selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 04:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 12, 2005 15:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

daniel.n wrote:
Nja man ska akta sig för att generalisera; Kolektors linjesteg upplevs av många som bättre än hos äldre Kairn.
Även här krånglas det nog till av att Kolektor finns i åtminstone två "versioner". Jag jämförde en tidig Kolektor mot en tidig Kairn (linjestegen alltså). Jag köpte Kairnen...

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 13, 2005 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Nja man ska akta sig för att generalisera
Precis, därför skrev jag "de flesta" och "nog" ;) Har du jämfört? Jag har inte det, jag bytte visserligen en Kolektor mot en gammal (eftermonterad Brilliant) Karin, men jag har ju bara en LP12:a...

Om man nöjer sig med Linjesteg så är ju Karin Pro sjukt billiga även om de är av sent snitt.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 22:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja då har jag iaf en Kairn Pro i anläggningen.

Svårt att utvärdera riktigt men helt klart så har den potential.
Det blir roligare då resten av anläggningen kommer upp i samma nivå.

Jag har upptäckt en sak till, jag helt enkelt älskar LK-lådorna :D

Körde direkt från ljudkortet in i slutsteget förut, nu sitter kairn i vägen.

Ljudet svänger helt klart mer nu och den städade upp fint i de nedre regionerna. Tycker mig att det är både mer? och bättre bas nu.

Nu behöver jag bara en cd-spelare, nya högtalare, bättre förstärkare och en lottovinst så man riktigt får prova den :)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Ja då har jag iaf en Kairn Pro i anläggningen.

Svårt att utvärdera riktigt men helt klart så har den potential.
Det blir roligare då resten av anläggningen kommer upp i samma nivå.

Jag har upptäckt en sak till, jag helt enkelt älskar LK-lådorna :D

Körde direkt från ljudkortet in i slutsteget förut, nu sitter kairn i vägen.

Ljudet svänger helt klart mer nu och den städade upp fint i de nedre regionerna. Tycker mig att det är både mer? och bättre bas nu.

Nu behöver jag bara en cd-spelare, nya högtalare, bättre förstärkare och en lottovinst så man riktigt får prova den :)
Om du uppskattar denna förbättring kommer du tappa hakan (bokstavligt) när du testar en ordentlig signalkälla! Sätt en Ikemi som prio 1!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 14:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hmm, jag tycker att en Ikemi blir för dyr.

Känns fel att spara ihop till en Ikemi för 15000 och sen ha högtalare för 1500. Trots att det förespråkas för source first.

Genki är kanske ett alternativ, dock har jag inte hittat någon till salu.

Karik/numerik vill jag inte ha pga reservdelsbristen. Trist men så är det.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 14:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Så är det kanske... Jag satsar nu på en Ikemi, jag har en Majik och Kan IV... Så i mitt fall blir source first. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source first är ALDRIG fel även om det ibland (felaktigt) låter som om aktivt går före.
/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 19:50 
Site Admin
Site Admin

Source first kanske inte är fel men med högtalare för 1500 verkar det i mina ögon betydligt sundare att börja med nya högtalare innan en så dyr cd som Ikemi. Visst är det bra med en fin cd-spelare men 15000 på andra delar räcker till både slutsteg och nya högtalare om man inte måste ha det nyaste eller dyraste... om man tittar utanför Linn så finns det ju cd-spelare för betydligt mindre som inte är dåliga, även om de inte är lika bra.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 20:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har gått i precis samma tankar men jag kom fram till att om jag skaffar mig något annat så kommer jag nog alltid att snegla åt Ikemi. Först hade jag tänkt mig Genki, kolektor och lk140 men det kommer att låta bättre med Ikemi och majik. Det handlar om samma pengar så valet blev ganska lätt. För att tala om skillnaden på kvalitetsintrycket mellan Ikemi och Genki till Ikemins fördel :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source first är aldrig fel. Under förutsättning att man vet vad som är bäst och inte behöver lyssna ut det hemma.

Men man vet aldrig vad som är bäst. Visst, jag kan förutsätta att ju dyrare cd-spelare jag väljer från Linn, ju bättre är den. Så bör det vara från varje seriös tillverkare. Men bättre behöver inte bara vara ljudmässigt bättre. Spelar fler format (cd/dvd-spelare), fler ingångar (försteg), högre effekt (slutsteg) är några variabler jag som hastigast kommer att tänka på. Det finns många andra.

Nu är ju detta ett Linn-forum, så det är självklart att Linngrejor kommer först. Men det är sällan diskussion handlar om vilket som är bäst av att köpa en ny nätdel för X tusen kronor till (valfri Linn-apparat) eller att köpa en mostvarande burk från annan leverantör till samma pris. Ändå vill jag säga att öppenheten och nyfikenheten här är bättre än på många andra forum - bara att tanken kanske inte alltid kommer fram :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Nu är ju detta ett Linn-forum, så det är självklart att Linngrejor kommer först. Men det är sällan diskussion handlar om vilket som är bäst av att köpa en ny nätdel för X tusen kronor till (valfri Linn-apparat) eller att köpa en mostvarande burk från annan leverantör till samma pris. Ändå vill jag säga att öppenheten och nyfikenheten här är bättre än på många andra forum - bara att tanken kanske inte alltid kommer fram :-)

/ B
Jag tror att alla här uppmuntrar nyfikenhet och öppenhet. Själv förespråkar jag sånt dagligen. Men det är precis som du säger - vi är på ett Linnforum. Många av oss (jag inräknat) är mest insatt på Linn-produkter. Och jag tycker ärligt talat att Linn är bäst, varpå mina rekommendationer kommer att färgas av detta. Vill man ha helt öppna och nyfikna rekommendationer bör man inte i första hand skriva på ett märkesforum, även om selleri är föredömligt öppet för att vara ett dito.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00