selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 818 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker om att ha fodral att svepa över med blicken och välja skiva .. visserligen kan dom vara kvar även om jag lyssnar på en rippad kopia men hålla på rippa och härja vette tusan om jag skulle idas. Även om jag skulle idas så skulle det inte funka när kompisar kommer över med några skivor och man ska lira en kväll, att börja köra igång en dator och rippa .. nä.

NAIMs kommande lösning däremot med kombinerad drive och DS-funkis, förutom att jag inte vill ha surrande hårddiskar så är DET någonting som skulle kunna vara min nästa CD-spelare, men en DS kan omöjligt bli min nästa CD-spelare.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag tycker om att ha fodral att svepa över med blicken och välja skiva .. visserligen kan dom vara kvar även om jag lyssnar på en rippad kopia men hålla på rippa och härja vette tusan om jag skulle idas. Även om jag skulle idas så skulle det inte funka när kompisar kommer över med några skivor och man ska lira en kväll, att börja köra igång en dator och rippa .. nä.

NAIMs kommande lösning däremot med kombinerad drive och DS-funkis, förutom att jag inte vill ha surrande hårddiskar så är DET någonting som skulle kunna vara min nästa CD-spelare, men en DS kan omöjligt bli min nästa CD-spelare.
Nej att en DS aldrig kan bli din nästa CD-spelare är väl klart. :wink:

Ang. val av skiva att spela så håller jag helt med och förutsätter att det rel. snart finns vettiga GUI:n som ger ungefär samma känsla som när man sveper med blicken över skivsamlingen. En intressant sak är att man genom att sortera sivorna på olika sätt då även får en annan ordning på skivorna när man visualiserar dom.

Kompisarna kommer också ha sina skivor på HD och då är det ju en smal sak att tanka över dom på ett bärbart minne och helt enkelt kopiera in dom till din HD. Efter lyssningen tar man sedan givetvis bort dessa kopior som i annat fall blir illegala i samma sekund som polarna går ut genom dörren.

Men som sagt, det kommer säkert finnas varianter för dom som vill ha hela funktionaliteten i en burk. Det kostar lite mer och man får inte samma prestanda som om samma konstruktörer gjort en distribuerad lösning, men visst en sådan lösning är givetvis enklare ur ett användarperspektiv.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Kompisarna kommer också ha sina skivor på HD och då är det ju en smal sak att tanka över dom på ett bärbart minne och helt enkelt kopiera in dom till din HD. Efter lyssningen tar man sedan givetvis bort dessa kopior som i annat fall blir illegala i samma sekund som polarna går ut genom dörren.
:lol:

Som tur är så stämmer inte det där, vi slipper bli kriminella och onda:
Regeringskansliet wrote:
Du får lov att göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat (...) till dig själv, din familj eller dina vänner.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... c6bfb1.pdf

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Omfamna hela världen är mina kompisar! :)

Jag förutspår att Passiv-hus kommer bli vanligt i framtiden i och med att förlustvärmen från alla NAS:ar kommer räcka mer än väl för att på egen hand värma vilket hus som helst. :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, NASare kommer att betyda något helt annat än tidigare :D

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 09:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sneaky DS, nu med tillbehör på ebay:

http://cgi.ebay.co.uk/Linn-Sneaky-DS-Fu ... otohosting

Inkl. hårddisk och styrpanel från Nokia.

Ja då är priset uppe på 22.000 kr redan....

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I o f s en jättesmidig lösning där Ripservern fixar allt när du petar in
skivan i sloten. Dock kan du för samma pengar köpa en betydligt
rymligare hårddisk (men då behöver du använda datorn för att rippa).

...eller köpa en billigare hårddisk av samma storlek och spara åtskilliga
tusenlappar.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
daniel.n wrote:

Nej att en DS aldrig kan bli din nästa CD-spelare är väl klart. :wink:

Ang. val av skiva att spela så håller jag helt med och förutsätter att det rel. snart finns vettiga GUI:n som ger ungefär samma känsla som när man sveper med blicken över skivsamlingen. En intressant sak är att man genom att sortera sivorna på olika sätt då även får en annan ordning på skivorna när man visualiserar dom.

Men som sagt, det kommer säkert finnas varianter för dom som vill ha hela funktionaliteten i en burk. Det kostar lite mer och man får inte samma prestanda som om samma konstruktörer gjort en distribuerad lösning, men visst en sådan lösning är givetvis enklare ur ett användarperspektiv.
Visst är guiet utvecklingsbart men viktigt och tänka är att den fysiska boken har man försökt digitalisera på olika sätt och visst blir det mer likt boken, men jag tror de har långt kvar. Det fysiska har vissa speciella egenskaper som är knepiga att ersätta. Omslaget på en lp kan inte jämföras med ett omslag på en cd. Ett omslag på en cd kan aldrig jämföras med en t.ex. itunes. same but different.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 07:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om det har framkommit i tråden, men det går att styra volymen på Sneaky DS med en vanlig fjärrkontroll också. Det gör den rätt mycket bättre tycker jag. Det går också att ställa den på högkant med hjälp av de medföljande fötterna. Som källa ska den vara bättre än Majik CD men sämre än Akurate CD.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 10:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bättre än Majik men sämre än Akurate, hur står den sig då mot Unidiskarna? Borde ju vara bättre än både SC och 2.1, kanske i klass med 1.1 då eller? Tidigare forumtrådar har ju menat att Akurate CD är bättre än Unidisk 1.1 eller lika bra. Kanske Sneaky DS är bättre än vad man kan ana. Någon som vet när den kommer till någon butik i sverige? Blir intressant att höra lyssningsintrycken.
Kanske det här innebär att även Unidisk 1.1 kommer att rasa i pris på begmarknaden?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Bättre än Majik men sämre än Akurate
Detta är sjukt spännade har sålt min Ikemi och väntar med spänning. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo man blir ju väldigt förväntansfull över vad Linn kan komma att presentera längre fram också. Det ryktas ju om Classik (ev med movie?) och Majik DS.

Om deras budgetmodell och som dessutom inkluderar en förstärkare kan matcha en Majik CD, så kan man ju bara undra hur bra deras lite dyrare modeller kan bli (i Ikemi/Majik CD prisklass) med en rikare budget och där man lägger dessa pengar på en bättre nätdel, etc.

Pär wrote:
Quote:
Bättre än Majik men sämre än Akurate
Detta är sjukt spännade har sålt min Ikemi och väntar med spänning. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hörde att troligtvis så ska Sneaky DS vara med på demo hos Takt & ton den 22 april. Så då får man kanske lyssna på den.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wåflan wrote:
Bättre än Majik men sämre än Akurate, hur står den sig då mot Unidiskarna? Borde ju vara bättre än både SC och 2.1, kanske i klass med 1.1 då eller? Tidigare forumtrådar har ju menat att Akurate CD är bättre än Unidisk 1.1 eller lika bra. Kanske Sneaky DS är bättre än vad man kan ana. Någon som vet när den kommer till någon butik i sverige? Blir intressant att höra lyssningsintrycken.
Kanske det här innebär att även Unidisk 1.1 kommer att rasa i pris på begmarknaden?
Om det stämmer att den är bättre än Majik sämre Akurate betyder att den är bättre än SC men sämre än 1.1(Väldigt nära eller lika med Akurate). Kanske som 2.1 då som är mellan dessa dock lite närmare Akurate/1.1. Visst kan det hända att Akurate CD och Unidisk 1.1/2.1 tappar också i värde men tror ändå att den gången är det billigare produkter som SC, Majik CD, Movie, Music, Ikemi och dvs LK som får ta den större smällen. Personer som köper produkten vill ju uppgradera, så de säljer sämre produkter vilket leder till att dessa blir billigare. De dyra spelarna har redan gått ner massa i pris då de kom nya bättre produkter på marknaden, Klimax DS och Akurate DS.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, att den är bättre än Majik CD är Linns officiella hållning, så det lär inte vara någon tvekan på den punkten (dom brukar ju vara rätt konservativa när dom jämför äldre dyrare produkter med yngre billigare). Hur den står sig mot Unidiskarna återstår ju att se. Men det är väl inte orimligt att gissa att den är som 2.1 ungefär? Det är ju ganska sjukt i så fall :shock: man vill ju inte tänka på vad som händer med begagnatpriserna...

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 818 Next

All times are UTC+02:00