selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Katalyst https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=11043 |
Page 7 of 9 |
Author: | Bill50x [ Fri Oct 28, 2016 11:07 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
sportbilsentusiasten wrote:
För min egen del anser jag att det är skillnaden i master som används vid vinyltillverkningen som är det som känns mer musikaliskt, dvs det är en bättre master än vad digitalspelarna matas med (oavsett strömmande eller cd's). En superbt inställd LP12:a kan säkert låta bättre/mer musikaliskt än en Klimax DS men det kan då, enligt mitt förmenande, bara bero på två saker. Antingen är det en bättre master som ligger till grund för vinylskivan, alternativt tillför själva processen med gravering och avspelning något till ljudet som låter mer musikaliskt. Samma sak borde kunna tillföras till signalen som spelas upp i en DS. Det finns idag knappast några vinylskivor som är helt igenom analoga, dvs från inspelning till pressning, den enda kommersiella (nåja) sådan som jag känner till är Gejoma's (Georg Wadenius) "Saleya" från 2011. I övrigt är det skivor tillverkade senast under 70-talet som gjordes rent analogt, allt därefter är i någon form digitalt behandlat. Och att jämföra en vinylskiva från 60-talet med en digitalisering i ett senare skede är inte heller något beslutsunderlag för att avgöra om en vinylspelare skulle kunna vara "bättre" än en digital avspelare. Det har säkert fipplats med den digitala signalen till oigenkännlighet. Men den praktiska konsekvensen för en musikintresserad som vill krama ut mest ur musiken kan alltså en vinylspelare fortfarande vara det bästa alternativet men det handlar inte om att pickupen/spelaren kan gräva ur mer information ur spåren. För all information som finns i spåren har ju (enligt resonemanget ovan) sitt ursprung i den digitala signalen som används för hela produktionen! Eller finns det någon som tror att en Klimax DS är så mycket sämre än omvandlaren som sitter innan graververket? / B |
Author: | matss [ Fri Oct 28, 2016 15:09 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Håller med ditt resonemang till fullo Bill50x. Det närmaste jag tycker jag som konsument kan komma i att försöka jämföra digital respektive analog signalkedja, är där det ser ut att finnas någon typ av proveniens som antyder att digital fil samt analog lack utgår från samma master. Som exempelvis när man skapar högupplösta digitala kopior av klassiska inspelningar från gamla känsliga analoga masterband, och samtidigt passar på att pressa upp nya högkvalitativa vinyllackar från samma master. Man får hoppas då också utan alltför olika mastringsingrepp i respektive led. Utan sådana röda trådar till en gemensam ursprungskälla har i alla fall jag ingen aning om var mina upplevda skillnader mellan analog och digital uppspelning uppstår. mvh, mats |
Author: | pekka71 [ Fri Oct 28, 2016 15:20 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Grejen är ju den att vinyl från -60 -70 tals vinyl är oftast den bästa rent musikaliskt, ny vinyl är ofta söndermastrad Skickat från min SM-G935F via Tapatalk |
Author: | matss [ Fri Oct 28, 2016 17:44 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
pekka71 wrote: Grejen är ju den att vinyl från -60 -70 tals vinyl är oftast den bästa rent musikaliskt, ny vinyl är ofta söndermastrad /mats |
Author: | per [ Fri Oct 28, 2016 21:40 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Det här är en mjukvara som ska agera mottagare av en songcastström i nätverket. https://doomhammer.github.io/songcorder/ |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Oct 29, 2016 17:59 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Bill50x wrote: En superbt inställd LP12:a kan säkert låta bättre/mer musikaliskt än en Klimax DS men det kan då, enligt mitt förmenande, bara bero på två saker. Antingen är det en bättre master som ligger till grund för vinylskivan, alternativt tillför själva processen med gravering och avspelning något till ljudet som låter mer musikaliskt. Samma sak borde kunna tillföras till signalen som spelas upp i en DS. Tiotals års utveckling av LP12 och Linns avspelare av digital musik har väl visat att det är massa information som inte ännu har tagits fram ur dessa inspelningar. Och att LP12 gör det bättre än KDS/Katalyst. Mastring är skit samma, vi snackar musikalitet. Och inget kan tillföras för att öka musikaliteten. |
Author: | Bill50x [ Sat Oct 29, 2016 21:41 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
sportbilsentusiasten wrote:
De variabler man kan förändra när man mastrar påverkar verkligen musikaliteten i återgivningen så visst har mastern med det hela att göra. Det är ju bland annat därför som rippade vinylskivor kan låta bättre än CD'n... / B |
Author: | matss [ Sun Oct 30, 2016 09:32 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
sportbilsentusiasten wrote:
Därför kan musik genom vissa rörförstärkare eller enkla transistorkopplingar låta förföriskt bra i vissa situationer, mycket mer levande och engagerande än genom en helt ofärgande avspelningskedja. Jag kan mycket väl tänka mig att vinylspelare kan bidra med liknande effekter, för att inte tala om vad glädjen från ritualen med den mekaniska hanteringen av skivspelaren och skivan bidrar med ![]() Om jag försöker bortse från effekter som dessa är jag inte alls säker på att Katalyst DS på något vis är sämre än LP12 på att återskapa vad som finns på samma masterband. mvh, mats |
Author: | HCL [ Sun Oct 30, 2016 09:45 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
sportbilsentusiasten wrote: ... inget kan tillföras för att öka musikaliteten. 1. Harmonisk distorsion * En lagom mängd dist kan tillföra upplevelsen av närhet och nerv i ett framförande. * En inspelning mixad i en monitoranläggning med en viss mängd egen dist kommer låta "bättre" (mer som det var tänkt) med "rätt mängd" pålagd dist senare i kedjan. Detta är dock ganska delikat, men en anläggning utvald med kriterie med fokus på rätt mängd dist kommer, tillsammans med en stor mängd inspelningar gjorda med likvärdig utrustning (i inspelnings och produktionsledet) låta "bättre" på en stor mängd inspelningar. Faktum är att det råder relativt stor konformitet i musikproduktionsledet avs. monitorutrustning (Neve mic pre-amps, presence boost hos flertalet mikrofoner,Yamaha NS10 för att nämna några ex.). * Maskering av inspelningsbrister; Med tanke på att det alltid gått sätta ihop anläggningar som spelat tillfreddställande ur ett musikupplevelseperspektiv. Förvisso på olika prestandanivå (ur ett musikprecisionsperspektiv), men ändå. Har jag allt mer kommit till att det är nog så viktigt att playback-delen i en anläggning inte är "för bra". Egentligen är det samma sak man säger då, men det har andra implikationer. "Speaker last" - kontra - "Source first". Utan motsägelse implicerar båda att källan är viktigast och att förbättrad källa ger bättre slutresultat, samt att en olämplig fördelning av resurserna i kedjan leder till ett ofördelaktigt slutresultat. Source first förklarar dock inte att en viss anläggning, med en viss källa kan uppfattas som tillfredsställand, medan en anläggning med en något bättre källa och oproportionerligt stor fokus på slutsteg och högtalare kan uppfattas som obekväm ur musikupplevelseperspektiv. Samma playback del med topp-källa kan dock totalt återställa den senare anläggningens status. 2. Dynamisk kompression (manuell eller automatisk volymreglering, ej att förväxla med data kompression ex. MP3...) I synnerhet rörförstärkare har ofta en väl avvägd dynamisk kompression som tillsammans med en tilltagande distorsion kan ge en förhöjd upplevelse på ett brett urval av inspelningar. Det passar dock inte alltid all musik och där faller det nog för de flesta av oss. Men i rätt sammanhang och i en väl avvägd miljö (val av anläggning, kablar, högtalare och rum) kan det ge en förvånansvärt god effekt på ett mycket stort antal inspelningar. Till skillnad från vad många tycks tro så utgör en lagom mängd kompression en viktig komponent för att maximera en känsloupplevelse. T.ex. för att lyfta fram fokus på vissa delar i en inspelning, ofta för att lyfta fram skörheten i ett avsnitt i en inspelning, så att det går fram utan att man har en superanläggning med volymen på max. Ex. Patrik Isaksson, "Tillbaks på ruta ett". Exemplen är oändligt många... Jag tror inte det finns många inspelningar där detta inte används. När man driver upp signalen så att det klipper och distar är inte riktigt samma sak och t.ex. då detta görs i mastringsledet har det ofta stor negativ påverkan. 3. Extra efterklang, reverb, rums-känsla Detta används också för att förstärka känslor i det inspelade materialet och kan och tillämpas också i uppspelningsledet. Både elektronik, f.f.a. rör-baserade slutsteg, skivspelare (man hör nästan alltid lite av föregående och kommande varv på skivan), kan ha en svag sådan effekt, men högtalare och rumsanpassning ger givetvis en slutgiltig extra rumsklang. Detta är helt olika saker, men att de påverkar upplevelsen är nog tämligen klart. |
Author: | Bill50x [ Sun Oct 30, 2016 09:57 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
matss: Hear! Hear! ![]() Notera att mitt resonemang ovan är mer teoretiskt än lyssningsbaserat. Jag har ännu inte lyssnat på Katalyst och jämfört med en LP12:a och med exakt samma master. Det senare är för övrigt svårt att åstadkomma, möjligen skulle man kunna tubba någon skivbolagskille man känner att släppa ifrån sig en ren kopia på mastern som användes vid graveringen av en vinyl. Möjligen skulle man kunna utgå ifrån någon ny vinyl från Linnrecords och jämföra med deras släpp av motsvarande digitala fil. Men man kan inte vara helt säker på att de är identiska, frågar man kommer de med all säkerhet svara ja. Får man en tekniker mellan 4 ögon och en pilsner så kanske svaret blir att "en viss anpassning sker till de olika medierna" - å så är man där igen och jämför äpplen och päron. / B HCL: Tack för din initierade beskrivning av något som jag känt på mig men med bristande kunskaper inte kunnat sätta ord på lika elegant! |
Author: | matss [ Sun Oct 30, 2016 11:17 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Bill50x wrote: Får man en tekniker mellan 4 ögon och en pilsner så kanske svaret blir att "en viss anpassning sker till de olika medierna" - å så är man där igen och jämför äpplen och päron. /mats |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sun Oct 30, 2016 14:51 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
matss wrote:
MEN, diskussionen gällde att öka musikaliteten. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sun Oct 30, 2016 14:58 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
HCL wrote:
Jag snackar om musikalisk förståelse. Dvs musikalitet. Det man utvärderar med Tune Dem. Även du talar ju om ljudmässiga aspekter. När man SEDAN efter intuningen lyssnar på musik - jag då framkallar musiken känslor. Men om man tunar efter "det som ger mest känslor" går man ofta bort sig imho. |
Author: | Bill50x [ Sun Oct 30, 2016 15:30 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
sportbilsentusiasten wrote:
/ B |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sun Oct 30, 2016 15:49 ] |
Post subject: | Re: Katalyst |
Bill50x wrote:
Du o andra har framfört samma resonemang under 10+ år nu. Ja även Karik/Numerik ansågs ju av många var bättre än det det som fanns i studion. Under tiden har återgivning på gamla vinyl och digitala filer ständigt förbättras av Linns spelare när de uppdateras... Inser du inte hur tokigt ditt resonemang då blir? Den ENDA rimliga slutsatsen är istället att inspelningar har kvaliteter som LP12/DS fortfarande inte kan dra fram. Bill50x wrote: De variabler man kan förändra när man mastrar påverkar verkligen musikaliteten i återgivningen så visst har mastern med det hela att göra. Det är ju bland annat därför som rippade vinylskivor kan låta bättre än CD'n... Ja, man kan påverka musikaliteten med tex mastring!! Fast bara negativt. Du snackar om förbättringar. Välkommen hem till mig och visa detta. Kommer att sälja ASBRA om du lyckas göra en produkt av det! |
Page 7 of 9 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |