selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 07:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pär wrote:
:D Bra jobbat sportis och Linnofil
Jag tackar linnofil för hjälpen, mycket knepigare att testa själv. Lätt att låsa sig pga prestationskrav och då hör man bara skillnad men har svårt att avgöra vad som är bäst.
Att som nu en ändrar, den andra lyssnar är lättast tycker jag.
Allra lättast är det att testa i någon annans anläggning dessutom, där har man ju inga referenser och inga prestationskrav. Hemma vill man ju få till det...borta kan man ändra förbehållslöst.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
Björn, hur gick testerna?
Tyvärr är det ingen sensation, men jag måste testa mer. Hann bara köra en snabbtest med några gånger fram och tillbaka. Är osäker på om den måste spelas in. Det följer ju även med en CAT 7 kabel, som man drar mellan DS och den galvaniska jordbrytaren. Även den kabeln kunde man ju testa att byta.
Ärligt talat, är jag osäker på om jag skulle höra en skillnad i blindtest. Tyckte eventuellt allt allt lät något "renare", d.v.s. att tonhöjden återges mer exakt, men skillnaden är mycket liten. Skall testa att låta den gå en vecka eller så.
Testar gärna din superkabel! Har du en 1,5 el. 2 m över, så skicka ner den. Jag skickar i gengäld upp den jag tyckt bäst om.
Är litet nyfiken på riktningen av kabeln mellan switch och NAS: du skriver "Alla hade samma riktning. BRA. Dvs text från swith till DS, text från switch till NAS." Åt vilket håll går "signalen" mellan switch och NAS? Trodde att den går från NAS till switch och därifrån till DS??? Eller har jag fattat det helt fel?

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Riktningen verkar inte ha med hur data skickas. Allt är inte logiskt (ännu)
"trust your ears..." :wink:
Skicka din adress via PM så får du min. Skickar enmetaren är det ok?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
... Åt vilket håll går "signalen" mellan switch och NAS? Trodde att den går från NAS till switch och därifrån till DS????
I ett nätverk sker väl kommunikation i båda riktningarna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Bill50x wrote:
Tendaberry wrote:
... Åt vilket håll går "signalen" mellan switch och NAS? Trodde att den går från NAS till switch och därifrån till DS????
I ett nätverk sker väl kommunikation i båda riktningarna?

/ B
Jepp, så mycket kan jag också. Men har ingen aning om vilka data som flyter i den andra riktningen. Musiken skall ju från NAS:en via switchen till DS...
Kanske Teatime närmare kan belysa ämnet?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Jepp, så mycket kan jag också. Men har ingen aning om vilka data som flyter i den andra riktningen. Musiken skall ju från NAS:en via switchen till DS...
Kanske Teatime närmare kan belysa ämnet?
Eftersom det handlar om IP-protokoll så gissar jag att det är checksummor, handskakningar osv som går i andra riktningen. Men eftersom det troligen inte är själva data-paketen som ändras utan det snarare handlar om analoga störningar som tar sig fram via jordningstrådarna så spelar nog signalriktningen på "musiken" mindre roll.

Men jag har för mig att paketen som transporteras möjligen skulle kunna se olika ut beroende på... ja, jag minns inte (eller så förstod jag inte) och jag kommer inte heller ihåg vem som skrev (Ayn kanske?).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag håller med Sportis i hans slutsatser. Det var en del intressanta oväntade fenomen, t.ex. att den 3 metare som var bäst hade exakt samma kabel som den 50 cm kabel som var sämre än de 1-5 metare med annan kabel som i sin tur var sämre än bästa 3 metaren. (Hängde ni med? :) ) Konstigt att längden påverkar så. Men det kan väl ha med dämning, stretch i switchen eller nåt annat skumt att göra som vi inte vet. Jag har iaf fått med mig en 5 m och två 2 m. Jag har inte hunnit testa dessa hemma ännu och jag hinner troligvis inte förrän i slutet på nästa vecka. Intressant nog gjorde det också skilllnad vilken kabel som användes till PC'n. Antennverkan på switchen?

Jag var nöjd med att få testa Cara 17 mot Bute 0.6 som jag inte hade gjort innan. Tack för det Sportis! Väldigt lovande för framtiden. Nu vill jag ha Cara 17 i min Akurate DS, men bara om iTouch styrningen funkar.

Tricket att dra ur kablen ur switchen som servar DS/NAS är ganska betydande tycker jag. Ganska stor skillnad. Jag tyckte det funkade bra när jag hade NV+ (DHCP aktiverad) och la upp långa spellistor med LinnGUI. Nu när jag har Duo och iTouch så funkar det inte lika bra. Jag behöver DHCP'n och iTouch kontrollen via min trådlösa router. Jag har väl gått och blivit bekväm...


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
en liten sak, du fick med dig 2st 1metare.
Ska efter Alvars test (han föredrog 2m över 3m) köpa en 2metare och testa!
Samma med hans bästa som jag har i 3m, han i 2m.

Att man aldrig lär sig...testa ALLT!!! :oops:

Typiskt om 2m är den optimala längden jag som redan slaktat en garderob i nya kåken där NASens harmonirack skulle stå.
Krävdes ett uttag på förtroendekapitalet att borra sig genom garderob/parkettgolv till betongen, o så kanske det inte behövs... 8)


Top
   
PostPosted: Sat Jun 20, 2009 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Att kabellängden spelar in kan delvis bero på att kabellängderna är i samma storleksordning som symbolintensiteten d.v.s. symboländringstakten är ungefär densamma som den tid det tar för att resp. symbol skall hinna propagera från sändaränden till mottagaränden. Eftersom dyl. Ethernetöverföringar är ganska uselt anpassade mellan sändare-kabel resp. kabel-mottagare så kan de störningar som fås bli betydande.

Om man fick gissa så är den bästa kabeln den kabel som matchar sändare resp. mottagare bäst (impedansmässigt) samt med relativt hög dämpning (per meter) och av en längd som gör att missanpassning mellan sändare-kabel resp. kabel-mottagare påverkar signalen då den tolkas av mottagaren så lite som möjlgt. Detta går mycket väl att mäta om man har rätt utrustning. Till detta tillkommer störningsaspekten för vilket det kanske är svårare att förutsäga vilka egenskaper som är att föredra.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 20, 2009 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Om man fick gissa så är den bästa kabeln den kabel som matchar sändare resp. mottagare bäst (impedansmässigt) samt med relativt hög dämpning (per meter) och av en längd som gör att missanpassning mellan sändare-kabel resp. kabel-mottagare påverkar signalen då den tolkas av mottagaren så lite som möjlgt. Detta går mycket väl att mäta om man har rätt utrustning. Till detta tillkommer störningsaspekten för vilket det kanske är svårare att förutsäga vilka egenskaper som är att föredra.
Intressant att du nämner detta, Jacob håller på att mäta cat-kablar och har samma ideer som du och kan se skillnader i mätdata som kan vara av signifikans.
Ni kanske kan snacka ihop er!


Top
   
PostPosted: Sat Jun 20, 2009 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Om man fick gissa så är den bästa kabeln den kabel som matchar sändare resp. mottagare bäst (impedansmässigt) samt med relativt hög dämpning (per meter) och av en längd som gör att missanpassning mellan sändare-kabel resp. kabel-mottagare påverkar signalen då den tolkas av mottagaren så lite som möjlgt. Detta går mycket väl att mäta om man har rätt utrustning. Till detta tillkommer störningsaspekten för vilket det kanske är svårare att förutsäga vilka egenskaper som är att föredra.
Intressant att du nämner detta, Jacob håller på att mäta cat-kablar och har samma ideer som du och kan se skillnader i mätdata som kan vara av signifikans.
Ni kanske kan snacka ihop er!
Om det skiljer mycket mellan olika LAN-drivers så kan det bli olika beroende på vilka övriga prylar man har eller ännu värre om exemplarvatiationerna är betydande.

GBit specade prylar borde ha bättre toleranser och skulle i så fall vara att föredra(!) - inte för att de nödvändigtvis behöver vara bättre utan just för att de rimligen har mindre toleranser.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 06, 2009 18:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Apr 18, 2007 18:51
Posts: 31
Location: Stockholm
Här är en alternativ källa för bl.a MicroConnect nätverkskabel:

http://www.amentio.se/

(Välj Datorutrustning,Kablar,Kablar,tillverkare Microconnect. Sortera efter Namn och börja på sidan 9 eller så)

har precis beställt en knippe Sportis/Linnström-kablar :) och en GS105-switch. Återstår att se hur det funkar med leverans. Allt fanns dock i lager. Kablarna kostar väl ca hälften av vad Dustin tar...

För er som bara måste ha det bästa har de även GS108T i lager för 1155:-.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 06, 2009 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Nu har jag testat kabeln som sportis rekommenderade.
Är faktiskt lite överraskad. Trodde inte jag skulle höra någon skillnad alls. Men det gör man :D Mer känsla i musiken. Ingen natt och dag skillnad men den är klart hörbar.. För den låga pengen som kabeln kostade så är det en klart prisvärd uppgradering.
Böt även ut 10m kabeln till nasen mot en 10m samma märke som 3m kabeln.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2009 15:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Stort tack till Jan för att ha öpnad mina ögon till skilnaden mellan kablarna på våran kvell her i butiken ... helt otroligt och let att höra båda ''directional'' och skillnad mellan anorlunda kablarna. Bara sund att vi börjad testa efter Gilad had gick ... skulle ha varit intressant vad han tycked ner det var så openbart bätre från en till en annan kabel. Jag måste research lite mer för en riktig svar varför finns skillnaden och självklart måste köpa alla rekomenderad kablarna för butiken! Är det nån som har provad ''solid state disk''??

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Sun Aug 02, 2009 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sportbilsentusiasten wrote:
Ska efter Alvars test (han föredrog 2m över 3m) köpa en 2metare och testa!
Samma med hans bästa som jag har i 3m, han i 2m.
Har haft en 2meters av min "bra 3metare" och en 2m av Alvars bästa kabel hemma men fick tid över att testa först idag.
Även en 15m av min "bra" testades.

Nu har jag testat alla längder av den bra cat6 kabeln och runt 2-3meter är bäst. 2 o 3m är rätt lika. 0.5m, 1m, 5m, 10m samt 15m är sämre. Inte mycket men dock...
Alvars cat7 kabel var sämre hos mig, men nära 3m av cat6. Bra val den med liksom alla längder av cat6'an. Kan vi fått olika batchar???
Alvar -kolla märkningen på påsen/kabeln!

Köpte en ny switch för att kolla mot min netgear F108 - NETGEAR GS108Tv1 GIGABIT SMART SWITCH 8-PORT. Ordernummer Dustin; 5010112518.
Marginellt bättre...
Finns visst olika firmware, orkar man testa fram den bästa? Min hade 3.0.3

2meter Dustin 5010237130
Text på påsen:
Cable SSTP 2meter, CAT6 WHITE LSZH
Batch_ID; 100004

kabeltext
S-FTP CAT.6 24AWG 4PAIRS PATCH CABLE LSZH (LOW SMOKE HALOGEN FREE) LONGTECH

2meter Dustin 50101186657
Text på påsen:
KABEL TP SSTP CAT.7 SKÄRMAD RJ45 2.0M GRÅ
Batch_ID; 100015

kabeltext
S-FTP CAT.7 27AWG 4PAIRS PATCH CABLE AWM 2835 30V 60C E81280-D


15m (GRÖN FÄRG) spec.
Ingen påse så jag tar Dustins text på webben:
Artnummer Dustin 5010237138
KABEL TP SSTP CAT.6 SKÄRMAD HALOGENFRI RJ45 15.0M GRÖN

kabeltext
Type CM 24AWG 60 deg C (UL) E188630 CSA LL81295 CMG ETL VERIFIED TIA/E1A-568-B.2-1 CAT6 Patch Cable S-FTP LSZH EVERNEW 9F010529706


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited