Jag hade inte tänkt ge mig in i den här debatten då jag är lite less på den, men men se hur de gick
griedl wrote:
1. Om vi nu håller oss till musik så får ju en artist bl.a. betalt per såld skiva. Inte sant? Den inkomsten berövas han på varje gång någon laddar hem det han skapat. Med andra ord tar "konsumenten" något av honom som är artistens utan att betala för det = stöld. Man kan vända och vrida in absurdum på detta och diskutera profithunger, höga priser, sega bolag, ny teknik etc., men tar man något som inte är ens eget är det stöld. Så är det bara.
Tycker du har "typ rätt" på den här punkten, men jag skulle inte sträcka mig till att kalla det stöld då man olagligt laddar hem något från en artist. Jag skulle väl säga att jag tillhör den yngre generationen som är uppväxt med internet och fildelning. Denna teknik har lett till att jag har hittat massor av ny musik, som jag sedan köpt och därför skulle jag inte kalla det för stöld. Dock har jag ju laddat hem en hel del musik som jag inte gillade och därför heller ej köpte. Den musiken lyssnar jag heller inte på. Jag har även upptäckt mängder av nya artister på detta sätt, och en del har jag även sett live!
Nu är jag fullt medveten om att alla inte gjort på samma sätt, men jag tror heller inte jag är något unikum
griedl wrote:
2. Visst, kopiering i olika former har funnits länge, men att jämställa det som sker nu med när man satt hos en kompis och kopierade en skiva till kassett är ju helt flängt. Vad jag menar är att kompisen (fildelaren) delade ut materialet till en person, och kanske någon till, medan dagens fildelare delar ut materialet till varenda en i hela världen med tillgång till internet. I princip är det ju samma sak, men att jämställa båda fallen är ändå helt galet som jag ser det.
Håller med dig här, tycker inte man kan jämföra fildelning med att man spelade av polarns lp-skiva med sitt nya kassett-däck.
griedl wrote:
3. OK, jag är kanske mossig och moralig, men...jag tycker att det är "olinnigt"
med stöld. Med stöld menar jag fildelning och inte att man låter en kompis eller två kopiera en skiva man köpt. För mig står Linn för kvalité och jag tycker att diskussionerna här på forumet alltid förs på ett gentlemannamässigt sätt och på en hög nivå (tidelag undantaget). Linn är för oss connoisseurer och entusiaster med känsla för kvalité och som vet att uppskatta livets goda (inte bara musik) och jag måste säga att jag tycker att illegal kopiering rimmar mycket illa med detta.
"olinnigt"

Roligt ord. Jag tycker det delvis är aningen linnigt, om jag får säga vad jag tycker. Jag ser linnare, som personer med väldigt bred musiksmak och stort musikbibliotek. Med fildelning får många personer tillgång till mycket ny musik, vilket borde gynna linn (kanske, eventuellt, möjligen....

)
Visst, de kanske inte är så gentlemannamässigt att aldrig betala för musik dock.. Tror som jag skrev ovan att många ändå köper musik som de upptäckt genom fildelning.
griedl wrote:
4. Slutligen (och nu spekulerar jag bara): hur många tror ni skulle ladda hem en skiva om det kostade lika mycket som att köpa den? Inte så många skulle jag tro. Därför så kommer i.a.f. jag till slutsatsen att den största anledningen till att ladda hem musik (eller vad som helst för den delen) är att man slipper betala för den. Gratis är alltid godast, eller?
Jag är tämligen övertygad om att man inte kan tävla med gratis, men däremot tror jag på "nästan gratis"-tänket. Spotify är ett gyllene exempel på detta. Superbra idé, som jag hoppas fler tar efter snart (gärna för film och tv-serier)
----
Att hävda att det är ok att fildela bara för att det är för dyrt för att köpa är lite fel tycker jag. Däremot hoppas jag att branschen tar sig i kragen och utvecklar bra tjänster med vettiga priser så fort som möjligt...Kommer väl dock inte att hända inom en snar framtid, men man kan ju alltid drömma