Lupus wrote:
Quote:
Då ska du ENDAST fokusera på musikalisk förståelse vid varje justering, så kommer ALLT efter flera justeringar falla på plats. Det gör det alltid.
Ja, jag vet inte vad jag ska svara? I sak håller jag givet vis med dig, det är som att endast ta vara på huvudfilosofin enl TD -Låter det bra, är det bra!
Det är ju inte lätt att argumentera emot men inte heller någon vågat statement.
Klart det är vågat. Så pass vågat att Linn väljer att tala om ANDRA saker, saker som lätt kan missförstås och därmed leda fel.
Linn tar bara upp det som är lätt att förstå...
Lupus wrote:
När jag försöker lära mig TD utgår jag från Linn beskrivning då även följa melodi är en viktig ingrediens:
Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?
Som sagt Linn skriver det som de enkelt kan förklara i text.
Minns ett tillfälle då "en högt uppsatt exac på Linn" demade och försökte förklara Tune Dem, och flertalet i lokalen inte förstod. (de var inte Linnisar)
Jag påtalade att det är bättre att INTE fokusera på något speciellt utan att bara ta in...känna... Förstår man mer eller mindre varför de spelar som de gör?
Tänka sig, de förstod.
Man ska uppleva metoden inte teorisera kring den. Då fattar man direkt.
Och man ska inte koncentrera sig på detaljer som Linn föreslår då kopplar man in analyshjärnan o går fel! Nej man ska använda känslohjärnan, DEN har koll. Utan att du behöver jobba aktivt.
Inte behöver du koncentrera dig för att höra hur kompisen mår på en knastrig tfn-lina? Nä du känner det direkt. Trots dålig hörbarhet.
Musikalitet har inget med tydlighet att göra.
Lupus wrote:
Men att endast prata om musikalitet möjliggör ju på intet sätt någon objektivitet eller möjlighet till uppföljning då jag finner det allt för svårt att minnas "hur mycket musikalisk förståelse jag hade när jag lyssnade på exakt".
Om du blir visad metoden på detta sätt inser du att det gör du visst. När du plötsligt inser "ahhh NU förstår jag varför guran spelar så"
Metoden är objektiv, det är solklart.
Lupus wrote:
Jämförelsen är ju som att prata om vilken kamera och teknik som är bäst när man ska fota konst: -det är ju den kameran som bäst förmedlar verket. Ja, så du förstår konstnärens intentioner etc. Men det säger inte ett dugg om den är svartvit, digital eller en videokamera. Men jag kan ju inte argumentera emot att den kameras som bäst förmedlar konsten är den bästa.
Tror inte man kan jämföra så. Hörseln är SÅ mycket känsligare än synen.
Lupus wrote:
Inte heller vad det beträffar HIFi, den anläggningen som bäst förmedlar musiken är den bästa. Men det säger föga när det är så oerhört objektivt. Då tycker jag att det är lättare att lyssna efter om jag hör alla instrument och vad de spelar var och en för sig.
Finns många billiga system där man HÖR allt. Där man kan följa melodin utan problem. Men där förståelsen helt saknas. Bara ljud men inget sammanhang.
Synd vi inte hade mer tid hos mig, då kunde vi tunat lite...