklar blir det också mycket oklart vilket värde mätningen har.
Thomas_A wrote:
"Om du nu är forskare borde någon om du iakta en av de viktigaste förutsättningarna vid vetenskapliga experiment: Lika förutsättningar."

En skillnad fanns, inte samma skiva. Stereophile gjorde två mätningar med två olika versioner på Lingo. De finns att läsa. Störsignalerna på 50 och 100 Hz finns. 50 Hz störsignal finns även på Axis. De är mätta med samma typ av signal och analyserade med samma metodik. Vid forskning ska man kunna upprepa samma experiment på ett annat ställe. Jag har gjort det med Axisen och jämför med LP12. Det är vetenskapligt korrekt.
I detta fall utgör experimentet (enligt min mening) två mätningar. En utförd av Stereophile och en utförd av dig. För att dessa mätningar skall kunna jämföras på ett sätt så att osäkerheterna i experimentet kan fastslås som tillräckligt obetydliga för att experimentet skall kunna betraktas som värdefullt. Vem som helst med någon elektroteknisk utbildning inser omgående att förutsättningarna för experiemten inte var lika. Hur dokumenterades elnätets egenskaper (spektralegenskaper och andra störningar samt aktuell nätimpedans) vid respektive tillfälle? Dessa förutsättningar är med stor sannolikhet väsentliga för att kunna bedöma mätresultaten. Det är ju dessutom i det närmaste självklart att ett sådant experiemnt bör genomföras med samma testskiva eller i varje fall skivor av samma fabrikat och samma pressning. Hur är detta dokumenterat?
Thomas_A wrote:
Vetenskap ska vara så gjort att den kan upprepas med samma metodik på en annan plats och av annan person. Det är gjort, alltså inte alls fel vetenskapligt. Nya analyser är naturligtvis välkomna. Det är bara att skicka en 1 kHz ton till mig.
Problemet här är ju här att man inte har tillräcklig kontroll på förutsättningarna vilket medör att jämförelsen saknar vetenkapligt värde.
Thomas_A wrote:
"ven om man skulle försöka kontrollera dessa förutsättningar skulle jag nog sträcka mig till att det är i det närmaste omöjligt att med vetankaplig säkerhet kunna säga att förutsättningarna är tillräckligt lika för att man skall kunna dra relevanta slutsatser från de båda experimenten. "

Och du har belägg för detta?
Att peka på brister i vetenskapliga experiment kan i många fall begränsas till en intellektuell process vilken inte nödvändigtvis behöver styrkas med motbevisande experiment (kräver endast logik).

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
De mätdata du fick fram, Thomas, är egentligen rätt intressanta. Jag har själv gjort mätningar på både Valhalla, Lingo och motorn som används i LP12. Att motorstyrningarna inte är mätmässigt perfekta fick mig att göra en egen, som mätte rätt bra. Tyvärr lät den uselt utvärderat med Tune Dem och därför står den nu i källaren. Min slutsats, eftersom jag tyckte det var enkelt att höra skillnaden (och dessutom hemsk gärna ville att min konstruktion skulle vara bättre!) var att jag inte hade förstått vilka egenskaper som var viktigast vad gäller motorstyrningen.
Har du dessa mätdata?
Quote:
Att motorn har brister är mitt nya intresseområde. Den är bland annat inte helt symmetrisk och olika exemplar har olika avvikelser. En ingenjör jag samarbetar med kläckte en briljant idé som bevisligen får motorn att rotera med mindre vibrationer (tyvärr är han alltid upptagen med annat, så projektet har dragit ut på tiden). Alldeles oavsett vilka avvikelser den anslutna motorn har från det ideala.
Motorn har som alla motorer icke-perfekta lager och axlar, vilket gör att man får ett 4.4-Hz jitter. Det är uppmätt hos mig Axis också.
Quote:
Min poäng är att enligt din definition skulle troligen redan min första motorstyrning vara "bättre än Lingo". Men utvärderat med Tune Dem blir utfallet ett annat och samtliga personer jag har lånat ut den till har givit samma omdöme, trots att de använt den i helt olika anläggningar. Det här är huvudanledningen till att Linnentusiaster ofta är så överens i sina uppfattningar - utvärderingsmetoden är i stor utsträckning giltig för alla som lärt sig den.
Tune dem kan ocskå göras blint. Det behövs minst 9/10 korrekt gjorda gissningar av vilken som är vad (eller 15/20) för att det ska bli signifikant.
Quote:
Inställningen på Selleri blir därför vanligen att om något mäter "bättre" men presterar sämre med Tune Dem, så finns det brister i mätningen. Inte hos lyssnaren. Som Tjagge just skrev.
Om det visas i en blind tune dem-lyssning att det föreligger en skillnad så är det en reell skillnad. Det är sedan upp till var och en att bestämma vilken som är subjektivt bäst. Detta har jag aldrig argumenterat mot.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det är ju precis det jag skrev några sidor tidigare.
haha, jag såg det senare..
Är ju en himla arbete att läsa alla inlägg o hänga med i debatten :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Vi kan alltså dra slutsatsen att Axis kanske är en bättre skivspelare om målet är att den ska mäta perfekt
Nej det kan vi inte, då mätningen avser endast EN specifik detalj; 1KHz statisk ton.
För mig totalt ointressant då musik är något helt annan (som vi båda verkar överens om)
Du var nog lite snabb på tangenterna där :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Thomas_A wrote:
"För det första är ju diskussionen rätt ointressant eftersom den inleds med att påvisa att en skillnad inte finns, när den både påvisats och bekräftats oräkneliga gånger (även genom blindtest)."

Utveckla tack.

"För det andra bör man nogsamt skärskåda sig själv och de metoder man använder när man inte är överens med vedertagna uppfattningar. "

Vilka vedertagna uppfattningar? Om de är vedertagna, hänvisa till dessa nivåmatchade, hastighetsmatchade jämförelser med samma pickup och samma spår. Blint med stastiskt underlag på antal gissningar.
Antalet dokumenterade blindtester är antagligen få. Detta betyder varken att det de inte finns eller att dylika tester inte kan bekräfta mitt påstående, men följande resonemang utgör för mig tillräckligt bevis för att skilnaden finns:
Under årens lopp har det sålts ca 100000 LP12:or varav kanske hälften under de år då Linn även tillverkade Axis. Eftersom Linn under alla tider sålts genom demonstration kan man anta att de flesta som köpte en LP12 under denna tid fick demonstrerat för sig skilnaden mellan LP12 och någon annan spelare. Denna andra spelare var med stor sannolikhet ofta just Axis. Dels för att Axis var en spelare i prissegmentet närmast under LP12 och dels att nära nog samtliga återförsäljare av Linn både saluförde Axis och LP12. Dessa jämförelser utfördes med få undantag med båda spelarna korrekt (rätt fas) anslutna till elnätet, med samma typ av tonarm och samma typ av pickup, samma förstärkeri och samma högtalare. Man kan anta att det gjorts långt fler än 10000 jämförelser (antagligen många fler) mellan Axis och LP12 under dessa förutsättningar. Man har givetvis använt olika exemplar av tonarm och pickup, men man kan anta att någon speciell matchning mellan pickuper och spelare inte gjorts eller att spelarnas hastighet skulle feljusterats systematiskt (om detta gjorts systematiskt skulle då alla handlare vara med i ett globalt bedrägeri!?). Det är därmed rimligt att anta att antalet jämförelsetillfällen då Axis hade fördel (om någon sådan existerar) av bättre tonarm och/eller pickup var lika många som omvändningen. Dessa jämförelser utgör basen i vår (bl.a. de flesta som deltar på detta forum) erfarenhetsbank som säger att LP12 är bättre än Axis. Jag stod själv inför detta val och hade lånat hem en Axis för jämförelse med den Thorens jag då ägde. Efter vidare jämförelse med en LP12 bestämde jag mig för att gå direkt på en LP12 eftersom den var klart bättre på att återge musik.
Thomas_A wrote:
"Det är väl detta innehåll som primärt skall förmedlas!? I första hand bör man väl försöka använda en mätmetod som relaterar till vad man primärt vill mäta och inte en metod som mäter en annan egenskap vars koppling man inte fullt känner till den primära egenskapen!? "

"Ja, men är det säkert att det förmedlade innehållet inte påverkas av själva innehållet (på skivan)? Snarare motsatsen vill jag påstå d.v.s. ett problemen vid avspelning av LP-skivor är att de krafter som orsakas av själva innehållet och hur dessa krafter hindras från att fortlöpande negativt återkopplas och påverka nålens rörelse relativt pickup-huvudet. Ungeför på samma sätt som att (vanligtvis) all distorsion som uppstår i en högtalare kan härledas till insignalen. Skivspelaren generar ju dessutom själv störningar som du så nogsmat mätt (har ej läst dina resultat själv, finns de kvar på nätet någonstans?). "

Innehållet inkl musikalitet ligger i mjukvaran. Hårdvarans uppgift är att återge denna. Inte skapa denna. Det är föga intressant om en återgivningapparat är "musikalisk" utöver det som finns lagrat i mjukvaran. Att lyssna till skillnader i återgivning är exakt den fråga som jag ställer, oavsett vad denna skillnad ligger.
Det är väl fullständigt självklart att en apparat inte kan vara musikalisk, endast vara beskaffad på ett sätt så att den musikaliska informationen på skivorna inte går förlorad vid avspelningen. Min poäng är att när man väljer att mäta något som vars koppling till den parameter man egentligen vill mäta är oklar blir det också mycket oklart vilket värde mätningen har.
Thomas_A wrote:
"Om du nu är forskare borde någon om du iakta en av de viktigaste förutsättningarna vid vetenskapliga experiment: Lika förutsättningar."

En skillnad fanns, inte samma skiva. Stereophile gjorde två mätningar med två olika versioner på Lingo. De finns att läsa. Störsignalerna på 50 och 100 Hz finns. 50 Hz störsignal finns även på Axis. De är mätta med samma typ av signal och analyserade med samma metodik. Vid forskning ska man kunna upprepa samma experiment på ett annat ställe. Jag har gjort det med Axisen och jämför med LP12. Det är vetenskapligt korrekt.
I detta fall utgör experimentet (enligt min mening) två mätningar. En utförd av Stereophile och en utförd av dig. För att dessa mätningar skall kunna jämföras på ett sätt så att osäkerheterna i experimentet kan fastslås som tillräckligt obetydliga för att experimentet skall kunna betraktas som värdefullt. Vem som helst med någon elektroteknisk utbildning inser omgående att förutsättningarna för experiemten inte var lika. Hur dokumenterades elnätets egenskaper (spektralegenskaper och andra störningar samt aktuell nätimpedans) vid respektive tillfälle? Dessa förutsättningar är med stor sannolikhet väsentliga för att kunna bedöma mätresultaten. Det är ju dessutom i det närmaste självklart att ett sådant experiemnt bör genomföras med samma testskiva eller i varje fall skivor av samma fabrikat och samma pressning. Hur är detta dokumenterat?
Thomas_A wrote:
Vetenskap ska vara så gjort att den kan upprepas med samma metodik på en annan plats och av annan person. Det är gjort, alltså inte alls fel vetenskapligt. Nya analyser är naturligtvis välkomna. Det är bara att skicka en 1 kHz ton till mig.
Problemet här är ju här att man inte har tillräcklig kontroll på förutsättningarna vilket medör att jämförelsen saknar vetenkapligt värde.
Thomas_A wrote:
"ven om man skulle försöka kontrollera dessa förutsättningar skulle jag nog sträcka mig till att det är i det närmaste omöjligt att med vetankaplig säkerhet kunna säga att förutsättningarna är tillräckligt lika för att man skall kunna dra relevanta slutsatser från de båda experimenten. "

Och du har belägg för detta?
Att peka på brister i vetenskapliga experiment kan i många fall begränsas till en intellektuell process vilken inte nödvändigtvis behöver styrkas med motbevisande experiment (kräver endast logik).
Du kan argumentera hur mycket du vill, men så länge du inte kan visa data som visar något annat så består mätningarna på Stereophiles hemsida som fakta. Har man inga fakta som talar för motsatsen kan man heller inte göra seriösa motargument. Du har inga sådana fakta, därför faller dina argument som ett korthus.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Du var nog lite snabb på tangenterna där :wink:
Ja, morgontrött... :?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste säga att jag tycker att den här diskussionen är intressant. Den berör ju tre rätt viktiga områden, teknik/forskning (Linn måste ju bygga sina produkter baserat på bla vetenskap), musikreproduktion/provlyssning och placeboeffekter.

Jag tror att alla tre faktorerna har en inverkan på valet av musikanläggning. Vetenskap och mätningar måste ju självklart utgöra en (1) del av produktutvecklingen. Provlyssningar en annan. Och visst så finns det placeboeffekter när man lyssnar på en anläggning.

Jag jämförde en Naim cd5i och en Karik/numerik i ett billigare naimsystem. Jag var helt övertygad om att Naimen var mer energisk och rolig medan K/N var mer laid back (dvs så det "ska vara" enligt min förförståelse). Sedan testade jag att blunda och så spelade vi båda spelarna ett par gånger. Jag gisssade rätt några gånger men långt ifrån alla.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Har du dessa mätdata?
I nedskriven form har jag nog det. Motorstyrningarna mättes för 15 år sedan med en gammal Brüel&Kjer frekvensanalysator, inga data sparade på dator alltså. Jag kan heller inte redogöra för den exakta uppställningen, men det är väl rätt ointressant. Det intressanta var att Valhalla mätte rätt dåligt, men lät klart bättre än att driva LP12 med passiv filtrering av nätspänning (som vid detta tillfälle mätte bättre har jag för mig) eller min motorstyrning.

Det finns hur mycket tekniska siffror som helst att diskutera inom hifi, men de är endast intressanta att diskutera om man har en gemensam värdegrund att stå på.
Quote:
Motorn har som alla motorer icke-perfekta lager och axlar, vilket gör att man får ett 4.4-Hz jitter. Det är uppmätt hos mig Axis också.
Okej. Jag har inte jämfört olika exemplar av motorn i detta avseende. Tyvärr är det väl troligen svårt att kompensera för detta fel. Eller kanske finns det ett sätt?

Men det finns fler detaljer som är icke-perfekta med motorn, jag nämnde just assymetri. Undrar varför du inte tyckte det var intressant? Det känns som att du genomgående endast är intresserad av att berätta för andra hur saker och ting förhåller sig. Åtminstone ger dina inlägg det intrycket. Jag tror att om man vill utvecklas inom ett svårt område (som jag anser att musikreproduktion är) så är det absolut nödvändigt att ha ett öppet sinne, lyssna på andras åsikter och överväga att man själv kan ha dragit fel slutsats.
Quote:
Tune dem kan ocskå göras blint. Det behövs minst 9/10 korrekt gjorda gissningar av vilken som är vad (eller 15/20) för att det ska bli signifikant.
Om du läste mina åsikter om blindtest i Selleri-länken jag skickade så vet du redan att jag gillar blinda tester i vilka jag själv styr förutsättningarna. Återigen ger du intrycket av att bara prata utan att lyssna.
Quote:
Du kan argumentera hur mycket du vill, men så länge du inte kan visa data som visar något annat så består mätningarna på Stereophiles hemsida som fakta. Har man inga fakta som talar för motsatsen kan man heller inte göra seriösa motargument. Du har inga sådana fakta, därför faller dina argument som ett korthus.
Är det inte en märklig attityd att avfärda alla diskussioner med att begära mätdata och bevis istället för att deltaga? (Tänk om vi hade diskuterat fenomenet kärlek, vad kusligt det hade blivit.)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Okej. Jag har inte jämfört olika exemplar av motorn i detta avseende. Tyvärr är det väl troligen svårt att kompensera för detta fel. Eller kanske finns det ett sätt?
Det finns motorer som är byggda med mer eller mindre precision. Jag tror nog det bästa sättet är att använda en motor med bättre spec, eller att handselektera en mängd billiga motorer med givna spec.
Quote:
Men det finns fler detaljer som är icke-perfekta med motorn, jag nämnde just assymetri. Undrar varför du inte tyckte det var intressant?
Var står det att jag tycker det?
Quote:
Det känns som att du genomgående endast är intresserad av att berätta för andra hur saker och ting förhåller sig. Åtminstone ger dina inlägg det intrycket.
Det är fritt att diskutera vad som helst, jag håller mig till det jag och andra mätt. Sen får ni tycka vad ni vill om det.
Quote:
Jag tror att om man vill utvecklas inom ett svårt område (som jag anser att musikreproduktion är) så är det absolut nödvändigt att ha ett öppet sinne, lyssna på andras åsikter och överväga att man själv kan ha dragit fel slutsats.
Åsikter finns det gott om, jag håller mig till fakta.

Quote:
Om du läste mina åsikter om blindtest i Selleri-länken jag skickade så vet du redan att jag gillar blinda tester i vilka jag själv styr förutsättningarna. Återigen ger du intrycket av att bara prata utan att lyssna.
Jag har läst länken och inte hittat nåt intressant att kommentera.
Quote:
Är det inte en märklig attityd att avfärda alla diskussioner med att begära mätdata och bevis istället för att deltaga? (Tänk om vi hade diskuterat fenomenet kärlek, vad kusligt det hade blivit.)
Nej, det är inte en märklig attityd. Den finns naturligt i forskningsvärlden. (Och jag håller mig till ämnet. Kärlek är inte dagens ämne.)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:43 
Site Admin
Site Admin

Tråkig attityd måste jag säga, Thomas_A... :(

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Åsikter finns det gott om, jag håller mig till fakta.
Fakta och fakta...

Härifrån kommer vi nog inte vidare om inte nån (varför inte du själv, Thomas) genomför tester mellan Axis och LP12/Lingo med exakt samma förutsättningar. Samma elnät, samma underlag för skivspelarna, samma testskiva och viktigast av allt - samma mätutrustning. Dokumentera allt grundligt! Då kan vi komma till punkt 1, att ta dina mätningar på allvar. Då kan vi gå vidare och diskutera vad som orsakar att mätvärdena och den faktiska prestandan som signalkälla inte verkar peka åt samma håll.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ayn wrote:
Tråkig attityd måste jag säga, Thomas_A... :(
Ja, kanske det. Men jag startade som sagt inte denna tråd.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Quote:
Nej, det är inte en märklig attityd. Den finns naturligt i forskningsvärlden. (Och jag håller mig till ämnet. Kärlek är inte dagens ämne.)
Måste opponera mig!
Skulle säga att för att upptäcka nya saker måsste man ifrågasätta vedertagna principer/sanningar för att komma vidare.
Pysslade med kärn/partikelfysik under ett par år o där är ju det mesta gissningar o man försöker på alla (tom otänkbara) sätt att vara "open minded".
Att först kräva mätdata&bevis skulle klart hämma det man försöker göra.

Att Einstein var så lysande var JUST för han vågade gå utanför "normen" för Newtons fysik som då var sanningen.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 917 Next

All times are UTC+02:00