selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 03:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 823 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 14:28 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Man ska väl jämföra Exakt mot ett så bra analogt system som möjligt, tycker du inte det?
Om man ska migrera vill iallafall jag jämföra maxprestandan för att kunna avgöra potentialen.
Absolut. Vid Keltikdemonstrationen användes KDS/KK/Klimax Tunebox. Detta byttes sedan mot Klimax Exakt DSM och Klimax Exaktbox.

Sedan bör man väl utvärdera de nya DSM med Exakt Link en gång ytterligare som DS/förstegskombination. Linnrepresentanterna berättade lite informellt att klockningstekniken gjorts om i DSM då de kompletterades med Exakt Link. Detta kan påverka prestanda även då de agerar traditionell DSM.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
per wrote:
Absolut. Vid Keltikdemonstrationen användes KDS/KK/Klimax Tunebox. Detta byttes sedan mot Klimax Exakt DSM och Klimax Exaktbox.
Tack för klargörande om vilka prylar som faktiskt användes vid denna demo, Per. Kan som jag sagt tidigare konstatera att lyftet från icke-Exakt till Exakt vid denna demo var väldigt stort (min upplevelse).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 16:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
De flesta posterna från Majik Exakt-tråden är flyttade hit, då diskussionen snarare kom att handla om Linn Exakt generellt, än Majik Exakt specifikt.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
...
Linnrepresentanterna berättade lite informellt att klockningstekniken gjorts om i DSM då de kompletterades med Exakt Link. Detta kan påverka prestanda även då de agerar traditionell DSM.
Ja, den nya KDSM med Exakt link:s är något bättre än KDS/1/D (jämförde i.o.f.s. en äldre KDS uppgraderad till /1 och /D).


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 01:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Ja A/B med tune dem är givetvis bäst, men inte nödvändigt enl mig.
Tex: Vill man höra platta efter platta eller tappar man intresset...
En erfaren handlare kan direkt höra om ett visst system presterar på "rätt" nivå givet elektronik/talare.
Ja har pratat med några av Sveriges mest erfarna Linn handlare och de säjer båda att Exakt är det största som hänt Linn ljudmässigt sedan de började sälja Linn.
Eftersom jag började med Linn så sent som 1999 har jag svårt att avgöra ett sådant påstående men personligen tycker jag det är klart större ljudmässig förbättring än t.ex. när DS kom.
Men det tycker tydligen inte du vad jag kan utläsa, men sedan tycker du ju också att det inte längre är nödvändigt att göra A/B jämförelser för att utvärdera produkter. Kanske förklarar saken?. Du får gärna redovisa (om du vill) hur långt (i tid) ditt ljudminne är, och hur du sedan kan kompensera för olika rum&uppställningar, när du gör dina jämförelser med minnet.
Quote:
Det som i själva verket ÄR logiskt är att maximera ROI, dvs snabbt ut med nyheter på marknaden. Dels för att få in slantar snabbare, men även för att minska den dyra utvecklingen. (bra nog räcker, perfekt tar vi sedan)
Ekonomer/ägare har makten i företag. Pengar styr.
Vi ska vara glada att Gilad har lyckats göra linn lönsamt genom sitt fokus på business!
Diskuterade vi inte utvecklingsintensiva företag? Ett företag kan inte kallas utvecklingsintensivt om man minimerar utvecklingen.
Inga kunder - inga pengar. Kunderna styr. Linn är fortfarande i hög grad ett ingenjörsföretag med teknik som ligger i framkant, det kan man inte göra om man driver ett företag likt det du insinuerar.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
siffernisse wrote:
Ja har pratat med några av Sveriges mest erfarna Linn handlare och de säjer båda att Exakt är det största som hänt Linn ljudmässigt sedan de började sälja Linn.
Vad ska de säga, de är kommersiellt gisslantagna?
Exakt kan säkert bli bra men idag är det musikaliskt misslyckat, det jag hört. Jag kan förstå att andra tycker annorlunda men ur ett tune dem-perspektiv är det inte bra, nästan konstigt.
Jag hoppas jag blir överbevisad eftersom jag verkligen vill ha en så bra källa som möjligt.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
sedan tycker du ju också att det inte längre är nödvändigt att göra A/B jämförelser för att utvärdera produkter. Kanske förklarar saken?.
Snälla, kan du inte läsa vad jag skriver och inte vinkla. Vänligen läs om och återkom vid behov. Annars skicka PM med tfn så ringer jag upp o förklarar.
Quote:
Kanske förklarar saken?
Varför vara spydig bara för att du inte håller med?
Quote:
Du får gärna redovisa (om du vill) hur långt (i tid) ditt ljudminne är, och hur du sedan kan kompensera för olika rum&uppställningar, när du gör dina jämförelser med minnet.
Återigen, det vara ju inte det jag skrev...
(Dessuom: Jag har skrivit flera gånger att just EN fälla är att jämföra med ljudminnet...istället, bara KÄNN)
Quote:
Diskuterade vi inte utvecklingsintensiva företag? Ett företag kan inte kallas utvecklingsintensivt om man minimerar utvecklingen.
Inga kunder - inga pengar. Kunderna styr. Linn är fortfarande i hög grad ett ingenjörsföretag med teknik som ligger i framkant, det kan man inte göra om man driver ett företag likt det du insinuerar.
Man kan önska - men verkligheten ser inte så ut.
Vilken erfarenhet har du av detta?

Linn var i kris, men gör vinst nu. Det är jag glad över!
Allt är inte perfekt men alternativet vore att Linn gick under. Det hade varit sämre.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 13:59 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Erik wrote:
Exakt kan säkert bli bra men idag är det musikaliskt misslyckat, det jag hört. Jag kan förstå att andra tycker annorlunda men ur ett tune dem-perspektiv är det inte bra, nästan konstigt.
Jag hoppas jag blir överbevisad eftersom jag verkligen vill ha en så bra källa som möjligt.
Exakt är bra redan idag. Ur en musikalisk synvinkel är det mycket lyckat! Vid tune-dem-jämförelser som gjorts med traditionella källor och försteg med topprestanda har det stått tydligt att Klimax och Akurate Exakt har varit bättre.

Det är tydligt att de demonstrationer som gjorts, har gett olika resultat från fall till fall. Jag uppmanar alla som är intresserade av ämnet att själva utvärdera produkterna, samt gärna rapportera här om sina slutsatser!

Det är möjligt att Linn Exakt är mycket känsligt för hur det installeras. Detta är ju i så fall inget unikt. Alla system med höga prestanda är känsliga. Traditionellt aktiva system kräver noggrann installation för att komma till sin rätt, och LP12an kan ju sänkas totalt av fel placering.

Appropå LP12 placering. Det slår mig nu att mellan de två Exakt-demon jag deltagit vid hos High Fidelity så hade de ändrat uppställningen av LP12an. Vid Keltik-demon stod LP12 på en platsbyggd golvmöbel, och vid den senare demon på Akurate 242 var LP12 flyttad till en väggmonterad hylla. Detta kan ha påverkat hur LP12 bedömdes på respektive demo.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
Erik wrote:
Exakt kan säkert bli bra men idag är det musikaliskt misslyckat, det jag hört. Jag kan förstå att andra tycker annorlunda men ur ett tune dem-perspektiv är det inte bra, nästan konstigt.
Jag hoppas jag blir överbevisad eftersom jag verkligen vill ha en så bra källa som möjligt.
Exakt är bra redan idag. Ur en musikalisk synvinkel är det mycket lyckat! Vid tune-dem-jämförelser som gjorts med traditionella källor och försteg med topprestanda har det stått tydligt att Klimax och Akurate Exakt har varit bättre.

Det är tydligt att de demonstrationer som gjorts, har gett olika resultat från fall till fall. Jag uppmanar alla som är intresserade av ämnet att själva utvärdera produkterna, samt gärna rapportera här om sina slutsatser!
+1

jag tycker Exakt är musikaliskt och ljudmässigt lyckat! Som Per skriver är det dock minst lika installatsionskänsligt som tidigare toppsystem. Det lilla jag testat (i den vägen) så tycker jag faktiskt att Exakt är ganska lätt att installera. Det är lätt att hitta rätt (= skillnaden mellan rätt och fel placering är uppenbar). Något som kan vara förädiskt är att ganska rätt Exakt låter ungefär lika bra som tidigare toppsystem, möjligen en aning underligt (eftersom det inte är helt som det borde). Det är kanske lätt att tro att det är så bra det blir, men söker man vidare kan man finna ett lika smalt optimum (som tidigare eller som vanligt) och som då levererar en prestanda som inte tidigare uppnåtts från något digitalt system (enligt min mening).


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Dec 07, 2014 23:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
HCL wrote:
per wrote:
...
Linnrepresentanterna berättade lite informellt att klockningstekniken gjorts om i DSM då de kompletterades med Exakt Link. Detta kan påverka prestanda även då de agerar traditionell DSM.
Ja, den nya KDSM med Exakt link:s är något bättre än KDS/1/D (jämförde i.o.f.s. en äldre KDS uppgraderad till /1 och /D).
Jag har jämfört EKDSM mot min KK och KDS här hemma hos mej.
KK och KDS spelade mer musikaliskt och kan inte i mitt tycke ersättas av EKDSM.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Dec 12, 2014 21:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Varför tycker inte alla lika om hur musikaliskt eller ej linn exakt är ?
Kan det vara så att inte tune dem är så självklart som vissa tror?

Eller är det så att marknadsföringen från olika tillverkare har den största
Betydelsen ?

Vissa antyder att Linn handlare sitter i ett gislantagande
Kan det vara vice versa ?
= andra märken har svårt att sälja till Linn exakt kunder


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 13, 2014 15:38 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Mitt intryck är att då man diskuterar upplevelser av produkter eller konfigurationer, baserat på ljudminnen från olika lyssningsupplevelser, så brukar uppfattningarna skilja sig ganska mycket. Men om flera personer lyssnat vid samma tillfälle, och utfört en korrekt tune-dem, alltså jämfört två olika alternativ, för att avgöra vilket som är bättre med avseende på musikförståelse, så brukar de flesta mer ofta än sällan vara överens.

Vi kanske ska komma ihåg att när vi diskuterar och recenserar Exakt här, så baserar sig dessa diskussioner från demonstrationer och jämförelser som skett vid olika tillfällen.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 13, 2014 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
per wrote:
Mitt intryck är att då man diskuterar upplevelser av produkter eller konfigurationer, baserat på ljudminnen från olika lyssningsupplevelser, så brukar uppfattningarna skilja sig ganska mycket. Men om flera personer lyssnat vid samma tillfälle, och utfört en korrekt tune-dem, alltså jämfört två olika alternativ, för att avgöra vilket som är bättre med avseende på musikförståelse, så brukar de flesta mer ofta än sällan vara överens.

Vi kanske ska komma ihåg att när vi diskuterar och recenserar Exakt här, så baserar sig dessa diskussioner från demonstrationer och jämförelser som skett vid olika tillfällen.
Kan hålla med om detta när grejer presterar på ett likvärdigt sätt, tyvärr har oftast min känsla av exakt varit att det ger en dålig kännsla från första tonen, ungefär som när jag lyssnar på glesjazz på ett hifimärke av annat märke

Omvänt var det en bra känsla när jag hörde Akudorik exakt från första ton som gjorde mig mera nyfiken

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 13, 2014 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
tyvärr har oftast min känsla av exakt varit att det ger en dålig kännsla från första tonen, ungefär som när jag lyssnar på glesjazz på ett hifimärke av annat märke

Omvänt var det en bra känsla när jag hörde Akudorik exakt från första ton som gjorde mig mera nyfiken
Medhåll!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 14, 2014 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Har precis varit inne och lyssnat på akudorikarna för första gången och är minst sagt imponerad.


Diskussionen som sådan bekräftar min tes om att tune dem likt alla lyssningsmetoder är högst subjektivt. Musikalitet som parameter är lika objektivt som bra.

Finns det någon som tycker att k350a låter bättre än ke350 eller jämför vi äpplen med päron?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 823 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited