selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Lupus wrote:
Vad spelar du på för saker själv Bill? Det vore intressant att veta.
Om det är intressant vet jag inte... Men min setup ser ut så här just nu:

LP12/Cirkus/EkosII/AkivaB/Linto/Lingo2
Ikemi
Squeezebox Classic
Kairn Pro/Brilliant
LK140
Dahlqvist DQ10a högtalare/Sennheiser HD650 hörlurar

Jag tycker det var roligt att läsa Bill, håller med dig om att LK-lådorna var jätte trevliga. Fick själv en impuls att köra lk240 till mina keltiks för att slippa AV-formatet. Men skönt att jag inte hamnade där. Våra egna system säger nog ganska mycket om hur vi lyssnar, vi tenderar till att vänja oss vid klangkaraktären vi har hemma.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:

De stora missförstånden verkar uppstå när man hänvisar till val av komponenter (främst högtalare) enl deras TD egenskaper, när någon slarvigt säger att en produkt är "bättre på allt" i har bättre TD egenskaper så utgår man från att det finns något som är just objektivt BRA och det är synonymt med TD. I så fall är det klart att det är lätt att hålla med. Men när jag spelar musik hemma sitter jag inte och lyssnar med en utvärderingsmetod!
Skälet att talare diskuteras är att de ÄVEN ljudmässigt låter så olika. Så även om talare A är bättre musikaliskt så kanske någon föredrar talare B då A saknar tex dynamik och bas. Inte konstigt alls.
Elektronik skiljer däremot relativt lite ljudmässigt så där är det enklare att helt bortse ifrån de ljudmässiga skillnaderna och endast gå på den apparat som är mest musikalisk.
Lupus wrote:

Min utgångspunkt är följande:
Grunden i TD handlar om
1 att kunna följa melodier i musiken
2 musikalisk förståelse (musik minne)
3 går det att höra alla instrument samtidigt.
Det är endast, ENDAST musikalisk förståelse som enl mig ska utvärderas i tunedem :!:
1 och 3 kan många system fixa men man fattar fortfarande inte varför musikerna spelar som de gör.
Lupus wrote:

Det finns helt enkelt jätte många konsumenter som föredrar ex Kaber framför m109 även om melodin etc är lättare att följa på 109orna. Och som i Exakt vilket jag tycker är ett system där det är busenkelt att följa melodin höra alla musiker etc är problemet att jag blir lyssningstrött och får samma vilja att spela musik.
Just det, att kunna följa melodier i musiken är inte det viktiga !!!!
Jag blir misstänksam mot system som låter imponerande. Men om skivorna o artisten är imponerande, DÅ ÄR SYSTEMET BRA!
Lupus wrote:

Vissa saker blev bättre och andra sämre.
Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 26, 2014 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Jag håller med dig fullständigt i allt ovan, Sportis. Det svåra är dock att fokusera på det musikaliska (dvs återgivningen av det musikaliska) och skilja det från det det ljudmässiga eftersom dessa parametrar har en viss förmåga att glida in i det andra. Det är ju liksom enklare att förstå musiken om man hör den och hur ska man kunna förstå en basgång om den inte hörs? På många sätt är ljudåtergivning och musikåtergivning samma sak, eller hur?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 26, 2014 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid.
Ja, jag vet inte vad jag ska svara? I sak håller jag givet vis med dig, det är som att endast ta vara på huvudfilosofin enl TD -Låter det bra, är det bra!

Det är ju inte lätt att argumentera emot men inte heller någon vågat statement.

När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens:

Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?

Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt".

Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa.

Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Jan 26, 2014 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Lupus wrote:
Quote:
Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid.
Ja, jag vet inte vad jag ska svara? I sak håller jag givet vis med dig, det är som att endast ta vara på huvudfilosofin enl TD -Låter det bra, är det bra!

Det är ju inte lätt att argumentera emot men inte heller någon vågat statement.

När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens:

Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?

Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt".

Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa.

Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig.
Jag tror du har en poäng i att musikalisk förståelse kan vara ett något förädiskt begrepp då det innehåller både en objetktiv såväl som en nära subjektiv komponent. Troligen är det detta Linn skjuter in sig, d.v.s. på den strikt objektiva delen av begreppet och kanske är det också därför inte alla är på det tåget? Icke desto mindre tror jag de gör rätt i att köra på i den riktningen. Inte för att det ger bästa resultat på kort sikt utan för att jag tror det gör det på lång sikt. Skall man komma någpn vart på lång sikt funkar inte ha en subjektiv kompass. Den heltigenom subjektiva vägen har många hifi-producenter prövat och det tar inte lång tid förrän de kör i diket alternativt stagnerat. Den objektiva är den som man kan tala om och, skulle jag säga (som jag fattar det i varje fall), i huvudsak även undervisas och förmedlas på musikerutbildningar. Den mer subjektiva, icke intellektuella eller strikt upplevelseorienterade är betydligt mer svårgripbar. I samma ögonblick som man förstår den upplevelseorienterade varianten övergår den från just detta till den objektiva och blir då för alltid förlorad från upplevelsesidan. Det går liksom inte intellektualisera eftersom själva intellektualiseringen bryter isär upplevelsen från musiken och är därmed också mycket svår att känna av när man gör jämförelser. Inte för att det är svårt att känna utan för att det är svårt att koppla till det man hör. Dess svårgripbarhet och nära subjektiva karaktär gör den även förrädisk då den inte alls är eller kan vara tygelbar och är därigenom även lättpåverkad av annat utom ens medvetna kontroll. Detta gör det också att det kan vara svårt att använda en strikt upplevelsebaserad TD då man egentligen inte vet (p.s.s. som man inte vet hur inspelningen låter ljudmässigt så vet man inte heller vilken känsla inspelningen skall ge, man kan tro, men inte veta) vad man skall känna när man hör en viss låt. Den objektiva delen, musikalisk förståelse, musikaliskt sammanhang, rytm, ton, klang är dock och enligt min mening tillräcklig för att skilja bra från mindre bra, rätt från fel. Det sista tillämpar jag bara då skillnaderna är små eller inte känns entydiga.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Quote:
Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid.
Ja, jag vet inte vad jag ska svara? I sak håller jag givet vis med dig, det är som att endast ta vara på huvudfilosofin enl TD -Låter det bra, är det bra!
Det är ju inte lätt att argumentera emot men inte heller någon vågat statement.
Klart det är vågat. Så pass vågat att Linn väljer att tala om ANDRA saker, saker som lätt kan missförstås och därmed leda fel.
Linn tar bara upp det som är lätt att förstå...
Lupus wrote:
När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens:

Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?
Som sagt Linn skriver det som de enkelt kan förklara i text.
Minns ett tillfälle då "en högt uppsatt exac på Linn" demade och försökte förklara Tune Dem, och flertalet i lokalen inte förstod. (de var inte Linnisar)
Jag påtalade att det är bättre att INTE fokusera på något speciellt utan att bara ta in...känna... Förstår man mer eller mindre varför de spelar som de gör?
Tänka sig, de förstod. :wink:
Man ska uppleva metoden inte teorisera kring den. Då fattar man direkt.
Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel! Nej man ska använda känslohjärnan, DEN har koll. Utan att du behöver jobba aktivt.
Inte behöver du koncentrera dig för att höra hur kompisen mår på en knastrig tfn-lina? Nä du känner det direkt. Trots dålig hörbarhet.
Musikalitet har inget med tydlighet att göra.
Lupus wrote:
Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt".
Om du blir visad metoden på detta sätt inser du att det gör du visst. När du plötsligt inser "ahhh NU förstår jag varför guran spelar så"
Metoden är objektiv, det är solklart.
Lupus wrote:
Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa.
Tror inte man kan jämföra så. Hörseln är SÅ mycket känsligare än synen.
Lupus wrote:
Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig.
Finns många billiga system där man HÖR allt. Där man kan följa melodin utan problem. Men där förståelsen helt saknas. Bara ljud men inget sammanhang.

Synd vi inte hade mer tid hos mig, då kunde vi tunat lite...


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
...
Man ska uppleva metoden inte teorisera kring den. Då fattar man direkt.
100 % medhåll. Att snacka TD är bottenlöst, om än en aning intressant ur ett filosofiskt perspektiv.
sportbilsentusiasten wrote:
Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel!
Det beror väl lite på!? Om man fokuserar på musikaliska skeenden så kan man, som kag ser det, lyssna relativt medvetet och ändå skilja dåligt från bra. Hos de flesta anläggningar kan man direkt höra musikförmedlingsbrister, enkom genom strikt analytisk lyssning. Att aktivera finliret kan jag tycka, många gånger, är onödigt, även om det är effektivt och nära nog utan gräns för hur känsligt det är.
sportbilsentusiasten wrote:
Inte behöver du koncentrera dig för att höra hur kompisen mår på en knastrig tfn-lina? Nä du känner det direkt. Trots dålig hörbarhet.
En dålig telefonförbindelse eller talkodare kan mycket väl försvåra hur snabbt eller väl man uppfattar en persons sinnesstämning över tfn. Det är min erfarenhet i varje fall.
sportbilsentusiasten wrote:
Musikalitet har inget med tydlighet att göra.
Detta påstående kanske är pedagogiskt, men det kan också vara förvillande.

Det är väl klart att förmåga att förmedla musik innebär att anläggningen är tydlig. En anläggning som upplevs som att den har ett tydligt ljud behöver dock inte ha det - alls. Detta är inte solklart innan man upplevt det. Det du skriver är i någon mening korrekt, men som jag ser det, bara om man har en skev bild av bra/dålig och inte greppat skillnaden mellan skenbar tydlighet kontra faktisk tydlighet.
sportbilsentusiasten wrote:
Finns många billiga system där man HÖR allt. Där man kan följa melodin utan problem. Men där förståelsen helt saknas. Bara ljud men inget sammanhang.
Menar du inte att många system kan upplevas som att man hör allt, men i själva verket är det inte alls så?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Begreppet "tydlighet" är ett tveeggat svärd. Precis som att en bild kan vara skärpt och "förtydligad" utan att man för den skull fattar bättre vad den visar eller att man uppskattar vad man ser. Men precis som i vissa andra sammanhang kanske man ska benämna det som musikalisk resp ljudmässig tydlighet? Och som du Sportis skriver, att man hör allt tydligt och kan följa melodin betyder inte att man bättre förstår musiken. Snarare riskerar man bara att höra kaoset tydligare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 29, 2014 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tydligt för många tror jag är när de helt plötsligt lägger märke till ett instrument i bakgrunden som man inte uppfattat tidigare, men man hör bara ett nytt ljud, när man når rätt TD så uppfattar man kanske inte instrumentet lika framtonade men istället förstår man hur det bygger ex takten i låten, skulle man då i detta läge försöka att tuna för att få fram instumentet tydligt maximalt kommer focus hamna på instrumentet och inte helheten

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Jan 29, 2014 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Tydligt för många tror jag är när de helt plötsligt lägger märke till ett instrument i bakgrunden som man inte uppfattat tidigare, men man hör bara ett nytt ljud, när man når rätt TD så uppfattar man kanske inte instrumentet lika framtonade men istället förstår man hur det bygger ex takten i låten, skulle man då i detta läge försöka att tuna för att få fram instumentet tydligt maximalt kommer focus hamna på instrumentet och inte helheten
Ja, det är ett bra exempel på hur man kan gå fel. Om man använder måttstocken att så tydligt som möjligt höra så många ljud som möjligt i musik , jå då är det mycket stor risk att man justerar bort sig eller väljer helt fel apparat (vilket som nu är aktuellt vid det aktuella tillfället). I den meningen är tydlighet definitivt inte eftersträvansvärt. Däremot så är det lättare att höra olika stämmor, intrument eller ljud i en mix med bättre prylar, men inte på samma sätt och inte på bekostnad av musikalisk förståelse. Tydlighet är ett lurigt begrepp. Det är säkert därför som sportis försöker rikta fokus bort därifrån. Det är klart att tydlighet är bra, men inte skenbar tydlighet utan faktisk - skillnaden därimellan kan vara svår att inse.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 30, 2014 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Om man använder måttstocken att så tydligt som möjligt höra så många ljud som möjligt i musik , jå då är det mycket stor risk att man justerar bort sig eller väljer helt fel apparat
Jepp
HCL wrote:
Det är säkert därför som sportis försöker rikta fokus bort därifrån.
Ja det är därför.

Som Pekka skriver, man fokuserar lätt på annat än helheten.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 30, 2014 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL, det du skriver är lite överkurs :wink:
Jag försöker förenkla så mitt budskap blir tydligt.
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel!
Det beror väl lite på!? Om man fokuserar på musikaliska skeenden så kan man, som kag ser det, lyssna relativt medvetet och ändå skilja dåligt från bra. Hos de flesta anläggningar kan man direkt höra musikförmedlingsbrister, enkom genom strikt analytisk lyssning. Att aktivera finliret kan jag tycka, många gånger, är onödigt, även om det är effektivt och nära nog utan gräns för hur känsligt det är.
Jo visst kan man lyssna "medvetet" under en utvärdering, men det är svårare för en ovan tunedemmare. Och jag blir MYCKET säkrare i min bedömning om jag helt slappnar av.
Är därför det är svårare att tuna själv då prestationsångensten lätt kommer in. Press är inte bra! Dvs slappna av o KÄNN
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Musikalitet har inget med tydlighet att göra.
Detta påstående kanske är pedagogiskt, men det kan också vara förvillande.

Det är väl klart att förmåga att förmedla musik innebär att anläggningen är tydlig. En anläggning som upplevs som att den har ett tydligt ljud behöver dock inte ha det - alls. Detta är inte solklart innan man upplevt det. Det du skriver är i någon mening korrekt, men som jag ser det, bara om man har en skev bild av bra/dålig och inte greppat skillnaden mellan skenbar tydlighet kontra faktisk tydlighet.
Du har rätt, men jag använder dock ordet "tydlig" som de flesta hifinördar menar = man HÖR allt bra, oaktat hur musiken hänger ihop.
Den tydlighet skulle man kunna kallas ljudlig tydlighet.
Den du beslriver är musikalisk tydlighet.
Och för mig är den intressanta musikalisk tydlighet! Men det fattar ju ingen, därför använder jag ordet förståelse.
Dvs musikalik förståelse vs tydligt ljud!
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Finns många billiga system där man HÖR allt. Där man kan följa melodin utan problem. Men där förståelsen helt saknas. Bara ljud men inget sammanhang.
Menar du inte att många system kan upplevas som att man hör allt, men i själva verket är det inte alls så?
Ja, men det är överkurs då många inte kommer att förstå skillnaden mellan "tydlighet" ljudmässigt och musikmässigt.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 30, 2014 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
:D


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vad roligt att så många ånyo fortsätter att resonera runt mysteriet kring TD.
Anledningen till att jag engagerade mig i ämnet var att jag ville lära mig en mer systematisk utvärderingsmetod där jag över tiden skulle ha lättare att jämföra produkter mot varandra. Problemet med min gamla metod tycktes vara att den till för stor del tog hänsyn till musikalisk förståelse vilket medförde att den var oanvändbar för jämförelser med längre tidsuppehåll. Detta då jag upplever att just sådana saker som stressnivå, trötthet ev alkoholpåverkan kraftigt påverkar hur mottaglig jag är för just musikalisk förståelse.

Sedan att jag var imponerad av er som medelst TD lyckats rangordna TP-kabel...vore användbart under Keltikresan.

Som jag nu tolkar HCL och Sportis är att er syn på TD kan reducerat till -låter det bättre är det bättre. Inget följa melodi, inget handlar om att höra alla instrument och hur de spelar.

Men, många hävdar ju att allt blir bättre med TD, borde man då inte likväl kunna gå omvägar för att optimera sitt system (nu gällande placering). I och med att bra TD = Bra på allt borde även många detaljer innebära bra TD?

Jag tillhör den kanske udda skara som verkligen gillar mycket detaljer, jag älskar att höra nya instrument, andetag, tappade plektrum etc. Dock ej genom att göra avkall på musikalitet. Det är därför jag gillade ditt system så mycket sportis, och det är just det som jag tycker att Linn gör så bra.

Nästa gång vi svänger för bi dig Sportis så får vi stöka lite med kablarna! :)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Oftast försvinner inget av slingor eller detaljer utan allt finns där i ordning och inget sticker ut förutom det som ska sticka ut, typ du lägger inte märke till att musikern hämtar andan för nu är det naturligt, lyssnar du aktivt efter andhämtningen kommer den finnas där men det är inte ett förstoringsglass på händelsen utan rätt, samma med slingor, slingan sticker inte ut så att den utmärker sig, men lyssnar du aktivt efter den så hör du den tydligt men denna gång utan att vara förhöjd från det den ska vara och oftast förstår man tanken med varför musikerna la till denna slinga kanske för att förstärka ett intryck i låten, medans när man inte är rätt så blir slingan framträdande och allt focus hamnar på den och musikerns intryck går inte fram till lyssnaren

Det är svårt att förklara, och kan vara bra att vara några stycken som varit med förr när man ska utvärdera med TD, när man greppar det blir allt självklart vad som är bättre och sämre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited