selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Vad blir nästa steg efter Kaber? https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=9542 |
Page 6 of 7 |
Author: | Lupus [ Sat Jan 25, 2014 09:35 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Bill50x wrote:
Jag tycker det var roligt att läsa Bill, håller med dig om att LK-lådorna var jätte trevliga. Fick själv en impuls att köra lk240 till mina keltiks för att slippa AV-formatet. Men skönt att jag inte hamnade där. Våra egna system säger nog ganska mycket om hur vi lyssnar, vi tenderar till att vänja oss vid klangkaraktären vi har hemma. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Jan 25, 2014 21:56 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Lupus wrote:
Elektronik skiljer däremot relativt lite ljudmässigt så där är det enklare att helt bortse ifrån de ljudmässiga skillnaderna och endast gå på den apparat som är mest musikalisk. Lupus wrote:
![]() 1 och 3 kan många system fixa men man fattar fortfarande inte varför musikerna spelar som de gör. Lupus wrote:
Jag blir misstänksam mot system som låter imponerande. Men om skivorna o artisten är imponerande, DÅ ÄR SYSTEMET BRA! Lupus wrote:
|
Author: | Bill50x [ Sun Jan 26, 2014 01:10 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Jag håller med dig fullständigt i allt ovan, Sportis. Det svåra är dock att fokusera på det musikaliska (dvs återgivningen av det musikaliska) och skilja det från det det ljudmässiga eftersom dessa parametrar har en viss förmåga att glida in i det andra. Det är ju liksom enklare att förstå musiken om man hör den och hur ska man kunna förstå en basgång om den inte hörs? På många sätt är ljudåtergivning och musikåtergivning samma sak, eller hur? / B |
Author: | Lupus [ Sun Jan 26, 2014 17:34 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Quote: Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid. Det är ju inte lätt att argumentera emot men inte heller någon vågat statement. När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens: Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time? Can you always follow the tune played by every instrument? How easy is it to sing-along/follow with the melody? Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt". Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa. Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig. |
Author: | HCL [ Sun Jan 26, 2014 22:11 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Lupus wrote:
|
Author: | sportbilsentusiasten [ Tue Jan 28, 2014 11:14 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Lupus wrote:
Linn tar bara upp det som är lätt att förstå... Lupus wrote: När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens: Minns ett tillfälle då "en högt uppsatt exac på Linn" demade och försökte förklara Tune Dem, och flertalet i lokalen inte förstod. (de var inte Linnisar) Jag påtalade att det är bättre att INTE fokusera på något speciellt utan att bara ta in...känna... Förstår man mer eller mindre varför de spelar som de gör? Tänka sig, de förstod. ![]() Man ska uppleva metoden inte teorisera kring den. Då fattar man direkt. Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel! Nej man ska använda känslohjärnan, DEN har koll. Utan att du behöver jobba aktivt. Inte behöver du koncentrera dig för att höra hur kompisen mår på en knastrig tfn-lina? Nä du känner det direkt. Trots dålig hörbarhet. Musikalitet har inget med tydlighet att göra. Lupus wrote: Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt". Metoden är objektiv, det är solklart. Lupus wrote: Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa. Lupus wrote: Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig. Synd vi inte hade mer tid hos mig, då kunde vi tunat lite... |
Author: | HCL [ Tue Jan 28, 2014 21:48 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
sportbilsentusiasten wrote: ... sportbilsentusiasten wrote: Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel! sportbilsentusiasten wrote: Inte behöver du koncentrera dig för att höra hur kompisen mår på en knastrig tfn-lina? Nä du känner det direkt. Trots dålig hörbarhet. sportbilsentusiasten wrote: Musikalitet har inget med tydlighet att göra. Det är väl klart att förmåga att förmedla musik innebär att anläggningen är tydlig. En anläggning som upplevs som att den har ett tydligt ljud behöver dock inte ha det - alls. Detta är inte solklart innan man upplevt det. Det du skriver är i någon mening korrekt, men som jag ser det, bara om man har en skev bild av bra/dålig och inte greppat skillnaden mellan skenbar tydlighet kontra faktisk tydlighet. sportbilsentusiasten wrote: Finns många billiga system där man HÖR allt. Där man kan följa melodin utan problem. Men där förståelsen helt saknas. Bara ljud men inget sammanhang. |
Author: | Bill50x [ Tue Jan 28, 2014 23:16 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Begreppet "tydlighet" är ett tveeggat svärd. Precis som att en bild kan vara skärpt och "förtydligad" utan att man för den skull fattar bättre vad den visar eller att man uppskattar vad man ser. Men precis som i vissa andra sammanhang kanske man ska benämna det som musikalisk resp ljudmässig tydlighet? Och som du Sportis skriver, att man hör allt tydligt och kan följa melodin betyder inte att man bättre förstår musiken. Snarare riskerar man bara att höra kaoset tydligare. / B |
Author: | pekka71 [ Wed Jan 29, 2014 01:11 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Tydligt för många tror jag är när de helt plötsligt lägger märke till ett instrument i bakgrunden som man inte uppfattat tidigare, men man hör bara ett nytt ljud, när man når rätt TD så uppfattar man kanske inte instrumentet lika framtonade men istället förstår man hur det bygger ex takten i låten, skulle man då i detta läge försöka att tuna för att få fram instumentet tydligt maximalt kommer focus hamna på instrumentet och inte helheten |
Author: | HCL [ Wed Jan 29, 2014 08:48 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
pekka71 wrote: Tydligt för många tror jag är när de helt plötsligt lägger märke till ett instrument i bakgrunden som man inte uppfattat tidigare, men man hör bara ett nytt ljud, när man når rätt TD så uppfattar man kanske inte instrumentet lika framtonade men istället förstår man hur det bygger ex takten i låten, skulle man då i detta läge försöka att tuna för att få fram instumentet tydligt maximalt kommer focus hamna på instrumentet och inte helheten |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu Jan 30, 2014 20:50 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
HCL wrote: Om man använder måttstocken att så tydligt som möjligt höra så många ljud som möjligt i musik , jå då är det mycket stor risk att man justerar bort sig eller väljer helt fel apparat HCL wrote: Det är säkert därför som sportis försöker rikta fokus bort därifrån. Som Pekka skriver, man fokuserar lätt på annat än helheten. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu Jan 30, 2014 21:07 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
HCL, det du skriver är lite överkurs ![]() Jag försöker förenkla så mitt budskap blir tydligt. HCL wrote:
Är därför det är svårare att tuna själv då prestationsångensten lätt kommer in. Press är inte bra! Dvs slappna av o KÄNN HCL wrote:
Den tydlighet skulle man kunna kallas ljudlig tydlighet. Den du beslriver är musikalisk tydlighet. Och för mig är den intressanta musikalisk tydlighet! Men det fattar ju ingen, därför använder jag ordet förståelse. Dvs musikalik förståelse vs tydligt ljud! HCL wrote:
|
Author: | HCL [ Thu Jan 30, 2014 22:41 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
![]() |
Author: | Lupus [ Fri Jan 31, 2014 18:25 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Vad roligt att så många ånyo fortsätter att resonera runt mysteriet kring TD. Anledningen till att jag engagerade mig i ämnet var att jag ville lära mig en mer systematisk utvärderingsmetod där jag över tiden skulle ha lättare att jämföra produkter mot varandra. Problemet med min gamla metod tycktes vara att den till för stor del tog hänsyn till musikalisk förståelse vilket medförde att den var oanvändbar för jämförelser med längre tidsuppehåll. Detta då jag upplever att just sådana saker som stressnivå, trötthet ev alkoholpåverkan kraftigt påverkar hur mottaglig jag är för just musikalisk förståelse. Sedan att jag var imponerad av er som medelst TD lyckats rangordna TP-kabel...vore användbart under Keltikresan. Som jag nu tolkar HCL och Sportis är att er syn på TD kan reducerat till -låter det bättre är det bättre. Inget följa melodi, inget handlar om att höra alla instrument och hur de spelar. Men, många hävdar ju att allt blir bättre med TD, borde man då inte likväl kunna gå omvägar för att optimera sitt system (nu gällande placering). I och med att bra TD = Bra på allt borde även många detaljer innebära bra TD? Jag tillhör den kanske udda skara som verkligen gillar mycket detaljer, jag älskar att höra nya instrument, andetag, tappade plektrum etc. Dock ej genom att göra avkall på musikalitet. Det är därför jag gillade ditt system så mycket sportis, och det är just det som jag tycker att Linn gör så bra. Nästa gång vi svänger för bi dig Sportis så får vi stöka lite med kablarna! ![]() |
Author: | pekka71 [ Fri Jan 31, 2014 19:45 ] |
Post subject: | Re: Vad blir nästa steg efter Kaber? |
Oftast försvinner inget av slingor eller detaljer utan allt finns där i ordning och inget sticker ut förutom det som ska sticka ut, typ du lägger inte märke till att musikern hämtar andan för nu är det naturligt, lyssnar du aktivt efter andhämtningen kommer den finnas där men det är inte ett förstoringsglass på händelsen utan rätt, samma med slingor, slingan sticker inte ut så att den utmärker sig, men lyssnar du aktivt efter den så hör du den tydligt men denna gång utan att vara förhöjd från det den ska vara och oftast förstår man tanken med varför musikerna la till denna slinga kanske för att förstärka ett intryck i låten, medans när man inte är rätt så blir slingan framträdande och allt focus hamnar på den och musikerns intryck går inte fram till lyssnaren Det är svårt att förklara, och kan vara bra att vara några stycken som varit med förr när man ska utvärdera med TD, när man greppar det blir allt självklart vad som är bättre och sämre |
Page 6 of 7 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |