selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
100.000kr paketet https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=5222 |
Page 6 of 9 |
Author: | HCL [ Tue Feb 03, 2009 21:15 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Carl Nyqvist wrote: Många här använder ordet Tunedem som en (unik) beskrivning av en anläggnings kvaliteter. Låt mig föreslå ett experiment. Alla som vill vara med skriver på förhand ner vad Tunedem betyder för dem, dvs uttrycker med ord vad en anläggning som är 'bra på tunedem' gör, vad det betyder för dem etc. Kl 18.00 på lördag 7 februari postar alla upp sitt alster på en tråd som jag öppnat i förväg. Är ni med? Det ska bli mycket intressant att jämföra våra inlägg. Tror ni att det kommer att finnas ganska olika uppfattningar om vad Tunedem är/gör bland våra inlägg eller tror ni att vi kommer se ett enda tema? |
Author: | Carl [ Tue Feb 03, 2009 21:22 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Så du är med? Och ska jag tolka ditt svar som att du tror att vi kommer att se väldigt lika - dvs objektiva - inlägg? Carl |
Author: | Bill50x [ Tue Feb 03, 2009 21:47 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
hardcorelinnie wrote: Eftersom tune-dem är att maximera förståelsen så kan det aldrig ens bli bra nog. I bästa fall begränsar bara anläggningen lite, men inte ens en riktigt bra anläggning är enligt min mening på speciellt nära musikaliskt transparent. Vi vet ju egentligen inte heller hur musiken låter vid inspelningen, alltså de flesta av oss vet inte. Och de som vet, de som arbetar som ljudtekniker, har ofta andra preferenser än tunedem-linnisar och prat-najmare... ![]() / B |
Author: | HCL [ Tue Feb 03, 2009 22:30 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Carl Nyqvist wrote: Så du är med? |
Author: | HCL [ Tue Feb 03, 2009 22:44 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Bill50x wrote:
Bill50x wrote: Vi vet ju egentligen inte heller hur musiken låter vid inspelningen, alltså de flesta av oss vet inte. Och de som vet, de som arbetar som ljudtekniker, har ofta andra preferenser än tunedem-linnisar och prat-najmare... |
Author: | Carl [ Tue Feb 03, 2009 23:03 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
hardcorelinnie wrote: Det var just att tune-dem är det närmaste jag erfarit en objektiv (icke person-beroende) metod för att avgöra musikalikst bättre kontra sämre, vilket var vad våra (henriklh:s och mitt ) exempel syftade till att påvisa. hardcorelinnie wrote: Vad skulle det bevisa? Bara för att vi med ord skulle beskriva våra upplevelser lika eller inte bevisar ju ingenting alls huruvida metoden ifråga är objektiv eller ej. Du har tappat mig helt. Denna objektivitet sker liksom helt i tysthet och kan inte beskrivas? Mitt lilla experiment ska inte bevisa nått, det finns inget rätt eller fel... ( ![]() Carl |
Author: | Bill50x [ Tue Feb 03, 2009 23:54 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
hardcorelinnie wrote: Alla har säkert hört en paradorkester någon gång. Vilket PA eller hifi-anläggning som helst är ju helt löjeväckande vid en jämförelse. Detta är en anledning till min ståndpunkt att alla återgivare är kompromisser i hög grad och vilka kompromisser man väljer är högst individuellt. För den som prioriterar tunedem-baserade anläggningar så är det helt OK men det är inte den absoluta sanningen. Mer än för de absoluta tunedem-anhängarna förstås. Det hindrar inte att tunedem är ett alldeles utmärkt verktyg att selektera apparater och trimma in högtalarplacering - ur just detta perspektiv. Själv tunedemar jag ingenting men har en känsla av att när jag tex hittat rätt placering av mina högtalare i ett givet rum så skulle en tunedem ge ungefär samma resultat. / B |
Author: | Linnofil [ Wed Feb 04, 2009 01:08 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Jag ska börja med att be om ursäkt. Inte för vad jag sagt utan för att jag kommer med ett långt inlägg! (Jag visste väl att inte alla kunde vara överens! ![]() sportbilsentusiasten wrote: Detta tarvar nästan en bild på fru Linnofil så vi kan bedöma om du själv lever upp till dina ideal ![]() sportbilsentusiasten wrote: /Jan som inte skäms över att han gillar bas och kan tänka sig att välja bort lite musikalitet för att få tryck/ös. ![]() Bill50x wrote: Jag slänger in ett vedträ till i brasan... ![]() Bill50x wrote: Men då måste man ju först vara överens om att tunedem är det bästa sättet att "mäta" musikaliska prestanda. Bill50x wrote: För mig är musikalisk prestanda inte bara det man får fram med tunedem (alltså ungefär som att mäta hastigheten på en bil). Bill50x wrote: Lika lite som IQ på ett täckande sätt beskriver intelligens ur annan synvinkel än just hur många IQ man har. Bill50x wrote: Jag tycker tunedem-anhängarnas beskrivning av vad "musikalisk" innebär är för snäv. Om en apparat förändrar tex klangen på instrument för mycket eller gör att röster låter fel, då menar jag att det musikaliska har fått stryk, hur bra en tunedem än utfaller. Carl Nyqvist wrote:
Christian wrote: Såg på ett annat forum någon som sade något i stil med "It's not fucking Art". Det håller jag med om: Dvs, musik är konst, men inte återgivningen av den i ett hifisystem. Den är mätbar och är antingen bättre eller sämre, med en viss metod. Bill50x wrote: Bättre eller sämre i vilket avseende då? Är en bil "bättre" ju fortare den går? Ja, om man behöver och önskar hastigheten och allt annat är lika. Annars inte då det finns massor av andra variabler som kanske behövs för att man ska tycka att den är "bättre". Bill50x wrote: När det gäller musik finns det bara en måttstock, hur låter musikern i verkligheten. Bill50x wrote: All återgivning är på så sätt kompromisser och vilka kompromisser vi väljer är högst individuellt. Så det är inte alls enkelt att säga att återgivningen antingen är bättre eller sämre. Den kan vara bättre eller sämre ur ett tunedem-perspektiv självklart. Precis som återgivningen kan vara sämre eller bättre ur tekniska aspekter. Clubber_Lang wrote: Att påstå att tunedem "is da shit" för att avgöra om ett system är bra eller dåligt är så hemskt att det svider i hjärnan. ![]() ![]() Clubber_Lang wrote: Tunedem är ett bra sätt att få fram några parametrar som ryms i begreppen musik och musikåtergivning, men sjukt långt ifrån alla! Clubber_Lang wrote: Skulle jag t ex bli gladare av att lyssna på min favoritlåt på en klockradio än på ett fullsmetat komripack, så skulle jag köpa klockradion! Helt enkelt för att min personliga SMAK säger det. ![]() Clubber_Lang wrote: "Bättre musikalisk prestanda"... Smaka på begreppet "musikalisk prestanda". Musik är i min värld en otroligt vacker och komplex konstform som på något sätt ska beröra lyssnaren. Prestanda är ett stelt ord som hör hemma i tekniska specifikationer. Hur man trivs med en situation resp. hur mycket man förstår av det konstnärliga budskapet. Är ni med? Ju närmare man kommer tavlan (50 /5m) desto mer kan man förstå. Vilken situation man föredrar, väljer och trivs bäst med är subjektivt, personligt. Alla vill inte lida för konsten. Nu låter det väl inte så kontroversiellt, eller? Men visst kan det fortfarande vara känsligt att medge att man föredrar tillvaron i den där fåtöljen? Så man hittar på att det inte är sant att man kan mäta hur mycket man förstår. Löjligt! Jag har t.ex. själv sett konst på bild i en tidning och inte fattat ett skvatt. När jag sen sett dem i verkligheten har de nästan golvat mig med sitt kraftfulla budskap. Balett är likadant, jag fattar inget på TV, det är helt uruselt. När man ser det live är det lätt att se vem i ensemblen som dansar bäst, trots att jag är helt ointresserad av balett. Budskap och konst kan gå fram olika bra och förstås olika mycket. Allt beroende på hur (situation/teknik etc.) man upplever den. Det har inget att göra med vad man föredrar. Det är heller inget förminskande av musiken som konstart eller upplevelse. Snarare tvärtom! Clubber_Lang wrote: I "musikalitet" ryms så många härliga delar att det inte kan mätas någon universell prestanda. Att ett system skulle vara sämre eller bättre rent musikaliskt är därför bull. Clubber_Lang wrote: Hur fan är det tänkt att orginalet "ska låta". Clubber_Lang wrote: Bedömningen av musiken är precis lika subjektiv som bedömningen av återgivningen. Carl Nyqvist wrote: Det är säkert för att ni båda ville uppnå samma sak med installationen. Det betyder inte att det resultatet skulle vara rätt för alla alternativt ett annat installationsresultat fel för alla. Folk gillar olika saker, rätt och fel är individuellt. Clubber_Lang wrote: "bättre musikalisk prestanda" (det begreppet tycker jag verkligen är helt sinnessjukt) Clubber_Lang wrote: jag vänder mig emot är att det skulle finnas ett universellt sätt att konstatera att ett system är bättre än det andra. ICKE! Tycke och smak. ![]() hardcorelinnie wrote: Med musikalisk potential åsyftas här att man når en inställning som ger maximal insikt i det inspelade materialet d.v.s. man får maximal förståelse för innehållet i det inspelade materialet, givet de aspekter man väljer att inte variera (och därmed bortser från att utvärdera). Man skulle nog, utan att förhäva sig, kunna hävda att detta är så nära objektivt bra det går att komma när det gäller musikåtergivning. Jag anser att musik är en konstform. Musik är att kommunicera känslor och tankar med andra människor. Musikern vill utrycka något och väljer musiken som språk. (Diktaren, konstnären, dansaren o.s.v. väljer andra kanaler/språk.) Det fina med musiken är att språket är gränslöst, det funkar över land, språk och kulturgränser inom hela den mänskliga rasen. Hela syftet med musik är emotionell kommunikation. Musikern vill överföra en känsla/tanke som han/hon har i sin hjärna till lyssnarens hjärna och väljer musiken som kommunikationskanal. OK? Det som är bättre eller sämre relativt hela syftet med musik är alltså mer eller mindre musikalisk kommunikation. (Emotionellt uttryckt med varierande toner, rytmer, harmonier m.m.) Att få så bra musikalisk upplevelse (förstå meningen) ur ett givet material handlar om att maximera den här kommunikationskanalen. Allt detta går att mäta med tunedem. (Om man förstår tunedem, vissa kanske har missat det?) Tunedem mäter hur mycket musiken kommunicerar med lyssnaren, storleken och kvaliteten på kommunikationskanalen. Det är faktiskt inte så konstigt som det låter. Jag tycker det hela är mycket enkelt och t.o.m. logiskt. Jag pratade i telefon med en annan Sellerist/Lejonklou forum deltagare förra veckan om det här och han höll med. Det är ju så enkelt och självklart, hur kan det vara svårt att förstå. Hans kommentar var: Ja, visst är det enkelt. Men ändå är det så svårt för många att förstå, att vi som gör det nästan känner varann allihop. Ganska underhållande sagt! (Och lite stöddigt, visst…) Jag tror det stora problemet kan vara att de flesta undermedvetet förstår detta. Min fru som är helt ointresserad av hifi fattar skillnader hur enkelt som helst, min dotter med. Det är också det som gör att många indirekt/omedvetet skäms för sina val och skall rättfärdiga dem. Jag brukar kalla dem för geocentriker. Personer som kan förvränga sin omvärld till rena absurditeten för att deras ståndpunkt ska vara rätt, på alla sätt. Själv anser jag mig vara en heliocentriker. ![]() Jämför t.ex. med folk som köper en SUV. De vet att de köpt en dyrare, miljövidrigare, (ofta osäkrare) krockfarligare (motpart) bullrigare etc. bil med högre driftskostnader, sämre väghållning etc än om de lagt samma/mindre summa på en vanligt bil. Finns det någon av dem som säger att de skiter i allt det där, om bilen bara får dem att känna sig tuffare/häftigare och att de värderar den känslan mer än eventuella personer eller miljö som skadas av detta personliga val? Nix Pix! Någon sådan finns givetvis inte. De säger alla att de ser bättre från stolen, det kan finnas en grästuva på uppfarten till sommarstugan, de behöver plats när gräsklipparen ska på service etc. De gör en efterhandskonstruktion och hittar på saker för att motivera sitt beslut, eftersom de vet innerst inne att valet var "fel". Otroligt löjligt! De har gjort ett val och bör stå för det. Kan det vara problemet? Att många är sådana ynkryggar att de inte kan stå för sina val och preferenser? Är det därför världen har så många geocentriker? Tack, för att ni läste så här långt! |
Author: | Lejonklou [ Wed Feb 04, 2009 01:21 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Jag förstår inte vad ditt experiment går ut på, Carl. Tune Dem är en metod man använder för att jämföra två saker, i syfte att avgöra med vilken det är lättast att förstå musiken som återges. Svaret man kommer fram till är "A är bättre än B". Resultaten av massvis med tester visar att de som använder metoden är överens i förvånansvärt hög grad. Därför påstår jag att metoden är objektiv, till skillnad från alla andra sätt (som jag känner till) att bedöma kvalitet i återgivningen av musik. Sedan jag lärde mig att göra jämförelser med Tune Dem någon gång i början på 90-talet så har jag inte träffat en enda människa som har lärt sig metoden och sedan sagt att det finns bättre sätt att utvärdera kvalitet i återgivningen av musik. De flesta väger in även andra faktorer när de gör sina val (estetik, ljudnivå, bastryck etc), men alla verkar tycka att just de musikaliska parametrar man fokuserar på när man gör en Tune Dem är synnerligen viktiga - för de avgör i vilken grad man kan förstå och ta till sig musiken. De som säger att Tune Dem bara är en metod bland andra har högst troligen inte förstått den och kan inte använda den. Det säger jag inte för att förringa någon, upphöja mig själv, vinna någon debatt eller liknande. Jag har helt enkelt aldrig stött på någon som 1. Kan utföra Tune Dem, och 2. Är skeptisk till metoden eller tycker att den inte är så viktig. Musiken är ett språk. Anläggningen förmedlar språket. Med Tune Dem jämför de som lyssnar graden av språkförståelse. |
Author: | Lejonklou [ Wed Feb 04, 2009 01:35 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Du hann före med din beskrivning av musiken som emotionell kommunikation, Linnofil. Och du beskrev det bättre också! ![]() |
Author: | Bill50x [ Wed Feb 04, 2009 01:38 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Lejonklou wrote: De som säger att Tune Dem bara är en metod bland andra har högst troligen inte förstått den och kan inte använda den. Det säger jag inte för att förringa någon, upphöja mig själv, vinna någon debatt eller liknande. Jag har helt enkelt aldrig stött på någon som 1. Kan utföra Tune Dem, och 2. Är skeptisk till metoden eller tycker att den inte är så viktig. För mig är homogenitet viktigt. Det ska kännas att ljudet är sammanhållet, att allt hänger ihop. Inte bara "musikaliskt" utan även ljudmässigt. Mina anläggning ska vara ett fönster mot det jag lyssnar på, oavsett hur det "låter". Att stampa takten och förstå musiken är bara halvvägs. Tunedem må ge objektiva resultat, men metoden täcker inte in allt det som är väsentligt för mig. Att mäta harmonisk dist i en högtalare ger också ett objektivt värde men säger absolut inte hela sanningen om högtalaren. / B |
Author: | cortina [ Wed Feb 04, 2009 02:03 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Kanske väl mycket ordklyveri och inte för att på något sätt föringa tundem som metod eller försök att beskriva skillnader i synsätt, men det blir lite intressant att följa diskussioner kring att det finns ett objektivt mått på musikalitet som, enligt NE, saknar definition: "musikalitet, term inom musikpsykologin utan någon allmänt accepterad definition. Ofta avses förmåga att uppfatta skillnader mellan tonhöjder, klangfärger, rytmer, tonföljder, ackord o.d. Även förmågan att föreställa sig musikaliska förlopp samt att uppfatta och påverkas av deras känslomässiga karaktär kan åsyftas. Musikalitet behöver inte förutsätta egen musikutövning." (2009-02-04 Nationalencyklopedin • Kort http://www.ne.se/artikel/1159690). Metoden i sig är kanske objektiv, men svårigheten uppstår när man hänvisar till begrepp som saknar definition T.ex: Quote: Det är en helt annan sak att optimera en "återgivning" där det som sagt finns en mängd parametrar som kan prioriteras olika än att optimera det musikaliska budskapet. Quote: Ja, bedömningen av "återgivningen" är olika, men inte kvaliteten i det musikaliska budskapet, det kan nämligen mätas. |
Author: | Carl [ Wed Feb 04, 2009 02:12 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
F-n pojkar så långa svar, ni kör med utnötningsmetoden, rent ut sagt oschysst! ![]() En kort reflektion i tre punkter - det är sent nu, kanske mer tid att vika ut imorron 1) Min poäng är återigen att det finns olika sätt att bedömma hifi. Dessa sätt är rätt och fel för olika människor. That's it. 'Vi' har vårt sätt, 'de' har sitt sätt osv. Att påstå att alla "de" inte använder musik som måttstock i någon form har jag svårt att till mig. Det är för svart eller vitt, var är allt grått? Vidare är min erfarenhet att även inom 'gruppen' finns det olika sätt att bedömma hifi. Det finns för många variabler för att allt ska vara så där absolut och teoretiskt exakt. I själva verket försöker vi alla hitta rätt kompromiss. Ni pratar om mäta, vadå mäta? Är inte metoden att bedömma om det blir roligare eller inte att spela musik? Är det att mäta? Om nu denna Tunedem är så exakt borde inte alla som använder den tycka exakt lika? Tunedemmeriet ser till att alla nya grejor är lite bättre tunedem än gamla eller hur? Ok förklara då detta; Jag (Carl) använder DaMusicMethod för att bedömma hifi. Har jag gjort sen jag var 18 och hörde en LP12a. Med DaMusicMethod konstaterar jag att det finns några äldre Linn grejor som tycker är bättre (japp BÄTTRE) än den nya Linn pryl som ersätter den. Oj vad hände nu, var gick det snett? Jag har använt DaMusikMethod och fick "fel" resultat. 2) Jag begriper inte Picasso på en meters håll med eller utan byxor - har överhuvudtaget mycket svårare att bedömma konst än musik. Har med intresse att göra och att det inte finns några LP12 goggles att se konst igenom. 3) Jag har varit hemma hos Hardcore också, ungefär lika länge sedan och Henrik har varit hemma hos mig alldeles nyligen. Det har uppenbarligen inte hjälpt ett smack, ni är precis lika omöjliga alla tre! ![]() Nåväl, vi kanske får ta en sittning och reda ut problemen - skulle vara kul. Jag har köpt några magneter som uppges kunna avmagnetisera gamla Tunedemmare - de skulle vara intressant att testa på er. Du får komma med också Lejonklou, du kanske behöver paus från löd-oset? ![]() Ciao Carl Linnofil wrote: Jag ska börja med att be om ursäkt. Inte för vad jag sagt utan för att jag kommer med ett långt inlägg! (Jag visste väl att inte alla kunde vara överens! |
Author: | Lejonklou [ Wed Feb 04, 2009 02:21 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Bill: Klart du förstår musiken! Men det är en annan sak att fokusera på just denna språkförståelse när man jämför. Oavsett hur många anläggningar du hört så är frågan om du varit på en riktig demonstration av Tune Dem? Mitt intryck när jag håller i sådana är att ju mindre åsikter om HiFi och musik en person har, desto lättare har de att följa instruktionerna. De som har mycket erfarenhet och åsikter (jag räknar in dig här ![]() Det blir nästan alltid enklare när alla går ut och lyssnar från ett annat rum. Har du testat det när du jämfört apparater hemma? Det är ett knep jag numera alltid använder, för att det fungerar så bra. Jag står kvar och gör därmed en enkelblind test. Jag vet vilka apparater som jämförs, lyssnarna i det andra rummet vet inte. De får till exempel i uppgift att välja vilket band som spelar bäst - den varianten kallar jag för Idol-metoden. Fri diskussion; vilket band ska gå vidare, A eller B? Vinnaren får gå en rond mot nästa band, C. Idol-metoden funkar klockrent på nästan alla. Sedan finns det ibland några som inte vill lämna rummet eller som blir upprörda över att jag "säger åt dem hur de ska lyssna". Det är kanske så att de uppfattar det som ett intrång och/eller ett hot. Musik är ett känslospråk och upplevelsen är personlig, därmed kan det bli känsligt. Risken att behöva omvärdera sina åsikter kan också vara jobbig. Eller att förlora sin status som expert på att uttyda kvaliteten - jag hävdar trots allt att det inte finns några "gyllene öron". Men det här är undantag, i princip alla hör skillnad på den musikaliska prestandan när de står i rummet intill. Du lärde mig en massa om ESD, Bill, ska vi boka in en Tune Dem-kväll så jag får betala igen? |
Author: | Carl [ Wed Feb 04, 2009 02:23 ] |
Post subject: | Re: 100.000kr paketet |
Mitt experiment går ut på att folk med egna ord beskriver vad tunedem är och betyder för dem. OK? Carl PS. Jag 1. Kan utföra Tune Dem, och 2. Vissla samtidigt. Slå det den som kan. Lejonklou wrote: Jag förstår inte vad ditt experiment går ut på, Carl. |
Page 6 of 9 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |