selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 05:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Skulle vara kul att höra hur du upplevde det. Samtidigt kan ju en "ny" Classik Movie innebära en hel del förändringar mer än vad endast en DAC gör... :)

Vet själv inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Vill inte direkt köpa nånting olyssnat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Då har jag testat en SB3:a via spdif in i min Movie.

Min upplevelse av detta är att det låter riktigt bra men det matchar naturligtvis inte cd-återgivningen. Hur som helst så tycker jag att rippade cd låter tillräckligt bra för aktiv lyssning medans webradio möjligheterna är mer för bakgrundslyssning eller för att stilla sin upptäckarglädje.
När det gäller handhavandet så är SB:n smått berusande. Man bläddrar otroligt snabbt i sin musik samling och hoppar snabbare mellan låtarna än vad en normal dvd eller cd klarar av.

Återgivningen via SB3:an matchar inte cd återgivningen vare sig på traditionella hifiparametrar eller tunedem mässigt men det trodde jag nog inte heller att det skulle göra. Jag var mest nyfiken på hur långt efter den skulle hamna. Och min uppfattning är nog att det spelar som en bättre 5000-6000 kr cd eller en 10kkr dvd... vilket väl är rätt så okej.

För ca 2500 kr så är den absolut prisvärd! Det får man väl inte en silverkabel för ens?
Kommer med största säkerhet att investera i en sån och den är väldigt lätt att komma igång med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Sondek wrote:
Då har jag testat en SB3:a via spdif in i min Movie...
Har du testat skillnaden mellan digital resp analog överföring till Movien?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 12:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Själv fick jag igång min SB3'a igår.
Lite mickel med att installera Slimservern på min NAS (QNAP TS-109 m 500 GB disk), men sen är som sagt SB'n ett under i lätthanterlighet.
Kopplade via TOS-link till min MovieDI eftersom jag hade en kabel liggande. Och digitalingången måste ju motioneras ibland :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Har du testat skillnaden mellan digital resp analog överföring till Movien?
Nej!
Hoppade över det dels på grund av att tiden inte räckte till och att det känns rätt så osannolikt att dac:en i SB3:an skulle vara bättre än i min nya Movie.


Quote:
Själv fick jag igång min SB3'a igår.
Lite mickel med att installera Slimservern på min NAS (QNAP TS-109 m 500 GB disk), men sen är som sagt SB'n ett under i lätthanterlighet.
Kopplade via TOS-link till min MovieDI eftersom jag hade en kabel liggande. Och digitalingången måste ju motioneras ibland Smile
Blev det en svart eller i silver? Tycker personligen att den svarta varianten är elegantare. Upplever du att det går segt på något sätt när du kör QNAP nas disken? Vet att det funnits dom som klagat på att det. Det är ju annars den trevligaste, tystaste och strömnsålaste lösningen att köra nas disk.
Prisvärd är den definitivt och mycket bättre alternativ än dyra ljudkort eller någon annan form av extender typ XBOX360 som visserligen fungerar också men är rätt så medioker i jämförelse med SB3 när det gäller handhavande, ljudkvalite plus att den surrar som en gammal damsugare ...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 15:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
SB'n är svart. Jag tror inte ens det fanns nåt val hos webbhallen.
Jag har inte märkt av nå seghet än, men har inte hunnit köra så mkt. Såg att det klagats lite på det på forumen men tror det rörde 101'an. 109'an kanske är lite snabbare? 101'an har levererats med Slimserver förinstallerat, men det paket med SB'n som jag skulle handla finns inte mer.
Valde en Samsung-disk som webbhallen rekommenderar till QNAP'en e-som den är tyst. Sammantaget en fläktlös & tyst musikserver. Hoppas den fortsätter så :D !


Last edited by bauta on Fri Oct 05, 2007 15:47, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det där låter ju trevligt!
Skall kika på 109:an.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Synd att du inte hann testa skillnaden mellan DAC:en i SB:n och digitalt till Moviens DAC.
Quote:
Hoppade över det dels på grund av att tiden inte räckte till och att det känns rätt så osannolikt att dac:en i SB3:an skulle vara bättre än i min nya Movie.
Var det jag var ute efter... Se om det är en otrolig skillnad med en extern DAC. Fast det är klart - självklart är det ju bäst med LINN i alla lägen :?

Sorry, men är bara lite less pga av andra erfarenheter, alltså inte den här diskussionen. LINN-filosofin - att LINN alltid är bäst. Att ett komplett LINN-system matchar varandra kan jag köpa, men kopplar man på en extern produkt i form av en SB så är det inte nödvändigtvis så att en DAC i en LINN produkt skulle vara bättre till SB:n än en DAC från annat märke.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
equi2 wrote:
Synd att du inte hann testa skillnaden mellan DAC:en i SB:n och digitalt till Moviens DAC.
Quote:
Hoppade över det dels på grund av att tiden inte räckte till och att det känns rätt så osannolikt att dac:en i SB3:an skulle vara bättre än i min nya Movie.
Var det jag var ute efter... Se om det är en otrolig skillnad med en extern DAC. Fast det är klart - självklart är det ju bäst med LINN i alla lägen :?

Sorry, men är bara lite less pga av andra erfarenheter, alltså inte den här diskussionen. LINN-filosofin - att LINN alltid är bäst. Att ett komplett LINN-system matchar varandra kan jag köpa, men kopplar man på en extern produkt i form av en SB så är det inte nödvändigtvis så att en DAC i en LINN produkt skulle vara bättre till SB:n än en DAC från annat märke.
Nej så kan det kanske vara men för de allra flesta här är en SB bara ett komplement för lite slölyssnade eller en inkörsport till Klimax DS :wink: många har en DAC i en Movie DI Unidisk SC Kisto etc och dår är det väl rätt givet att använda den istället för att leta bland massa andra DACar för nått man bara slölyssnar till?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
LINN-filosofin - att LINN alltid är bäst. Att ett komplett LINN-system matchar varandra kan jag köpa, men kopplar man på en extern produkt i form av en SB så är det inte nödvändigtvis så att en DAC i en LINN produkt skulle vara bättre till SB:n än en DAC från annat märke.
bauta kanske kan testa detta eller har testat att köra analogt!
Jag hade bara hemma den för ett kort lån och diskuterade som så att DAC:en i SB3:an som kostar ca 2500 kr och med dess enkla nätdel o.s.v. knappast skulle matcha dacen i min Movie för 28kkr och jo jag tror också att Linns utvecklare har lagt ner ett mer gediget arbete plus att prestandan skall vara nästan lika bra som hos en Ikemis DAC. På andra forum har man rapporterat att SB3 skulle spela ungefär som en cd för 5-8kkr. Och efter allt detta antagande så känns det nog som rätt så orimligt att DAC:en i SB:n har någonting att säja till om. Däremot har det rapporterats att digitalutgången på SB3 skall vara bättre än genomsnittet vilket talar för att Linns dac får rätt så bra förutsättningar.

Så just i detta fall så känner jag mig trygg i mitt antagande men håller med om att det kan finnas annat än det med Linn logga som kan ge en bra upplevelse.

Men pris och kvalitetsmässigt så är SB3 utan konkurens!
Den kostar ju inte mycket mer än en bättre signalkabel :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Sondek wrote:
Jag hade bara hemma den för ett kort lån och diskuterade som så att DAC:en i SB3:an som kostar ca 2500 kr och med dess enkla nätdel o.s.v. knappast skulle matcha dacen i min Movie för 28kkr och jo jag tror också att Linns utvecklare har lagt ner ett mer gediget arbete plus att prestandan skall vara nästan lika bra som hos en Ikemis DAC.

Så just i detta fall så känner jag mig trygg i mitt antagande men håller med om att det kan finnas annat än det med Linn logga som kan ge en bra upplevelse.

Men pris och kvalitetsmässigt så är SB3 utan konkurens!
Den kostar ju inte mycket mer än en bättre signalkabel :D
Man ska egentligen aldrig uttala sig förrän man vet. Nu har du den goda smaken att berätta att det bara är antaganden och det är ju alldeles utmärkt. Själv skulle jag inte vara lika tvärsäker utan testa friskt, oavsett resultat av testandet så har man så mycket mer kunskap med sog i bagaget.

Fast du kanske inte vågar, tänkt om du slängt 25 papp i sjön ?

:D


/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bill50x wrote:
Sondek wrote:
Jag hade bara hemma den för ett kort lån och diskuterade som så att DAC:en i SB3:an som kostar ca 2500 kr och med dess enkla nätdel o.s.v. knappast skulle matcha dacen i min Movie för 28kkr och jo jag tror också att Linns utvecklare har lagt ner ett mer gediget arbete plus att prestandan skall vara nästan lika bra som hos en Ikemis DAC.

Så just i detta fall så känner jag mig trygg i mitt antagande men håller med om att det kan finnas annat än det med Linn logga som kan ge en bra upplevelse.

Men pris och kvalitetsmässigt så är SB3 utan konkurens!
Den kostar ju inte mycket mer än en bättre signalkabel :D
Man ska egentligen aldrig uttala sig förrän man vet. Nu har du den goda smaken att berätta att det bara är antaganden och det är ju alldeles utmärkt. Själv skulle jag inte vara lika tvärsäker utan testa friskt, oavsett resultat av testandet så har man så mycket mer kunskap med sog i bagaget.

Fast du kanske inte vågar, tänkt om du slängt 25 papp i sjön ?

:D


/ B
:D Det kan han ju inte motstå.

Hursomhelst behöver man ett schysst försteg och bra slutsteg och bara där är ju en Movie grymt prisvärd.

Jag blev sugen att testa min MacBook in i min Unidisk SC jag har kört digitalt in förr men ska även testa analogt in och jämföra återkommer med rapport. Fast SB är säkert bra mycket bättre än ett sunkigt ljudkort i en laptop?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Man ska egentligen aldrig uttala sig förrän man vet. Nu har du den goda smaken att berätta att det bara är antaganden och det är ju alldeles utmärkt. Själv skulle jag inte vara lika tvärsäker utan testa friskt, oavsett resultat av testandet så har man så mycket mer kunskap med sog i bagaget.

Fast du kanske inte vågar, tänkt om du slängt 25 papp i sjön ?
Tror inte att någon annan än jag kan bestämma när jag ska uttala mig annat än jag själv! Känns logiskt på något sätt :?

Jag ska testa analogutgången med mitt ytterst öppna och objektiva sinne när jag införskaffat denna lilla härliga pryl. Den är bra helt enkelt men långt ifrån i klass med Movien i min värld!

Och i min värld så är det auktoritet och musikaliskt driv i balans och harmoni eller tunedem som gäller. Inte var musikerna sitter eller klangen i lokalen.. nä jag njuter av musiken i stället :D

Ingen fara med de 28 pappen... ramlar ju in nya papp varje månad 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 16:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Det är ingen som har försökt "streama" ljudet från en film med tex VLC till SB3:an. Eftersom den klarar av "streamad" internetradio borde det gå....men jag vet inte om något kan strula. Synk mellan bild och ljud kan ju vara ett problem?

Alla ni som har en Klimax DS : ) borde också kunna få filmljud ur den om ni nöjer er med stereo!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
TMV wrote:
Det är ingen som har försökt "streama" ljudet från en film med tex VLC till SB3:an. Eftersom den klarar av "streamad" internetradio borde det gå....men jag vet inte om något kan strula. Synk mellan bild och ljud kan ju vara ett problem?

Alla ni som har en Klimax DS : ) borde också kunna få filmljud ur den om ni nöjer er med stereo!
Låter lovande, någon som vill testa?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited