selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Klimax Kontrol har en balanserad ingång. Är allt kopplat obalanserat?
Mycket bra fråga :!: Kontrollera detta när ni får en demonstration! Görs den rättvist så ska bara en apparat i taget vara inkopplad - och med samma kabel, på samma ingång.

Klimax DS låter betydligt häftigare via den balanserade utgången. När jag jämförde just detta (Klimax DS till Klimax Kontrol) så tyckte jag inte att det var helt lätt att välja... :? Tydlig ljudskillnad, där den obalanserade hade klart mindre dynamik och kraft men samtidigt ett trevligt flyt i melodierna. Karaktären var så pass olika att jämförelsen blev svår. Ett typiskt fall där det hade varit lättare att avgöra vilken som var bäst från ett annat rum, men denna gång hanns det inte med.

Om någon annan gör denna jämförelse, berätta gärna vad ni tyckte!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Görs den rättvist så ska bara en apparat i taget vara inkopplad - och med samma kabel, på samma ingång.
Precis så var fallet när jag jämförde! Obalanserat rakt igenom och visst vore det intressant att även jämföra balanserat/obalanserat på respektive apparat, men tyvärr räckte tiden inte till för sådana jämförelser.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Borde det inte gå ha dem på olika faser och klippa jorden mellan NAS och DS?

EDIT: Eller rättare sagt mellan den digitala och den analoga delen i DS-spelaren... :oops:
Det är inte alls säkert att det blir bättre om man gör så. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att det endast i undantagsfall (välfiltrerade lågfrekventa system typ auido d.v.s. det är inte ens säkert att det funkar helt tillfredsställande på en PCM signal via seriesnöre och troligen inte en heller för 100mbit ethernet-lina) räcker att skilja jordar och förlita sig på balanserad signalöverföring. Störningar har en tendens att ta sig igenom ändå genom kapacitiv och eller induktiv koppling. D.v.s. om man har riktigt hög signalintegritet som mål vilket krävs för t.ex. högprestanda D/A-omvandling.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ptja, det kan ju rent teoretiskt vara krafs på elnätet som innebär skillnader i slutändan. Om man väljer NAS utifrån det perspektivet tycker jag man ska ta konsekvenserna fullt ut och tune-dem:a alla sina elprylar hemma som ligger på samma fas. Lampor, klockradio, mikrovågsugn...
Va, har du inte gjort det? :wink:

Dessvärre är det faktiskt så att vilka andra prylar man (eller grannarna) har inkopplat påverkar hur anläggningen presterar. Trist, men så är det. Så länge det låter bra så är det ju inget problem, men om man inte riktigt får till det som det skall så kan det mycket väl vara idé att t.ex. jämföra vilken fas som låter bäst och/eller kanske flyta någon anna pryl som stör extra mycket. Om man nu har möjligheten. Det kan bli en intressant diskussion grannar emellan om man försöker få grannen att flytta t.ex. sin lamp-dimmer till en annan fas...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 23:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag testade detta med olika diskar etc till Klimax DS. Satte upp följande miljöer:
1. Netgear ReadyNas NV+ (rekommenderas av Linn) med Twonky Media Server - kabel till en Netgear router/switch - kabel till Klimax DS (sedan Klimax Kontrol - Artikulate 350/A)

2. Min 3 år gamla laptop (med Twonky) - trådlöst till Netgear-routern - resten likadant som 1.

NASET och laptopen kopplades på en annan fas än DS och Kontrol för att i någon mån minimera elstörningar. Sedan kopierade jag Cornelis " En fattig trubadur" till laptopen och tunedemade laptopen mot NAS. Jag kunde inte höra någon som helst skilllnad, vilket verkar logiskt. DS har ju en buffer på 7-8 s där den digitala informationen hamnar.

Alla sellerister är naturligtvis välkomna att komma och höra själva.

Linn-återförsäljare med showroom i Stockholm
www.schibbolet.se

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

uda wrote:
NASET och laptopen kopplades på en annan fas än DS och Kontrol för att i någon mån minimera elstörningar.
Provade du att koppla alla apparater som är galvaniskt kopplade även på samma fas? Kunde vara en intressant jämförelse.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Demade skillnaden mellan Akurat och Klimax DS häromdagen (hos Tonläget) och även om jag inte (vid detta tillfälle) jämförde med Akurat CD:n skulle jag nog hålla med om att skillnaden mellan DS-arna är större än mellan Akurat CD och Akurat DS. Ang. skillnaden mellan CD12 och Akurat DS så skulle jag gissa (det är ett bra tag sedan jag hörde CD12.an och vi hade ingen att jämföra med nu heller) att skillnaden påminner en del om skillnaden mellan Exotic och AV5103... d.v.s. man vill ha det bäsa av båda (=Klimax DS)!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 10:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Provade inte att lägga allt på samma fas. Känns lite avigt att försöka introducera störningar ohc försämra ljudet... Men jag skall prova.

Linn-återförsäljare med showroom i Stockholm
www.schibbolet.se

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltid lär man sig något! Frågan är vad som ger störst störbidrag; Att introducera störningar från den andra fasen (via Ethernet-kopplingen) eller de störningar som NAS:en etc. ger när man kopplar den till samma fas som hifi:n? Problemet är nog att man inte kan få något allmängiltigt svar här? Kan skilja mycket på olika ställen. Endast efter att ha provat på många$ ställen kan vi få en generell rekommendation, men som ändå troligen inte alltid gäller.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag lyssnat en kväll på min julklapp - Akurat DS.
Svårt att inte vara glad. :lol:

Tillsammans med Exotiken känns allt rätt.

Nästa reflektion är att mina aktiva Keilidh verkar hänga med hur bra som helst. De har adrig känts som en flaskhals, tvärtom.
Inte ens mina tre LK100 känns fel.

Kommer trots allt ändå lyssna på min Naimade LP12 också.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:46 
Site Admin
Site Admin

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Nu har jag lyssnat en kväll på min julklapp - Akurat DS.
Svårt att inte vara glad. :lol:
Tråkig julklapp! Obligatoriskt med presentation och bilder från dig på medlemspresentationsavdelningen snarast!!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:53 
Site Admin
Site Admin

Ja, bildeeeeer! :D

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att du gillar dina aktiva Keilidh CJ! Förstår att de sjunger med två så kompetenta källor! Stort GRATTIS till julklappen! Är din LP12:a frälst med en Cirkus än?

Hur styr du din DS? Kör du med PDA och/eller laptop? Hur har du löst NAS-frågan? RAID 1/5/10?!

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 13:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bilder och en presentation kommer mycket snart (ska "bara" städa bort 4m överskotts K600 som ringlar runt i kabelhärvan)!

Tack!
När det gäller LP12:n har jag legat lågt. Jo, den ska få Cirkus, tänker nog skaffa ett Naim-grammofonsteg och ev köpa en gammal Linn-pickup (Arkiv B typ).
Skivspelaren känns som ett komplement till DS just nu, inte bara för att jag har 1500 vinyler och typ 10 cd:s, utan även för att skivspelaren har ett "Naim"-ljud jag gillar. Men tyvärr, en Naimat LP12:a en återvändsgränd på sikt. DS:n är framtiden för mig.

Uppsättningen av DS är högst quick'n'dirty. Styr via en pc, och delar ut musik via samma pc.

Jag har en fläskig Compaq-server (Linux Debian) i källaren där jag egentligen lagrar all media, men har inte hunnit installera en media-server på den än.
Kommer nog nöja mig med speglade SCSI systemdiskar och fortsätta att lagra data på två externa usb-diskar som "speglas" genom ett synkprogram.

Förstår egentligen inte meningen med varken dyra diskar, NAS eller hårdvara och uppsättning för raid i någon form för den här typen av data.
Det är inte direkt en produktionsmiljö med tillgänglighetskrav al'a fem nior :wink:
När det dessutom finns 2,5 Gb RAM där bara en liten del utnyttjas finns det buffertar i sådan mängd att jag bara inte kan förstå varför dyra, snabba eller prestandaraidade hårddiskar skulle behövas.

Men, men. Jag ska prova mig fram såklart!

Första uppgraderingen blir 1-2 silver IC.

God Jul till er alla förresten!

Jag har glömt att berätta hur glad jag blev när jag fann det här forumet i våras efter att jag hade köpt på mig min första anläggning.. LP12, Wakonda, LK100, K400 och Helix.
Uppgraderingarna har snurrat snabbt sedan dess
:lol:

edit: glömde "geek"-noteringen att jag kör Linux :P

edit2: de 2,5Gb RAM:n handlar om min server, inget annat. Och tveksamheterna kring NAS och sånt, rör min situation. Förstår mycket väl enkelheten i underhåll och uppsättning med att köra NAS.

Last edited by CJWalker55aliasLivetEkar on Sun Dec 23, 2007 15:31, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:

Jag har glömt att berätta hur glad jag blev när jag fann det här forumet i våras efter att jag hade köpt på mig min första anläggning.. LP12, Wakonda, LK100, K400 och Helix.
Uppgraderingarna har snurrat snabbt sedan dess
:lol:

edit: glömde "geek"-noteringen att jag kör Linux :P
Ja det var snabba uppgraderingar. Och jag vet av egen erfarenhet att det är ganska dyrt att hitta detta forum.:)

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00