selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 09:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Efter Klouten så ska Lingon in på service/moddning :D
Och Lk1:an, och 12:an

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 10:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Hmmm frågan är ju nu, vad finns det att göra på en Herkules / Mose? Finns det ett nätfilter även på den, eller är det bara ett Herkules kort monterat i en extern låda?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ok, nu gör vi så här:
Vi ber Admin att gömma denna tråd till alla skaffat varsin Lingo 1...
Bara så vi slipper ett bud-race på Ebay, verkar detta vettigt?

Ok? 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 10:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Stephan wrote:
Ok, nu gör vi så här:
Vi ber Admin att gömma denna tråd till alla skaffat varsin Lingo 1...
Bara så vi slipper ett bud-race på Ebay, verkar detta vettigt?

Ok? 8)

Fan, jag som sålde min Lingo 1 när Radikalen inhandlades...
Inte för att jag vill byta tillbaka, men jag hade väl kunna fått sjukt med pengar av någon "hipster-linnie" ;)
^^
Det var ett skämt och ingen ska ta illa vid sig!

Mer seriöst:
Någon som testat en recapad Valhalla utan filter i 12:an vs en extern låda?
Den är ju ännu äldre och står ju för något annat än Lingon.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Ni gissade på allt annat men den saknade delen var en......håll i er,Recappad Lingo 1 med borttaget nätfilter.
Vad jämförde ni med?
Kanske jag som är trög men...

Testade ni med flera Lingo av olika modell (mkII, mkIII) med/utan recap, med/utan nätfilter?
Mot Radikal?

Kan ni posta bilder på Lingo med/utan filter så vi ser vad det är ni plockat bort?

Att nätfilter i sig kan stöka till det är inte ovanligt. Dock inte alltid. De finns ju där för att inte störa andra elektriska apparater.
Externa nätfilter/renare brukar döda musiken.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Radikal vs Lingo 1 utan nätfilter

Kan nästa med säkerhet säja att de som gillar exakt också helt säkert skulle valt Radikal framför Lingo eftersom LP12 blir väldigt exakt lik med Radikal medans med Lingo blir den som äldre grejer

Spelar man på Lp12 med radikal och sen jämför med flac är det väldigt lika i återgivningen, med viss fördel för Lp12

Spelar man LP12 med Lingo så kan man tror att det är en helt annan pressning med helt annan dynamik i mastern mera brus,knaster spelar helt enkelt inte lika rent men ett jävla drag och live känsla infinner sig och den digitala flacfilen känns bara platt i jämförelse

Radikalen är en bra motorstyrning, men kanske inte riktigt min grej, så ni som är ute efter en Radikal så finns det en till salu
Jag är förmodligen värdens sämsta försäljare, först snackar man ner sina A4200 och nu Radikalen dock anser jag att Radikalen är en bra motorstyrning, vad jag tycker om A4200 har väl framgått ganska tydligt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Delar helt FF och Pekkas beskrivning även om jag inte hört det vid samma tillfällen som dom. Jag hade radikal tidigare och valde bort den för en Lingo1 för någon månad sedan. Vill man att det skall låta som trådens skapare beskriver är det vägen att gå. Tack till FF för att du lyfte denna fråga och jag har konstaterat att för mig är Linn helt ute på fel väg. Nu äntligen snurrar skivtallriken mest hela tiden och det är så kul med musik igen.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Foundation First wrote:
..vi lindade in oss i tekniska diskussioner vad det kunde bero på,en "gammal Lingo",om än recappad med borttaget nätfilter.
Finns det några jämförelser med Lingo2, också med borttaget nätfilter?

/ B
Jag har inte sett någon sådan jämförelse, men det verkar ju som att det är "1ans" nätfilter som inte är helt optimalt. Sedan har det ju också skett förändringar "under resans gång" av Lingo, dvs det är inte bara mellan Lingo 1, 2 och 3 skillnader finns utan också t ex mellan olika Lingo 1.

Här är länken till tråden från 2008, som jag tidigare gjort ett urklipp ifrån: http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=796117

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Mönstret håller i sig vidare i andra produkter du drabbats av. Uphoriken som hade sina goda goda stunder..

Felsökte en här om dagen och ringade in en misstänkt FET och en opamp,läste in mig på dem(de använder ett par olika i Uphorik.) Väldigt bra prestanda..
Som av en händelse,kanske det var ödet som ville säga mig något, så halkar man in i någon diskussionsgrupp där en DIY snubbe,med förkärlek till LK1/Kairn,Naim 323/Prefix kretsen berättar om hur han under sitt Fredagsnöje,i form av att(förstås utsiktslöst)försöka hitta det ultimata ebayfyndet,felplacerat där ingen utom honom ser den,helst till köp loss priset £10...

I stället så köper han en Uphorik och tänker att: "-den här kan jag ha för gratis hyra medan jag kollar om den är något att ha,jämför med mina Naim~ish/Linn~ish prylar..

Han beskriver den som föredömligt välbyggd med sina rejäla skärmplåtar och de talrika ferritpärlorna,men även sin misstänksamhet mot den switchade nätdelen i lådan. Sen beskriver han hur han upplever den jämfört med sitt eget phonosteg. Det han hör påminner väldigt mycket om ovanstående äventyr som ni hört. Han menar att Uphorik gör många saker bättre än hans eget,men totalt sett mer saker man stör sig på,eller stör sig på avsaknaden av för honom nödvändiga element för att upplevelsen ska anses som,just musikalisk. Jag skulle beskriva det som att du köpt en dyr färgburk, som du vill ska räcka till hela väggen,fast färgen täcker knappt halva, och du nyttjar färgfilmens sträckgräns till max..

Till råga på allt,så hörde han när Uphorik var påslagen,trots att han lyssnade på annan källa,den behövde inte ens vara ikopplad i försteget!

Slutligen diskuteras brus,oregelbundna mönster, och om dödstysta opampar och switchade nätdelar verkligen är den enda vägen till musikalisk nirvana?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant.
Lingo är kända att störa Naim-prylar, har ni testat er moddade Lingo i ett sådant system?
Vore även kul att testa Radikal utan nätfilter.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 13:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant.
Lingo är kända att störa Naim-prylar, har ni testat er moddade Lingo i ett sådant system?
Vore även kul att testa Radikal utan nätfilter.
God morgon :-)

Här snurrar det på,jag ska lite senare återge lyssningsträff nr2.....dvs igår.
Måste få lite kaffe först ;-).

Ang Naimtest,svar ja samma resultat.Det vi var osäkra på var om det skulle fungera i ett Linn-system,men det gör det bevisligen med bravur.
Att ta bort nätfiltret på en Lingo som ska verka i ett Naim-system är ju en känd åtgärd.
Nu blev det både recapp samt borttaget nätfilter.

Här uppe går det redan en 5-6 st recappade Lingo 1'or med borttaget nätfilter,ngr i Stockholm också.Alla gjorda av Darren på ClassA i England.

Kan finnas fler men dessa känner vi till.

Nu kaffe.........

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 14:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jämförde ni Radikal och Linngo på samma skivspelare och vid ett och samma tillfälle?


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 14:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
per wrote:
Jämförde ni Radikal och Linngo på samma skivspelare och vid ett och samma tillfälle?
Svar Ja,igår....det var det jag skrev om tidigare att vi skulle ta med en topp-spec 12'a och konventera om.

Denna omkonventering gjordes av den hitresta Linnhandlaren så vi skulle vara säkra på att det blev rätt gjort.
Vi kom också överens om att ingen justering skulle röras/utföras vid bytet från Radikal till Lingo,det ända som var tvunget att röras var givetvis borttagandet av bottenplattan.Men då var han extremt noga med att kontrollera så att skruvarna till bottenplattan drogs lika hårt som innan ombyggnaden

12'an ställdes på exakt samma ställe/underlag,nätkontakten i samma hål i nätlisten osv,alla yttre betingelser var exakt likadana.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
per wrote:
Jämförde ni Radikal och Linngo på samma skivspelare och vid ett och samma tillfälle?
Japp samma spelare utan att röra en skruv, förutom bottenplatta samt de för att skruva bort radikalen

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 15:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
:mrgreen: :mrgreen: Vi skriver om varandra Pekka,du har en sak att utveckla i Linn-servicetråden....jag lämnade över det till dig.Det du sa om exaktboxar/Keltik igår.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited