selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 04:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 22:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Rörsteg kan ha fin musikalitet o sound på lättdrivna burkar, men jag saknar sparken i magen.
De låter även rörigt när volymen höjs.
Vill man kräma PAsystemnivå är det få system som hänger med, hehe
Lyssna då på braskaminerna från amerikanska VTL!!Rör med muskler.Fortfarande det bästa slutsteg jag hört!Blir dock oerhört varma.

http://www.vtl.com/pages/signature.html#MB450

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Då vore det ju ytters förnämligt om ni/de som känner till dessa märken kunde upplysa oss andra!
Håller med. Det är ju sådant som internetforum är så fantastiskt bra på - det räcker med att EN här jämför och finner att högtalare X är bättre och billigare än Ninka och sedan kan vi alla ge X en chans. Fatta vilken fart det skulle bli på forumet!

Men så blir det sällan, fast jag vet att många här regelbundet lyssnar på alternativa märken och anläggningar. Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.

Det har sagts förut och tål att upprepas: Linnfantaster är hungriga efter alternativ! Kom med konkreta tips istället för tomma påståenden som "det finns mer än bara Linn och Naim".

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 06:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.

Det har sagts förut och tål att upprepas: Linnfantaster är hungriga efter alternativ! Kom med konkreta tips istället för tomma påståenden som "det finns mer än bara Linn och Naim".
Det är svårt att komma med alternativa återgivare eftersom Linn alltid är rättesnöret. Det ljud som en Linn-burk presterar anses så ofta som det enda rätta och allt som avviker ses som felaktigt. Det enda som accepteras är om det låter "mer" Linn.

Detta är ett Linn-forum och det är helt OK att det är så. Och jag är inte alls säker på att Linnfantaster är hungriga efter alternativ. Varför skulle dom vara det när dom har Linn?

Personligen tycker jag inte alls att Linn är så mycket bättre än andra produkter. Inte totalt sett. I vissa avseenden excellerar (ofta) Linns produkter, men de gör det med en grym prislapp.

Dessutom kräver Linns utrustning ofta en mycket noggrann installation för att inte låta direkt illa, jag tänker nu tex på Hotel Sheraton för ett par år sedan. Argumentet brukar annars vara att Linn låter "bäst" hur man än ställer upp grejorna och ännu bättre om installationen görs korrekt. På Sheraton var det smärtsamt tydligt att så inte är fallet. Linn kräver en bra installation för att överhuvudtaget låta acceptabelt. Och i bästa fall kan det låta riktigt bra.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 07:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev rätt "deprimerad" över hur dåligt en Transrotor Orion FMD skivspelare (MC-pickup MFSL för ca 3500,-) för ca. 16.000,- Euro lät när jag var hos min handlare senast.
Det var skivspelarkväll och diverse spelare presenterades. Det var nästan löjligt hur mycket bättre en enkel LP12:a lät (utan Keel, med Lingo/Akito och Adikt).
Transrotorn hade ändå fördelen av att ha en Klimax Kontrol som försteg, LP12:an hade "bara" Akurate Kontrol med inbyggd RIIA.

Så ser spelaren ut.
http://www.transrotor.de/code/de/produk ... onfmd.html

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det är svårt att komma med alternativa återgivare eftersom Linn alltid är rättesnöret.
Jag kan bara tala för mig själv och för mig är rättesnöret Tune-dem, inte Linn. Jag antar att du vet vad skillnaden är?
Bill50x wrote:
jag tänker nu tex på Hotel Sheraton för ett par år sedan.
Allvarligt talat så verkar du ganska ofta tänka på "Hotel Sheraton för ett par år sedan." :roll: Jag tycker att du ska gå in på HF (du bor väl i stockholm?) och lyssna på vad-som-nu-står-uppställt i deras inre rum så att du får något trevligare att fundera över :twisted: :P :D

Last edited by henriklh on Fri Jun 08, 2007 08:31, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tål att upprepas:
Lejonklou wrote:
Anledningen är enkel: Linn är faktiskt i en klass för sig själva. Sedan kommer Bonnec, Naim, Rega, Arcam, Creek och någon till. Sedan kommer resten. Och sist av allt kommer många av de svindyra high end-prylar som blir höjda till skyarna på andra ställen. Det är en myt att det finns massor av bra hifiapparater där ute. Det mesta är tvärtom rätt dåligt.

Bill50x wrote:
Det är svårt att komma med alternativa återgivare eftersom Linn alltid är rättesnöret. Det ljud som en Linn-burk presterar anses så ofta som det enda rätta och allt som avviker ses som felaktigt. Det enda som accepteras är om det låter "mer" Linn.
Vaddå rättesnöre? Värderar man m.h.a. tune-dem så har Linns apparater varit i en egen klass (med några få väl omskrivna undantag) så långt. Att andra tillverkare inte skulle kunna göra apparater som också excellerar när det gäler tune-dem finer jag märkligt.
Bill50x wrote:
Detta är ett Linn-forum och det är helt OK att det är så. Och jag är inte alls säker på att Linnfantaster är hungriga efter alternativ. Varför skulle dom vara det när dom har Linn?
Om man hittar något som är bättre så skule i varje fall inte jag tveka. Man vil ju få max valuta för sina kr. Märket spelar rimligen mindre roll (det är bra om man kan få service, möjlighet att sälja apparaten när man vill byta till en bättre etc. och där har i och för sig också Linn en stark ställning, men en bra apparat går alltid att sälja vidare...).
Bill50x wrote:
Personligen tycker jag inte alls att Linn är så mycket bättre än andra produkter. Inte totalt sett. I vissa avseenden excellerar (ofta) Linns produkter, men de gör det med en grym prislapp.

Dessutom kräver Linns utrustning ofta en mycket noggrann installation för att inte låta direkt illa, ...
Här kan jag hålla med. Linns anläggningar är inte lättare än andra att installera. Tvärs om brukar det vara lite trickigt att få dom att prestera optimalt, men det brukar handlarna kunna hjälpa till med om man vill. En väl injusterad Linn anläggning presterar dock (enl. min mening) avsevärt bättre än någon konkurrent (som jag hört) till motsvarande pris och avståndet har snarare ökat än minskat de senaste åren...

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltid kul att röra om lite i grytan :-)

Och visst, kör man tune-dem så är oftast Linn på topp. Men tune-dem är inte den enda parametern för mig. Jag vill vara nöjd i övrigt också.

Jo, jag tjatar om Sheraton. Men det lät faktiskt illa. Carlsson OA-58 med billig elektronik (systempris under 15.000:-) lät trevligare och bättre. Och ja, jag har hört Linn-system såväl på High Fidelity som hos Anders på Tonläget. Ömsom vin ömsom vatten. Det låter iofs alltid bra i dessa butiker men jag tycker inte det är prisvärt, tune-dem eller inte.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 13:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag satt på kontoret och jobbade. Hörde musik och några som sjöng, letade mig bort mot ljudet, trodde det var någon som verkligen höll på att öva där, lät som så riktigt. Sen hittade jag en som satt och lyssnade på nån sån där ett-par-hundra-kronors-CD-spelare. Jag som trodde det var live :P Är det det som är livekänsla eller tunedem?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 13:32 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Alltid kul att röra om lite i grytan :-)

Och visst, kör man tune-dem så är oftast Linn på topp. Men tune-dem är inte den enda parametern för mig. Jag vill vara nöjd i övrigt också.
Visst, men då handlar det snarare om dina egna preferenser snarare än andras eventuella trångsynthet.
Quote:
Jo, jag tjatar om Sheraton. Men det lät faktiskt illa. Carlsson OA-58 med billig elektronik (systempris under 15.000:-) lät trevligare och bättre.
Ja, Sheraton var ingen höjdare alls. Varken ljudet i största allmänhet eller för den delen musikvalet i synnerhet :)
Själv var jag inte så imponerad av Carlsson-rummet, visst lät det hyfsat men många andra av de mindre rummen lät det roligare i. Bäst på den mässan tyckte jag nog systemet Audionet + JMLab var. Även där var det den där känslan att det lät "bra" men att det saknades något.

Jag tycker inte att Linn per automatik är "the holy grail of hifi", som du säger så är det uppenbarligen inga problem med att få riktigt dyra Linn-prylar att låta riktigt dåligt, men när allt stämmer känns det för min del som att det bara låter...rätt. Den känslan har jag hittills inte fått i samma magnitud av andra system. Därmed inte sagt att de inte existerar alls, men om Linn är hyfsat konsekventa med att göra apparater som presterar ett sånt ljud som jag gillar, och dessutom till ett pris som jag kan tycka att det är värt (faktiskt! :) ), då är det inte så svårt att välja för min egen del.

Om folk har tips om andra komponenter som ger samma rätta känsla är ju självklart alla tips välkomna, jag tror faktiskt inte att alla på forumet är så dogmatiska som vissa vill få det att framstå. Jag dristar mig att påstå att de flesta snarare är ute efter just den där rätta känslan. Linnomanens halvtokiga jakt efter SIBAs bästa mikrostereo i tune-dem är ett exempel på det, tycker jag. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Lyssna då på braskaminerna från amerikanska VTL!!Rör med muskler.Fortfarande det bästa slutsteg jag hört!Blir dock oerhört varma.

Varma var ordet 8)
235W i vila o upp till 1200W i drift (man behöver en till varje kanal) :shock:

Vore kul att dema dessa mot Solo.
Vad kostar de paret?

Med all denna effekt, hur många rör finns det som ska bytas regelbundet?
Har byggt 2 rörhäckar o just driftkostaden drar iväg med dyra rör.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Och ja, jag har hört Linn-system såväl på High Fidelity som hos Anders på Tonläget. Ömsom vin ömsom vatten. Det låter iofs alltid bra i dessa butiker men jag tycker inte det är prisvärt, tune-dem eller inte.
Synd du inte kunnat höra mitt Keltik system. DET var prisvärt.
Hos nya ägaren lät de otroligt bra med efter ett par timmars mekande.
Har hört många inte maximalt injusterade Keltiksystem hos handlare.
Fast i lilla rummet hos HF lät det bra!
Generellt låter det oftast bäst hemma hos kunder.
Välkommen hem till mig.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 17:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
new order wrote:

Varma var ordet 8)
235W i vila o upp till 1200W i drift (man behöver en till varje kanal) :shock:

Vore kul att dema dessa mot Solo.
Vad kostar de paret?

Med all denna effekt, hur många rör finns det som ska bytas regelbundet?
Har byggt 2 rörhäckar o just driftkostaden drar iväg med dyra rör.
Tror att de ligger på ca 100tkr för ett par.Nog kostar det några tusingar att byta rör i dessa bestar.Men hade jag ägt ett par så hade jag lagt ner det med glädje,så bra är föregångarna iaf.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var kan man provlyssna?
Tror du de kan tänka sig att man lånar dem ett par timmar?
Vore kul att ta dem till en Linnaffär o koppla upp o dema mot Klimax. Fick man ha dem över en helg o testa hemma, än bättre...

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 21:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tyvärr så tror jag inte VTL har någon representant i Sverige.Detta märke för en tynande tillvaro här,tyvärr.Jag tror att hifi-huset i Örebro har sålt VTL tidigare,vet inte om dom har dom i sitt sortiment nu.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... topic=4178 En länk på Euphonia rörande bl.a VTL.
En dag ska det stå ett par monoblock från denna firma hemma hos mig.Det har jag gett mig tusan på!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Faktum är att jag och 5 kompisar har gjort i stort sett samma jämförelse. En god vän till mig hade en entry level LP12 med lingo 2 och linto och gick i uppgraderingstankar. Så en försäljare av Transrotor bjöds hem och monterade upp samma skivspelare (fast med en bättre pick up och deras bästa tonarm). (Resten av systemet var ML värstingar och Sonus Fabers Stradivarius). Vi var 6 stycken som kom dit för att hjälpa till att komma med synpunkter och råd, varav två av oss var linnister. Jag ville oerhört gärna att Linn skulle vara bättre eller i alla fall så passa nära att prisskillnaden skulle te sig större än skillnaden i performance. Tyvärr upplevde alla där närvarande att det var ett oerhört stort steg upp med Transrotorn från LP12:an. När försäljaren gått efter ett par timmars blandad lyssning fick alla ge sina synpunkter och alla var ense om att Transrotorn (ca en kvarts miljon komplett) var i en helt annan division. Trots att jag haft Linn i 20 år (och 10 av dem med en 12:a) så upplevde jag inte en sekund att jag blev deprimerad av någon tristess från Transrotorn, snarare tvärtom. Jag hörde instrument och melodier jag inte hörde på 12:an, etc. och högerfoten gick konstant.

Något måste ha skiljt sig åt väldigt mycket mellan din och min provlyssning (uppställning, kanske kringutrustning etc) då i detta fallet var det int en fråga om "å end sida och å andra sidan" utan snarare "Wow!" Jag måste också påpeka att skulle jag köpa en skivspelare igen så skulle valet bli en 12:a då jag inte vill spendera en kvarts miljon på en skivspelare.

Tendaberry wrote:
Blev rätt "deprimerad" över hur dåligt en Transrotor Orion FMD skivspelare (MC-pickup MFSL för ca 3500,-) för ca. 16.000,- Euro lät när jag var hos min handlare senast.
Det var skivspelarkväll och diverse spelare presenterades. Det var nästan löjligt hur mycket bättre en enkel LP12:a lät (utan Keel, med Lingo/Akito och Adikt).
Transrotorn hade ändå fördelen av att ha en Klimax Kontrol som försteg, LP12:an hade "bara" Akurate Kontrol med inbyggd RIIA.

Så ser spelaren ut.
http://www.transrotor.de/code/de/produk ... onfmd.html

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next

All times are UTC+02:00