selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 07, 2009 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bara för att det inte är något man kan ta på som man blir av med så behöver väl det inte betyda att man inte kan ha blivit berövad eller kanske t.o.m. bestulen!? Jag kan tycka att det är lite begränsat att inte erkänna att en idé också kan vara väl så värdefull för upphovsmakaren som en manick som man skapat.
I dagligt tal säger man tex att man blivit bestulen på en idé. Rent juridiskt är det inte så, då handlar det mer om illegal kopiering, patentintrång, intrång i varumärkesskydd osv. Jag tycker det är viktigt att hålla isär dessa distinktioner, i alla fall om man ska diskutera rättsliga åtgärder och bedöma om något är olagligt eller inte.

Får jag kopiera en köpt CD till en minnespinne och stoppa i bilstereon? Det tror jag de flesta tycker är OK, det är tom lagligt. Men mediabranschen tycker inte så och försöker hindra detta genom kopieringsskydd. Frågan är då, vem bryter mot lagen? Och om jag nu kopierar en CD för att lyssna i bilen, eller hemma hos min särbo - har jag då stulit?

/ B

PostPosted: Fri May 08, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bara för att det inte är något man kan ta på som man blir av med så behöver väl det inte betyda att man inte kan ha blivit berövad eller kanske t.o.m. bestulen!? Jag kan tycka att det är lite begränsat att inte erkänna att en idé också kan vara väl så värdefull för upphovsmakaren som en manick som man skapat.
I dagligt tal säger man tex att man blivit bestulen på en idé. Rent juridiskt är det inte så, då handlar det mer om illegal kopiering, patentintrång, intrång i varumärkesskydd osv. Jag tycker det är viktigt att hålla isär dessa distinktioner, i alla fall om man ska diskutera rättsliga åtgärder och bedöma om något är olagligt eller inte.

Får jag kopiera en köpt CD till en minnespinne och stoppa i bilstereon? Det tror jag de flesta tycker är OK, det är tom lagligt. Men mediabranschen tycker inte så och försöker hindra detta genom kopieringsskydd. Frågan är då, vem bryter mot lagen? Och om jag nu kopierar en CD för att lyssna i bilen, eller hemma hos min särbo - har jag då stulit?

/ B
Diskussionen blir lite tröttsam när stycken bryts ut och kommenteras utan att sättas in i sitt sammanhang. Jag skrev även (vilket är kärnpunkten):
Quote:
I vilket fall som helst är den som hade upphovsrätten berövad möjligheten att distribuera sitt alster under villkor som upphovsrättsinnehavaren själv kan komma överens om med de som är intresserade.
F.ö. så drog du iväg med resonemanget ifrån vad jag faktiskt skrev!

Är lagen ändrad så att man inte längre får kopiera det man köpt för eget bruk?

PostPosted: Fri May 08, 2009 14:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här är ett (gammalt) klipp som tar upp en annan sida av detta med copyright och sånt. Det är iofs lite långt (en kvart eller så), men innehåller endel kul musik historia också.

http://www.youtube.com/watch?v=5SaFTm2bcac

Bara som ett avbrott i diskutionen.

/a

PostPosted: Fri May 08, 2009 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Är lagen ändrad så att man inte längre får kopiera det man köpt för eget bruk?
Jo, i praktiken med de kopieringsbegränsningar som bolagen lägger i musiken. Iofs finns det några aktörer som slopar DRM-skyddet på böcker och musik. Film har väl aldrig varit OK att kopiera för eget bruk? Samma sak med spel.

/ B

PostPosted: Mon May 11, 2009 14:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Något spretig tråd detta :D Personligen har jag svårt att köpa de argument för fildelning som ges här och annorstädes. Detta gör jag av följande skäl:

1. Om vi nu håller oss till musik så får ju en artist bl.a. betalt per såld skiva. Inte sant? Den inkomsten berövas han på varje gång någon laddar hem det han skapat. Med andra ord tar "konsumenten" något av honom som är artistens utan att betala för det = stöld. Man kan vända och vrida in absurdum på detta och diskutera profithunger, höga priser, sega bolag, ny teknik etc., men tar man något som inte är ens eget är det stöld. Så är det bara.

2. Visst, kopiering i olika former har funnits länge, men att jämställa det som sker nu med när man satt hos en kompis och kopierade en skiva till kassett är ju helt flängt. Vad jag menar är att kompisen (fildelaren) delade ut materialet till en person, och kanske någon till, medan dagens fildelare delar ut materialet till varenda en i hela världen med tillgång till internet. I princip är det ju samma sak, men att jämställa båda fallen är ändå helt galet som jag ser det.

3. OK, jag är kanske mossig och moralig, men...jag tycker att det är "olinnigt" :D med stöld. Med stöld menar jag fildelning och inte att man låter en kompis eller två kopiera en skiva man köpt. För mig står Linn för kvalité och jag tycker att diskussionerna här på forumet alltid förs på ett gentlemannamässigt sätt och på en hög nivå (tidelag undantaget). Linn är för oss connoisseurer och entusiaster med känsla för kvalité och som vet att uppskatta livets goda (inte bara musik) och jag måste säga att jag tycker att illegal kopiering rimmar mycket illa med detta.

4. Slutligen (och nu spekulerar jag bara): hur många tror ni skulle ladda hem en skiva om det kostade lika mycket som att köpa den? Inte så många skulle jag tro. Därför så kommer i.a.f. jag till slutsatsen att den största anledningen till att ladda hem musik (eller vad som helst för den delen) är att man slipper betala för den. Gratis är alltid godast, eller?

PostPosted: Mon May 11, 2009 15:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här debatten då jag är lite less på den, men men se hur de gick :P

griedl wrote:
1. Om vi nu håller oss till musik så får ju en artist bl.a. betalt per såld skiva. Inte sant? Den inkomsten berövas han på varje gång någon laddar hem det han skapat. Med andra ord tar "konsumenten" något av honom som är artistens utan att betala för det = stöld. Man kan vända och vrida in absurdum på detta och diskutera profithunger, höga priser, sega bolag, ny teknik etc., men tar man något som inte är ens eget är det stöld. Så är det bara.
Tycker du har "typ rätt" på den här punkten, men jag skulle inte sträcka mig till att kalla det stöld då man olagligt laddar hem något från en artist. Jag skulle väl säga att jag tillhör den yngre generationen som är uppväxt med internet och fildelning. Denna teknik har lett till att jag har hittat massor av ny musik, som jag sedan köpt och därför skulle jag inte kalla det för stöld. Dock har jag ju laddat hem en hel del musik som jag inte gillade och därför heller ej köpte. Den musiken lyssnar jag heller inte på. Jag har även upptäckt mängder av nya artister på detta sätt, och en del har jag även sett live!
Nu är jag fullt medveten om att alla inte gjort på samma sätt, men jag tror heller inte jag är något unikum :)
griedl wrote:
2. Visst, kopiering i olika former har funnits länge, men att jämställa det som sker nu med när man satt hos en kompis och kopierade en skiva till kassett är ju helt flängt. Vad jag menar är att kompisen (fildelaren) delade ut materialet till en person, och kanske någon till, medan dagens fildelare delar ut materialet till varenda en i hela världen med tillgång till internet. I princip är det ju samma sak, men att jämställa båda fallen är ändå helt galet som jag ser det.
Håller med dig här, tycker inte man kan jämföra fildelning med att man spelade av polarns lp-skiva med sitt nya kassett-däck.
griedl wrote:
3. OK, jag är kanske mossig och moralig, men...jag tycker att det är "olinnigt" :D med stöld. Med stöld menar jag fildelning och inte att man låter en kompis eller två kopiera en skiva man köpt. För mig står Linn för kvalité och jag tycker att diskussionerna här på forumet alltid förs på ett gentlemannamässigt sätt och på en hög nivå (tidelag undantaget). Linn är för oss connoisseurer och entusiaster med känsla för kvalité och som vet att uppskatta livets goda (inte bara musik) och jag måste säga att jag tycker att illegal kopiering rimmar mycket illa med detta.
"olinnigt" :P Roligt ord. Jag tycker det delvis är aningen linnigt, om jag får säga vad jag tycker. Jag ser linnare, som personer med väldigt bred musiksmak och stort musikbibliotek. Med fildelning får många personer tillgång till mycket ny musik, vilket borde gynna linn (kanske, eventuellt, möjligen....:P)
Visst, de kanske inte är så gentlemannamässigt att aldrig betala för musik dock.. Tror som jag skrev ovan att många ändå köper musik som de upptäckt genom fildelning.
griedl wrote:
4. Slutligen (och nu spekulerar jag bara): hur många tror ni skulle ladda hem en skiva om det kostade lika mycket som att köpa den? Inte så många skulle jag tro. Därför så kommer i.a.f. jag till slutsatsen att den största anledningen till att ladda hem musik (eller vad som helst för den delen) är att man slipper betala för den. Gratis är alltid godast, eller?
Jag är tämligen övertygad om att man inte kan tävla med gratis, men däremot tror jag på "nästan gratis"-tänket. Spotify är ett gyllene exempel på detta. Superbra idé, som jag hoppas fler tar efter snart (gärna för film och tv-serier)

----

Att hävda att det är ok att fildela bara för att det är för dyrt för att köpa är lite fel tycker jag. Däremot hoppas jag att branschen tar sig i kragen och utvecklar bra tjänster med vettiga priser så fort som möjligt...Kommer väl dock inte att hända inom en snar framtid, men man kan ju alltid drömma :)

PostPosted: Mon May 11, 2009 15:40 
Site Admin
Site Admin

Jag tror som sagt det blir mindre och mindre relevant att diskutera i vilken grad fildelning i dess nuvarande form ska anses som 'okej' eller inte. Snarare får man vid det här laget utgå från att denna typ av distributionsform för musik är här för att stanna, och då är det väl roligare att komma fram till hur man kan skapa en så bra lösning som möjligt?

Hittills har illegal fildelning uppenbarligen kunnat erbjuda en lösning som är mer attraktiv än kommersiella alternativ. Det kan tyckas självklart, det är ju 'gratis', och för vissa är det säkert det klart utslagsgivande argumentet. Diverse skivbolag har uttalat sig om att "det är omöjligt att konkurrera med gratis". Jag tror de har fel. Andra skivbolag har ett mer konstruktivt synsätt, och säger att det som behöver hända är att de kan erbjuda en bättre produkt än motsvarande piratkopia. Det kan då handla om enklare tillgänglighet, bättre kvalitet, större utbud osv. Jag tror de har rätt. :)

PostPosted: Mon May 11, 2009 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
...Hittills har illegal fildelning uppenbarligen kunnat erbjuda en lösning som är mer attraktiv än kommersiella alternativ. Det kan tyckas självklart, det är ju 'gratis', och för vissa är det säkert det klart utslagsgivande argumentet. Diverse skivbolag har uttalat sig om att "det är omöjligt att konkurrera med gratis". Jag tror de har fel. Andra skivbolag har ett mer konstruktivt synsätt, och säger att det som behöver hända är att de kan erbjuda en bättre produkt än motsvarande piratkopia. Det kan då handla om enklare tillgänglighet, bättre kvalitet, större utbud osv. Jag tror de har rätt. :)
Jag tror du har rätt & fel. :| , men jag hoppas du har rätt. Gratis är nog synnerligen svårslaget i synnerhet med om man försöker konkurrera med pris 8) Jag hoppas dock att det kommer allmänt spridda kvalitetsalternativ med stor tillgänglighet och rimliga priser - naivt, men man kan väl hoppas.

PostPosted: Mon May 11, 2009 20:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ayn wrote:
...Hittills har illegal fildelning uppenbarligen kunnat erbjuda en lösning som är mer attraktiv än kommersiella alternativ. Det kan tyckas självklart, det är ju 'gratis', och för vissa är det säkert det klart utslagsgivande argumentet. Diverse skivbolag har uttalat sig om att "det är omöjligt att konkurrera med gratis". Jag tror de har fel. Andra skivbolag har ett mer konstruktivt synsätt, och säger att det som behöver hända är att de kan erbjuda en bättre produkt än motsvarande piratkopia. Det kan då handla om enklare tillgänglighet, bättre kvalitet, större utbud osv. Jag tror de har rätt. :)
Jag tror du har rätt & fel. :| , men jag hoppas du har rätt. Gratis är nog synnerligen svårslaget i synnerhet med om man försöker konkurrera med pris 8) Jag hoppas dock att det kommer allmänt spridda kvalitetsalternativ med stor tillgänglighet och rimliga priser - naivt, men man kan väl hoppas.
Om man får vara lite postiv och kanske naiv, så tror jag nog de flesta männsikor vill följa lagen egentligen och om priset inte är för högt så kan man nog lättare tänka sig göra det!

/A

PostPosted: Mon May 11, 2009 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Nej, gratis är inte alltid godast. Jämför Windows med Linux. Linux tankar du hem gratis, helt tillåtet. Windows köper man, och det gör de allra flesta. Varför är inte Linux större när det är gratis?

Men, varför ska en hemladdad skiva kosta lika mycket som en CD? Vid nedladdning står man själv för distributionen, man måste själv ordna med backup eftersom man inte har någon fysisk skiva. Vill man bränna en skiva ska man själv printa ut ett omslag, köpa plastask osv. Hembrända skivor har sämre hållbarhet än pressade. Osv. Men andra ord, det man köper på nätet för nedladdning ska vara billigare enligt min åsikt. En skiva borde vara minst 30-40 % billigare för nedladdning än för fysisk CD.

Man kan tex undra över Linnrecords policy. Det skiljer €10 mellan sk CD-kvalitet och Master-kvalitet när man köper musiken på nätet. Trots att Master är direkt från inspelningen/mastringen och CD-kvaliteten har medfört merarbete i form av omkodning.

Som jag skrev tidigare i tråden, med bra kvalité på fonogrammet, snabb nerladdning och med ett bra urval samt med en rimlig prissättning (där jag de facto tjänar på att ta hand om en stor del av distributionen) så skulle jag glatt betala!

Att få en sämre vara när man betalar för sig är ett dåligt alternativ (DRM-skyddet tex).

/ B

PostPosted: Mon May 11, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Det är just det, det är INTE "Så är det bara". Illegal kopiering är inte stöld. Varför kan du och andra inte acceptera fakta? Varför inte benämna saker vid dess rätta namn?

Idag har artister ofta(st) avtal som ger en viss ersättning per såld skiva. Men så behöver det ju inte vara. Inte för att jag propagerar för det, men varför skulle inte artister kunna få betalt per timme eller månad som de flesta andra av oss? Eller en viss procent på skivbolagets vinst på albumet?

/ B

PostPosted: Mon May 11, 2009 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill, jag inte hänger med i det du skriver.

1. Du säger att "illegal" kopiering inte är stöld. Skulle vara intressant att höra dig utveckla det resonemanget.

2. Är det denna "stöld" (du kallar det faktiskt för just det) som vi andra bara ska "acceptera" som fakta? Måste säga att jag är klart nyfiken på hur du kommit fram till detta. Antar inte att du hävdar att man ska acceptera något bara för att det förekommer.

3. Vidare vill du att jag, och andra, ska "benämna" saker vid dess rätta namn. Håller helt med om att man ska göra det, men vad är det du syftar på egentligen? Vad är det vi ska benämna vid dess rätta namn?

4. Du föreslår att artisten ska få en viss procent av bolagets vinst på skivan. En bra idé tycker jag. Men om nu bolaget gör en mycket mindre vinst p.g.a. den illegala nedladdningen innebär ju detta att artisten tjänar mindre. Med andra ord uteblir artistens ersättning för det jobb den lagt ner. Är inte detta en form av stöld menar du? Återigen hänger jag inte med i hur du tänker.

PostPosted: Mon May 11, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
1. Om vi nu håller oss till musik så får ju en artist bl.a. betalt per såld skiva. Inte sant? Den inkomsten berövas han på varje gång någon laddar hem det han skapat.
...
4. Slutligen (och nu spekulerar jag bara): hur många tror ni skulle ladda hem en skiva om det kostade lika mycket som att köpa den? Inte så många skulle jag tro.
Punkt 1 maler musikförlagen till döddagar i media. Punkt 4 kan varenda barnunge begripa. Men båda kan ju inte stämma! Däri ligger väl en stor del av problemet? Bolagen tappar ju all form av trovärdighet när de envist hävdar punkt 1 samtidigt som alla fattar att det är en absurd idé. Att de sedan kräver pengar enligt samma princip kan bara resultera i hat och ilska från den hand som de vill ska föda/göda dem. Korkat!

Om man får del av musik som man ändå inte skulle ha betalat för så är det väl närmast att betrakta som gratis distribuerad reklam? Problemet är väl att även de som skulle köpt skivorna kan ladda ner MP3'or och att vissa nöjjer sig med det. En bra site med bra filer till rimliga priser (30-50kr/CD) skulle ha mig som kund redan ikväll! (Jag laddar själv aldrig ner.)

Eftersom punkt 4 stämmer med verkligheten (Mycket mer än punkt 1!) så är det väl inte riktigt stöld att ladda ner, eller? Men visst håller jag med om att det är fel och att det kan reta upp rättighetsinnehavarna.

PostPosted: Mon May 11, 2009 23:06 
Site Admin
Site Admin

griedl wrote:
1. Du säger att "illegal" kopiering inte är stöld. Skulle vara intressant att höra dig utveckla det resonemanget.
Kopiering är kopiering. Stöld är att ta ett objekt på ett sådant sätt att den man tar det från inte längre innehar det. Därför blir det konstigt att prata om kopiering som stöld. Det har inget att göra med vad man anser om illegal fildelning, det är en fråga om att kalla saker vid dess rätta namn. Annars hamnar man i träsket med liknelser mellan t.ex. kopiering och snattande. Lite som att man skulle likställa vållande till annans död och mord - det finns klara likheter, men det blir väldigt konstigt om man påstår att de två är samma sak.

PostPosted: Tue May 12, 2009 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Bill, jag inte hänger med i det du skriver.

2. Är det denna "stöld" (du kallar det faktiskt för just det) som vi andra bara ska "acceptera" som fakta? Måste säga att jag är klart nyfiken på hur du kommit fram till detta. Antar inte att du hävdar att man ska acceptera något bara för att det förekommer.

3. Vidare vill du att jag, och andra, ska "benämna" saker vid dess rätta namn. Håller helt med om att man ska göra det, men vad är det du syftar på egentligen? Vad är det vi ska benämna vid dess rätta namn?
1. Inte ens inom juridiken likställs illegal kopiering med stöld. Just därför att det inte är samma sak. Precis som Ayn skriver ovan. Att DU jämställer dessa begrepp är en sak men du har inget stöd rent lagligt och i den brottsrubricering som används.
2. Jag bara menar att man lika gärna kan acceptera den rätta terminologin, precis den som används juridiskt. Varför hitta på egna begrepp? Varför inte acceptera att illegal kopiering är just detta?
3. Syftet med att kalla det vid sitt rätta namn är att vi ska diskutera samma sak. Diskuterar vi biwiringens förtjänster och nackdelar så är det väl lämpligt att vi först är överens om vad det är? Det finns inget som hindrar att man ur brottslighetsnivå likställer stöld med illegal kopiering, tex att det ska vara lika straff för de båda typerna av brott. Men samma sak är det inte.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00