selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
PostPosted: Sat Apr 25, 2009 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att det är "förändringen i sig" som är det viktiga. Alltså man tycker att en låt lyfter när de höjer refrängen en tonart på sista repetitionen. Om låten hade varit så från början så hade man inte reagerat. Man reagerar positivt på att något händer och att energin ökar. Samma sak med Pitch, Magnus: jag antar att du pitchar på ett givet tillfälle i låten alternativt när du byter från en låt till en annan?

Samma sak med nivå: om man spelar starkare så tycker man i allmänhet att den låt med med högre styrka är bättre. Men det är förändringen man reagerar på (från svag til stark).

Jag tror också så att denna typ av förändringar som man reagear positivt på är tillfälliga. Dvs om man hade tid att jämföra under mera lugna former så märker man att det är "samma" bara snabbare eller starkare.

PostPosted: Sun Apr 26, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Alltså man tycker att en låt lyfter när de höjer refrängen en tonart på sista repetitionen. Om låten hade varit så från början så hade man inte reagerat. Man reagerar positivt på att något händer och att energin ökar.
Ett litet OT-inlägg här.
Har ni tänkt på att en sänkt tonart i sista refrängen kan också ha en "positiv" inverkan?
Jag upplevde detta i låten "House Of Sleep" av Amorphis, där tonarten just sänks i refrängen precis innan slutet. Och jag upplevde det som något väldigt bra. Jag hade aldrig upplevt det förut, eller iaf inte reagerat på det.
Att den höjs är ju däremot ett väldigt vanligt knep.

Nåja, tillbaks till LP12 :)

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 10:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

När jag läser de senaste inläggen i den här tråden om absolut hastighets verkningar så tolkar jag det som att Lejonklou verkligen har provat själv och då under någorlunda kontrollerade förhållanden. Övriga verkar ha andrahandsuppgifter (jag kan ha fel, då ursäktar jag redan nu).

Jag tror på Lejonklou!

JohanR

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
När jag läser de senaste inläggen i den här tråden om absolut hastighets verkningar så tolkar jag det som att Lejonklou verkligen har provat själv och då under någorlunda kontrollerade förhållanden. Övriga verkar ha andrahandsuppgifter (jag kan ha fel, då ursäktar jag redan nu).

Jag tror på Lejonklou!

JohanR
Mitt inlägg baseras på egna erfarenheter från närmare 2.000 spelningar under snart 20 år. :wink:

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00