selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 08, 2011 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
Bengt wrote:
Aktivt med x100 eller passivt med x200... Ja, det känns inte helt lätt. För mig beror det helt på vad jag snubblar på först och om jag har kvar korten. Men som du säger, först och främst ska jag ha en DS.

KDS blir på tok för dyrt! Det lutar mot ADS. Ska åka ut till Andkan i veckan och lyssna.
Takt & Ton hade nån till vettigt pris också har jag för mig att jag såg i senaste nyhetsbladet. Kan ju vara värt att kolla upp det också.
Jo, jag såg t&t's ADS. Ganska bra pris och ny dessutom, men jag söker en beggad. Dock inte riiiktigt än. Men snart!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun May 08, 2011 19:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bengt wrote:
Aleann wrote:
Bengt wrote:
Aktivt med x100 eller passivt med x200... Ja, det känns inte helt lätt. För mig beror det helt på vad jag snubblar på först och om jag har kvar korten. Men som du säger, först och främst ska jag ha en DS.

KDS blir på tok för dyrt! Det lutar mot ADS. Ska åka ut till Andkan i veckan och lyssna.
Takt & Ton hade nån till vettigt pris också har jag för mig att jag såg i senaste nyhetsbladet. Kan ju vara värt att kolla upp det också.
Jo, jag såg t&t's ADS. Ganska bra pris och ny dessutom, men jag söker en beggad. Dock inte riiiktigt än. Men snart!
Ah okej :) Lycka till!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun May 08, 2011 22:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
Själv siktar jag så småningom på aktivt med x100
Behöver du chakrakort så har jag ju en uppsättning till salu.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun May 08, 2011 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bengt wrote:
Aleann wrote:
Själv siktar jag så småningom på aktivt med x100
Behöver du chakrakort så har jag ju en uppsättning till salu.
Haha nää, har redan en uppsättning kort till mina M140's men tack för omtanken :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2011 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
Bengt wrote:
Aleann wrote:
Själv siktar jag så småningom på aktivt med x100
Behöver du chakrakort så har jag ju en uppsättning till salu.
Haha nää, har redan en uppsättning kort till mina M140's men tack för omtanken :)
:) Det var så lite så.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 12:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Linnofil wrote:
Kul med ett nytt system. Det blir en stor uppgradering. Som Christian säger så går allt utan ADS bort, självklart. (Hur imponerande M.DSi än är.) Jag skulle lika självklart gått på variant 3, med Kikkin. Med bara en källa är det oslagbart prisvärt. Ett 2.2 kan fås beg för runt 5 tusen. Men jag skulle gärna tagit Majik 109 istället för M.140. Det kan ge dig en Sizmik 10.25 med Chakra för mellanskillnaden. Det borde blir klart bättre än M.140. (Oprövat av mig, men ytterst sannolikt.)

Med ett sånt system kan du leva länge utan uppgraderingar. Lycka till!

Man kan väl säga att jag borde lyssnat på Linnofils råd. Impulsköpte M140 på t o t och insåg ganska snabbt att de var alldeles för "basiga" för mitt rum. Ställde in dem i vardagsrummet som är öppet och ca 50 kvm. Där spelade 140 riktigt fint och stort, men de passade inte in i "inredningen". På nedervåningen kändes de aldrig riktigt bra eller jag kände att det skulle till ganska mycket jobb för att få kontroll på dem. Under en något dimmig kväll på ebay råkade jag klicka hem ett par M109:or. Dessa små rackare anlände igår och jag ställde upp dem provisoriskt i källaren och där föll allt på plats. Rummet är knappt 20 kvm och det känns som att 109:orna är som gjorda för rummet. Känns ju kanon! Men samtidigt sitter jag med ett par helt nya M140 som jag måste göra mig av med (blir en ordentlig förlustaffär vill jag lova). Har lagt dem på säljessidan. Förbannade impulsköp!

Målet har förändrats och är nu aktiva 109:or med ADS som källa.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 13:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bengt, har du testat att plugga dina M140? Det sänker basrumlet en hel massa faktiskt. Jag hade enorma problem med basen i början jag också, visade sig dock att elementen behövde dras åt då dom aldrig blivit åtdragna. (Speciellt det nedre elementet satt löst).

Märkte också en markant skillnad när jag flyttade alla prylarna till sidan om istället för att ha elektroniken i mitten mellan burkarna.

M140 basar på duktigt, inte sådär jättedjupt men den bas dom levererar levereras i mängder. Andkan har fö också klurat ut att man kan få ner basnivån och få den bättre genom att modifiera filtret en aning. Jag har dock inte hört den modden själv men det kan ju kanske vara värt att kolla upp.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Last edited by Aleann on Thu Jun 16, 2011 18:11, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
Bengt, har du testat att plugga dina M140? Det sänker basrumlet en hel massa faktiskt. Jag hade enorma problem med basen i början jag också, visade sig dock att elementen behövde dras åt då dom aldrig blivit åtdragna. (Speciellt det nedre elementet satt löst).

Märkte också en markant skillnad när jag flyttade alla prylarna till sidan om istället för att ha elektroniken i mitten mellan burkarna.

M140 basar på duktigt, inte sådär jättedjupt men den bas dom levererar levereras i mängder. Johan på T&T har fö också klurat ut att man kan få ner basnivån och få den bättre genom att modifiera filtret en aning. Jag har dock inte hört den modden själv men det kan ju kanske vara värt att kolla upp.
Hej, jo, Anders (Andkan) har varit och momentdragit elementen. Jag har elektroniken vid sidan och även provat plugga portarna, men 109:orna passar nog min smak bättre. Jag håller på och jämför och visst, det är ett helsikes tryck i 140, men i det lilla rum som de hamnade i känns de för dominerande. Jag är klart imponerad av 109:orna. Spelar rappt, musikaliskt och snyggt. Basen går inte lika djupt så klart, men jag tror inte att det kommer att bli ett problem. Nu har jag ju ingen källa att tala om (datorn), och jag vet att 140 är fantastiskt bra med ads/kds, stadigare fot, osv. Får jag inte sålt mina 140 blir det väl att fixa och dona tills de spelar som jag vill, men jag hoppas att någon därute är sugen på ett par i stort sett splitternya 140's så jag blir av med dem.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 14:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
joo för tusan, M109 är riktigt bra högtalare, jag skulle förmodligen också kunna leva med dom men jag är rätt nöjd nu med mina M140 och mitt vardagsrum är inte mycket större än det rum du använder. I vissa låtar basar det på rejält men inte över gränsen i alla fall :p Tidigare gick det över gränsen med råge och då klagade frun :p

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 16:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Aleann wrote:
joo för tusan, M109 är riktigt bra högtalare, jag skulle förmodligen också kunna leva med dom men jag är rätt nöjd nu med mina M140 och mitt vardagsrum är inte mycket större än det rum du använder. I vissa låtar basar det på rejält men inte över gränsen i alla fall :p Tidigare gick det över gränsen med råge och då klagade frun :p
Ja, båda är ju riktigt bra högtalare, inget snack. Är samma här, jag skulle kunna leva med mina M140 :)

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 10:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Nu börjar det likna något. Har satt upp ett nätverk med router, nas och en ipad för styrning av det hela. Stativ till 109:orna, vilket så klart gav ett rejält lyft. Då jag hittade högtalarna till ett mycket trevligt pris kunde jag lägga mer slantar på en bra källa, så det blev en akutare ds /d. Behöver kanske inte skriva att det var största lyftet i min anläggning... :D

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1663
Kul att det blev en ADS. Tycker du har valt helt rätt delar. Hygglig uppgradering från Classik + Katan.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 14:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Sweet :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag har också funderat på en iPad som kontrollpunkt.
Hur funkar det, tycker du? Vilken programvara använder du?


Top
   
PostPosted: Sun Jul 10, 2011 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Ja man kan lugnt säga att det är ett lyft mot classik+katan. iPad funkar strålande som kontroll, kör med chorus ds hd och det fungerar bra, måste bara göra en storstädning i taggar. Nu får det bli lite sämre väder så man får vara inne lite och lyssna.. Men det är ganska fint att ligga ute på gräset och styra allt med ipad:en :D

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited