selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu May 07, 2009 15:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Gällande det där med vem som föredrar vad så var det rätt strikta krav hemma att om det ska bli stora (läs golv!) högtalare ska de vara svarta! Mao så är det inte bara jag i hemmet som gärna ställer in ett par svarta 242'or...de är läckra! För att inte tala om pianolackade Klimax 350...:)

Fast det var ju det där med damm då...suck...aldrig får man vara glad åt ens de drömmar man har...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu May 07, 2009 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Syns mer kan jag hålla med om då det blir stor kontrastskillnad mot omgivningen, men de som håller på med färger&mode&design hävdar att svart förminskar samt svart framhäver kurvningarna (=designen) bättre.
Jämför silver/vita bilar med svarta där linjespelet klart tydligare framträder.
Var väl exakt det jag sa? Svart framhäver designen tydligare, dvs syns mer. Och att man ser designen tydligare är kanske inte vad man vill om man är ute efter att anläggningen ska synas så lite som möjligt.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jun 15, 2009 10:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Varit mycke pyssel med "infrastruktur" och nätverksdragande och tillslut så har en DS spelare dykt upp hemma. En Sneaky DS har efter många om och men tagit plats i stereomöbeln och resultatet är en mkt positiv överaskning!!! Unidisk 2.1 har ett större sound men det spelar liksom ingen roll då Sneakyn uttrycker känslor, stämning, tajming etc etc klart bättre. Sorgsen musik griper en mer och glad musik blir intensivare kickar uppåt...kul helt enkelt! Inväntar bara min Fujitsu server så jag kan rippa in fler skivor samt en iPod touch för styrningen. Kör lite provisoriskt med en laptop som server men det var otroligt smidigt och snabbt och få igång maskinen...mitt tips är att man inte behöver oroa sig numer för installationen. Gick av sig själv...
:)

Varför jag valde en Sneaky beror helt på att den gör det mesta nästan lika rätt som en Majik DS i mina öron. Majik'en låter dock bättre och reder ut komplexa stycken lite mer övertygande än Sneaky men det stora lyftet som jag känner att jag verkligen måste till (finanserna tillät inte det nu) är Akurate eller ännu hellre Klimax DS om man får drömma lite! Sneaky har även en inbyggd förstärkare som imponerade på T&T vid provlyssning varför den är som klippt och skuren för ett eget sidosystem i framtiden...var inte så mycke att fundera på helt enkelt!

Har även hastigt och lustigt skickat vidare 5125 slutsteget - inte aktivt någemer alltså! Resultat, tja...chakrans klart bättre musikaliska kvalite lyser igenom även fast kontrollen över högtalarna minskat. Förlusten blev faktiskt mindre än jag trodde men det är klart, lite rundare och gosigare vart det ju på ett inte helt positivt sätt...oavsett, det visade mig att jag ska ha chakra hela vägen innan jag aktiverar igen! Totalt sett är det i alla fall klart mer musik nu och det är ju det som räknas...

Får uppdatera med bilder strax!

/ Anders

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jun 15, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Grattis till din sneaky. Som sagt ds tekniken är verkligen kul. Hade sneaky några månader jag oxå men tycker faktiskt att Majik ds är värd sin extra slant även om den nu inte spelar i samma liga som ADS och KDS.
Gick själv från ett aktivt espek system till Majik ds kikkin 2250 och passiva k110. Gillar verkligen detta system fastän jag saknar party faktorn med aktiva espek så är det mycket roligare nu :) Aktivt med chakra låter dyrt men begpriserna borde väl falna lite snart tycker man. De är ju inte helt ny teknink längre..

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 11:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Ett par svarta Majik 109 står nu hemma (var tvungen att nyttja kampanjen för att få en dynamik!) och spelas in! De verkar ha riktigt bra potential och kanske kanske kanske de kan blir de högtalare som vardagsrummet väntat på. Med lite tur så...ska försöka få till ett riktigt snyggt, rent och lättanvänt system som sätter upplevelsen från både film och musik i fokus utan att dominera rummet. Cara uppdateringen var för övrigt en smärre revolution för Sneakyn...Ds tekniken ger verkligen grymt bra prestanda!
:)

Mer info kommer...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 15:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Grattis Anders!

Ska bli riktigt roligt att få höra hur de spelar! Lär vara inget mindre än fantastiskt!, Är du nöjd med basen/djupet i högtalaren?

//Anton

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 15:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Är du nöjd med basen/djupet i högtalaren?
Tja, jo...det blir nog riktigt bra när de fått spelats in lite. Var förvånansvärt fysiskt/äkta det som Majik 109 presterar redan nu men man ska inte jämföra kvantitet med 5140 högtalarna för då blir man bara besviken men visst, de räcker nog långt! Får se när jag ids börja tuna in dem...förhoppningen är att de ska fungera tillräckligt bra riktigt nära vägg så jag kan dra upp dem på väggfästena men det återstår att se. Risken är väl stor att jag får krypa till korset och hämta stativen men men, ännu så länge lever hoppet...hade verkligen velat få en ultrastadig installation som rockar brallorna av en ändå...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Aug 12, 2009 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Hoppas du får till det med dina väggstativ. Köper hellre nya själv och vet att de funkar på vägg :lol: By the way vad har uppgraderats med dynamik ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Aug 12, 2009 08:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Hann inte greja på ngt igår kväll med M109'orna då jag demade 5140 hela kvällen men innan jag kopplade om så hade de verkligen börjat släppa ordentligt rent ljudmässigt då de står på med musik hela dagarna. Ska bli kul att se om de kan fungerar så nära väggen som jag hoppas, blir rejs med pallar och böcker snart hemma...haha...

Det jag beställt Dynamik till är Majik-I'n...kan bli en riktigt grym förstärkare då! Är fortfarande så sjukt impad av prestandan i denna låda och om man tvivlar så är det bara lyssna på Klimax DS in i Majik-I samt Majik 140 på T&T. Är så man blir tårögd!
:)

Vill även ha dynamik till 2.1'an men det hinns nog med det oxå på sikt...en sak i taget...

/ Anders

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 08:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Har hunnit testa mer nu när M109'orna blivit lite inspelade. Är dock fruktansvärt kluven...körde ett intuningsrejs igår med dem, tyvär inte på originalstativ men likväl brukar man snabbt få en fingervisning om hur de lirar och fungerar och även där de spelar riktigt bra så känns dem väldigt instängda och "burkiga" i ljudet i jämförelse med mina uppgraderade/intrimmade 5140. Bör dock ändå nämnas att 109'orna låter väldigt mycke mer öppet än när de var helt nya! De andra högtalarna med 2K array har jag inte upplevt haft detta sound. K110 som jag en gång hämtade ut nya släppte rätt snabbt trots allt och låter ju väldigt öppet och luftigt liksom de andra modellerna, K104, M140 etc etc. Får se om 5140 ändå får vara kvar...i skrivande stund lirar de mer övertygande både emotionellt och soundmässigt vilket förvånar mig stort...mer tester följer! Ska närmast in på T&T och lyssna in deras ex intunade i demorummet...
:)

Oavsett, man ska inte vara fundersam över om ngt blivit bättre...det ska kännas ändå från tårna...!!! Sedan finns det ju en del tankar kring vad som borde vara och vad som är...kan ju vara felaktiga ex jag har hemma även fast jag betvivlar det starkt för de spelar likväl riktigt bra och rätt men tyvär inte som jag hade hoppats...ännu i alla fall!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tror att basporten bakom arrayen inte är bra för det är väl en av skillnaderna på m140 på övre registret

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 11:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Som jag sa på tele igår, så var jag och lyssnade på M109. Blev faktiskt lite besviken. Definitift fint och luftigt ljud men tunnt och ganska mycket av känslan var borta. Tror att de hade passat fruktansvärt bra med en sub av bättre kaliber dock.. Men men..


//Anton

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Har själv funderat på att byta mina K104 till M109, men det låter som man skall sikta på M140... vid en del jämförelser man läst verkar 109:an stått sig bra mot 140:an.

Synd att man bor där man inte kan prova innan köp :(


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 13:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
TONNY wrote:
Synd att man bor där man inte kan prova innan köp :(
Du åker väl på semester också nu och då, eller kanske iväg med jobbet? Jag avverkade två Linnbutiker i sommar utan att ens behöva planera semestern efter dem :D


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 13:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Har varit in och lyssnat på M109 på T&T intunade med rätt stativ och visst blir det tajtare och exaktare men karaktären går igen ändå emellanåt. Likväl, de är riktigt bra högtalare men det är bara att kapitulera för egen del...det lyfter helt enkelt inte nog mycke hemma! Allt ska bli bättre om det ska bli bättre så det är bara jag följer mina egna råd från förr...
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited